Ærteblomster og blomsterkasser - sommeren ~
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-08-02 22:15

Jeg sidder her og får en vanvittig ide...

I år har jeg i det små (sneglene åd det meste) genopdaget min barndoms
begejstring for ærteblomsternes forførende duft. De bliver med garanti
at finde her fremover.

Gemalen har desuden købt blomsterkasser til næste års sæson (på
tilbud). Og jeg er så småt i gang med ideerne om, hvad der skal glæde
i haven i 2003.

Nu var det så den her ide - ærteblomster kan jo lide at klatre op, men
kan man mon putte dem i blomsterkasserne, så de hænger nedaf?

Iøvrigt vil jeg også være taknemlig for anbefalinger af
"yndlingsærteblomster". Jeg lægger stor vægt på duft og mangfoldighed.

Hvis min ide er helt i skoven, modtager jeg også gerne ideer til -
ikke alt for høje eller hængende - blomstrende planter, som er
velegnede til blomsterkasser.

I bedet under kasserne skal der være dværgsolsikker, som jeg har
forelsket mig i denne sommer samt en eller anden stedmoderblomst (har
endnu ingen ide om hvilken) som kantplante.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 06-08-02 15:05

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:loptkuc7gj5tthhf8addcv8e2skdsqnss3@4ax.com...
> [...]

> kan man mon putte dem i blomsterkasserne, så de hænger nedaf?
> "yndlingsærteblomster". Jeg lægger stor vægt på duft og mangfoldighed.

Med risiko for at kvaje mig, må jeg nævne Tallerkensmækker for dig, som i
mindst en variant gladeligt gror ned af (har dem selv i år), men om de hører
til kategorien ærteblomster ved jeg ikke, men frøet ligner godt nok. Vores
hænger ca. ½ meter ned af muren og er til stor glæde specielt for dem, der
bor overfor. Hvis ikke du skulle kende dem fås de i en mørk gul over til
meget stærk orange. Blomsten er lidt orkidé agtig at se på.
>Håber det var en lille hjælp

> Hjerteligst
> Dorte

MVH Rikke
--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-02 20:23

On Mon, 05 Aug 2002 23:14:34 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
>Nu var det så den her ide - ærteblomster kan jo lide at klatre op, men
>kan man mon putte dem i blomsterkasserne, så de hænger nedaf?

Det kan sagtens lade sig gøre. Men sørg for at de får vand nok, de
kommer til at se lidt trælse ud hvis de tørrer bare en enkelt dag. I
hvert fald så vidt jeg lige husker, har ikke selv prøvet dem i kasser.

>Iøvrigt vil jeg også være taknemlig for anbefalinger af
>"yndlingsærteblomster". Jeg lægger stor vægt på duft og mangfoldighed.

Så skal du have fat i nogle engelske frøfirmaer. De er helt tossede med
ærteblomster derovre. Du kan kigge lidt på
http://www.gartneriet.dk/adresser/ for at få nogle adresser på de
firmaer som har ærteblomster. Det står svjh i teksten hvem der har mange
ærteblomster.

>Hvis min ide er helt i skoven, modtager jeg også gerne ideer til -
>ikke alt for høje eller hængende - blomstrende planter, som er
>velegnede til blomsterkasser.

Man kan jo også få en slags dværgærteblomst som ikke bliver mere end
omkring 50 cm, den dufter også.

http://www.gartneriet.dk