Parhelia dag 1. :)
Fra : Madsen

Dato : 06-08-02 02:09

Hej,

Ja, så kom det endelig og jeg har vist lovet engang at komme med en
gennemgang af hvad jeg synes om det og den kommer så her.

Førstehåndsindtrykket var koldsved. Jeg kunne ikke få et billede på
min monitor. Den startede simpelthen ikke når jeg startede pc'en.
Det viste sig at Matrox har byttet om på udgang 1 og 2. Jeg var vant
til at monitoren skulle i det højre stik (pc'en set bagfra), da det
stik var udgang 1 på mit G400 Max, men på Parhelia er det porten til
venstre der er udgang 1, eller rettere udgang A. Det var nok til at
forvirre mig.
Jeg nåede at blæse AGP-port ren og trykke kortet ekstra godt i, endnu
engang, før jeg opdagede, at det var portnumrene der var byttet om.
DOH!. Sådan går det når man ikke lige tager sig tid til at kigge
manualen igennem først. Det var jeg blot alt for utålmodig til at
gøre på det tidspunkt. :}

Allerede under opstarten og inde i BIOS kunne jeg se forskel i
billedkvaliteten. Selv ved 60 Hz står billedet faktisk imponerende
stabilt. Med G400 Max hoppede det lidt inde i BIOS og under opstarten
hvor det jo foregår i 60 Hz, men ikke med Parhelia. Ikke her i hvert
tilfælde.

Installeringen af driveren under WinXP gik som en leg. Det var der
overhovedet ingen problemer med og efter en genstart måtte jeg sande,
at ingen tænker på widescreen-monitorer. Der var ingen mulighed for at
vælge et eneste widescreen-format, så jeg måtte køre i 1600 x 1200,
hvilket ikke er nogen fornøjelse på min 24" wide. Det resulterer i to
brede sorte bånd ude i siderne og hvis jeg trækker billedet ud så det
dækker hele skærmen, så bliver alting forvredet, hvilket jo er klart
nok. Skærmen er skabt til 1920 x 1200 eller 1600 x 1024, hvilket stort
set er de eneste to formater jeg bryder mig om på denne skærm, men
ingen af dem var tilgængelige.

Jeg prøvede med Powerstrip, som jeg mente kunne definere specielle
opløsninger, men åbenbart ikke. Det kunne jeg ikke lige få den til,
så den røg ud igen. Så kom jeg i tanke om at Plug&Pray ikke virker
når man kører med BNC-kabel og da jeg havde installeret driveren
til monitoren, så måtte det vel på en eller anden måde være Matrox-
kortet som ikke kunne læse hvad skærmen kan køre af opløsninger,
så jeg prøvede med et almindeligt kabel. Efter en genstart var 1600
x 1024 tilgængelig, men ikke 1920 x 1200. Jeg har forsøgt at forklare
mig i Matrox's forum og ham Louie har forklaret, at Parhelia ikke
understøtter 1920 x 1200. Underligt når hele G-serien gør.

Parhelia har heller ikke en funktion indbygget i driveren som gør,
at man kan gennemtvinge en skærmprofil. Dem der sidder med et kort
fra G-serien kender sikkert dette faneblad:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/customization.gif
Hvis man klikker på 'Load customization file' kan man hente profiler
fra en masse forskellige skærme. Jeg kunne f.eks. hente en profil
fra forløberen for min nuværende skærm (GDM-W900) og den profil
kunne så tilrettes så den var skræddersyet til min skærm. Det var
tider, men driveren til Parhelia har desværre ikke den funktion og
det er direkte uheldigt for mit vedkommende. Jeg er pisket til at
køre med et almindeligt skærmkabel og smide BNC-kablet ind i skabet,
indtil videre.
Samtidig har jeg så heller ikke mulighed for at vælge 1920 x 1200
pt. Jeg kan gå helt op i 2048 x 1536, men 1920 x 1200 er ikke på
listen og det er altså den jeg skal bruge, da den passer perfekt
til monitoren. (Det er monitorens anbefalede opløsning ved 85 Hz).

Louie har forklaret, at jeg skal prøve at kontakte en eller anden
afdeling hos Matrox og spørge dem om de ikke vil implementere
funktionen, for det burde være muligt med Parhelia også.
Jeg krydser så fingre for at de overhovedet gider at tage sig af det.

Ellers er det hele bare fjong. Alt står som om at det er skåret ud
med en meget skarp kniv. Tekst står meget skarpere end med mit G400
Max i 1600 x 1200 (85Hz). 1920 x 1200 har jeg så af gode grunde ikke
fået testet.
Underligt nok kan jeg ikke vælge 24 bit farver længere. Jeg kan kun
vælge imellem 16 og 32 bit. Med G400 Max hoppede tekst, ikoner og
musemarkør når jeg afspillede en film med PowerDVD i 32 bit, så
derfor kørte jeg for det meste med 24 bit med mit G400. Parhelia
kan køre i 32 bit og gigacolor slået til, og stadig kører dvd
flydende i fuld skærms widescreen i 1600 x 1024. Det er en fryd at
se på og billedkvaliteten er helt i top.

Det her Gigacolor har jeg ikke rigtig fået studeret nærmere endnu.
Synes ikke jeg kunne se forskel da det blev slået til, men som
jeg indtil videre har forstået det, så er det også kun billeder
med højere bitdybde end 24 bit (8 bit for hver farvekanal) det
har nogen effekt på. Altså f.eks. et 48 bits billede fra Photoshop.
(16 bit for hver farvekanal, så Photoshop kalder det 16 bit).

Der følger en billedbrowser med ved navn Gigacolor Viewer og når
man installerer den, installerer man samtidig et plugin i Photo-
shop så man kan sende billeder med høj bitdybde over i browseren,
men det skal lige undersøges nærmere. Umiddelbart tror jeg ikke det
er en funktion jeg får brug for, men man skal selvfølgelig aldrig
sige aldrig.

I tv-out-kvalitet har Matrox igen overgået sig selv. Billedet er
bare smukt og så er det endda kun composite-signalet jeg fører
videre. Jeg har lige testet det grundigt her til aften. Kortet er
forbundet til en scartfordelerboks som sender signalet op gennem
videoen og videre via scart over til et 21" fjernsyn, som jeg
har stående inde i 'computerrummet'.
Fra videoen går der så et almindeligt antennekabel ind i stuen til
det 28" der står derinde og det betyder, at jeg kan have en dvd-
film kørende i fuld skærm på min 24" monitor, i fuld skærm på mit
fjernsyn her bagved, og i fuld skærm inde i stuen. Hvad man så skal
bruge det til ved jeg ikke, men det sker tit at familien samles i
stuen til en dvd-film i stedet for at skulle sidde på det lille
hummer, som computerrummet er.
FW-900 er godt nok klart nr. 1 til dvd-kiggeri, men fællesskabet og
sofaen i stuen er nu bedre. :)
G400 Max havde svært ved ovenstående. Inde i stuen hakkede billedet.
Hvis man f.eks. så en film hvor der blev panoreret hen over et
landskab, så hakkede det lidt. Parhelia kører 100 % flydende på alle
skærme, så på det område er det perfekt.
Man kan få billedet til at fylde tv'et fuldstændigt ud. Se bare her:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/parhelia/visible_area.png
Ret meget smartere og nemmere kan det ikke laves, efter min mening.
Det giver fuld kontrol over billedet på tv'et.

Installationen i Win2000 var noget møg, rent ud sagt. Jeg havde hentet
den nyeste driver til Parhelia og installerede altså ikke fra den
medfølgende cd. Installationen af den nyeste driver påstod, at jeg ikke
havde Microsoft .NET Framework installeret og det skal det, for ellers
virker den nye Matrox PowerDesk-HF ikke. Installationen spurgte om det
skulle installeres og det sagde jeg ja til, men jeg kunne efterfølgende
ikke starte PowerDesk-HF. Jeg prøvede så at køre installationen igen,
og her fik jeg igen at vide at Microsoft .NET Framework stadig ikke
var installeret. What!?
Ud med driveren igen og prøvede så med installations-cd'en. Den sagde
også at jeg ikke havde Microsoft .NET Framework installeret og spurgte
om jeg ville installere det. Svaret blev JA!, men da installationen
var færdig og pc'en var genstartet, ville PowerDesk-HF stadig ikke
starte.
For at løse det måtte jeg dykke ned i en undermappe på installations-
cd'en og installere Microsoft .NET Framework manuelt. Underlig, men
derefter kunne jeg så installere den nyeste driver og PowerDesk-HF
virkede endelig. Sikke en kamp, sammenlignet med installationen på
WinXP som jo gik som en leg.

En anden mærkværdighed er, at uanset hvad jeg gør, så ender jeg op
med to grafikkort inde i enhedshåndtering i Win2000. Det ene hedder
'Matrox Parhelia 128MB - English' og det andet hedder 'Matrox Parhelia
Dualhead'.
Jeg kan højreklikke på det første og vælge 'fjern', men det resulterer
i, at der ved næste opstart startes i 640 x 480 i 8 bit og kortet ved
navn 'Matrox Parhelia 128MB - English' bliver fundet igen.

'Matrox Parhelia Dualhead' kan jeg ikke fjerne. Højreklikker jeg på
det så står der bare 'Søg efter hardwareændringer' og 'Egenskaber'.
'Fjern' er der slet ikke. Der er dog ingen konflikter og det hele ser
ud til at virke i Win2000 også, men PowerDesk-HF virker langsommere i
Win2000 end i WinXP. Den er længere om at starte og klikker man på et
eller andet inde i PowerDesk-HF under Win2000, så er det også længere
om at komme frem hvis man sammenligner med hastigheden i WinXP.
Det forstår jeg umiddelbart ikke for normalt er min Win2000 hurtigere
i stort set alt, sammenlignet med WinXP, men i driveren til Parhelia
er det altså lige omvendt.
WinXP har faktisk fået en ordentlig vitaminindsprøjtning af skiftet
til et Parhelia. Det kan jeg tydeligt mærke, men det er nok antallet
af ram på kortet der gør det. Hastigheden på ram'en sikkert også.
Her skulle WinXP jo efter sigende være ret krævende, sammenlignet
med f.eks. Win2000.

I WinXP er der kun et enkelt kort inde i enhedshåndtering og det er
'Matrox Parhelia 128MB - English' og det er samme driverversion jeg
kører med på de to systemer. Mystisk, men muligvis er alt som det
skal være.

Jeg har slet ikke fået prøvet kortets 3D-funktioner endnu og ved
faktisk heller ikke hvad jeg skal prøve. Der findes nogle demoer på
cd'en, kan jeg se, og dem skal jeg da muligvis have luret på et
tidspunkt, men 3D-ydelsen kan I jo læse om på nettet rundt omkring.
Den lover jo ikke alverden, men 2D-kvaliteten, eller rettere billed-
kvaliteten, lever fuldt op til mine forventninger og så faktisk lidt
til, for at det ikke skal være løgn.

Undskyld romanen, men jeg kunne ikke gøre det kortere.

Madsen.

Fra : Mythos

Dato : 06-08-02 13:16

Hej

Jeg tillader mig at skrive oppe over denne "roman"

Først og fremmest tillykke med kortet, der er nogle der er heldige

Kunne du ikke rent undtagelsesvis lave en 3D test, for os her i gruppen, jeg
vil hellere høre om det fra en af de dødelige, end dem der er på kontrakt
til enten at sable kortet ned, eller at sælge det.
Jeg er også på jagt efter en afløser for mit G400 MAX, men om det skal være
Matrox igen eller en af de nye ATI, det ved jeg ikke. Jeg laver ret meget i
PhotoShop, og andre programmer, men jeg spiller også en del, så det kunne
være fedt hvis du ville lave en lille test, please

Så noget helt andet. Du er åbenbart en der går meget i dybden med dine
sager, mere end jeg, eller også forstår jeg mig bare ikke på sagerne. Jeg
har et problem som er kommet med Windows XP Pro, og det er at min skærm
står ret mørkt (Samsung SyncMaster 700IFT), det har jeg så kompenseret for
ved at ændre i farvesætningen på mit G400 Max under color. Det virker også
meget fint, men hvis jeg så genstarter, så bliver denne indstilling ikke
bibeholdt, det vil sige at ændringen er der under indstillingerne, men de er
ikke brugt før jeg går i indstillinger igen efter genstart, hvorfor ?

Kim Larsen

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 18:23

Kristian Espensen skrev:

> Ellers kan du vælge "show details"; her kan du se frames per
> secund i hver enkel test.

Jo, men hvis man skal sidde og fedte med at slå forskellige ting til og
fra, hvorfor så overhovedet sammenligne testresultater, hvis de ikke er
kørt udfra det samme udgangspunkt? Man må da kunne vælge en default-
test, eller hur?

Madsen.

Fra : Kristian Espensen

Dato : 07-08-02 20:01

> [...]
> fra, hvorfor så overhovedet sammenligne testresultater, hvis de ikke er
> kørt udfra det samme udgangspunkt? Man må da kunne vælge en default-

Man kan godt undre sig over at ikke alle testene følger med i udregningen af
scoren. Det skyldes at mange af de ting som bliver testet først blev
introduceret med DirectX8; f.x. pixel shader. Det vil sige tests som ikke
kan udføres på geforce2 og ældre kort. Man kan dog på Madonions hjemmeside
sammenligne resultatet med andre brugeres resultater, og denne database er
efterhånden enorm stor. Det er desværre ikke muligt at se om folk har
overclocket deres grafikkort, så man skal ikke være ked af at nogle scorer
10 % højere end en selv. Gider du skrive resultatet fra game 4 "nature", det
er efter min mening en interesant test da pixel- og vertex shaderne kommer
på hårdt arbejde.

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Esben

Dato : 07-08-02 20:26

> [...]
er
> kørt udfra det samme udgangspunkt? Man må da kunne vælge en default-

Jeg har netop installeret det her, og har ikke trykket på andet end
program-ikonet og derefter knappen "Benchmark". Der kom ikke nogen
beskeder om settings, hverken før eller efter selve testen. Det lyder
som om du har gjort det samme, bortset fra at der kommer den advarsel -
sært.

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 20:23

Mythos skrev:

> Vi er gået forbi hinanden tror jeg.

Det er muligt. :)

> Problemet er at jeg HAVDE en ret mørk skærm, på skærmen kunne jeg
> ikke rette det, Gamma var ikke til den store hjælp med det problem
> heller...

Og det er så det der undrer mig for med Adobe Gamma kan jeg lave
skærmen så lys så det skærer i øjnene eller så mørk at jeg ikke kan
se en pind. http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/adobe_gamma.gif
Min står godt nok ikke som standardindstillingen. Standarden er at der
er flueben i 'View Single Gamma Only' og hvis den er slået til, så er
der kun eet felt og een skyder nedenunder feltet. Hvis du trækker den
skyder mod venstre bliver billedet mørkere. Trækker du den mod højre
bliver billedet lysere. Du har også mulighed for at justere på hver
enkelt farve, i tilfælde af at skærmen f.eks. viser for meget rødt i
forhold til grønt og blåt, hvilket jo resulterer i at en neutral grå
ikke ser neutral ud på skærmen.

> ... men jeg har måttet ty til de indstillinger der er ved at
> højreklikke på skrivebordet og vælge egenskaber/indstillinger/
> Avanceret/color, i denne menu, der har jeg måttet hæve R/G/B
> knapperne næsten en hel streg op for at få den lysning jeg gerne
> ville have.

Altså faktisk den samme funktion som Adobe Gamma har. Adobe Gamma er
bare bedre, for den laver en farveprofil (ICC-profil) som bliver gemt
i den mappe hvor dit styresystem gemmer ICC-profiler. Den farveprofil
beskriver hvordan en given farve skal se ud på din skærm.
'Adobe Gamma Loader' i Start-mappen sørger så for, at den ICC-profil
bliver indlæst ved opstart af Windows. Uden den indlæste farveprofil
ved opstart, er farvestyringen i Photoshop ikke meget værd. Photoshops
farvestyring er afhængig af den profil der er valgt i Adobe Gamma.

> Jeg har så samtidig opnået at få billedet på skærmen til at være
> næsten identisk med mine udskrifter.

Det er jeg næsten sikker på at du også vil kunne med Adobe Gamma,
hvis du ellers får det stillet ordentligt forstås.

> Hvis jeg så booter om, så bliver denne lysning ikke bibeholdt, den
> er samme mørke tone som før, og det er DET der undre mig. Jeg skal
> så ind i egenskaber/indstillinger/Avanceret/color igen, men nu er
> det bare nok at gå der ind, jeg skal ikke ændre noget, for det
> sker i det samme jeg går i menuen, og så kan jeg så bare vælge ok
> hele vejen til jeg er ude af det, og alt er i orden, ind til jeg
> booter næste gang.

Jeg har aldrig benytte den indstilling på mit G400 Max så jeg tør
ikke sige det, men noget tyder på at den åbenbart ikke kan finde ud
af at indlæse indstillingerne ved opstart, som Adobe Gamma Loader
så kan.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 20:30

Kristian Espensen skrev:

> [...]
> testet først blev introduceret med DirectX8; f.x. pixel shader.
> Det vil sige tests som ikke kan udføres på geforce2 og ældre kort.

Ok. Jeg undrede mig blot over at den tilsyneladende ikke ville køre
en standardtest når den lige var installeret, og jeg havde bedt den
om det, men sådan skal det så åbenbart være.

> Gider du skrive resultatet fra game 4 "nature", det er efter min
> mening en interesant test da pixel- og vertex shaderne kommer på
> hårdt arbejde.

Jeg prøver lige i løbet af aftenen/natten.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 21:04

Esben skrev:

> [...]
> nogen beskeder om settings, hverken før eller efter selve testen.
> Det lyder som om du har gjort det samme, bortset fra at der kommer

Ja, jeg har ikke gjort andet end dig.
Har nok engang prøvet at køre en test og det resulterer i følgende:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/3dmark/not_default.gif
Jeg havde regnet med at jeg kunne gå ind i Result Browser eller Show
Details og så copy/paste informationerne fra hver enkelt test, men
næ nej. Jeg skal registrere mig først og gu vil jeg ej. :)

Scoren er vist ikke noget at råbe hurra for, tror jeg.

Madsen.

Fra : Esben

Dato : 07-08-02 21:37

> [...]
> næ nej. Jeg skal registrere mig først og gu vil jeg ej. :)
>
> Scoren er vist ikke noget at råbe hurra for, tror jeg.

Tja, jeg får kun 11-1200.
Har du prøvet at indstille Windows desktoppen til 1024x768@32bit før du
starter programmet?

--
Esben

Fra : Kristian Espensen

Dato : 07-08-02 21:53

> Jeg havde regnet med at jeg kunne gå ind i Result Browser eller Show
> Details og så copy/paste informationerne fra hver enkelt test, men
> næ nej. Jeg skal registrere mig først og gu vil jeg ej. :)

Du skal ikke være bange for at registrere dig online, det koster ingen ting.
Grunden til at du skal det er at du får en acount hvor du kan gemme dine
test-resultater. Husk at det er online resultBrowser du skal bruge undet
menuen "online services". Show Details burde du kunne bruge uden at
registrere.

> Scoren er vist ikke noget at råbe hurra for, tror jeg.

Nej det var ikke meget. Hvilken CPU har du (3dmark er meget cpu afhængigt)?

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 21:46

Esben skrev:

> Har du prøvet at indstille Windows desktoppen til 1024x768@32bit
> før du starter programmet?

Nej, det har jeg godt nok ikke. Prøver lige...

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 22:09

Kristian Espensen skrev:

> [...]
> resultBrowser du skal bruge undet menuen "online services". Show
> Details burde du kunne bruge uden at registrere.

Ok, jeg må prøve at rode med det igen så.

> Nej det var ikke meget. Hvilken CPU har du (3dmark er meget cpu
> afhængigt)?

Jeg har 2 x 866 P3, men jeg tvivler meget stærkt på at 3D-mark
bruger andet end den ene. Testresultatet viser godt nok at jeg har
to, men mig bekendt er der ikke ret mange spil der kan udnytte 2
processorer* og det kan 3D-mark sikkert heller ikke(?).

Ellers er det WinXP Pro der kører på den. Win2000 har jeg ikke
testet i, men det giver vel nogenlunde det samme vil jeg tro.
(AGP er sat til 4x og AGP Aperture Size til 128 MB).

* Så vidt jeg ved er det kun Quake 3 Arena og muligvis Return
to Castle Wolfenstein der kan udnytte Dual CPU.

Madsen.

Fra : Kristian Espensen

Dato : 07-08-02 23:07

> [...]
> to, men mig bekendt er der ikke ret mange spil der kan udnytte 2
> processorer* og det kan 3D-mark sikkert heller ikke(?).

Jeg tror også kun at 3Dmark bruger 1 cpu, og til 3Dmark som elsker cpu-kraft
er 866 mhz ikke al verden. Generalt må man sige at Parhelia ikke udemærker
sig til 3D-spil:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/06/25/2306596
Det er vel heller ikke derfor du har købt kortet....
Jeg vil stadig gerne høre hvad du fik i game4 Nature.

> Ellers er det WinXP Pro der kører på den. Win2000 har jeg ikke
> testet i, men det giver vel nogenlunde det samme vil jeg tro.
> (AGP er sat til 4x og AGP Aperture Size til 128 MB).

Fornuftigt.

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Peter Jespersen

Dato : 08-08-02 19:15

On Thu, 8 Aug 2002 00:07:05 +0200, Kristian Espensen wrote:

> [...]
>Det er vel heller ikke derfor du har købt kortet....
>Jeg vil stadig gerne høre hvad du fik i game4 Nature.

Vel, når man tester med noget nær alpha drivere set op imod....er det 4 eller
5 generationsdrivere fra nVidia ??
Er man ganske naturligt handikappet!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I'm weird, but around here it's barely noticeable.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 22:09

Esben skrev:

> Har du prøvet at indstille Windows desktoppen til 1024x768@32bit
> før du starter programmet?

Det giver nøjagtig det samme resultat, så jeg tror ikke det har så
meget at sige. 3D Mark skifter jo egentlig også selv om til 1024 x
768 når man starter den.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 22:15

Kristian Espensen skrev:

> Show Details burde du kunne bruge uden at registrere.

Glemte lige at kommentere dette, for du har ret i at jeg godt kan bruge
'Show Details' uden at registrere, men det havde jo været smart hvis
man kunne copy/paste resultatet fra det vindue, men det kan man ikke.
Jeg troede det var al den information I var interesserede i. Der står
jo hvad hver enkelt test har givet i framerate og hvad ved jeg.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 01:15

Kristian Espensen skrev:

> Jeg tror også kun at 3Dmark bruger 1 cpu, og til 3Dmark som elsker
> cpu-kraft er 866 mhz ikke al verden.

Nej, det er jo det.

> Generalt må man sige at Parhelia ikke udemærker sig til 3D-spil:
> http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/06/25/2306596

Det kommer så nok an på hvilke spil det drejer sig om, men det
halter en del efter de hurtigste kort på markedet pt. men det
viste de første tests af kortet rundt omkring på nettet vel også.

> Det er vel heller ikke derfor du har købt kortet....

Næ, det er jagten på den perfekte billedkvalitet og det ser indtil
videre lovende ud. En hel del bedre end mit gamle G400 Max og det
siger ikke så lidt.

> Jeg vil stadig gerne høre hvad du fik i game4 Nature.

Endelig fandt jeg ud af at få skidtet nulstillet så denne skulle
være dugfrisk: http://home18.inet.tele.dk/madsen/3dmark/
Om det så ændrer sig afhængig af hvordan man stiller tingene i
Matrox-driveren aner jeg ikke. Ovenstående screenshot er standard-
indstillingerne.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-08-02 14:10

Mythos skrev:

> Jeg tillader mig at skrive oppe over denne "roman"

Det er tilladt at klippe i den, eller ligefrem at klippe den helt
væk. Hellere det end at medtage hele romanen en gang til. :)

> Først og fremmest tillykke med kortet, der er nogle der er heldige

Jo, tak.

> [...]
> gruppen, jeg vil hellere høre om det fra en af de dødelige, end
> dem der er på kontrakt til enten at sable kortet ned, eller at

Jeg kan ikke den mindste forstand på 3D-ydelse overhovedet. Er en
af den slags mennesker der syntes at UT kørte fremragende og tilpas
flydende på mit G400 Max, hvor andre som virkelig er hardcore gamere
sikkert ville grine sin røv i laser over den udtalelse, så jeg ved
ikke rigtig hvordan jeg på nogen måde kan komme med information der
kan bruges til noget på det område.

> [...]
> sige at ændringen er der under indstillingerne, men de er ikke
> brugt før jeg går i indstillinger igen efter genstart, hvorfor ?

Hvis du spørger mig, så er den farvestyring, eller hvad man nu skal
kalde det, som er bygget ind i G400 noget skrammel og jeg ville ikke
bruge den hvis jeg var dig.
Min værste frygt ved købet af Parhelia var, at ColorReal var noget
der blev installeret uden brugerens indblanding og at jeg derfor var
pisket til at bruge det, men sådan er det heldigvis ikke.
Det bestemmer man selv om man vil installere og det har jeg undladt.
Jeg har alt det farvestyring jeg har behov for i forvejen.

Når du alligevel bruger Photoshop så har du også Adobe Gamma, så
hvorfor bruger du ikke den? Som standard burde der være en fil ved
navn 'Adobe Gamma Loader' i din start-mappe, som under opstart
sørger for at indlæse den profil, som du har lavet med Adobe Gamma.
Adobe Gamma skulle gerne befinde sig inde i kontrolpanelet.

Madsen.

Fra : Mythos

Dato : 07-08-02 19:59

> [...]

Vi er gået forbi hinanden tror jeg.
Problemet er at jeg HAVDE en ret mørk skærm, på skærmen kunne jeg ikke rette
det, Gamma var ikke til den store hjælp med det problem heller, men jeg har

Fra : Dr. Ralph

Dato : 06-08-02 15:41

>Undskyld romanen, men jeg kunne ikke gøre det kortere.

Det er da pragtfuldt, at du virkelig giver dig tid til at gå i
detaljer - lige mig :)

Jeg syntes atdigvæk, at mit Asus GF4 8460 giver fremragende 2D ydelse
til min Dell 20,1 ' TFT skærm i 1600X1200 - vil nok sige, at dvi
signalet lever op til det analoge signal på mit G400 max kort i 2D.

Men har hørt, at det kommende Radeon 9700 skulle slå alle GF4 kort i
3D og levere fremragende i 2D - så det bliver nok mit næste kort.

Er nu alligevel glad for, at jeg valgte TFT skærmen og ikke Fw900 - OK
skærmen står lidt mere uldent i 1024X768, hvor mange spil skal spilles
i - men ikke noget større problem.
Men desginet, pladsbesparelsen, strømbesparelsen og ikke mindst den
mindre varmeudledning er det hele værd.
Og så har jeg ikke problemer med BNC, plug& play og drivere.

Og i 1600X1200 leverer den fuldt ud varen - den bedste TFT skærm til
spil, der findes for øjeblikket.

Men FW900 står stadig som den ukronede konge blandt CRT skærme, og vil
måske aldrig blive overgået, da al CRT udvikling i makroformat
tilsyneladende er gået helt i stå.

-------------------------------
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-08-02 17:17

Dr. Ralph wrote:
> Det er da pragtfuldt, at du virkelig giver dig tid til at gå i
> detaljer - lige mig :)

Ditto her. God beskrivelse.

> Men har hørt, at det kommende Radeon 9700 skulle slå alle GF4 kort i
> 3D og levere fremragende i 2D - så det bliver nok mit næste kort.

Os mig - os mig!

Jeg har ledt med lys og lygte efter et sted, hvor man kan forudbestille
kortet inden for landets grænser. Uden held og jeg ender nok med at købe
det direkte hos enten ATI eller Hercules.

> Er nu alligevel glad for, at jeg valgte TFT skærmen og ikke Fw900 - OK
> skærmen står lidt mere uldent i 1024X768, hvor mange spil skal spilles
> i - men ikke noget større problem.

Eftersom ATI kortet er væsentligt hurtigere end Gf4 i de høje
opløsninger så skulle 1600*1200 være muligt i næsten alt. Jeg satser
faktisk på at 2048*1536 bliver den rigtige opløsning at spille i, men så
må jeg nøjes med 85 Hz

> Og i 1600X1200 leverer den fuldt ud varen - den bedste TFT skærm til
> spil, der findes for øjeblikket.

Det tror jeg på.

> Men FW900 står stadig som den ukronede konge blandt CRT skærme, og vil
> måske aldrig blive overgået, da al CRT udvikling i makroformat
> tilsyneladende er gået helt i stå.

Noget tyder på det, der er ihvertfald ikke blevet fremvist noget på
messer så vidt vides.

Mvh

Bruno

Fra : Tomasz

Dato : 06-08-02 16:26

Hej og tillykke med kortet
Jeg må sige, jeg var heldig med at sætte skærmstikken i det rigtig port
Windows 2k.- Jeg tror at problemet ligger i at du har nogle andre driver
lignende på din maskine. Det havde jeg selv på WinXP.
Jeg glemte at afinstallere de gamle driver fra GF. Efter afinstalationen
gik det meget godt.
Angående 10 bit. Det bliver brugt bla. til at vise DVD og alt anden på TV,
så har du faktisk det samme kvalitet (system) som på selve TV, hvis ikke
bedre.
Angående 3 D, jeg synes det se bedre ud på skærmen end i tester hi hi.

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Madsen

Dato : 06-08-02 19:48

Martin Sørensen skrev:

> Et TV kan vise alle de nuancer man giver den, da signalet er
> analogt. TV'et aner ikke noget om bitdybde m.v.

Ok. Tak for forklaringen.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 21:25

iddqd@worldonline.dk skrev:

> C_DILLA er ikke spyware, men kommer fordi du har eller har brugt
> et produkt som var kopibeskyttet med Macrovision's SafeDisc eller
> SafeCast kopibeskyttelses software. Du har sikkert fået det fra et
> computerspil og det er helt uskadeligt.

Nå, jeg troede det var Spyware. Det tydede de søgninger jeg havde
foretaget på Google på.
Opdagede det ved at der kørte en service på WinXP som jeg ikke
havde set tidligere, men en søgning på Google fik mig på sporet
af C_DILLA og en hulens masse nøgler i regdatabasen, som så blev
fjernet.

http://www.privacyandspying.com/c_dilla_install_report.html
Jeg nåede dog ikke at finde ovenstående side før jeg allerede havde
fået skidtet fjernet, så jeg fik ikke kørt InCtrl for at spore mig
frem til hvordan den var kommet ind i systemet.
Jeg har ikke installeret spil på det sidste. Det eneste jeg har
installeret er 3DMark 2001 SE og Matrox-driveren.
Jeg har godt nok også installeret et par demoer fra Matrox cd'en,
men ved så ikke om det er dem der har installeret c_dilla.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-08-02 08:27

Madsen wrote:
> Nå, jeg troede det var Spyware. Det tydede de søgninger jeg havde
> foretaget på Google på.

Hmm, jeg skal spørge Macrovision. Hvis det fungere som spyware, hvilket
skulle undre mig meget, så sagde de ihvertfald ikke noget om det da jeg
var på kursus hos dem. Jeg har forøvrigt heller aldrig oplevet min
firewall spørge om noget C_dilla software kan få lov til at kontakte
internettet, men der selvfølgelig ingen garanti.

> Jeg har ikke installeret spil på det sidste. Det eneste jeg har
> installeret er 3DMark 2001 SE og Matrox-driveren.

Deres software har været anvendt i lang tid, så det behøver ikke være af
ny dato.

> Jeg har godt nok også installeret et par demoer fra Matrox cd'en,
> men ved så ikke om det er dem der har installeret c_dilla.

Muligt, men det virker fjollet at kopibeskytte demoer medmindre der er
tale om tidsbegrændsede versioner.

Fik du noget ud af INF-filen?

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 13:26

iddqd@worldonline.dk skrev:

> [...]
> aldrig oplevet min firewall spørge om noget C_dilla software kan
> få lov til at kontakte internettet, men der selvfølgelig ingen

Jeg har søgt lidt igen og de sider der nævner noget om C_dilla som
spyware er ofte message boards, og her kan jo snildt blive lukket
en hulens masse vrøvl ud.

Her f.eks.: http://www.teambanzai.net/phpBB2/viewtopic.php?t=501

| It can apparently disable your CD-RW, to prevent you from copying
| CDs.
|
| It can monitory what you download, and prevent you from
| downloading "unauthorized materials".
|
| It constantly sends encrypted packets to somewhere on the net.
| No idea what's in those packets, or where they're going.

Det ville jo nok også være noget Ad-aware ville fjerne hvis det
var spyware og min firewall har heller ikke fanget programmet i
at forsøge at kontakte nettet, så du har nu nok ret.

Noget der bare kan bringe mit p.. i kog ved sådan noget software
er at jeg ikke bliver spurgt om jeg vil installere det. Det bliver
bare installeret. Når jeg fjerner det program som C_Dilla kom ind
med, så forsvinder C_Dilla ikke. Sådan noget burde efter min mening
forbydes ved lov.

> Fik du noget ud af INF-filen?

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue teknikken hvis jeg skal være ærlig.
I første omgang troede jeg at det var en *.reg-fil du havde lavet,
men opdagede så at det var en *.inf.
Denne sætning forstår jeg ikke: 'All that is needed is to update the
file with the number installed drivers reached and then double-click
the file.'
Hvis jeg dobbeltklikker på en *.inf-fil så er det notepad der åbner
og det er standardinstillingen i Win2000/XP.

Har forsøgt at skifte driveren til min skærm og henvist den til den
modificerede *.inf, men den nægter at tage imod den, så det gik lidt
i stå da jeg prøvede i går. A ka' it' hitte u a'et.

Madsen.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-08-02 14:01

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har søgt lidt igen og de sider der nævner noget om C_dilla som
> spyware er ofte message boards, og her kan jo snildt blive lukket
> en hulens masse vrøvl ud.

En søgning med Google giver meget hurtigt blikket af at C_dilla er et
licensstyringssystem meget brugt i AutoCAD verdenen.

--
Bjarke Andersen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-08-02 15:16

Madsen wrote:
> Jeg har søgt lidt igen og de sider der nævner noget om C_dilla som
> spyware er ofte message boards, og her kan jo snildt blive lukket
> [...]
LOL

C_Dilla/Macrovisions software er MEGET udbredt og hvis ikke jeg tager
meget fejl, så er der produceret over 100 milioner CD'er som er
beskyttet med deres software. Da det, som du også selv har bemærket,
sniger sig ind på ens harddisk er der mange som bliver lidt bekymrede og
sikkert andre der ser en chance til at cikanere dem som laver
kopibeskyttelse.

> [...]
> bare installeret. Når jeg fjerner det program som C_Dilla kom ind
> med, så forsvinder C_Dilla ikke. Sådan noget burde efter min mening

Enig. Faktum er dog bare at det er et fåtal af computerbrugere som
nogensinde afinstallere et program for slet ikke at snakke om at de ikke
får øje på skjulte foldere i deres system.

> [...]
> Denne sætning forstår jeg ikke: 'All that is needed is to update the
> file with the number installed drivers reached and then double-click

OK, det handler om at når jeg installere en ny driver så kommer dens
indstillinger ind i en ny mappe i registreringsdatabasen (altså
foregående nummer plus en) og for at mine indstillinger fra INF-bliver
skrevet det rigtige sted skal der så lægges 1 til i alle linierne.

> [...]
> modificerede *.inf, men den nægter at tage imod den, så det gik lidt
> i stå da jeg prøvede i går. A ka' it' hitte u a'et.

Uha, pas på med det. Du kan ikke bruge filen direkte da den passer til
mit hardware og mit operativsystem!

Meningen var snarer at du kunne bruge den som inspiration til at finde
det rigtige sted i registreringsdatabasen og prøve og tilføje den
manglende opløsning, når jeg kommer hjem i aften så skal jeg kigge lidt
på min egen Windows XP og se om ikke jeg kan lave en lille vejledning.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 14:14

Bjarke Andersen skrev:

> En søgning med Google giver meget hurtigt blikket af at C_dilla er
> et licensstyringssystem meget brugt i AutoCAD verdenen.

Ja bla, men jeg har ikke haft Autocad installeret på denne Windows-
installation, så det er ikke med Autocad det er kommet ind.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 15:40

iddqd@worldonline.dk skrev:

> LOL

Ja, jeg kan godt se at vedkommende er langt ude.

> Faktum er dog bare at det er et fåtal af computerbrugere som
> nogensinde afinstallere et program for slet ikke at snakke om at
> de ikke får øje på skjulte foldere i deres system.

Det er nok rigtigt og en af de største årsager er vel at Windows
som standard ikke viser skjulte filer og mapper.

[*.inf-filen]
> Du kan ikke bruge filen direkte da den passer til mit hardware og
> mit operativsystem!

Det kunne jeg så forstå på din side. Jeg prøvede i første omgang at
tilrette den så 1600 x 1024 og 1920 x 1200 i 85 Hz blev tilføjet i
alle farvedybder, men jeg kunne ikke få styresystemet til at æde
den alligevel.

> Meningen var snarer at du kunne bruge den som inspiration til at
> finde det rigtige sted i registreringsdatabasen og prøve og
> tilføje den manglende opløsning,

Et kig i regdatabasen afslørede at jeg slet ikke har noget der hedder
Class inde under HKLM\System\CurrentControlSet\Services, så hvor det
befinder sig henne ved jeg ikke rigtigt. Hvis man finder nøglen, så
kan man vel bare redigere direkte i registreringsdatabasen, kan man
ikke?

> når jeg kommer hjem i aften så skal jeg kigge lidt på min egen
> Windows XP og se om ikke jeg kan lave en lille vejledning.

Ok og tak. :)

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 08-08-02 22:31

Madsen wrote:

> Ok og tak. :)

Damn, så vidt jeg kan finde ud af er systemet lavet helt om.

Noget tyder på at det er meget op til dem der laver driverne for min
KyroII driver styrer vist opløsninger og refresh rates med disse linier
(Taget fra driverens INF-fil):

HKR,%Modes%,Modes, 1,
05,01,01,00,05,01,02,00,05,01,03,00,05,01,04,00,05,01,05,00,05,01,06,00,05,01,07,00,05,01,\
08,00,05,02,01,00,05,02,02,00,05,02,03,00,05,02,04,00,05,02,05,00,05,02,06,00,05,02,07,00,\
05,02,08,00,05,04,01,00,05,04,02,00,05,04,03,00,05,04,04,00,05,04,05,00,05,04,06,00,05,04,\
07,00,05,04,08,00,06,01,01,00,06,01,02,00,06,01,03,00,06,01,04,00,06,01,05,00,06,01,06,00,\
06,01,07,00,06,02,01,00,06,02,02,00,06,02,03,00,06,02,04,00,06,02,05,00,06,02,06,00,06,02,\
07,00,06,04,01,00,06,04,02,00,06,04,03,00,06,04,04,00,06,04,05,00,06,04,06,00,06,04,07,00,\
07,01,01,00,07,01,02,00,07,01,03,00,07,01,04,00,07,01,05,00,07,01,06,00,07,01,07,00,07,02,\
01,00,07,02,02,00,07,02,03,00,07,02,04,00,07,02,05,00,07,02,06,00,07,02,07,00,07,04,01,00,\
07,04,02,00,07,04,03,00,07,04,04,00,07,04,05,00,07,04,06,00,07,04,07,00,08,01,01,00,08,01,\
02,00,08,01,03,00,08,01,04,00,08,01,05,00,08,01,06,00,08,01,07,00,08,02,01,00,08,02,02,00,\
08,02,03,00,08,02,04,00,08,02,05,00,08,02,06,00,08,02,07,00,08,04,01,00,08,04,02,00,08,04,\
03,00,08,04,04,00,08,04,05,00,08,04,06,00,08,04,07,00,09,01,01,00,09,01,02,00,09,01,03,00,\
09,01,04,00,09,01,05,00,09,01,06,00,09,02,01,00,09,02,02,00,09,02,03,00,09,02,04,00,09,02,\
05,00,09,02,06,00,09,04,01,00,09,04,02,00,09,04,03,00,09,04,04,00,09,04,05,00,09,04,06,00,\
0a,01,01,00,0a,01,02,00,0a,01,03,00,0a,01,04,00,0a,01,05,00,0a,02,01,00,0a,02,02,00,0a,02,\
03,00,0a,02,04,00,0a,02,05,00,0a,04,01,00,0a,04,02,00,0a,04,03,00,0a,04,04,00,0a,04,05,00,\
0b,01,01,00,0b,01,02,00,0b,01,03,00,0b,02,01,00,0b,02,02,00,0b,02,03,00,0b,04,01,00,0c,01,\
01,00,0c,02,01,00,01,01,01,00,01,02,01,00,01,04,01,00,02,01,01,00,02,02,01,00,02,04,01,00,\
03,01,01,00,03,02,01,00,03,04,01,00,04,01,01,00,04,02,01,00,04,04,01,00

HKR,%Modes%,Modes2, 1,
05,01,01,00,05,01,02,00,05,01,03,00,05,01,04,00,05,01,05,00,05,01,06,00,05,01,07,00,05,01,\
08,00,05,01,0a,00,05,01,0b,00,05,02,01,00,05,02,02,00,05,02,03,00,05,02,04,00,05,02,05,00,\
05,02,06,00,05,02,07,00,05,02,08,00,05,02,0a,00,05,02,0b,00,05,04,01,00,05,04,02,00,05,04,\
03,00,05,04,04,00,05,04,05,00,05,04,06,00,05,04,07,00,05,04,08,00,05,04,0a,00,05,04,0b,00,\
06,01,01,00,06,01,02,00,06,01,03,00,06,01,04,00,06,01,05,00,06,01,06,00,06,01,07,00,06,01,\
08,00,06,02,01,00,06,02,02,00,06,02,03,00,06,02,04,00,06,02,05,00,06,02,06,00,06,02,07,00,\
06,02,08,00,06,04,01,00,06,04,02,00,06,04,03,00,06,04,04,00,06,04,05,00,06,04,06,00,06,04,\
07,00,06,04,08,00,07,01,01,00,07,01,02,00,07,01,03,00,07,01,04,00,07,01,05,00,07,01,06,00,\
07,01,07,00,07,01,08,00,07,02,01,00,07,02,02,00,07,02,03,00,07,02,04,00,07,02,05,00,07,02,\
06,00,07,02,07,00,07,02,08,00,07,04,01,00,07,04,02,00,07,04,03,00,07,04,04,00,07,04,05,00,\
07,04,06,00,07,04,07,00,07,04,08,00,08,01,01,00,08,01,02,00,08,01,03,00,08,01,04,00,08,01,\
[...]
09,01,07,00,09,02,01,00,09,02,02,00,09,02,03,00,09,02,04,00,09,02,05,00,09,02,06,00,09,02,\
07,00,09,04,01,00,09,04,02,00,09,04,03,00,09,04,04,00,09,04,05,00,09,04,06,00,09,04,07,00,\
0a,01,01,00,0a,01,02,00,0a,01,03,00,0a,01,04,00,0a,01,05,00,0a,01,06,00,0a,02,01,00,0a,02,\
02,00,0a,02,03,00,0a,02,04,00,0a,02,05,00,0a,02,06,00,0a,04,01,00,0a,04,02,00,0a,04,03,00,\
0a,04,04,00,0a,04,05,00,0a,04,06,00,0b,01,01,00,0b,01,02,00,0b,01,03,00,0b,02,01,00,0b,02,\
02,00,0b,02,03,00,0b,04,01,00,0b,04,02,00,0b,04,03,00,0c,01,01,00,0c,01,02,00,0c,01,03,00,\
0c,02,01,00,0c,02,02,00,0c,02,03,00,0c,04,01,00,01,01,01,00,01,02,01,00,01,04,01,00,02,01,\
01,00,02,02,01,00,02,04,01,00,03,01,01,00,03,02,01,00,03,04,01,00,04,01,01,00,04,02,01,00,\
04,04,01,00

Som ikke ligefrem er til at gennemskue

Men måske er der håb for hos Nvidia, i mangel af Driver SDK'en som jeg
selvfølgelig har efterladt på arbejde, fandt jeg følgende:

http://www.nvidia.com/docs/lo/1768/SUPP/NVCompMode_UG_11.pdf

Og det tyder på at indstillinger for andre kort måske er defineret
anderledes, i det mindste så røber dokumentet i hvilken retning du bør
kigge.

God fornøjelse

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 02:24

Madsen skrev:

> Hvem er Scitech og hvorfor?

Nå ja, man kunne jo søge lidt på nettet og opdage, at det har noget
med OS/2 at gøre.

Madsen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 10-08-02 15:20

On Sat, 10 Aug 2002 03:24:01 +0200, Madsen wrote:

>Nå ja, man kunne jo søge lidt på nettet og opdage, at det har noget
>med OS/2 at gøre.

Både og ....... SDD har i øjeblikket også MS-Windows support (QNX 6 er på
vej) og SNAP var videre grænser.
Selvom teknologigen kommer fra OS/2 platformen (OS/2 for PowerPC for et være
mere præcis) er det ikke kun bundet til eCS-OS/2.

De står desuden også bag MGL og OpenWatcom....

OS/2 means...CURTAINS for Windows!

Fra : Madsen

Dato : 09-08-02 15:32

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Damn, så vidt jeg kan finde ud af er systemet lavet helt om.

Ja, det skulle ikke undre mig. Der er ret stor forskel fra Win9x til
Win2000/XP på mange områder.

> Noget tyder på at det er meget op til dem der laver driverne for
> min KyroII driver styrer vist opløsninger og refresh rates med
> disse linier (Taget fra driverens INF-fil):

[Snip linier fra *.inf]

> Som ikke ligefrem er til at gennemskue

Nej, det ser lidt kryptisk ud.

> [...]
> Og det tyder på at indstillinger for andre kort måske er defineret
> anderledes, i det mindste så røber dokumentet i hvilken retning du

Tak. Det vil jeg lige lure igennem en af dagene.

> God fornøjelse

Jo tak. I dag har jeg fået e-mail fra Matrox og det tyder på at de er
villige til at kigge på det.

Dear Customer,

1920x1200 will be supported as well and we implement asap all we can
)

Kind regards,
R. Heubeck
Matrox Technical Support

Det lyder jo meget godt. Der er også flere som sidder med et Parhelia
til grafisk arbejde der har brokket sig lidt over de mange forsvundne
refresh rates.

Se evt: http://forum.matrox.com/mgaforum/Forum3/HTML/003803.html

Det tyder på at vedkommende også har skrevet til samme afdeling som jeg
har, så jeg er ret overbevist om at det bliver rettet i den nærmeste
fremtid og indtil da, kan jeg godt klare mig uden mit BNC-kabel og 1920
x 1200, hvis jeg ikke kan få det andet til at virke. :)

Madsen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 10-08-02 03:57

On Fri, 09 Aug 2002 16:31:47 +0200, Madsen wrote:

<snip>

>Det lyder jo meget godt. Der er også flere som sidder med et Parhelia
>til grafisk arbejde der har brokket sig lidt over de mange forsvundne
>refresh rates.

Vel hvis de snart kunne få nosset sig sammen til at aflevere specs til
Scitech ville jeg blive glad!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Windows: an Unrecoverable Acquisition Error!

Fra : Madsen

Dato : 10-08-02 02:02

Peter Jespersen skrev:

> Vel hvis de snart kunne få nosset sig sammen til at aflevere specs
> til Scitech ville jeg blive glad!

Den skal skæres ud i pap før jeg er med. Hvem er Scitech og hvorfor?

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-08-02 16:56

Dr. Ralph skrev:

> [...]
> ydelse til min Dell 20,1 ' TFT skærm i 1600X1200 - vil nok sige,
> at dvi signalet lever op til det analoge signal på mit G400 max

Det lyder jo slet ikke så ringe endda. Så var der alligevel noget
om snakken mht. den forbedrede billedkvalitet på visse Geforce4-
kort. Det er da positivt at de endelig har fået øjnene op for det.

> Men har hørt, at det kommende Radeon 9700 skulle slå alle GF4 kort
> i 3D og levere fremragende i 2D - så det bliver nok mit næste
> kort.

Hvis jeg spillede meget ville det nok også være det jeg gik efter,
men jeg må så sige, at jeg ikke brød mig om driveren til Radeon
8500 (det har jeg vist nævnt et par gange før). Om den så er totalt
omskrevet på Radeon 9700 vil kun tiden vise og der er jo egentlig
heller ingen der siger at du ikke vil bryde dig om driveren blot
fordi at jeg ikke gør det. Det er jo smag og behag. :)

> Er nu alligevel glad for, at jeg valgte TFT skærmen og ikke Fw900
> - OK skærmen står lidt mere uldent i 1024X768, hvor mange spil
> skal spilles i - men ikke noget større problem.

Hvis jeg havde vidst hvor mange problemer det egentlig skulle give
at få en FW-900 til at køre optimalt, fordi producenterne af
grafikkort er bedøvende ligeglade med widescreen-skærme og fordi
DDC-informationerne som skærmen sender ud, åbenbart ikke er noget
hverken grafikkort eller styresystem forstår, så ville jeg nok
heller ikke have valgt den i sin tid, men jeg må så sige at når
den først kører optimalt, altså i den rigtige opløsning og er
kalibreret, så fortryder jeg ikke at jeg købte den.
Når jeg sidder og roder i InDesign, Illustrator eller Photoshop,
så fortryder jeg heller ikke købet. Det er lækkert med al den
plads man har til rådighed pga. widescreen-formatet.

> Men desginet, pladsbesparelsen, strømbesparelsen og ikke mindst
> den mindre varmeudledning er det hele værd.
> Og så har jeg ikke problemer med BNC, plug& play og drivere.

Det er et kæmpe plus.

> Og i 1600X1200 leverer den fuldt ud varen - den bedste TFT skærm
> til spil, der findes for øjeblikket.

Også et stort plus.

> Men FW900 står stadig som den ukronede konge blandt CRT skærme, og
> vil måske aldrig blive overgået, da al CRT udvikling i makroformat
> tilsyneladende er gået helt i stå.

Ja, tilsyneladende. Der ser ikke ud til at være en afløser på
trapperne lige pt. i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-08-02 17:06

Tomasz skrev:

> Hej og tillykke med kortet

Jo tak og i lige måde. ;)

> Windows 2k.- Jeg tror at problemet ligger i at du har nogle
> andre driver lignende på din maskine.

Det tror jeg så ikke det var her, for i den tid jeg har kørt Win2000
har jeg kun haft driverne til G400 Max inde og inden jeg installerede
Parhelia, fjernede jeg driveren til G400 både i Win2000 og XP. Først
fjernede jeg den via Tilføj/fjern, derefter med Matrox's Uninstaller
og til sidst kørte jeg en regcleaner for at være sikker på at alt fra
det gamle Matrox-kort var ude af systemet.
Derimod tror jeg problemerne på Win2000 skyldtes, at jeg ikke havde
det her Microsoft .NET Framework installeret inden jeg installerede
driveren, men jeg ved det ikke. Microsoft .NET Framework var allerede
installeret på WinXP og her forløb installationen jo uden problemer.

> Angående 10 bit. Det bliver brugt bla. til at vise DVD og alt
> anden på TV, så har du faktisk det samme kvalitet (system) som på
> selve TV, hvis ikke bedre.

Det forstår jeg så umiddelbart ikke, for jeg troede faktisk ikke et
tv kunne vise 10 bit pr. farvekanal, men det er muligt. Jeg har endnu
ikke fået studeret funktionen, men jeg skal have kigget på det i den
nærmeste fremtid.

> Angående 3 D, jeg synes det se bedre ud på skærmen end i tester hi
> hi.

Det er jo ikke så ringe endda. :)

Madsen.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-08-02 18:20

> [...]
> nærmeste fremtid.

Et TV kan vise alle de nuancer man giver den, da signalet er analogt. TV'et
De 10 bit giver også noget større præcision når grafikkortet skal behandle
et billede. Hvis et billede skal behandles af flere gange, vil afrundingerne
i udregningerne give anledning til ulineariteter i det endelige billede.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tomasz

Dato : 06-08-02 18:43

:
[...]

Tak Martin

Der er 10 bit TV/video enkoder på udgang 2 på .
De her 10 bit TV/video enkoder er det ikke lige som i dvd maskiner? Det
mener jeg i hver fald.

MVH
Tomasz

Fra : Esben

Dato : 06-08-02 20:30

"Tomasz" <tomasz@privat.dk> skrev i en meddelelse
> :
> De her 10 bit TV/video enkoder er det ikke lige som i dvd maskiner?
Det
> mener jeg i hver fald.

Sådan forstod jeg det også.

--
Esben

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 06-08-02 20:03

> Hej,
>
> Ja, så kom det endelig og jeg har vist lovet engang at komme med en
> gennemgang af hvad jeg synes om det og den kommer så her.

Tillykke med kortet!!!

> Jeg nåede at blæse AGP-port ren og trykke kortet ekstra godt i, endnu

Så er det gjort - det skader jo ikke...!

> [...]
> så den røg ud igen. Så kom jeg i tanke om at Plug&Pray ikke virker
> når man kører med BNC-kabel og da jeg havde installeret driveren

Har du været inde unde avancerede egenskaber og fjerne hakket i "hide modes,
that this monitor does not support" (eller hvordan det nu står...) Så burde
1600x1024 også være tilgængelig med BNC-kabler...! Den kommer i hvert fald
på min 17" IBM, når jeg fjerner det...!

> [...]
> funktionen, for det burde være muligt med Parhelia også.
> Jeg krydser så fingre for at de overhovedet gider at tage sig af det.

Det må man håbe, at de vil holde deres ry som den "seriøse" fabrikant---!

*SNIP* en masse driver-problemer

> Undskyld romanen, men jeg kunne ikke gøre det kortere.

Mon ikke man selv havde været ligeså entusiastisk med det grafikkort/monitor
setup..!

/H3nrik - der måtte nøjes med et Palit Ti4200 Til sin IBM P70...!

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 13:55

Peter Jespersen skrev:

> Du bør nok væbne dig med tålmodighed, så vidt jeg har forstået har de
> vanvittigt travlt - efter den sidste fyringsrunde er de vist lidt
> underbemandet.

Surt show.
Nå, men jeg væbner mig med tålmodighed. Jeg er efterhånden vant til
det.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-08-02 17:21

Madsen wrote:
> Surt show.
> Nå, men jeg væbner mig med tålmodighed. Jeg er efterhånden vant til
> det.

Måske kan du fuske noget frem ved at pille i din registreringsdatabase,
jeg har ihvertfald fået mit Hercules Prophet 4500(KyroII) kort til at
køre med højere opdateringsfrekvenser og sågar med en højere opløsning
end hvad Hercules siger er muligt.

Du kan prøve og tage et kig på INF-filen, med fx. notepad, som er at
finde på min noget primitive hjemmeside http://users.cybercity.dk/~dsl45720/

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 18:23

iddqd@worldonline.dk skrev:

> Du kan prøve og tage et kig på INF-filen, med fx. notepad, som er
> at finde på min noget primitive hjemmeside
> http://users.cybercity.dk/~dsl45720/

Den vil jeg straks gå i gang med at kigge på.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 06-08-02 20:35

H3nrik V! [2670] skrev:

> Tillykke med kortet!!!

Tak. :)

> Så er det gjort - det skader jo ikke...!

Nej det er rigtigt. Intet er så skidt at det ikke er godt for
noget.

> [...]
> det nu står...) Så burde 1600x1024 også være tilgængelig med
> BNC-kabler...! Den kommer i hvert fald på min 17" IBM, når jeg

Det har jeg prøvet, ja. Det giver ikke 1600 x 1024, men blot en
mulighed for at vælge nogle højere opdateringshastigheder end jeg
normalt kan vælge. Tak for tippet ellers.

> Det må man håbe, at de vil holde deres ry som den "seriøse"
> fabrikant---!

Ja, jeg håber det også. Jeg har dog ikke hørt en lyd på den e-mail
jeg sendte til dem, men alligevel vil jeg altså håbe at de gør noget
ved det. Det er lidt ærgerligt at have et BNC-kabel i topkvalitet og
så ikke kan få lov til at bruge det. At jeg ikke kan køre 1920 x 1200
irriterer mig også. Jeg kunne godt tænke mig at se hvordan billedet
ser ud i den opløsning. Med G400 Max blev billedet en anelse mere
sløret end ved 1600 x 1024.

Madsen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 07-08-02 13:26

On Tue, 06 Aug 2002 21:35:07 +0200, Madsen wrote:

<snip>

> [...]

underbemandet.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
Coming Soon!! Mouse Support for Edlin!!

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 15:20

Mythos skrev:

> [...]
> gruppen, jeg vil hellere høre om det fra en af de dødelige, end
> dem der er på kontrakt til enten at sable kortet ned, eller at

Jeg har prøvet at hente 3D-Mark 2001 SE, men jeg forstå ikke det
program. Hver gang jeg har kørt en benchmark står der:
'The benchmark was not run using default settings' og det fatter
jeg ikke en klejne af, da det lige er installeret. Jeg har prøvet
at klikke på Default > Reset All, men beskeden er den samme når
jeg har kørt en benchmark.

Hvordan laver man en default benchmark med det program?

Madsen.

Fra : Kristian Espensen

Dato : 07-08-02 17:43

> [...]
> jeg har kørt en benchmark.
>
> Hvordan laver man en default benchmark med det program?

For at udregne en score er det nødvendigt at køre alle game-testene (game 4
undtaget, men det er klart den flotteste af testene). Ellers kan du vælge
"show details"; her kan du se frames per secund i hver enkel test.

Fra : Madsen

Dato : 07-08-02 20:32

Tomasz skrev:

> Windows 2k.- Jeg tror at problemet ligger i at du har nogle andre
> driver lignende på din maskine. Det havde jeg selv på WinXP.

Har du en skjult mappe på dit C-drev ved navn C_DILLA? Jeg har en
teori om at den er blevet installeret sammen med Matrox-driveren,
men er i tvivl. C_DILLA skal jeg dæleme ikke have liggende og
spionere.

Madsen.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 07-08-02 21:05

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-08-02 12:20

> [...]
> gennemgang af hvad jeg synes om det og den kommer så her.
> Undskyld romanen, men jeg kunne ikke gøre det kortere.

Ja, det er osse din skyld, Madsen!
Nu er jeg osse kommet til at købe mig et Parheliakort
Jeg havde ellers sværget at holde stand - idet mindste til 256 Mb versionen
kom på gaden.
Og se nu, hvad jeg er kommet til
Det kommer jeg nok ikke til at fortryde.

Til alle jer, der gerne vil vide mere om kortets formåen i 3d og 3 screen
gaming!
Jeg kommer med en tilbagemelding i weekenden, når jeg har fået det prøvet
af.
Jeg har nemlig de 3 stk. 17" skærme

Jeg har dog et problem! Jeg er et skodhoved til spil!
Derfor vil jeg gerne invitere en eller to spillefreaks til at spille
eksempelvis unreal tournament 2003, og andre spil, der understøtter 3 skærms
gaming i et par timer på mit system for at få en seriøs test af spilleglæden
ved kortet.
En flightssimulatorpilot kan også få adgang!

Formålet skal være at teste evnen til at afvikle spil specielt i
3skærmsformatet.
Ikke med fokus på FPS, da vi allerede ved, at det ikke ka følge med så meget
andet.

Hvad siger I, drenge?
Er I friske?

Systemet, du kan få lov at prøve at spille på, er en dual AMD MP1600+ med
1Gb DDR PC2100 ram (reg. ECC fra Crucial)
Matrox Parhelia retail 128 Mb ram triplehead
40 Gb Seagate Barracuda IV
2 x Maxtor D740F 80 Gb i raid på Promise Ata100 raid controller
SB Audigy Player Bulk
3X 17" skærme 1 stk Lg Flatron 775Ft, 1 stk Samsung SyncMaster 755DF og 1
stk Hansol 710A
Eller 1 stk Medion Lifetec DH1998 19"

Tastatur er Logitech optical 2001 og musen Logitech dual optical mouseman.
Et ældre MS Sidewinder 3D pro joystick er der osse.

Bor du i nærheden af Århus eller omegn, har du mulighed for at være med.

Jeg forbeholder mig dog ret til selv at vælge,hvem der får lov!

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Madsen

Dato : 08-08-02 13:26

Jesper Nielsen skrev:

> Ja, det er osse din skyld, Madsen!

Hvad har jeg nu gjort ?

> Nu er jeg osse kommet til at købe mig et Parheliakort

Nå for hulen da. Så vil jeg håbe du bliver tilfreds med det. :)

> Jeg havde ellers sværget at holde stand - idet mindste til 256 Mb
> versionen kom på gaden.

Sådan kan det jo gå. Jeg havde overvejet det samme, men hvad kommer
der så efter 256 MB udgaven? Det er umuligt at følge med markedet
alligevel.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-09-02 18:02

Madsen skrev:

> [...]
> 1920 x 1200 eller 1600 x 1024, hvilket stort set er de eneste to
> formater jeg bryder mig om på denne skærm, men ingen af dem var

Og det er de så blevet nu med den sidste nye driver som er
udkommet d. 13/09-02.

PowerDesk V1.01.00.080 for Win2k/XP
-----------------------------------

Supported Products
------------------
Parhelia

Description of release
----------------------
Supports Win2k/XP only.

New Features
------------
Unlocked any display modes with an aspect ratio between 1.20
and 1.80 (include all 5:4 (1.25), 4:3 (1.33),16:10 (1.60) and
16:9 (1.77) resolutions). Maximum resolution in analog is still
2048x1536. Maximum in digital is now 1920x1200.

Added the resolution 1280x960.

Supporting anti-aliasing in a window, either fragment (FAA) or
supersampling.

OpenGL 1.3 compliant.

Added "NoFAA/Supersampling" option to allow a user to force no
scene anti-aliasing.

Heidi driver for AutoCAD 2002.

Added support for fast user switching in XP.

AA text is now accelerated in modes greater than 2048 width (in
stretched modes).

Madsen.