mærkelig ejer i OS X
Fra : Michael Holm

Dato : 06-08-02 19:13

pludslig kunne jeg ikke få lov til at ændre i min Applications mappe,
iMac G4 700, 512 mb ram, Os X 10.1.5 -
i vis info står der :

Ovner: (unknown)
Group: admin

Hvad kan der være sket ??
genstart har ikke hjulpet
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-02 20:36

On Tue, 6 Aug 2002 20:13:01 +0200,
Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> pludslig kunne jeg ikke få lov til at ændre i min Applications mappe,
> [...]

mystestsisk, den skal være ejet af "system" har du den bruger (i
netibfor databasen).Er det sket efter du installeret server
værktøjerne (eller andet sw)

> genstart har ikke hjulpet

prøv med apples "repair privileges" program i seneste version.

btw har du set det link jeg icq'ede til dig?

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Michael Holm

Dato : 06-08-02 22:30

> mystestsisk, den skal være ejet af "system" har du den bruger (i
> netibfor databasen).Er det sket efter du installeret server
> værktøjerne (eller andet sw)

Nej det skete tidligere, opdaget det da Jonas havde downloadet
"navigator" - skete der noget da du var i terminal jonas ??
(Det er på job-iMac'en)

> prøv med apples "repair privileges" program i seneste version.

prøver jeg imorgen tidlig !

> btw har du set det link jeg icq'ede til dig?
har lige set det, ser spændene ud, men er på vej i seng nu 4 timers
momsregnskab
læser det til morgen te'en

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-08-02 23:18

On Tue, 6 Aug 2002 23:29:57 +0200, Michael <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> [...]

Morten, det hedder altså mystisk, eller er det en Reippuerts'k
sammentrækning af mystisk, tests og pisk? :p

> Nej det skete tidligere, opdaget det da Jonas havde downloadet
> "navigator" - skete der noget da du var i terminal jonas ??
> (Det er på job-iMac'en)

Nej, jeg sværger. Jeg tjekkede news på mimer i terminal.app og hentede
Chimera 0.4, det er det hele. Kan ikke tro det kan have ændret
rettigheder på dine mapper.

Jeg håber ikke det er mig der har forårsaget dit problem.

--
Jonas @ 55.75, 12.42 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-02 01:36

On Wed, 7 Aug 2002 00:17:31 +0200, Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Morten, det hedder altså mystisk, eller er det en Reippuerts'k
> sammentrækning af mystisk, tests og pisk? :p

jonAspell slår til igen

Fra : Michael Holm

Dato : 07-08-02 07:56

> [...]
>
> Nej, jeg sværger. Jeg tjekkede news på mimer i terminal.app og hentede
> Chimera 0.4, det er det hele. Kan ikke tro det kan have ændret

Nej vel

> Jeg håber ikke det er mig der har forårsaget dit problem.

Det tror jeg ikke, men jeg så først problemet med at vi ikke kunne få
Chimera 0.4 ind i Applications mappen lige efter den var blevet
downloadet.. så jeg blev nødt til at spørge

Det var da jeg kom hjem og koblede jobmacen at jeg opdagede det med
ownership.... men strange nok var console åben hertil morgen (det gør
den hvis et eller andet crasher...) og nu kan jeg godt flytte ting til
min Applications mappe men ownership er stadig "unknown"

nå skal lige havde morgenmad, så finder jeg apple priv. værktøj...
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 07-08-02 13:14

> prøv med apples "repair privileges" program i seneste version.
>
> btw har du set det link jeg icq'ede til dig?
æv det hjalp ikke
når der er unkown i ejerskab er det så en åben dør for andre ?

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-02 20:16

On Wed, 7 Aug 2002 14:14:14 +0200,
Michael Holm <michael.holm@anthro.ku.dk> wrote:

> når der er unkown i ejerskab er det så en åben dør for andre ?

kommer an på hvilken gruppe de tilhører. sæt den manuelt til "system"

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-08-02 23:08

On Wed, 7 Aug 2002 21:15:49 +0200, Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> kommer an på hvilken gruppe de tilhører. sæt den manuelt til "system"

sudo chown system ~/Applications

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-08-02 21:44

Hej -
Jeg læser normalt kun jeres guldkorn Men jeg har været ude for det
samme fænomen - ejer ukendt - med min spritnye G4 iMac. Pludselig
kunne man hverken slette eller indlæse i Applications - og ejeren var
"ukendt". Jeg brugte i et stykke tid at starte fra Os9, så kan jeg
flytte rundt på alt hvad jeg vil. Men det var jo noget rod..
Jeg har nu fundet et lille program hos Apple - Repair Privileges,
AppleCare Document 106900, der klarede problemet. Nu er ejeren af
applications og library ikke mere ukendt, men ejet af systemet
Hm - hvis I vidste det i forvejen, undskylder jeg (lister tilbage og
lurker)

M.v.h. Ann Rudbeck

fjern "x" fra e-mailadr. v. privat svar

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-08-02 15:12

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@macx.com> wrote:

> Hej -
> Jeg læser normalt kun jeres guldkorn
klip
> Hm - hvis I vidste det i forvejen, undskylder jeg (lister tilbage og
> lurker)

Du skal overhovedet ikke liste nogen steder hen

Dit indlæg er præcis det, som gør dk.edb.mac til hvad det er, et
suverent fora både brugere på _alle_ niveuer.

Der er sikkert mange, som allerede har registreret din løsning, uden at
kommentere det.
Og under alle omstændigheder, dukker dit indlæg jo op, hvis nogen senere
søger en løsning.

Skriv/læs endelig videre (og velkommen til).

/Preben (som læser væsentlig mere end jeg skriver)
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!