Grillet ørred
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 06-08-02 12:30

Hej

Jeg har tænkt mig at grille en hel ørred i aften.
Jeg vil netop gerne grille den hel, og gerne uden at pakke den ind i
sølvpapir.

Jeg havde tænkt på at komme lidt persille, løg og citron samt selvfølgelig
salt og peber ind i den - bare for at give lidt smag.

Men er der nogen der har nogle andre forslag og/eller råd?

Kåre

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-08-02 12:41

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> writes:

> Jeg har tænkt mig at grille en hel ørred i aften.
> Jeg vil netop gerne grille den hel, og gerne uden at pakke den ind i
> sølvpapir.

Jeg har aldrig prøvet uden sølvpapir, men problemet er vel kun at man
skal sørge for at fisken ikke går i stykker. Det kan evt. gøres med
sådan en fiskeholderting, altså sådan en rist med to dele, som fisken
ligges inden i.

> Jeg havde tænkt på at komme lidt persille, løg og citron samt selvfølgelig
> salt og peber ind i den - bare for at give lidt smag.

Vi plejer bare at rense fiske og smide den på grillen eller i
ovnen. Vi kan så godt lide den "rene" smag af fisk, men til gengæld
spiser vi masser af sur agurkesalat til. Og så nye kartofler med groft
salt.

Velbekomme.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : ottesen

Dato : 06-08-02 12:56

"Kåre Weng Madsen" <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg havde tænkt på at komme lidt persille, løg og citron samt selvfølgelig
> salt og peber ind i den - bare for at give lidt smag.

Det skulle virke. Bortset fra at jeg ikke ved om man kan grille den uden
noget om den. Sidst jeg tilberedte en hel ørred kom vi salt, peber, citron,
basilikum og løg ind i den, og bandt den stramt ind i et godt lag aviser. Så
tog vi den og en flaske Retzina under armen sammen med nogle kartofler der
var kogt tørre med masser af salt og pakket ind i sølvpapir, og gik ned til
stranden og lavede bål. Da vi havde masser af gløder gjorde vi avislaget
vådt og smed fisken på gløderne sammen med kartoflerne. Uhm det blev godt.

/ottesen

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 06-08-02 13:45

"ottesen" skrev i en meddelelse

> [...]

> vådt og smed fisken på gløderne sammen med kartoflerne. Uhm det blev godt.

Lækkert - jeg tror jeg vil prøve med bailikum også. Men måske bliver det
sølvpapir alligevel. Mest så den ikke går i stykker.

Kåre

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-08-02 10:57

"ottesen" <ottesen@sol.dk> wrote in message news:aiodht$7sh$1@sunsite.dk...

> [...]

> vådt og smed fisken på gløderne sammen med kartoflerne. Uhm det blev godt.

Smager det ikke røget og af tryksværte? Aviserne må vel på en eller anden
måde
afgive ting og sager til fisken - jeg kunne forestille mig at tryksværte og
andre lækkerier i avisen næppe er fremstillet med indtagelse for øje.
Jeg ville nok personligt have foretrukket palmeblade eller lign.

Men det kan da også godt være at jeg er helt galt afmarcheret. Muligvis vil
smagen af harpiks fra Retzinaen overdøve alt andet )

På den anden side er der selvfølgeligt perspektiver i metoden -
venstreorienterede
kan så grille i Information, aktionærer i Børsen, de intellektuelle i
Weekendavisen, jehova'er i Vagttårnet osv. osv.

vh
Jan

Fra : ottesen

Dato : 07-08-02 11:03

> [...]
> andre lækkerier i avisen næppe er fremstillet med indtagelse for øje.
> Jeg ville nok personligt have foretrukket palmeblade eller lign.

Jeg var også skeptisk men min makker havde set det gjort i et jamie oliver
program. Idéen var netop at det skulle blive lidt røget, tryksværten smagte
jeg dog ikke noget til.

> Men det kan da også godt være at jeg er helt galt afmarcheret. Muligvis
vil
> smagen af harpiks fra Retzinaen overdøve alt andet )

Heh - jeg synes nu et glas helt koldt Retzina er en dejlig ting.

> På den anden side er der selvfølgeligt perspektiver i metoden -
> venstreorienterede
> kan så grille i Information, aktionærer i Børsen, de intellektuelle i
> Weekendavisen, jehova'er i Vagttårnet osv. osv.

Du er helt klart inde på noget. Dermed kan ens politiske overbevisning
skinne igennem i madlavningen i højere grad end hidtil

/ottesen