Vurdering, færdselsloven §29
Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-08-02 16:26

Ravnekrogen, en rækkehusbebyggelse med 40 boliger, har en fælles P-plads
med udkørsel til offentlig vej.

Dårlige oversigtsforhold og køretøjer parkeret på den offentlige vej,
har medført farlige situationer, når cyklende børn skal ud på vejen.

Kommunen har afvist afstribning/skiltning og vi (afd.bestyrelsen) vil
derfor sætte en opfordring på parkerede biler.

Det lokale politi definerer udkørslen, som værende et T-kryds og
anbefaler henvisning til §29 stk. 2.

Er det korrekt eller må vi "nøjes" med §29 stk. 1?

Det afgørende er jo, hvor mange meter fra indkørslen, vi skal kræve
frit.

-KLIP-
Færdselsloven:
§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for
en afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående
kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,

3) på jernbaneoverkørsel eller anden overkørsel,

4) på en sådan måde, at færdselstavle eller -signal dækkes,

5) på bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,

6) på eller i nærheden af bakketop eller i eller ved uoverskueligt
vejsving,
-KLIP slut-

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Peter G C

Dato : 06-08-02 16:38

Preben Bødker Nielsen skrev i news:1fgi7vg.1w5a1p113m7by8N%gizmo@NosPAM.dk

[klip]

> Det lokale politi definerer udkørslen, som værende et T-kryds og
> anbefaler henvisning til §29 stk. 2.

Det lyder fornuftigt. Du mener vist § 29, nr, 2 (og ikke stk. 2). Jeres
skilte skal godkendes af politiet. Spørg om råd og vejledning der.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-08-02 16:41

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

> Preben Bødker Nielsen skrev i news:1fgi7vg.1w5a1p113m7by8N%gizmo@NosPAM.dk
>
> [klip]

> Det lyder fornuftigt. Du mener vist § 29, nr, 2 (og ikke stk. 2).

Selvfølgelig

>Jeres
> skilte skal godkendes af politiet.

Også, når det er "sæt på forruden papirlap"?

>Spørg om råd og vejledning der.

Lidt besværligt.
(Gladsaxe Politikreds = no web)

/Preben

Fra : Peter G C

Dato : 06-08-02 16:44

Preben Bødker Nielsen skrev i news:1fgi91d.pyobvy1brmvm1N%gizmo@NosPAM.dk

[klip]

> Også, når det er "sæt på forruden papirlap"?

Min fejl. Jeg troede, at der skulle sættes skilte op. Hvis kommunen ikke vil
være med, så spørg dog politiet om ikke det vil.

> Lidt besværligt.
> (Gladsaxe Politikreds = no web)

Telefonen, du

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-08-02 16:46

> [...]

> Min fejl. Jeg troede, at der skulle sættes skilte op. Hvis kommunen ikke vil
> være med, så spørg dog politiet om ikke det vil.

De vil heller ikke.
Synes faktisk det er OK.
Vi ville sikkert drukne i skilte i området, hvis alle elementære regler
skulle skiltes. (tænk lidt uselvisk).

> Telefonen, du

Elsker skriflig kommunikation, særlig den hurtige

/Preben

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-08-02 16:51

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> wrote:

> De vil heller ikke.
> Synes faktisk det er OK.
> Vi ville sikkert drukne i skilte i området, hvis alle elementære regler
> skulle skiltes. (tænk lidt uselvisk).

Skulle have været (tænker lidt uselvisk).
Det andet kunne jo nemt/slemt misforståes

> Elsker skriflig kommunikation, særlig den hurtige
>
> /Preben

/Preben igen

Fra : alexbo

Dato : 06-08-02 16:41

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> skrev

> Det lokale politi definerer udkørslen, som værende et T-kryds og
> anbefaler henvisning til §29 stk. 2.
>
> Er det korrekt eller må vi "nøjes" med §29 stk. 1?

Hvis udkørslen er en vej der munder ud i den offentlige vej, er det et T-
kryds,
hvis udkørslen foregår over fortov, cykelsti, grønt område, er det ikke et
T-kryds.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-08-02 16:44

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> skrev

> Hvis udkørslen er en vej der munder ud i den offentlige vej, er det et T-
> kryds,

Det er nemlig det den _ikke_ er.

> hvis udkørslen foregår over fortov, cykelsti, grønt område, er det ikke et
> T-kryds.

Udkørslen er fra P-plads henover fortov til offentlig vej.
Hvilket fik mig til tvivle på politiets vurdering.

/Preben

Fra : alexbo

Dato : 06-08-02 18:16

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> skrev

> Udkørslen er fra P-plads henover fortov til offentlig vej.
> Hvilket fik mig til tvivle på politiets vurdering.

Med god grund,
udkørslen er en udkørsel, man kan ikke kalde den et T-kryds når den går over
et fortov.

Når du skriver politiets vurdering, så dækker det jo mange ting, lige fra en
skriflig redegørelse fra politimesteren, til en "tilfældig" betjents
umiddelbare mening, måske uden han har en personlig viden om forholdene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 06-08-02 18:31

> [...]

> skriflig redegørelse fra politimesteren, til en "tilfældig" betjents
> umiddelbare mening, måske uden han har en personlig viden om forholdene.

Min formands telefoniske forespørgsel hos det lokale politi.
Tror jeg besøger dem, medbringende relevante papirer.

(tak for svarene)

/Preben

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-08-02 20:24

"Preben Bødker Nielsen" <gizmo@NosPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Min formands telefoniske forespørgsel hos det lokale politi.
> Tror jeg besøger dem, medbringende relevante papirer.

Det lyder yderst fornuftigt.
Det er normalt de lokale vejbestyrelser (kommune og politi) som aftaler evt.
skiltning, men udgangspunktet for deres afslag er for så vidt godt nok, idet
man generelt ikke vil have skiltning for noget, som i forvejen er reguleret
som forbudt via færdselslovens generelle regler.
Så skulle alle kryds, udkørsler m.m. jo have malede kanter, skilte osv.
Om særlige forhold hos Jer skulle tilsige noget andet, skal jeg lade være
usagt.
Men der er i øvrigt intet til hinder for, som du selv foreslå i først post,
at sætte en pæn henstilling på de biler, som holder ulovligt.
Det sker faktisk, at folk retter sig efter et godt råd
Held og lykke med projektet.

Kurt

Fra : Emilio

Dato : 06-08-02 21:08

Opforder kommunen til at male kantstenene gule i op til 5 meter fra
hjørnerne (Udkørsel = 5 meter, Vejkryds = 10 meter). Det er langt billigere
end skilte, det kan være at kommunen eller politiet vil gå med til det?

Emil

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-08-02 14:51

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> wrote:

> Ravnekrogen, en

Et møde med Gladsaxe Politi afklarede at:

Det ikke er et T-kryds (10 meter begrænsning).
Det end ikke er en udkørsel (5 meter begrænsning).
Det kaldes en overkørsel, p.g.a. fortovet, og her gælder ingen
meterbegrænsning, men i stedet generelle vurderinger om udsyn etc.

Vi fortsætter til kommunen.

/Preben