Blomster/planter til altankassen
Fra : Sanne Bülow

Dato : 06-08-02 12:08

Hej Gruppe

Jeg har ikke de mest grønne fingre og heller ikke den store viden om
blomster og planter, men kunne godt tænke mig at *fylde* en altankasse med
lidt grønt og har derfor brug for lidt hjælp

Jeg kunne godt tænke mig nogle krydderurter, er der nogen jeg kan plante på
denne årstid?
Hvilke blomster egner sig til altankasser? Og kan de plantes nu?

Sanne Bülow
Dragons aren't extinct;
they just learned to hide in books.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 06-08-02 15:01

Sanne Bülow <it@abso.adsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aioalo$28o2$1@news.cybercity.dk...
> Hej Gruppe
>
> Hvilke blomster egner sig til altankasser? Og kan de plantes nu?

> [...]
Vi har med stort held plantet lyng på denne årstid, men om de er til at få i
butikkerne nu skal jeg ikke kunne sige, måske var vi lige 14 dage længere
henne sidste år.
Ellers vil jeg råde dig til at tale med din lokale blomsterhandler. Hvis du
bor i nærheden af Vesterbro kan jeg varmt anbefale Frøjke på hjørnet af
Enghave Plads og Enghavevej. Han er meget kompetent.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-02 20:36

On Tue, 6 Aug 2002 13:07:37 +0200, "Sanne Bülow" <it@abso.adsl.dk>
wrote:

> [...]
>lidt grønt og har derfor brug for lidt hjælp
>
>Jeg kunne godt tænke mig nogle krydderurter, er der nogen jeg kan plante på

Timian, salvie purløg, oregano kan alle gro i altankasser (det kan alt
faktisk). Disse ting er flerårige, så der er ret gode chancer for de
kommer igen til næste år.

>Hvilke blomster egner sig til altankasser? Og kan de plantes nu?

Man bruger tit sommerblomster som pelargonier og flittiglise og den
slags. Det er fordi de har rigtig mange blomster rigtig længe.

Men alt kan bruges i en altankasse. Det er bare et spørgsmål om
pasningen. Det skal selvfølgelig vandes og det skal også gødes. I den
varme vi har nu skal man stort set vande hver eneste dag.

Vil du have noget med blomst nu, så er der snart lyng fremme som
blomstrer her i efteråret.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Sanne Bülow

Dato : 06-08-02 23:03

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> scribbled:

> Timian, salvie purløg, oregano kan alle gro i altankasser (det kan alt
> faktisk). Disse ting er flerårige, så der er ret gode chancer for de
> kommer igen til næste år.

Ok jeg vil prøve at plante dem nu og se hvad der sker, jeg havde nemlig købt
nogle enkelte frø, men kan vel bare købe nogle planter og så plante dem ud?

> Man bruger tit sommerblomster som pelargonier og flittiglise og den
> slags. Det er fordi de har rigtig mange blomster rigtig længe.

Ja det er jo en del af idéen

> Men alt kan bruges i en altankasse. Det er bare et spørgsmål om
> pasningen. Det skal selvfølgelig vandes og det skal også gødes. I den
> varme vi har nu skal man stort set vande hver eneste dag.

Derfor har jeg købt altankasse med selvvanding, så skal jeg ikke huske det
så tit, men håber at de grønne fingre kan vokse lidt.

> Vil du have noget med blomst nu, så er der snart lyng fremme som
> blomstrer her i efteråret.

Ok skal jeg plante det ud, eller så?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-02 12:16

On Wed, 7 Aug 2002 00:02:55 +0200, "Sanne Bülow" <it@abso.adsl.dk>
wrote:

>Ok jeg vil prøve at plante dem nu og se hvad der sker, jeg havde nemlig købt
>nogle enkelte frø, men kan vel bare købe nogle planter og så plante dem ud?

Det går hurtigst at købe et par planter som plantes ud.

>Derfor har jeg købt altankasse med selvvanding, så skal jeg ikke huske det
>så tit, men håber at de grønne fingre kan vokse lidt.

God ide. Altankasser kan være nogle bæster at holde opvandet syntes jeg.

>Ok skal jeg plante det ud, eller så?

Ja, f.eks. Det kan være du kan få noget som du hellere vil have,
chrysanthemum eller måske et par brændende kærlighed. De kan også pynte
lidt her i sensommeren.

http://www.gartneriet.dk