Hundebid
Fra : Jacobsen

Dato : 05-08-02 20:27

Bør man anmelde en hunds overfald?

Jeg er blevet bidt i ansigtet af en hund. Overfaldet var uforudsigeligt og
skete uden varsel i hundeejerens hjem, hvor jeg var gæst.

Hunden kendte mig ikke og var voldsomt vred, da jeg kom ind i huset. Efter
nogen tid mente ejeren dog, at hunden havde accepteret mig og forklarede, at
der ikke mere var nogen fare på færde. Jeg skulle blot lade hunden komme til
mig....

Som sagt så gjort. Jeg holdt mig på afstand og forholdt mig i ro. Hunden
kontakter mig og virker til at acceptere mig. Jeg aer den venligt og
forsigtigt på halsen. Og pludselig, efter 10-15 sekunder, bider den mig i
ansigtet

Et hurtigt haps - men med to flænger og en tur på skadestuen som konsekvens.
(Overfaldet og dets konsekvens er altså registreret.)

En hundetræner har forklaret mig, at hundens opførsel er usædvanlig, fordi
selv en bidsk hund normalt vil advare FØR den bider - knurre, snerre, gø
eller lignende. Træneren har forklaret mig, at hundens angreb kan skyldes,
at hunden har en brist eller, at der er noget galt i samspillet mellem hund
og ejer. Begge dele kan jo lige slemt.

At hunden kan angribe igen - og med måske med langt voldsommere konsekvenser
næste gang - kan derfor langtfra udelukkes. Det er endda sandsynligt, at en
hund bider igen, har jeg fået forklaret.

Hunden ejer opfatter stadig sin hund som et rart og omgængeligt kæledyr -
men kan ikke forstå eller forklare, hvad der skete. Ejeren har ikke tænkt
sig at gøre noget. Ikke engang få hunden undersøgt af en træner, der
eksempelvis kan teste dens aggressionsniveau og samspillet mellem hund og
ejer.

Og se... så er det jeg tænker, om JEG kan og bør gøre noget for at hindre
hunden i et nyt overgreb? Når nu ejeren ikke vil gøre noget som helst.

Jeg har altid ment, at hunde, der angriber mennesker uden at være blevet
provokeret direkte, forsætligt og voldsomt, skal aflives. Det er to gange
gået ud over mine egne hunde. Først en schäfer, der bed en forbipasserende.
Anden gang en Cocker Spaniel, der blev tiltagende aggressiv overfor
familiens medlemmer. Da der var et spædbarn på vej i familien, valgte vi at
stoppe inden der skete nogen skade. Hunden blev aflivet. Så min holdning er
ikke pludselig affødt af, at det nu er gået ud over mig!

Desuden har jeg oplevet, at folk har reageret tilsvarende, når de har set
mig og hørt historien: "Er den hund ikke blevet aflivet?"

Jeg var egentlig indstillet på bare at glemme sagen. Men folks reaktioner
får mig til at tvivle. Og nu overvejer jeg derfor, om jeg bør anmelde
overfaldet.

Men afgørende for, om jeg vil gøre det er - får jeg overhovedet noget ud af
det? Hvad er det sandsynlige udfald. Hvis den eneste konsekvens er, at
ejeren måske får en bøde, har det ingen interesse for mig overhovedet. Jeg
er også totalt ligeglad med erstatning. Min udgift beløber sig til en 300 kr
til medicin og forbindinger. Sender jeg ejeren en regning, er jeg sikker på,
at den prompte bliver betalt, men det er uden betydning for mig.

Forleden fik jeg tilsendt en artikel om kamphunde - som aflives, hvis de
angriber mennesker. De trænes til at slås indbyrdes, men kan de ikke finde
ud af, at mennesker IKKE skal angribes, regnes de for utilregnelige og
aflives.....

Og se - det gav mig yderligere "blod på tanden" så at sige.

Kan jeg få sådan den aggressive hund aflivet, er det min indstilling, at det
bør den. Inden den måske bider hovedet af et barn eller forvolder større
skade end den allerede har gjort.

Måske kan MIN anmeldelse få betydning, hvis det sker igen og der således
ikke er tale om et engangstilfælde, men netop en gentagelse? Men det
forudsætter jo, at jeg anmelder det.

Mvh. Lisbeth

Fra : MAndersen

Dato : 05-08-02 21:05

Tjaaaa, man kan jo sige at hvis du anmelder det og hunden bliver aflivet,
finder du aldrig ud af hvad du måske vil redde andre fra !!!!

mvh
MAndersen

Fra : Jacobsen

Dato : 05-08-02 21:30

"MAndersen" <doggy@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaaaa, man kan jo sige at hvis du anmelder det og hunden bliver aflivet,
> finder du aldrig ud af hvad du måske vil redde andre fra !!!!

Det kan jeg SAGTENS leve med *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter G C

Dato : 05-08-02 21:34

Jacobsen skrev i news:aimn90$1sr$1@sunsite.dk

[klip]

> Det kan jeg SAGTENS leve med *S*

Så ring til de lokale pansere og hør, hvad de mener.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 05-08-02 22:05

On Mon, 5 Aug 2002 21:27:19 +0200, "Jacobsen" <lisbeths@paradis.dk>
wrote:

Et ikke juridisk svar, men lidt om hundepsykologi...

>Bør man anmelde en hunds overfald?

Han har vel en hundeansvarsforsikring?

> [...]

>kontakter mig og virker til at acceptere mig. Jeg aer den venligt og
>forsigtigt på halsen. Og pludselig, efter 10-15 sekunder, bider den mig i

Rørte du den på halsen? Det betyder at du vil vise den at det er dig,
som bestemmer! Hunden angriber dig, for den mener helt sikkert at det
er den som er næstøverst på ranglisten (forhåbentlig ikke øverst - det
skulle ejeren gerne være).

>En hundetræner har forklaret mig, at hundens opførsel er usædvanlig, fordi
>selv en bidsk hund normalt vil advare FØR den bider - knurre, snerre, gø
>eller lignende.

Ikke nødvendigvis. Hvis den føler sig meget truet, advarer den ikke

>Træneren har forklaret mig, at hundens angreb kan skyldes,
>at hunden har en brist eller, at der er noget galt i samspillet mellem hund
>og ejer. Begge dele kan jo lige slemt.

Ja, det kan det også godt være - nok mest forkert opdragelse, eller
manglende.

> [...]
>stoppe inden der skete nogen skade. Hunden blev aflivet. Så min holdning er
>ikke pludselig affødt af, at det nu er gået ud over mig!

Det er altid sørgeligt at man skal aflive sine kæledyr. Jeg har også
prøvet det to gange. Men ikke på grund af aggresivitet.

> [...]
>
>Måske kan MIN anmeldelse få betydning, hvis det sker igen og der således
>ikke er tale om et engangstilfælde, men netop en gentagelse? Men det

Jeg siger sikkert noget forkert nu: For mig lyder det allerede som om
du har besluttet dig til at anmelde det alligevel. Måske mest for at
"den ikke skal gøre det igen". Jeg kender til flere tilfælde, hvor det
kun er sket den ene gang. Jeg er som barn blevet bidt af min onkels
politihund - også i ansigtet. Han spurgte om den skulle aflives. Det
sagde jeg nej til, for jeg havde også "holdt" den tilbage da han gik
ud af stuen.

Hvis du får det bedre *efter* du har anmeldt det, og den er blevet
aflivet, syntes jeg du skal gøre det. Jeg ved ikke hvor godt du kender
omtalte hund/ejer, men tænk også på ham....

--

/Dan MOrtensen

Fra : Jacobsen

Dato : 05-08-02 22:22

"Dan MOrtensen" <dd@bagggesen.dk> skrev i en meddelelse

> Han har vel en hundeansvarsforsikring?

Sikkert. Men det handler ikke om at få dækket udgifter!

> Jeg siger sikkert noget forkert nu: For mig lyder det allerede som om
> du har besluttet dig til at anmelde det alligevel.

Nej. Har IKKE besluttet mig. Overvejer kun. Hælder stadig mest til, at det
kommer der næppe noget ud af og ergo gider jeg ikke.

> Hvis du får det bedre *efter* du har anmeldt det, og den er blevet
> aflivet, syntes jeg du skal gøre det.

Nej. Får det hverken bedre eller dårligere af, at hunden aflives eller
ejeren straffes med bøde eller lignende.

Mvh. Lisbeth

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-08-02 02:30

> Nej. Får det hverken bedre eller dårligere af, at hunden aflives eller
> ejeren straffes med bøde eller lignende.

Fint, så lad være.

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Jacobsen

Dato : 06-08-02 17:30

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> skrev i en meddelelse

> Fint, så lad være.

Om jeg gør det eller ej vil ene og alene afhænge af, om der er sandsynlighed
for, at en anmeldelse får andre konkrete konsevenser end bøde eller anden
økonomisk udgift for ejeren.

Et tilfredsstillende resultat kunne være et pålæg om at hunden og samspillet
mellem hund og ejer skal testes. Og ud fra en sådan undersøgelse kunne man
måske forestille sig et krav om opdragelse, aflivning, genhusning.

Anmeldelse eller ej vil ikke handle om, hvad JEG følelsesmæssigt får eller
ikke får ud af en anmeldelse.

Mvh. Lisbeth

Fra : O.p

Dato : 06-08-02 13:21

Jeg må sige at jeg støtter Dan i denne sammenhæng, Jeg mener dog at omtalte
hundeejer SKAL kontakte en træner/hundepsykolog for at få redegjort for
eventuelle problemer og forsøge dem lyst. Hvad enten det er ejer eller hund
der er problemet.

Har i mange tilfælde oplevet at fejlen ved bidske huden og agressivitet
stammer fra ejeren / manglende ordentlig opdragelse..

Måske kan det ikke løses og som følge af dette må hunden aflives, men mener
at dette er absolut sidste udvej, da det ikke er sikkert det er hundens
(skyld), at den reagere som den gør..

Mener at holdningen om at den BARE må aflives er forkert, der følger ansvar
med selvom det KUN er et kæledyr...

Med venlig hilsen

ole P

Ps send mig en privat mail, med din kommune så skal jeg finde en adresse
hundeejeren kan tage hen på for at få hunden undersøgt..Hvis han ikke ønsker
dette og ikke ønsker at gøre noget ved problemet BØR han ikke have hund..Men
dermed ikke sagt at hunden så bør aflives..! Måske der er et andet hjem hvor
man har tid til at hjælpe den på rette vej..

Fra : Peter G C

Dato : 06-08-02 13:55

"O.p" <crazymail@get2netREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

Jeg kan ikke noget juridisk i dit indlæg....

/Peter

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 06-08-02 14:02

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "O.p" <crazymail@get2netREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]
>
> Jeg kan ikke noget juridisk i dit indlæg....

Kig bedre efter... ("...der følger ansvar med selvom det KUN er et
kæledyr..."). Lovgivningen pålægger ejeren et ansvar, selvom osv. DET er da
jura

Michael

Fra : B. Sørensen

Dato : 06-08-02 14:28

"Michael Jørgensen" <michael.jorgensen@REMOVETHIS.ted.ericsson.dk> wrote

> Kig bedre efter... ("...der følger ansvar med selvom det KUN er et
> kæledyr..."). Lovgivningen pålægger ejeren et ansvar, selvom osv. DET er da
> jura

Måske. § henvisninger eller formel udredning tak.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Peter Martinsen

Dato : 06-08-02 19:59

"B. Sørensen" <.@.> wrote in message news:aioivq$pjc$1@sunsite.dk...
> "Michael Jørgensen" <michael.jorgensen@REMOVETHIS.ted.ericsson.dk> wrote

> Måske. § henvisninger eller formel udredning tak.

Hvorfor det, det er da ikke påkrævet at man _skal_ komme med "§ henvisninger
eller formel udredning" for at deltage i debatten. IMO er nogen her i
gruppen lidt "stive", og er alt for hurtige til at afvise indlæg, hvor der
ikke er listet 27 paragraffer.

Naturligvis skal man passe på at der ikke går for meget "Giro 413" i den,
men det er der endnu ikke nogen fare for :)

--
Peter Martinsen
www.gotti.dk

Fra : B. Sørensen

Dato : 06-08-02 21:39

"Peter Martinsen" <netTrain_bacon@mail.dk> wrote

> [...]
> eller formel udredning" for at deltage i debatten. IMO er nogen her i
> gruppen lidt "stive", og er alt for hurtige til at afvise indlæg, hvor der

I de fleste henseender er det at foretrække §-henvisninger fremfor en "sludder for en sladder" (det kan du jo ikke bruge til meget,
ikke sandt?). Dette er ment generelt.

> Naturligvis skal man passe på at der ikke går for meget "Giro 413" i den,
> men det er der endnu ikke nogen fare for :)

Jo, i højeste grad.
D'herrer og damer fra dyregrupperne har det med at skyde op som en trold af en æske og afføde en lang række OT indlæg af sådan
karakter, som de fleste trofaste tilhænger (undertegnede inklusiv) af denne vidunderlige gruppe helst så sig fri for.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Peter Martinsen

Dato : 06-08-02 22:35

"B. Sørensen" <.@.> wrote in message news:aipc92$pgk$1@sunsite.dk...
> [...]
> karakter, som de fleste trofaste tilhænger (undertegnede inklusiv) af
denne vidunderlige gruppe helst så sig fri for.

Så kan I jo flytte til et privat forum :) Så slipper I for den slags indlæg,
eller vælge at ignorere tråden.

Måske skulle vi to tage vores diskussion et andet sted hen?

--
Peter Martinsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-02 23:24

Peter Martinsen skrev:

>af en æske og afføde en lang række OT indlæg ...

>Så kan I jo flytte til et privat forum :)

Nej. Vi vil hellere kæmpe for at denne her gruppe bliver ved med
at dreje sig om jura.

Hvis du har problemer med det, så må *du* flytte.

--
Bertel

Fra : t_s

Dato : 08-08-02 08:41

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Nej. Vi vil hellere kæmpe for at denne her gruppe bliver ved med
> at dreje sig om jura.
>
> Hvis du har problemer med det, så må *du* flytte.

Klap lige hesten, det eneste jeg ser i denne tråd (som O.T) er alt efter OG
inklusiv Peter G C's kommentar. Man kan naturligvis godt lave et indlæg i
denne gruppe uden at have et snus forstand på jura. Hvis man ikke kan leve
med indlæg som O.p's (som jeg overhovedet ikke kan se noget galt i, han
tilbyder endda venligt sin hjælp), så burde man netop flytte andetsteds hen,
eller få oprettet dk.videnskab.jura.paragrafknepperi eller hvad man nu skal
kalde den.

Så vidt jeg kan læse i fundatsen er det _ikke_ påkrævet at svar her i
gruppen skal indeholde jura af den ene eller anden art, så længe man kan
tilføje noget til debatten er indlæg vel ok.

Vi kan naturligvis alle svare på indlæg som vi ikke kan lide og ikke lige
indeholder noget jura med "Jeg kan ikke noget juridisk i dit indlæg...."

Tom

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 08-08-02 09:18

[snip]
> [...]
> indeholder noget jura med "Jeg kan ikke noget juridisk i dit indlæg...."

Enig! (på den juridiske måde, forstås...)

Michael.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-02 09:59

t_s skrev:

>Klap lige hesten, det eneste jeg ser i denne tråd (som O.T) er alt efter OG
>inklusiv Peter G C's kommentar. Man kan naturligvis godt lave et indlæg i
>denne gruppe uden at have et snus forstand på jura.

Ja. Man kan spørge om hvordan landet ligger eller bede om
uddybning af svar der er blevet givet.

>Hvis man ikke kan leve med indlæg som O.p's (som jeg overhovedet ikke
>kan se noget galt i

Lad os kikke på det:

>Jeg må sige at jeg støtter Dan i denne sammenhæng, Jeg mener dog at omtalte
>hundeejer SKAL kontakte en træner/hundepsykolog for at få redegjort for ...

Han mener. Dvs. at vi mangler stadig at få klarlagt hvad der rent
faktisk gælder rent juridisk. Det er jo ikke en afstemningsgruppe
det her.

>Måske kan det ikke løses og som følge af dette må hunden aflives, men mener
>at dette er absolut sidste udvej, da det ikke er sikkert det er hundens

Han mener igen.

>Mener at holdningen om at den BARE må aflives er forkert, der følger ansvar
>med selvom det KUN er et kæledyr...

Og igen. Dan er ikke bedre hjulpet end før, ud over at han har
fået noget moralsk opbakning. Det var ikke det der var tanken med
gruppen.

>han tilbyder endda venligt sin hjælp),

Ja, og det er fint nok, men selv hjælpen indeholder en masse løse
formuleringer. Dan ved efter læsningen af O.p.'s indlæg stadig
ikke hvilke regler der gælder.

>Hvis man ikke kan leve med indlæg som O.p's ... så burde man netop
>flytte andetsteds hen, ...

Problemet med juragruppen er at mange har en tendens til at
begynde at fortælle om hvad de mener eller hvordan de synes at
lovene burde være. Derved drukner den egentlige juridiske
klarlægning i et hav af moralske og politiske domme og gætterier.
Det kan gruppen ikke bære (og det hjælper ikke spørgeren). Derfor
er fundatsen da også skrevet som den er:

3.Fundats:
   Formålet med gruppen er, at få et samlet forum for
   diskussion af juridiske emner, navnlig de problemer og
   spørgsmål som anvendelsen af edb og Internet giver
   anledning til. Drøftelse af andre juridiske
   problemstillinger er også velkomment. Nogle spørgsmål
   (f.eks. om forbrugerjura) vil naturligt passe i både
   denne og andre grupper (f.eks. dk.forbruger) hvilket må
   løses ved i nødvendigt omfang at crossposte kombineret
   med Followup-to sat til den mest relevante gruppe.

   Gruppens hierakiske placering under dk.videnskab er ikke
   udtryk for, at gruppen skal (eller overhovedet behøver)
   omhandle retsvidenskab på teoretisk plan.

   Politisk prægede diskussioner (f.eks. hvorvidt
   ophavsretten som sådan er rimelig) henvises til
   dk.politik. Ligeledes falder egentlige diskussioner om
   juraens samfundsmæssige/sociale betydning (f.eks.
   fængelsstraffens virkning) uden for gruppens formål.

>Så vidt jeg kan læse i fundatsen er det _ikke_ påkrævet at svar her i
>gruppen skal indeholde jura af den ene eller anden art, så længe man kan
>tilføje noget til debatten er indlæg vel ok.

"Juridiske emner", "andre juridiske problemstillinger"? Det er da
klar tale.

>Vi kan naturligvis alle svare på indlæg som vi ikke kan lide ...

Det er irrelevant.

--
Bertel

Fra : Peter Martinsen

Dato : 08-08-02 11:35

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

OG

> Ja. Man kan spørge om hvordan landet ligger eller bede om
> uddybning af svar der er blevet givet.

Så hvis man svarer på noget, uden at "kende jura'en bagved" så bryder man
fundatsen?

> "Juridiske emner", "andre juridiske problemstillinger"? Det er da
> klar tale.

Jeg kan godt se, hvad du mener og vil tage min holdning op til overvejelse.
Min "kæphest" er bare at, hvis svaret kan bruges af spørgsmålstilleren eller
en anden kan bruge det så er det ok. Så længe det ikke tager overhånd
(hvilket jeg mener at der ikke er nogen

> Det er irrelevant.

Jep, det er det jeg siger! :)

*trækker mig tilbage, på den sikre side som læser af gruppen, heh*

--
Peter Martinsen
www.gotti.dk - Motionssite

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-02 12:49

Peter Martinsen skrev:

>Så hvis man svarer på noget, uden at "kende jura'en bagved" så bryder man
>fundatsen?

Man vildfører i hvert fald spørgeren hvis denne tror at han får
et juridisk holdbart svar.

>Min "kæphest" er bare at, hvis svaret kan bruges af spørgsmålstilleren eller
>en anden kan bruge det så er det ok.

Også hvis det handler om hvor man kan købe billige frimærker?

--
Bertel

Fra : Peter Martinsen

Dato : 08-08-02 14:26

> Man vildfører i hvert fald spørgeren hvis denne tror at han får
> et juridisk holdbart svar.

Jeg tror godt at folk kan se, hvornår der kommer et juridisk råd og et "alm.
svar". Desuden håber jeg da at alle tager de råd de får herinde med et gran
salt....

> Også hvis det handler om hvor man kan købe billige frimærker?

Tjaa, det hører vel mere til i dk.forbruger. Men, hvis der nu var en eller
anden "frimærke sag", hvor nogen har taget overpris for salg af frimærker,
så går der vel ikke noget af nogen, hvis "Hr. Jensen" kommer med
sidebemærkning om, hvor man køber billige frimærker?

--
Peter Martinsen
www.gotti.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-02 14:56

Peter Martinsen skrev:

> [...]
>så går der vel ikke noget af nogen, hvis "Hr. Jensen" kommer med
>sidebemærkning om, hvor man køber billige frimærker?

Der går heller ikke skår af nogen hvis man én gang i sit liv får
en uanmodet reklame i sin mailboks.

Det bliver bare ikke ved den ene ...

Yderligere diskussion i dk.admin.netikette.
(Ingen fut sat da jeg regner med at vi stopper)

--
Bertel

Fra : Peter Martinsen

Dato : 08-08-02 11:27

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> Nej. Vi vil hellere kæmpe for at denne her gruppe bliver ved med
> at dreje sig om jura.

Rød front? :)

> Hvis du har problemer med det, så må *du* flytte.

Ahh, såså ikkeså sur :)

--
Peter Martinsen

Fra : izeqb

Dato : 06-08-02 09:13

wrote:

>Bør man anmelde en hunds overfald?
<KLIP>
Jeg syntes du skal prøve at snakke med ovre i

>Mvh. Lisbeth

MVH.
Hjalte aka. izeqb

---
"Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør.
Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige."

- Seneca -

Fra : Jacobsen

Dato : 06-08-02 17:30

"izeqb" <isak@city.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg syntes du skal prøve at snakke med ovre i

Men der er her folk med juridisk erfaring og viden færdes - håber jeg på.

I den gruppe du foreslår, der det hundehjerter, der banker og dermed
følelser, der er på spil *S*

Jeg forstår godt, at der kommer mange følelsesmæssige reaktioner på mit
spørgsmål. Også her. Men det er faktiske mere juridiske aspekter og
erfaringer
jeg efterlyser.

Mvh. Lisbeth

Fra : B. Sørensen

Dato : 06-08-02 18:54

"Jacobsen" <lisbeths@paradis.dk> wrote

> I den gruppe du foreslår, der det hundehjerter, der banker og dermed
> følelser, der er på spil *S*

Det kan vist ikke komme bag på nogle hvis denne perverterede og magtliderlige tankegang, som følge af et uheldigt men uden tvivl
berettiget "kontant" møde med en hund møder modstand.
Som jeg læser dit latterligt lange og træge indlæg har du selv lagt op til hundens udfald.
Efter at have lagt øjne til dine 76 liniers udgydelser fristes man til at sige -på vegne af ejeren-, at hundens opførsel var
forståelig.

> Jeg forstår godt, at der kommer mange følelsesmæssige reaktioner på mit
> spørgsmål. Også her. Men det er faktiske mere juridiske aspekter og
> erfaringer
> jeg efterlyser.

Jeg kan slet ikke forstå hvordan du selv kan retfærdiggøre denne lange "te-slabberas" smøre (som jo bare er gentagelse på
gentagelse) i denne gruppe.
Jeg synes det er meget uklar hvad du helt præcis efterlyser.

Først var det katte hvis ejere mente de ikke var skabt til den frie natur, så var det katteavl, dernæst var det heste som tog
påstået psykisk skade af et møde med en blotter, og nu dette.
Fri mig vel!

FUT dksniksnak

/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Jacobsen

Dato : 06-08-02 19:00

"B. Sørensen" <.@.> skrev i en meddelelse news:aip2je$kt3$1@sunsite.dk...
> "Jacobsen" <lisbeths@paradis.dk> wrote

> Jeg synes det er meget uklar hvad du helt præcis efterlyser.

Konkrete erfaringer med, hvad en anmeldelse kan få af praktiske
konsekvenser.

Mvh. Lisbeth

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 06-08-02 10:24

"Jacobsen" <lisbeths@paradis.dk> wrote in message
> Bør man anmelde en hunds overfald?

Hvis det var et overfald, så bør du. Uden diskussion. Hvis det var et
kærligt "nap", eller bare en hurtig bevægelse med hovedet, hvor hundens
hjørnetænder ramte dig i ansigtet, så nej.

Det var dig og ejeren der var der, kun i to kan afgøre om det var en
tilsigtet handling fra hundens side, eller et uheld at der gik hul på dig...
Begge dele er så absolut mulige, og kan være utroligt svære at skelne. Men i
er nød til at snakke jer tilrette om hvad der rent faktisk skete. Uheld->det
sker forhåbentlig ikke igen. Overfald->det sker HELT SIKKERT
igen->aflivning. Desværre gælder ingen "den gør det nok ikke igen, for det
var også mig der bar mig forkert ad". Et barn vil stensikkert før eller
senere "bære sig forkert ad", og så stopper hunden måske ikke ved to
flænger.

> Jeg er blevet bidt i ansigtet af en hund. Overfaldet var uforudsigeligt og
> skete uden varsel i hundeejerens hjem, hvor jeg var gæst.

Surt. Men overvej om du mener det var et "overfald" eller et "uheld".

> [...]
at
> der ikke mere var nogen fare på færde. Jeg skulle blot lade hunden komme

Hunden var måske nervøs ved at en ukendt kom på besøg, og var derfor ekstra
klodset? Jeg ved at vores Golden bliver utroligt "bøvet" og klodset når vi
har gæster.

> [...]
> eller lignende. Træneren har forklaret mig, at hundens angreb kan skyldes,
> at hunden har en brist eller, at der er noget galt i samspillet mellem

De fleste hunde vil advare så du ikke er i tvivl om hvad den mener. Men hvis
hunden fejler noget mentalt, så kan alt ske. Jeg vil påstå at hvis man er
meget opmærksom på det efter når man er i selskab med hunden, så kan man
mærke med sig selv om hundens psyke er "normal", eller ej.

> [...]
en
> hund bider igen, har jeg fået forklaret.

Ikke hvis det var et uheld.

> [...]
> sig at gøre noget. Ikke engang få hunden undersøgt af en træner, der
> eksempelvis kan teste dens aggressionsniveau og samspillet mellem hund og

Det lyder ellers som en rigtig god ide. Men ejeren er selvfølgelig nervøs
for at træneren/hundepsykologen kommer til en forkert konklusion, og
anbefaler aflivning.

> Og se... så er det jeg tænker, om JEG kan og bør gøre noget for at hindre
> hunden i et nyt overgreb? Når nu ejeren ikke vil gøre noget som helst.

Hvis du mener det var et overgreb og ikke et uheld/kådhed, så JA og JA!

> [...]
er
> ikke pludselig affødt af, at det nu er gået ud over mig!

Så er du også i stand til at vurdere den hund der her er tale om. Er den
"normal", eller er der noget utilregneligt over den?

> Desuden har jeg oplevet, at folk har reageret tilsvarende, når de har set
> mig og hørt historien: "Er den hund ikke blevet aflivet?"

Det kan du ikke rigtig bruge til noget. Folk du taler med og som ser dine
skrammer, vil uvilkårlig tage dit parti. Uden nærmere overvejelse.

> Jeg var egentlig indstillet på bare at glemme sagen. Men folks reaktioner
> får mig til at tvivle. Og nu overvejer jeg derfor, om jeg bør anmelde
> overfaldet.

Igen - en politianmeldelse burde kun komme på tale hvis du og ejeren ikke
kan komme til enighed om hvad der skete, og hvad der skal ske med hunden.

> [...]
på,
> at den prompte bliver betalt, men det er uden betydning for mig.

Fint nok. Så er der da en faktor mindre at overveje.

> [...]
> angriber mennesker. De trænes til at slås indbyrdes, men kan de ikke finde
> ud af, at mennesker IKKE skal angribes, regnes de for utilregnelige og

Igen - det kan du ikke bruge til noget (idet jeg antager at der ikke er tale
om en kamphund)

> [...]
det
> bør den. Inden den måske bider hovedet af et barn eller forvolder større

Klart - det er derfor du SKAL gøre noget, såfremt du stadig mener du er
blevet overfaldet af hunden.

> Måske kan MIN anmeldelse få betydning, hvis det sker igen og der således
> ikke er tale om et engangstilfælde, men netop en gentagelse? Men det
> forudsætter jo, at jeg anmelder det.

Hvis ikke ejeren kan overbevises af dig personligt, så må politiet jo træde
til. Og de kan i særlige tilfælde pålægge ejeren at få hunden aflivet.

Men det er selvfølgelig ikke noget man gør for sjov - der er tale om et
levende væsen, og for nogen et familiemedlem. At den er nederst i hirakiet
(og skal være der), gør ikke dens liv vædiløs. Men er den til fare for andre
mennesker, så er der kun en vej. Desværre!

Det er en svær beslutning, men jeg håber du og din samvittighed bliver
enige!
Michael

Fra : Jacobsen

Dato : 06-08-02 17:29

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det var et overfald, så bør du.

Både ejeren og jeg opfattede det som et vredt og aggressivt angreb på mig -
men ingen af os forstod, hvad der udløste det.

Jeg er i øvrigt lige blevet opmærksom på, at hundelovens §6 måske skal
revideres i nær fremtid for blandt andet at sikre sig mod det, der betegnes
som "farlige/aggressive hunde".

Skal sådan en beslutning træffes på et korrekt grundlag, bør overfald være
registreret. Det taler jo FOR at anmelde et overfald, så det ikke udelades
fra statistikken og debatten.

> Hvis det var et kærligt "nap", eller bare en hurtig bevægelse med hovedet,
> hvor hundens hjørnetænder ramte dig i ansigtet, så nej.

Nej. Det er både ejeren og jeg enige om, at det ikke var.

> Hunden var måske nervøs ved at en ukendt kom på besøg, og var derfor
> ekstra klodset?

Der er tale om en hund, der er en blandingshund - Rhodesian Ridgeback og
Fila Brasileiro. Altså en blanding af vagthund og kamphund. Begge racer kan
ikke lide fremmede...... (Alt det her vidste jeg ikke før skaden var sket.)

> [...]
> meget opmærksom på det efter når man er i selskab med hunden, så kan
> man mærke med sig selv om hundens psyke er "normal", eller ej.

Det kunne jeg ikke. Jeg var derimod ikke et øjeblik i tvivl om, at ejeren
har dårligt styr på sin hund.

En ting er, at man ikke har styr på sin hund og ikke har den fornødne
autoritet. Men det må man så efter min mening indrette sig efter. I sådanne
tilfælde betragter jeg det eksempelvis som helt uacceptabelt at lade hunden
løbe løs på en luftetur. Ligesom det tydeligvis også er uacceptabelt at lade
den komme hen til en gæst, der har været 10 min i huset.

At der med andre ord er tale om en krævende hund i selskab med en ejer, der
ikke magter opgaven, gør jo kun kombinationen ekstra uheldig.

> Så er du også i stand til at vurdere den hund der her er tale om. Er den
> "normal", eller er der noget utilregneligt over den?

Tror hunden er en normal updragen hund, der burde have haft en helt anden
type ejer.

> Det kan du ikke rigtig bruge til noget. Folk du taler med og som ser dine
> skrammer, vil uvilkårlig tage dit parti. Uden nærmere overvejelse.

Har udelukkende brugt det til at overveje min egen holdning og undersøge
tingene. Det bliver ikke andres reaktion på mine sår og ar, der bliver det
afgørende i sidste ende.

> Igen - en politianmeldelse burde kun komme på tale hvis du og ejeren ikke
> kan komme til enighed om hvad der skete, og hvad der skal ske med
> hunden.

Vi er enige om, hvad der skete.

Ejeren mener, at aflivning kan komme på tale, "....hvis det bliver værre."

Og min indstilling er, at der skal gøres noget for at UNDGÅ, at det bliver
værre. Og det behøver ikke nødvendigvis være en aflivning. Men det synes jeg
en test må vise.

> Igen - det kan du ikke bruge til noget (idet jeg antager at der ikke er
tale
> om en kamphund)

Der er ikke tale om en hund, der skal bruges til kamp.
Der er tale om en hund, hvis gener er kamphundens og vagthundens i skøn
forening med en aversion mod fremmede.

Mvh. Lisbeth