Navneændring
Fra : Herold

Dato : 06-08-02 12:43

En af mine veninder går med tanker om at få slettet sit efternavn, så hun
kun har sit mellemnavn hægtet på...

Hvad kan der være til hindring for det? Hun snakkede noget om at hele
familien skulle gå med til det, da det var et slægtsnavn?

Fra : JH

Dato : 06-08-02 12:53

Herold Wrote/Skrev:

> [...]
>
> Hvad kan der være til hindring for det? Hun snakkede noget om at hele
> familien skulle gå med til det, da det var et slægtsnavn?

Så vidt jeg ved skal hun have tilladelse til at bruger slægtsnavnet,
fra de der bærer navnet.
Havde en kollega som måtte opgive samme forehavende,
da familien ikke ville give deres tilladelse.

JH

Fra : Jeppe Møller

Dato : 06-08-02 18:03

Jeg er ikke inde i det eksakte regler, men det skulle også have betydning om
mellemnavnet blev til et efternavn.

/Jeppe M;

Fra : Henrik Kure

Dato : 06-08-02 19:31

> [...]
>
> Hvad kan der være til hindring for det? Hun snakkede noget om at hele
> familien skulle gå med til det, da det var et slægtsnavn?

Reglerne om navne findes i navneloven.

Prøv evt. at kigge nærmere på Civildirektoratets side om navneregler, hvor
du forhåbentlig kan finde svar på dit spørgsmål:

http://www.civildir.dk/regler/navne.htm

Venlig hilsen

Henrik Kure