Mobile fiaskoer.
Fra : Fischer

Dato : 06-08-02 08:00

Strand kalder både Wap og GPRS for fiaskoer:
http://dk.mobil.nu/nyheter/visa.asp?id=3999&sid=1

Og jeg må desværre melde mig helt enig.

Udbudet af Wap-sider viser billedet - der er ikke meget at komme efter.
Wap via normalt data-opkald er jo også alt for dyrt. Inden man har fedtet
sig frem til bare en lille oplysning, så har man brændt 4-5 minutter af.
Det dur' bare ikke.
Wap via GPRS virker mere lovende, men det lader sig næppe gøre at redde én
fiasko med en anden.

GPRS er rigtigt smart. Altid online og man betaler kun for det faktiske
forbrug. Det har dog en meget stor ulempe - det er alt, alt for dyrt.

Med en gammel mobiltelefon kan man via GSM-nettet hente data med 9600 bps.
Det svarer til ca. 50 Kbyte i minuttet. Det er både langsomt og dyrt.
Hvis man ringer op med Telmore til 1,20 kr. i minuttet, og downloader en
fil, så vil det koste ca. 24,- kr. pr. Mbyte.
Og tele-selskaberne mener åbenbart at dette er en rimelig pris. Det er i al
fald dette niveau man har lagt GPRS Mb-prisen på.
Selv om det så bliver meget billigere at surfe på nettet og være konstant
online, så er det ikke godt nok.

Ud over den skyhøje Mb-afgift kommer der oven i købet et abonnement for
overhovedet at få adgang til GPRS.
Teleselskaberne er simpelthen for griske og dermed skyder de sig selv i
foden.
"Jamen, de skal jo tjene deres investeringer hjem ...."
Ja, men det gør man ikke ved at tage overpris for sine varer, for så sælger
man for lidt. Det gør man derimod ved at tjene fair på sine varer og så
sælge masser af dem. Telmore er et godt eksempel på hvordan man kunne gøre.

Den dag GPRS bliver en automatisk (gratis) del af et mobilabonnement og
Mb-prisen sættes ned, så vil det blive brugt - og så vil teleselskaberne
kunne tjene på det.

*Fischer

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 06-08-02 08:40

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in message
> Strand kalder både Wap og GPRS for fiaskoer:
> http://dk.mobil.nu/nyheter/visa.asp?id=3999&sid=1
>
> Og jeg må desværre melde mig helt enig.
<SNIP>
> Den dag GPRS bliver en automatisk (gratis) del af et mobilabonnement og
> Mb-prisen sættes ned, så vil det blive brugt - og så vil teleselskaberne
> kunne tjene på det.

Ja, det kan jeg kun give dig ret i...

MVH Kenneth Egholm.

Fra : Lars Ringgaard Krist~

Dato : 06-08-02 09:04

Jeg er enig med dig i at GPRS og dataopkald er for dyrt, i hvert fald for
dyrt til at jeg vil bruge det.

Men set fra teleudbydernes sider, hvorfor skulle de sætte prisen ned hvis
der findes folk der er villig til at betale den høje pris?

Jeg tror roligt du kan regne med at teleselskaberne har analyseret
efterspørgselen meget nøje og fastsat prisen efter dette. Indtil videre tror
jeg ikke at din antagelse om omkostningerne ved at sætte priserne ned ville
kunne indtjenes ved en højere omsætning, så var det sket for længst.

Jeg håber dog, ligesom så mange andre, at GPRS bliver en del af
abonnementet, men jeg tvivler nu på at nogle selskaber vil tilbyde den
service uden at få betaling for den.

Hvis man samtidig tænker på hvor få danske teleselskaber der formår at skabe
et overskud, så omkostningerne ved at holde mobil vel egentlig meget
rimelig.

Mvh

Lars R. Kristensen

Fra : Fischer

Dato : 06-08-02 09:39

> Men set fra teleudbydernes sider, hvorfor skulle de sætte prisen ned hvis
> der findes folk der er villig til at betale den høje pris?

Som skrevet ved højere omsætning.
I dag er det vel kun forretningsfolk og totale nørder der vil betale prisen.

> [...]
ville
> kunne indtjenes ved en højere omsætning, så var det sket for længst.

Selvfølgelig har de analyseret. Men den slags tager også fejl.

> Hvis man samtidig tænker på hvor få danske teleselskaber der formår at
skabe
> et overskud, så omkostningerne ved at holde mobil vel egentlig meget
> rimelig.

TDC havde i 2. kvartal et resultat på 535 millioner kr.
Sonofon havde i første halvår et resultat på 553 millioner kr. før skat og
afskrivning.
Telmore kører vist også rigtigt godt.

At Telia og Orange m.fl. har problemer, skyldes nok at de er en flok
lallende amatører.

*Fischer

Fra : Lars Ringgaard Krist~

Dato : 06-08-02 09:57

> Som skrevet ved højere omsætning.
> I dag er det vel kun forretningsfolk og totale nørder der vil betale
prisen.

Hvad nytter en højere omsætning, hvis det giver mindre indtjening?

> [...]
>
> TDC havde i 2. kvartal et resultat på 535 millioner kr.
> Sonofon havde i første halvår et resultat på 553 millioner kr. før skat og

Afskrivningerne kan for Sonofons vedkomende meget vel være i nærheden af de
553 mill.

Jeg mener at have læst at TDC er det eneste danske teleselskab der formår at
skabe et overskud.

mvh
Lars R. Kristensen

Fra : Fischer

Dato : 06-08-02 10:10

> Afskrivningerne kan for Sonofons vedkomende meget vel være i nærheden af
de
> 553 mill.

Netto-overskud er 73 mio første halvår.

> Jeg mener at have læst at TDC er det eneste danske teleselskab der formår
at
> skabe et overskud.

I år kan du godt tage Sonofon og Telmore med.

*Fischer

Fra : Peter Binderup

Dato : 07-08-02 07:41

> Den dag GPRS bliver en automatisk (gratis) del af et mobilabonnement og
> Mb-prisen sættes ned, så vil det blive brugt - og så vil teleselskaberne
> kunne tjene på det.

Ting koster altså penge, og teleselskaberne er i dag i sjældnere grad statsejet, så der SKAL tjenes penge for overlevelse, og man
tjener altså ikke penge på at lade ting være unaturligt billige eller ved at gøre dem gratis.

Jeg syntes faktisk at GPRS prisen er ok når man snakker nedhentning af tekst eller emails, og jeg syntes også at MB prisen er ok
hvis det er større binære filer man skal hente ned - for du betaler også for at du ikke skal blive irriteret over at vente så lang
tid som ved alm. gsm overførsel - og ventetid er der mange der prioriterer langt højre end pris.

Priserne skal nok falde i takt med at der kommer flere og flere kunder på disse services, men indtil dette så er koster det at være
blandt de første der benytter ny teknologi. Bare se på bredbåndsteknologi som jo i dag ikke koster ret meget - var det for 4-5 år
siden så skulle man have den store tegnebog fremme for en 2 MB linje - i dag koster den under 1000,- ved de forskellige firmaer.

Og hvis du/i syntes at GPRS er dyrt så bare vent til UMTS kommer - for med de investeringer selskaberne har måttet gøre i den
teknologi så skal der penge i kassen hurtigt for at få det hele til at hænge sammen. Så jeg vil spå at teleselskaberne vil presse
citronen til det absolutte maksimum...
Nogle af de regnestykker der har været fremme i pressen peger i retningen af at man forventer at der er breakeven på UMTS
investeringerne i år 2020-2030 så jeg forstår udemærket teleselskabernes forsigtighed i at give los med billige priser.

Og når alt kommer til alt har de enkelte brugere så i virkelighede brug for services som GPRS/UMTS på nuværende tidspunkt?
Teleselskaberne kommer til at bruge mia. af kroner på at skulle overtale forbrugerne til at skulle skifte deres gamle mobiltelefoner
ud med nye telefoner som kan en helt masse - og disse kunder er i virkeligheden vældig tilfredse med deres gamle telefoner, som de
kan ringe til/fra og, hvis de er blandt de "avancerede normalbrugere", sende en SMS i ny og næ.
Men indtil disse brugere er overtalt til den nye teknologi, så kommer det altså til at koste...

Prøv så også at se det fra Teleselskabernes synspunkt. Lad os sige at det var "gratis" at bruge GPRS hvordan tror du at et
teleselskab ville forklare dets aktionærer og investore at man har flere (hundrede)tusinde brugere der daglige flytter store mængder
data (evt. fra eksterne net som teleselskaberne i så fald skal betale afgifter til) og at man ikke tjener noget på det? Der ville
ikke gå lang tid før at investorene ville bede selskabet om at tage penge for skidtet (lur mig om dette ikke også er en af grundene
til at e-mail2sms er ophørt som gratis tjeneste).

MVH
Peter

Fra : Fischer

Dato : 07-08-02 08:30

> [...]
at lade
> ting være unaturligt billige eller ved at gøre dem gratis.

Nej, men det er da godt købmandsskab at sænke prisen hvis det giver en
voldsom forøgelse af omsætningen. Selv om man tjener mindre på den enkelte
vare, så kan det let give en forøget indtjening.

> Jeg syntes faktisk at GPRS prisen er ok når man snakker nedhentning af
tekst
> eller emails, og jeg syntes også at MB prisen er ok.

Tillykke med det.
Som privatperson kunne jeg aldrig drømme om at betale 80,- kr. om måneden
for et GPRS abonnement. Selv om jeg er nørd og har en GPRS telefon.
Med den pris der er på GPRS i dag, så mener jeg at den henvender sig til
erhvervskunder (som er "ligeglade" med prisen) og så nogle enkelte private
som bare vil have det uanset hvad.

> [...]
disse
> services, men indtil dette så er koster det at være blandt de første der

Jamen, så må vi håbe det sker inden mulighederne og videreudviklingen bliver
kvalt i fiaskoen.

> [...]
tele-
> selskaberne vil presse citronen til det absolutte maksimum...

I så fald tror jeg de får en fiasko der virkelig basker. Det skal sgu nok
tage livet af Telia og Orange ...... hvis de holder så længe!

> Og når alt kommer til alt har de enkelte brugere så i virkelighede brug
for
> services som GPRS/UMTS på nuværende tidspunkt?

Sikkert ikke. Men når nu folk har GPRS telefoner og mulighederne er der, så
kunne man lige så godt gøre brug af det og skabe sig nogle erfaringer og et
bredt udviklingsmiljø.

> [...]
fald
> skal betale afgifter til) og at man ikke tjener noget på det?

Jeg ville absolut ikke have det gratis.
Efter min mening bør der ikke være noget abonnement på GPRS, men naturligvis
en Mb-afgift. Til Wap og tekst-hentning er de 25,- sikkert ikke noget
problem.
Men til større downloads er det for dyrt. Så evt. noget med en "mængderabat"
til storbrugere.

Der findes jo f.eks. et tysk taletidskort der tilbyder GPRS som standard.

*Fischer

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 07-08-02 22:14

On Tue, 6 Aug 2002 09:00:29 +0200, "Fischer" <express@get2net.dk>
wrote:

>Den dag GPRS bliver en automatisk (gratis) del af et mobilabonnement og
>Mb-prisen sættes ned, så vil det blive brugt - og så vil teleselskaberne
>kunne tjene på det.
Problemet er bare at netværksresourceren som benyttes til at downloade
1MB, hvad enten det er på den "gamle" måde, eller den nye vha. GPRS,
er ens. Dvs. det "koster" teleselskaberne det samme. Fordelen er så
bare lige ved GPRS at du ikke betaler når der ikke sendes/modtages
data (undtaget abonnement selvfølgelig), selv om man har
"forbindelse". Dette er en MEGET stor fordel ved brugen af WAP.

Men du har helt ret i at 25,- pr. MB er ALT for dyrt. Du kan sende
700MB for 5,50 kr. med Post Danmark Men godt nok har man et noget
langt "delay" på forbindelsen (ca. 1-2 dage).

/Thomas

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 07-08-02 22:23

On Wed, 07 Aug 2002 23:13:34 +0200, Thomas Lykkeberg
<thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> wrote:

> [...]
>700MB for 5,50 kr. med Post Danmark Men godt nok har man et noget
>langt "delay" på forbindelsen (ca. 1-2 dage).

Lige et tillæg:

1MB med CSD (Circuit Switched Data) (1 Timeslot = 9600bps) ved 1,20
kr./min giver en teoretisk MB pris på ca. 18 kr.

1MB med GPRS (1 Timeslot = 14400bps) med en "GPRS Class 8+" telefon
(max. 4 timeslots i downlink) giver en effektiv teoretisk bitrate på
57600bps. Dvs. for at downloade 1MB ved 57600bps tager det ca.
2.42min. Hvis man så siger at man lægger beslag på 4 timeslots (4 x
minut afgift) i 2.42min vil det give en MB pris på 12 kr.

Det er jo ikke den store forskel, og man skal jo også huske at når man
bruger timeslots (4 stk i det her tilfælde) vil andre kunder jo ikke
kunne bruge dem til alm. Voice opkald.

Du/I kan tro at der er rimelighed i tingene.

/Thomas

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-08-02 18:29

Thomas Lykkeberg <thomasDOTlykkeberg@privatDOTdk> wrote:

[klip]
> [...]
>2.42min. Hvis man så siger at man lægger beslag på 4 timeslots (4 x
>minut afgift) i 2.42min vil det give en MB pris på 12 kr.

En timeslot i GPRS er på 9,05 eller 13,4 kbps. Fidusen ved GPRS er, at
du ikke lægger beslag på nogen resurser, når du ikke sender/modtager.
Kanalerne bruges samtidigt af alle GPRS terminaler i cellen.

> [...]
>kunne bruge dem til alm. Voice opkald.
>
>Du/I kan tro at der er rimelighed i tingene.

Når man kører HSCSD med 4 timeslots, er de reserveret til dig. Alligevel
betaler du kun minutpris for en - ikke 4 gange den almindelige pris. Er
det rimeligt?

Peter