/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Nedvejning af campingvogn - hvordan?
Fra : Erik M. Nielsen


Dato : 05-08-02 20:16

Hjælp. Ved nærmere granskning af love og paragraffer viser det sig at jeg
skal have "trailerkørekort" for at køre med vores nye campingvogn.

Bilens totalvægt: 1700
Bilens egenvægt: 1125
Max. påhængsvægt m bremser: 1300

Campingvognens egenvægt: 975
Campingvognens totalvægt: 1200

Har checket på
http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMen
u=0

Men ændrer jeg campingvognens totalvægt til 1175 kg, så er den god nok med
almindeligt kørekort.

Hvordan får jeg det lovliggjort uden at skulle tage "trailerkørekort"?
Kan campingvognen vejes de 25 kg ned, der gør at jeg bliver en lovlydig
billist?
Og hvis - hvordan gør jeg?

Med hilsen
Erik M. Nielsen - Odense



 
 
Stig Jensen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Stig Jensen


Dato : 05-08-02 23:19

Hej Erik du tager din registreringsattest på bilen med ned på motokontoret
og siger at du ikke vil gøre brug at de 1300 kg din bil må trække, så ændre
du den til 1125+50 kg = 1175 kg så kan du putte 200 kg i din CV. Det koster
ikke noget kun den tid du bruger på det. Jeg køre selv på den måde det er
fuldt lovligt. Mvh. Stig.

Erik M. Nielsen <genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aimiss$e5l$1@sunsite.dk...
> Hjælp. Ved nærmere granskning af love og paragraffer viser det sig at jeg
> skal have "trailerkørekort" for at køre med vores nye campingvogn.
>
> Bilens totalvægt: 1700
> Bilens egenvægt: 1125
> Max. påhængsvægt m bremser: 1300
>
> Campingvognens egenvægt: 975
> Campingvognens totalvægt: 1200
>
> Har checket på
>
http://www.faerdselssikkerhed.dk/1.asp?PageId=111&Menu=3&SubMenu=5&SubSubMen
> u=0
>
> Men ændrer jeg campingvognens totalvægt til 1175 kg, så er den god nok med
> almindeligt kørekort.
>
> Hvordan får jeg det lovliggjort uden at skulle tage "trailerkørekort"?
> Kan campingvognen vejes de 25 kg ned, der gør at jeg bliver en lovlydig
> billist?
> Og hvis - hvordan gør jeg?
>
> Med hilsen
> Erik M. Nielsen - Odense
>
>



Peter Schrøder (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 06-08-02 07:21


"Erik M. Nielsen" skrev
> Bilens totalvægt: 1700
> Bilens egenvægt: 1125
> Max. påhængsvægt m bremser: 1300
>
> Campingvognens egenvægt: 975
> Campingvognens totalvægt: 1200
> Men ændrer jeg campingvognens totalvægt til 1175 kg, så er den god nok med
> almindeligt kørekort.
>
> Hvordan får jeg det lovliggjort uden at skulle tage "trailerkørekort"?

Mig bekendt skal du bare undgå at læsse campingvognen med
de sidste 25kg?
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply


PHK (06-08-2002)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 06-08-02 07:34


"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse
news:3d4f6ae8$0$78154$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Mig bekendt skal du bare undgå at læsse campingvognen med
> de sidste 25kg?

Den går ikke, Granbjerg. Det gør en tur på motorkontoret derimod.

Først når campingvognen skal vejes op igen, koster det et syn.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)




Erik M. Nielsen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Erik M. Nielsen


Dato : 06-08-02 07:47


"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:ainqkm$ad9$1@sunsite.dk...
> Den går ikke, Granbjerg. Det gør en tur på motorkontoret derimod.
>
> Først når campingvognen skal vejes op igen, koster det et syn.
Er du sikker på det? Forespurgte hos Statens Bilinspektion i Odense der
sagde at vognen skulle til syn i alle tilfælde?

Erik M. Nielsen - Odense



Sjak (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Sjak


Dato : 06-08-02 08:49

Hej med jer!
Jeg stod med nøjagtig samme problem for et par måneder siden.
Jeg fandt ud af at jeg - gratis - kunne få bilens registreringsattest lavet
om til at Max. påhængsvægt m bremser blev lavet om til bilens egenvægt + 50
kg, og så er det OK, bare den relle totalvægten for cv ikke overstiger denne
grænse.
Jeg fik at vide at det var i orden inden for EU - skulle jeg uden for, så
måtte jeg undersøge hvilke regler der er aktuelle der.
Mvh
Søren Jakobsen

"Erik M. Nielsen" <genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:ainrav$1q7$1@news.mch.sbs.de...
>
> "PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:ainqkm$ad9$1@sunsite.dk...
> > Den går ikke, Granbjerg. Det gør en tur på motorkontoret derimod.
> >
> > Først når campingvognen skal vejes op igen, koster det et syn.
> Er du sikker på det? Forespurgte hos Statens Bilinspektion i Odense der
> sagde at vognen skulle til syn i alle tilfælde?
>
> Erik M. Nielsen - Odense
>
>



Carsten Stage (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Stage


Dato : 06-08-02 09:21

Peter Schrøder wrote:
> Mig bekendt skal du bare undgå at læsse campingvognen med
> de sidste 25kg?

Den går ikke, som PHK rigtig nok skriver, så længe at bilens max
påhængsvægt overstiger egenvægt + 50 kg, så kan den regel ikke benyttes.

Der er to løsninger:

Enten nedveje campingvognen, så den tilladte totalvægt ikke overstiger
bilens egenvægt + 50 kg

eller få ændret bilens max. tilladte påhængsvægt til bilens egenvægt +
50 kg.

I begge tilfælde betyder det, at der må læsses det samme i
campingvognen, nemlig 200 kg, så campingvognens faktiske totalvægt ikke
overstiger 1175 kg.


Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage



Carsten Bo Laursen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Bo Laursen


Dato : 06-08-02 16:04

Alt sammen gode og velmenende råd.
Men det er altså ikke umuligt at tage B-E kørekort.

Jeg har taget kørekort til B-E

Lidt teori - (egentlig godt at få opfrisket) - der er nogle ting der er
ændret som jeg slet ikke var klar over.

fire (4) køretimer -

Jeg øvede selv med min cv at bakke / svinge til højre for en vending ved
f.eks en T-KRYDS.

Så gik jeg til prøve og bestod.

De motorsagkyndige er flinke folk der blot vil se at vi ikke har skræk for
at køre med CV.

Det er bestemt mit indtryk at de IKKE vil slagte os - men har stor
tålmodighed.

Så tag dog kørekortet - og læs din CV
For prøv at undgå at komme over campingvognens totalvægt - UHA UHA - det er
ganske lidt vi så må have med.

Spisestel i plastic
Tøj - dyner - og - Fortelt - stænger - et gulvtæppe til forteltet - og
pludselig er man 100 kg over CV - totalvægt.

Og er man det og så oven i købet har for lille kørekort - Så tror jeg det
bliver dyrere end det at få et lovlydigt kørekort.

Blot en betragtning
Venlig hilsen
CA BO LA



Kurt B. Andersen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 06-08-02 19:35


"Carsten Bo Laursen" <cabola@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d4fe59a$0$89531$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Så tag dog kørekortet - og læs din CV
> For prøv at undgå at komme over campingvognens totalvægt - UHA UHA - det
er
> ganske lidt vi så må have med.
>
> Spisestel i plastic
> Tøj - dyner - og - Fortelt - stænger - et gulvtæppe til forteltet - og
> pludselig er man 100 kg over CV - totalvægt.
>
> Og er man det og så oven i købet har for lille kørekort - Så tror jeg det
> bliver dyrere end det at få et lovlydigt kørekort.
>
Jeg har også lige en betragtning: Ved overvægt kommer man ikke i konflikt
med kørekortsbestemmelserne.
Kørekortreglerne gælder for den aktuelle sammenkobling, uanset hvor meget
eller hvor lidt der er læsset på.
Så hvis man læsser en cv med mere end den må, er det "kun" overvægt man
knaldes for.

Kurt



Jan Bøgh (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 07-08-02 11:39

"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message
news:3d5016b5$0$72762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Så hvis man læsser en cv med mere end den må, er det "kun" overvægt man
> knaldes for.

....men bliver man knaldet i f.eks. Tyskland forekommer det mig at jeg har
hørt grusomme historier om at man må læsse af på en P-plads før man får lov
til at køre videre. Og det må være surt!

vh
Jan


Arne Keller (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 07-08-02 19:11

On Wed, 7 Aug 2002 12:39:21 +0200, "Jan Bøgh" <jan@boegh.X_net> wrote:

>"Kurt B. Andersen" <kurt@portalen.no> wrote in message
>news:3d5016b5$0$72762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>> Så hvis man læsser en cv med mere end den må, er det "kun" overvægt man
>> knaldes for.
>
>...men bliver man knaldet i f.eks. Tyskland forekommer det mig at jeg har
>hørt grusomme historier om at man må læsse af på en P-plads før man får lov
>til at køre videre. Og det må være surt!
>
>vh
>Jan
>
Jamen det er vel helt naturligt.

Politiet kan naturligvis ikke lade dig fortsætte den ulovlighed de
netop har konstateret ?

Jeg tror det gælder i alle lande med mindre du møder en meget flink
politimand.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.
Spørgsmål om netværk ? www.net-faq.dk

Jørgen L. (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 07-08-02 19:47

Hej Kurt

> Så hvis man læsser en cv med mere end den må, er det "kun" overvægt man
knaldes for.

Nu er det jo sådan at en CV bremser er designet efter hvor meget vægt de
skal bremse ned, så det er direkte farligt det du der opfordre til.
ud over det, er det sådan at ved 30% vægt overskridelse bliver kørekortet
betinget frakendt og du skal op til ny prøve.

Hilsen Jørgen



Kurt B. Andersen (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 07-08-02 20:59


"Jørgen L." <noemail@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:airq73$otv$1@sunsite.dk...
> Hej Kurt
>
> > Så hvis man læsser en cv med mere end den må, er det "kun" overvægt man
> knaldes for.
>
> Nu er det jo sådan at en CV bremser er designet efter hvor meget vægt de
> skal bremse ned, så det er direkte farligt det du der opfordre til.
> ud over det, er det sådan at ved 30% vægt overskridelse bliver kørekortet
> betinget frakendt og du skal op til ny prøve.
>
Undskyld mig lige et øjeblik. Hvor opfordrer jeg til noget som helst?
Jeg kommenterede en forkert oplysning. Fordi jeg sætter "kun" i
anførselstegn, er det vel ikke ensbetydende med, at jeg opfordrer til noget
som helst?
Dernæst er jeg ikke sikker på, at ud har ret i det sidste vedr. overvægt.
Her er et citat fra færdselslovens § 125 vedr. frakendelse
4) under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg har
overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største tilladte
totalvægt med mere end 30 pct.,

De fleste som kører med cv har vist ikke en tilladt totalvægt over 3500 kg.

Men igen opfordrer jeg ikke til noget som helst



Kurt




Jørgen L. (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 07-08-02 21:37

> > ud over det, er det sådan at ved 30% vægt overskridelse bliver
kørekortet
> > betinget frakendt og du skal op til ny prøve.
> >
> Undskyld mig lige et øjeblik. Hvor opfordrer jeg til noget som helst?
> Jeg kommenterede en forkert oplysning. Fordi jeg sætter "kun" i
> anførselstegn, er det vel ikke ensbetydende med, at jeg opfordrer til
noget
> som helst?
> Dernæst er jeg ikke sikker på, at ud har ret i det sidste vedr. overvægt.
> Her er et citat fra færdselslovens § 125 vedr. frakendelse
> 4) under kørsel med et køretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg
har
> overtrådt de i medfør af § 85 fastsatte forskrifter om største tilladte
> totalvægt med mere end 30 pct.,
>
> De fleste som kører med cv har vist ikke en tilladt totalvægt over 3500
kg.

Jeg beklager hvis jeg har misforstået dig,
det med de 30% har jeg fra en kolega som blev stoppet med en lille 500 kg
trailer med jord på, og ja der var ca 200 kg. for meget og han skulle op til
ny prøve osv. da denne regel også gælder når der er påhæng på.

Min kolega mente ikke at det betød så meget da han læssede den men da han
skulle stoppe for rødt lys havde han problemmer (dette så en mc betjent) og
derfor blev han sendt til en vejestation med eskorte.

nu er der jo stor forskel på en cv med bremser og en trailer uden, men det
jeg prøvede på at sige (faldt måske ikke så heldigt ud) var at overvægt er
lig med nedsat sikkerhed.

Hilsen Jørgen



Torix (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Torix


Dato : 07-08-02 11:41

"Carsten Bo Laursen" <cabola@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3d4fe59a$0$89531$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Alt sammen gode og velmenende råd.
> Men det er altså ikke umuligt at tage B-E kørekort.
>
> Jeg har taget kørekort til B-E
>
> Lidt teori - (egentlig godt at få opfrisket) - der er nogle ting der er
> ændret som jeg slet ikke var klar over.
>
> fire (4) køretimer -
>
> Jeg øvede selv med min cv at bakke / svinge til højre for en vending ved
> f.eks en T-KRYDS.
>
> Så gik jeg til prøve og bestod.

Hvad gav du for det ?

Hilsen Torben



Peter Hasselbalch (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hasselbalch


Dato : 07-08-02 13:28

> Hvad gav du for det ?

Jeg er ved at tage det og skal give 3500 + afgift for prøven.
Teori + 6 lektioner er kravet.

Jeg fik i øvrigt rettet bilens påhængsvægt til egenvægt + 50 kg, da man så
ikke er i konflikt med kørekortsreglerne, men kun kan knaldes for
overvægten - og den måles i den aktuelle situation (vognens totalvægt er
ligegyldig).
Det er gratis at få rettet bilens reg.attest med ny vægte.

Er nu alligevel ved at skulle til syn for at få hævet vægten til noget der
er over den originale indregistrering, som var 1475 kg. Jeg hæver den til
1600 kg (den må faktisk køre med 1725 ifølge Ford), da jeg har indset at det
er min eneste reele chance for at køre bare lidty lovligt med mit ny
skrummel af en Dethleffs 560SK (250cm bred), som totalt må veje 1600. Den
burde iflg forhandler veje 1275 + en udstyrspakke ialt ca 1335 kg, men da
jeg hentede den vejede den 1490 kg!!! Blev jeg sur? Ja! Jeg havde checket og
dobbeltchecket og snakket med sælger et utal af gange om det, men snydt -
det blev jeg.
Jeg hev fortelt, stænger og elkabel over i bilen og kørte noget betuttet
afsted med vognen, vel vidende, at den nok vejede i nabolaget af 1430 kg og
bilen var vejet ned til at måtte trække 1375 - på PJ Campings anbefaling!

Nu går jeg så modsat: Syner bilen til 1600 kg træk og tager E-kortet. Så kan
jeg vist heller ikke gøre mere.

P.s. Bilen er en Ford Mondeo St.Car. 2.0 fra 2001

Mvh Peter Hasselbalch






-=BGN=- (07-08-2002)
Kommentar
Fra : -=BGN=-


Dato : 07-08-02 21:26

Svar til Erik:

Hvis du vil spare kørekortet, så er der kun én vej, og det er nedvejning af
campingvognen med 25 kg og så til syn med den.
Jeg har selv lige stået i samme situation, og campingvognen skal til syn.

Bo

"Peter Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> skrev i en meddelelse
news:3d511237$0$72765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hvad gav du for det ?
>
> Jeg er ved at tage det og skal give 3500 + afgift for prøven.
> Teori + 6 lektioner er kravet.
>
> Jeg fik i øvrigt rettet bilens påhængsvægt til egenvægt + 50 kg, da man så
> ikke er i konflikt med kørekortsreglerne, men kun kan knaldes for
> overvægten - og den måles i den aktuelle situation (vognens totalvægt er
> ligegyldig).
> Det er gratis at få rettet bilens reg.attest med ny vægte.
>
> Er nu alligevel ved at skulle til syn for at få hævet vægten til noget der
> er over den originale indregistrering, som var 1475 kg. Jeg hæver den til
> 1600 kg (den må faktisk køre med 1725 ifølge Ford), da jeg har indset at
det
> er min eneste reele chance for at køre bare lidty lovligt med mit ny
> skrummel af en Dethleffs 560SK (250cm bred), som totalt må veje 1600. Den
> burde iflg forhandler veje 1275 + en udstyrspakke ialt ca 1335 kg, men da
> jeg hentede den vejede den 1490 kg!!! Blev jeg sur? Ja! Jeg havde checket
og
> dobbeltchecket og snakket med sælger et utal af gange om det, men snydt -
> det blev jeg.
> Jeg hev fortelt, stænger og elkabel over i bilen og kørte noget betuttet
> afsted med vognen, vel vidende, at den nok vejede i nabolaget af 1430 kg
og
> bilen var vejet ned til at måtte trække 1375 - på PJ Campings anbefaling!
>
> Nu går jeg så modsat: Syner bilen til 1600 kg træk og tager E-kortet. Så
kan
> jeg vist heller ikke gøre mere.
>
> P.s. Bilen er en Ford Mondeo St.Car. 2.0 fra 2001
>
> Mvh Peter Hasselbalch
>
>
>
>
>



Erik M. Nielsen (08-08-2002)
Kommentar
Fra : Erik M. Nielsen


Dato : 08-08-02 05:48


"-=BGN=-" <bo@bgn.dk> skrev i en meddelelse
news:3d518245$0$43706$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Svar til Erik:
>
> Hvis du vil spare kørekortet, så er der kun én vej, og det er nedvejning
af
> campingvognen med 25 kg og så til syn med den.
> Jeg har selv lige stået i samme situation, og campingvognen skal til syn.
>
> Bo
Har talt med færdselsstyrelsen der anbefaler at bilens registreringsattest
ændres, således at tilladt påhængsvægt bliver lig med egenvægt + 50 kg.
I aktuelt tilfælde giver det 1175 kg. Så må jeg køre med vognen blot jeg
ikke læsser den til mere end 1175 kg. Det er det samme som hvis vognen blev
vejet ned, men det kræver IKKE syn, hverken af bil eller campingvogn.
Tak for alle svarene.
Erik



Bo Nielsen (08-08-2002)
Kommentar
Fra : Bo Nielsen


Dato : 08-08-02 10:17


"Erik M. Nielsen" <genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:aist61$kvq$1@sunsite.dk...
>
> "-=BGN=-" <bo@bgn.dk> skrev i en meddelelse
> news:3d518245$0$43706$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Svar til Erik:
> >
> > Hvis du vil spare kørekortet, så er der kun én vej, og det er nedvejning
> af
> > campingvognen med 25 kg og så til syn med den.
> > Jeg har selv lige stået i samme situation, og campingvognen skal til
syn.
> >
> > Bo
> Har talt med færdselsstyrelsen der anbefaler at bilens registreringsattest
> ændres, således at tilladt påhængsvægt bliver lig med egenvægt + 50 kg.
> I aktuelt tilfælde giver det 1175 kg. Så må jeg køre med vognen blot jeg
> ikke læsser den til mere end 1175 kg. Det er det samme som hvis vognen
blev
> vejet ned, men det kræver IKKE syn, hverken af bil eller campingvogn.
> Tak for alle svarene.
> Erik
>

Jeg snakkede også med færdelsstyrelsen først, men da jeg kom til
motorkontoret med registreringsattesten, fik jeg at vide, at campingvognen
skulle til syn.

Bo



Peter (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 10-08-02 19:41


Undskyld Bo, men nu må du altså tro på hvad vi andre siger:

Du kan UDEN omkostninger få ændret DIN BILS registreringsattest så
påhængsvægten sættes NED så den svarer til egenvægten +50 kg.
Enhver der siger noget andet ved ganske enkelt ikke hvad de taler om.
PUNKTUM.

Vær sød at fortælle hvilket motorkontor, der har sagt noget andet, så jeg
kan ringe til rette vedkommende, så kontorets ansatte kan lære reglerne.

MVH Peter

Det altså har formidlet ovenstående for 23 bil- og campingvognsejere siden
marts.
(Vi er altså nogen der ikke synes, at vi campingsvognsejere er
bistandskontor for landets kørelærere, der på grund af den megen omtale har
hævet prisen på BE-kort fra omkring 1500 kr til 3500 kr, for 4*45 minutter i
deres bil.)



--
Mange hilsner fra
"Bo Nielsen" <bo.nielsen@jur.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:aitcup$t0s$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg snakkede også med færdelsstyrelsen først, men da jeg kom til
> motorkontoret med registreringsattesten, fik jeg at vide, at campingvognen
> skulle til syn.
>
> Bo




-=BGN=- (11-08-2002)
Kommentar
Fra : -=BGN=-


Dato : 11-08-02 12:43


"Peter" <Mcpeterr@fjerndette.hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3d555d4f$0$87289$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Undskyld Bo, men nu må du altså tro på hvad vi andre siger:
>
> Du kan UDEN omkostninger få ændret DIN BILS registreringsattest så
> påhængsvægten sættes NED så den svarer til egenvægten +50 kg.
> Enhver der siger noget andet ved ganske enkelt ikke hvad de taler om.
> PUNKTUM.
>
> Vær sød at fortælle hvilket motorkontor, der har sagt noget andet, så jeg
> kan ringe til rette vedkommende, så kontorets ansatte kan lære reglerne.
>

Det var ikke bilen der skal vejes om/ændres, men campingvognen der skulle
ha´ fjernet 25 kg.

Bo



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste