VB5 programmer på NT- maskine
Fra : Per M. Jørgensen

Dato : 17-02-01 10:29

Hej alle,

For nogle kan det godt være, at dette spørgsmål er dumt; - men:

Kan man "bare" installere sine programmer på sædvanlig vis på en
NT-server som man ville gøre på en almindelig WIN95/98 maskine ?

Jeg er nemlig ved at lave det ultimative kalendersystem (gå hjem
og læg dig Outlook ! ;)) og det er jo nemmere at installere
programmet på een maskine istedet for på måske 10 maskiner.

Per

Fra : Niels

Dato : 18-02-01 17:00

Svaret er både ja og nej.

Hvis ikke bruger nogle specielle ocx'ere og dll'ere så "burde"
det kunne virke.

Men hvis dette ikke er tilfældet, så får man problemer med
registreringen af disse ocx/dll'ere. Yderligere kan du komme
ud for at ocx og dll'ere findes både i en Windows9X udgave
og en WindowNT udgave.

- Niels

Fra : Per M. Jørgensen

Dato : 19-02-01 09:33

Sun, 18 Feb 2001 17:00:28 +0100 skrev Niels blandt andet:

> [...]
> registreringen af disse ocx/dll'ere. Yderligere kan du komme
> ud for at ocx og dll'ere findes både i en Windows9X udgave

Hej Niels

Tak for svaret - men hvordan udvikler man så "sikkert" til en NT-
server. Findes der en special VB-version/addon - eller kan/skal
programmer udvikles under f.eks. C++ ?

Per

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-02-01 21:45

Per M. Jørgensen skrev:
> ... men hvordan udvikler man så "sikkert" til en NT-server.

På samme måde som til Windows NT Workstation, Windows 95 eller...

Pointen er, at der i princippet ingen forskel er i måden at udvikle på,
installere på osv.

MEN hvis du udvikler under Windows 95, og i dit projekt inkluderer "noget"
(f.eks. en DLL) som KUN er beregnet til Windows 95, vil det naturligvis ikke
virke under Windows NT. Tilsvarende hvis man udvikler under NT og senere
installerer under f.eks. 95.

Hvis du holder dig til de standard komponenter (kontroller), som medfølger
VB 5/6, burde der mig bekendt ikke være de store problemer.

Dog skal du være opmærksom på, at visse API-kald godt kan give lidt
forskellige resultater på Win95 og WinNT. Men alt det er beskrevet i de
pågældende API-kalds dokumentation (eller burde ihvertfald være det).

-------
Tomas

Fra : Niels Henriksen

Dato : 19-02-01 23:56

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> wrote in message
> Dog skal du være opmærksom på, at visse API-kald godt kan give lidt
> forskellige resultater på Win95 og WinNT. Men alt det er beskrevet i de
> pågældende API-kalds dokumentation (eller burde ihvertfald være det).

Er der en bog der er "gude-bogen" til API-kald?

--
Niels Henriksen
Systemudvikler

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-02-01 00:02

Tomas Christiansen skrev:
> [...]
ikke
> virke under Windows NT. Tilsvarende hvis man udvikler under NT og senere

For lige at gøre det helt klart:
Sætningen "tilsvarende hvis man udvikler under NT og senere installerer
under f.eks. 95" burde have lydt ("set ud") som "tilsvarende hvis man
udvikler under NT, benytter "noget" som kun virker under Windows NT og

Fra : Per M. Jørgensen

Dato : 21-02-01 01:09

Tue, 20 Feb 2001 00:01:55 +0100 skrev Tomas Christiansen blandt
andet:

> [...]
> under f.eks. 95" burde have lydt ("set ud") som "tilsvarende hvis man
> udvikler under NT, benytter "noget" som kun virker under Windows NT og

Hej Tomas, Niels og andre,

Tak for svarene - for ikke at risikere noget som helst tror jeg,
at jeg vil nøjes med at installere mit "Outlook-killer-program"
på de enkelte arbejdspladser. Det giver større arbejde ved
opdateringer - men er åbenbart mere sikker, da jeg benytter er
del 3. parts ocx'er.

Per