Hammond XB1 vs. andre keyboards med "Hammo~
Fra : Kenneth Bjerregaard

Dato : 06-08-02 21:37

Hej NG,

Er der nogen herinde der har erfaringer med hvilket keyboard der kommer tættest
på den gamle "Hammond sound" og hvilke fordele og ulemper, der måtte være?

På forhånd tak
Kenneth Bj.
KBmusik@mail.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 06-08-02 22:42

Kenneth Bjerregaard wrote:
> Hej NG,
>
> Er der nogen herinde der har erfaringer med hvilket keyboard der
> kommer tættest på den gamle "Hammond sound" og hvilke fordele og
> ulemper, der måtte være?

Alt der ikke bruger radiorør og skal smøres med symaskineolie, er en
fattig kopi!!! )

Korgs orgelpinde skulle efter sigende være de bedste. Jeg sad engang og
pillede ved et, og fandt frem til en indstilling for "vind" - altså hvor
meget vind-lyd der kommer med, når hornet i den simulerede
leslie-højttaler suser forbi en simuleret mikrofon!! Respekt til Korg
herfra for den detalje.

Den yderste konsekvens af noget der vil være Hammond, men ikke er det,
må være B4 - et Cubase VST instrument. Jeg har ikke selv hørt det, men
det har vistnok fået fine anmeldelser.

Prøv at spørge min ven Johan, han er ekspert på området. Hils fra mig!
http://home13.inet.tele.dk/orgel/

-Sune

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 06-08-02 23:11

> Den yderste konsekvens af noget der vil være Hammond, men ikke er det,
> må være B4 - et Cubase VST instrument. Jeg har ikke selv hørt det, men
> det har vistnok fået fine anmeldelser.

Native Instruments har lavet B4'eren og den er nu ikke forbehold Cubase -
den fungerer glimrende i Logic. Den lyder rigtig fedt, er nem at arbejde med
og bliver flittig brugt rundt omkring. Når man ser på prisen, må man da også
sige, at det er et fornemt alternativ til Korg og andre efterligninger.

/Ulrik

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 07-08-02 16:14

Ulrik Lauritzen wrote:

> [...]
> nem at arbejde med og bliver flittig brugt rundt omkring. Når man ser
> på prisen, må man da også sige, at det er et fornemt alternativ til

Jeg har også hørt B4, og den er uhyggeligt godt lavet. Alt fra
Leslie-forstærkeren til en stor (!) bunke settings er genialt.

--
Jacob
Læger Uden Moralske Grænser: http://come.to/LUMG

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 07-08-02 20:21

> Jeg har også hørt B4, og den er uhyggeligt godt lavet. Alt fra
> Leslie-forstærkeren til en stor (!) bunke settings er genialt.
>
> --

Det er skønt at de også har medtaget støjen fra Leslie'n Et rigtig
Hammond orgel skal helst støje lidt og jeg er generelt også rigtig glad for
deres instrument (i øvrigt som alle deres andre rigtig gode produkter såsom
pro52'eren)

/Ulrik

Fra : Hugo

Dato : 12-08-02 16:45

prøv http://www.hammondonmymind.dk/
det er da en hammondentusiast der vil noget
Hugo

Fra : Kenneth Bjerregaard

Dato : 07-08-02 20:36

Er der nogen der ved hvad nyprisen er på et Hammond XB-1??
Jeg har været inde på www.hammond.dk men der er der kun de ældre modeler såsom
xb2 og xb3.

mvh
Kenneth Bj.