Kopiering af bibliotekets Audio CD ?
Fra : Jan Apollo

Dato : 06-08-02 20:51

Lige et hurtigt spørgsmål.

Er det lovligt at gå en tur på biblioteket, låne den nyeste CD med eks.
TOTO. Derefter tage den med hjem og brænde en kopi til sig selv.

Kan det passe ?

MVH

Henrik Hanfgarn

PS: Det gælder et vædemål :D

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-08-02 20:55

Jan Apollo skrev:

> Er det lovligt at gå en tur på biblioteket, låne den nyeste CD med
> eks. TOTO. Derefter tage den med hjem og brænde en kopi til sig selv.

Ja.

> Kan det passe ?

Ja. Du må også låne dine kammeraters cd-samlinger og kopiere dem til dig
selv.

--
Mvh. Peter
"Årh, hvaaad!"

Fra : Henning

Dato : 06-08-02 21:03

On Tue, 6 Aug 2002 21:54:39 +0200, "Peter Bjerre Rosa"
<peter@filmsvar.dk> wrote:

>Ja.

>Ja. Du må også låne dine kammeraters cd-samlinger og kopiere dem til dig
>selv.

Men du må ikke lige lave en kopi af TOTO til din kammerat - han skla
selv gøre det!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Dennis Lange

Dato : 07-08-02 15:01

Henning wrote:

> Men du må ikke lige lave en kopi af TOTO til din kammerat - han skla
> selv gøre det!

Men han må gerne låne din brænder til at kopiere med.

--
Mvh. Dennis Lange
-Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...

Fra : TGD

Dato : 06-08-02 20:57

"Jan Apollo" <apollo10@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Er det lovligt at gå en tur på biblioteket, låne den nyeste CD med eks.
> TOTO. Derefter tage den med hjem og brænde en kopi til sig selv.

Som et fingerpeg er det tilladt at kopiere alle lovlige købte/lånte cdere på
kryds og tværs, det er bare ikke tilladt at kopiere en kopi.

> Kan det passe ?

Det passer!

Fra : Jan Apollo

Dato : 06-08-02 21:26

> Det passer!

Tak for svarene..... Det vil vi skåle på

Fra : Carsten D.

Dato : 10-08-02 19:23

> Som et fingerpeg er det tilladt at kopiere alle lovlige købte/lånte cdere

> kryds og tværs, det er bare ikke tilladt at kopiere en kopi.

- bare lige for at undgå misforståelser så minder jeg lige om, at det KUN
gælder audio CD'er og altså IKKE f. eks. software, vcd, dvd osv...
Og ja, jeg ved godt, at strengen hedder "audio cd", men det ville jo være
surt, hvis nogen misforstod "fingerpeget".

mvh,
Carsten

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 10-08-02 19:28

"Carsten D." wrote:

> [...]
> Og ja, jeg ved godt, at strengen hedder "audio cd", men det ville jo være
> surt, hvis nogen misforstod "fingerpeget".

Du aner da vist ikke en brik om, hvad du skriver.

Det er kun software, der ikke kan kopieres, og dit forhold til de
nye reklamationsbestemmelser er vist lige så langt ude.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-08-02 12:39

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> writes:

> Du aner da vist ikke en brik om, hvad du skriver.

Hvilket på pænt dansk ville lyde "Du tager fejl".

> Det er kun software, der ikke kan kopieres,

Det er korrekt. Der er specifikke regler for software, mens originale
digitale audio- og video-værker alle må kopieres til privat brug.

> og dit forhold til de
> nye reklamationsbestemmelser er vist lige så langt ude.

Og det har intet med den nuværnde diskussion at gøre.

Please, ret endeligt fejlene, men gå efter bolden, ikke manden, lige
gyldigt hvorfor han tager fejl.
/L

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 12-08-02 11:00

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det er korrekt. Der er specifikke regler for software, mens originale
> digitale audio- og video-værker alle må kopieres til privat brug.

.... og så er spørgsmålet, hvad er software? Her tænker jeg på DVD-film...
er det software (de inkluderer jo i reglen stumper af kode til afspilning)
eller er det video?

Bjarne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-08-02 12:41

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:

> ... og så er spørgsmålet, hvad er software? Her tænker jeg på DVD-film...
> er det software (de inkluderer jo i reglen stumper af kode til afspilning)
> eller er det video?

Jeg har også overvejet den. Siden det er så svært/dyrt at kopiere en
dvd direkte, vil de fleste nok "rippe" filmen og gemme den i et andet
format hvor dvd-koden ikke kommer med. Da er der intet problem.

Hvis man faktisk kopierer hele dvd'en, inklusive det lille program der
styrer afspilningen og menuerne, så vil jeg umiddlebart sige at man
har et problem. Spørgsmålet er om det tæller som et "edb-program"
eller ej, specielt når de færreste ved at der er et program
overhovedet. Det vil næppe vil gøre denne besked ulovlig at kopiere
hvis jeg inkluderer:
10 PRINT "Hello World"
20 GOTO 10
30 REM All rights reserved.

.... men jeg ved det ikke, og har ikke hørt om nogen sager der tæller
en dvd som et program.

/L

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-08-02 20:57

Jan Apollo <apollo10@post5.tele.dk> wrote:

> Lige et hurtigt spørgsmål.
>
> Er det lovligt at gå en tur på biblioteket, låne den nyeste CD med eks.
> TOTO. Derefter tage den med hjem og brænde en kopi til sig selv.
>
> Kan det passe ?

Ja.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!