Abefalet brev og bevisbyrde
Fra : Martin Møller

Dato : 06-08-02 17:04

I forbindelse med indflytning i en ny lejlighed vil jeg lave en fejl og
mangelliste som jeg vil sende til udlejer anbefalet og beholde en kopi samt
kvittering selv.

Hvor lang ind frist efter indflytning har jeg til at gøre udlejer opmærksom
på fejl og mangler og kan jeg evt. bede ham udrette dem? Hvis ikke kan jeg
så udrette dem på hans regning?

I forbindelse med at sende fejl og mangellisten anbefalet kan han så ikke
alligevel påstå at når den tid kommer og jeg skal flytte at han aldrig har
modtaget listen selvom jeg har sendt den til ham anbefalet?

Martin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-08-02 17:09

On Tue, 6 Aug 2002 18:03:31 +0200, "Martin Møller"
<martin.moeller@tiscali.dk> wrote:

>Hvor lang ind frist efter indflytning har jeg til at gøre udlejer opmærksom
>på fejl og mangler

14 dage fra indflytning hvis jeg ikke husker galt.

>og kan jeg evt. bede ham udrette dem?

Afhænger temmelig meget af fejlens art. "Anmeldelse" ved indflytning
har normalt blot til formål at sikre, at du ikke bliver gjort
ansvarlig for skaden ved fraflytning.

>Hvis ikke kan jeg så udrette dem på hans regning?

Hvis du ikke kan pålægge udlejer at rette fejlen, kan du naturligvis
heller ikke lade dem rette.

>I forbindelse med at sende fejl og mangellisten anbefalet kan han så ikke
>alligevel påstå at når den tid kommer og jeg skal flytte at han aldrig har
>modtaget listen selvom jeg har sendt den til ham anbefalet?

Jo, selvfølgelig kan han hævde det. Men argumetet virker meget tyndt,
når brevet er sendt anbefalet - for så kan Post Danmark meddele om der
er kvitteret for modtagelsen (dvs. han har fået det) eller om brevet
er gået retur til dig.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Martin Møller

Dato : 06-08-02 17:40

> [...]
> når brevet er sendt anbefalet - for så kan Post Danmark meddele om der
> er kvitteret for modtagelsen (dvs. han har fået det) eller om brevet

Jo, men indholdet af brevet kan han jo påstå var noget andet end den liste
jeg har sendt. Det er jo modtagelsen han kvitterer for og ikke indholdet.

Martin

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 06-08-02 18:16

Martin Møller <martin.moeller@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4ffbd7$0$87271$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> jeg har sendt. Det er jo modtagelsen han kvitterer for og ikke indholdet.

Jakob har ret i de 14 dage og jeg kan ikke forestille mig, der vil blive
noget bøvl, så længe du sender anbefalet, selvom jeg godt kan se din pointe.
Alternativt kan du evt. dukke op personligt og bede dem skrive under på din
liste, således at de dermed bekræfter, at de har accepteret indholdet.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Klaus

Dato : 06-08-02 18:12

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> har

> Jo, men indholdet af brevet kan han jo påstå var noget andet end den liste
> jeg har sendt. Det er jo modtagelsen han kvitterer for og ikke indholdet.

Send du den bare til ham. Skriv evt. udenpå "Fejl- og mangelliste". Send den
i to eksemplarer, et som alm. post og et som anbefalet. Hvis det anbefalede
kommer retur, så gem det uåbnet.
Så har du gjort alt hvad du kan og udljer vil stå meget svagt i en evt.
boligsag bagefter.
Klaus (absolut ikke jurist)

Fra : Peter G C

Dato : 06-08-02 19:10

Klaus skrev i news:aip04i$aiq$1@sunsite.dk

[klip]

> (absolut ikke jurist)

Det ses

Hvis brevet kommer retur er det jo netop ikke kommet frem til modtageren.
Derfor sender man også brevet som et alm. brev.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Møller

Dato : 06-08-02 20:58

> [...]
>
> Hvis brevet kommer retur er det jo netop ikke kommet frem til modtageren.
> Derfor sender man også brevet som et alm. brev.

Så kan han jo bare lade være med at modtage det brev der er sendt anbefalet
og kun tage imod det alm. brev og så er jeg lige vidt.

Martin

Fra : Klaus

Dato : 06-08-02 21:47

> Så kan han jo bare lade være med at modtage det brev der er sendt
anbefalet
> og kun tage imod det alm. brev og så er jeg lige vidt.

Så kommer brevet retur med modtagelse nægtet, så har du alligevel gjort hvad
du kunne for at give besked.
Klaus

Fra : Martin Møller

Dato : 06-08-02 23:38

"Klaus" <hebs@besenet.dk> skrev i en meddelelse
> modtageren.

> anbefalet
> >
> Så kommer brevet retur med modtagelse nægtet, så har du alligevel gjort
hvad
> du kunne for at give besked.

Men jeg skal bare lade være med at åbne brevet hvis det sker og så er jeg på
den sikre side?

Martin

Fra : Klaus

Dato : 07-08-02 06:45

> "Klaus" <hebs@besenet.dk> skrev i en meddelelse

> hvad
>
> Men jeg skal bare lade være med at åbne brevet hvis det sker og så er jeg

> den sikre side?

Hvis det kommer for retten, kan du fremlægge en lukket kuvert som modtager
har nægtet at modtage. Så er det modtageren der har et problem, idet
kuverten selvfølgelig indholder den fejlliste som sagen handler om.
Jeg er selv udlejer af en lejlighed og min sagfører har givet mig rådet
altid at fremsende vigtige breve på omtalte måde - det være sig rykkere ,
huslejestigninger, varsel om kommende forbedringer på lejligheden og
lignende.
Klaus

Fra : Peter G C

Dato : 07-08-02 07:04

> Hvis det kommer for retten, kan du fremlægge en lukket kuvert som modtager
> har nægtet at modtage. Så er det modtageren der har et problem, idet
> kuverten selvfølgelig indholder den fejlliste som sagen handler om.

Det er altså forkert. Et anbefalet brev, der ikke er afhentet af modtager,
er ikke kommet frem til modtager. Sådan er det altså juridisk set.

/Peter

Fra : Martin Møller

Dato : 07-08-02 09:28

> [...]
> altid at fremsende vigtige breve på omtalte måde - det være sig rykkere ,
> huslejestigninger, varsel om kommende forbedringer på lejligheden og

Ok, du er selv udlejer. Hvad synes du om folk, der efter at have
underskrevet lejekontrakten går til huslejenævnet fordi de ikke kan få
boligstøtte til lejligheden fordi kommunens jurister vurderer huslejen for
dyr i forhold til antal m2?

Er de nogle idioter eller er de i deres gode ret til at gå til
huslejenævnet?

Martin

Fra : Klaus

Dato : 07-08-02 11:15

> [...]
> dyr i forhold til antal m2?
>
> Er de nogle idioter eller er de i deres gode ret til at gå til

Vi lever i et demokratisk samfund. Enhver har pligt og ret til at overholde
gældende love. Vil min lejer gå til huslejenævnet er det jo ligemeget hvad
jeg mener. Det er lejers ret - og den hverken kan eller vil jeg modsætte
mig.
Klaus

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-08-02 09:17

On 07.08.2002 0:38, in article
3d504fda$0$87280$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Martin Møller"
<martin.moeller@tiscali.dk> wrote:

> Men jeg skal bare lade være med at åbne brevet hvis det sker og så er jeg på
> den sikre side?

Det nemmeste og sikreste er at sende ham 2 kopier af brevet i samme kuvert.
Nederst i brevet laver du plads/felt til kvittering og beder ham kvittere
for modtagelsen på kopien. Vedlæg så en frankeret svarkuvert så han kan
sende kopien tilbage til dig.

På denne måde har han så at sige kvitteret for både modtagelse og indhold.
Så er der ikke så meget at komme efter senere...

Du kan evt. kombinere dette med at sende brevet anbefalet, men det burde
være unødvendigt.

/kristian

Fra : Martin Møller

Dato : 07-08-02 09:25

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B976A435.AA46%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> [...]
>
> På denne måde har han så at sige kvitteret for både modtagelse og indhold.
> Så er der ikke så meget at komme efter senere...

Hvad får dig til at tro at han vil kvitterer for modtagelsen på kopien og
sende den retur?

Martin

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 07-08-02 10:11

On 07.08.2002 10:25, in article
3d50d961$0$87300$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "Martin Møller"
<martin.moeller@tiscali.dk> wrote:

> Hvad får dig til at tro at han vil kvitterer for modtagelsen på kopien og
> sende den retur?

Ikke noget specielt. Jeg mener bare det er et forsøg værd. Hvis du sender
det til ham, kan du jo rykke ham telefonisk. Det er også et forsøg værd at
besøge ham personligt med mangelslisten (hvis ikke han har kontor langt
væk).

Hvis du ikke tror han vil acceptere din mangelsliste under nogen
omstændigheder, så synes jeg du bør sikre dig beviser på en anden måde. Tag
billeder! Få viceværten (hvis der er en sådan) til at syne manglerne. Tag
video. Du bør i hvert fald (for din egen skyld) gøre mere end blot at skrive
manglerne ned.

/kristian

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 07-08-02 11:32

On Wed, 7 Aug 2002 10:25:06 +0200, "Martin Møller"
<martin.moeller@tiscali.dk> wrote:

>Hvad får dig til at tro at han vil kvitterer for modtagelsen på kopien og
>sende den retur?

Hvad er det du er bange for? Hvis din nye udlejer er så slem, så ville
jeg da hurtigt finde et andet sted at bo.

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Lars Brink

Dato : 07-08-02 12:21

> Hvad er det du er bange for? Hvis din nye udlejer er så slem, så ville
> jeg da hurtigt finde et andet sted at bo.
^^^^^
Du er vist ikke fra Københavnsområdet hvar?

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once - that was when I thought that I was wrong.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 07-08-02 12:33

On Wed, 7 Aug 2002 13:21:12 +0200, "Lars Brink"
<usenet@papayaREMOVEconsulting.com> wrote:

>Du er vist ikke fra Københavnsområdet hvar?

Nej, men jeg har en lejlighed til salg

/Brian
--
Min private babeside.