Filnavne i OSX
Fra : Storm

Dato : 05-08-02 20:34

Filnavne direkte på skrivebordet - hvorfor kortes i visning af lange
filnavne? Eller - hvor kan jeg styre det?
Den beholder filnavnet intakt, men viser det ikke.

OK - Jeg startede med 4 spørgsmål, de 3 har jeg fundet svar på, men ikke
dette

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 05-08-02 21:00

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Filnavne direkte på skrivebordet - hvorfor kortes i visning af lange
> filnavne? Eller - hvor kan jeg styre det?
> Den beholder filnavnet intakt, men viser det ikke.

Sådan er det måske bare, hvis jeg ser lidt nede på siden her.

<http://www.resexcellence.com/osx/>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-02 21:19

On Mon, 5 Aug 2002 21:34:01 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Filnavne direkte på skrivebordet - hvorfor kortes i visning af lange
> filnavne? Eller - hvor kan jeg styre det?

i jaguar

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Storm

Dato : 06-08-02 12:35

> i jaguar

Fremtiden tegner lys - men nu skal der altså produceres.
Jeg fyrer mine irritationsmomenter af - måske de kan blive færre

1.
Hvis man siger æble o fra et X program og vil toggle sig gennem finder
menuen derindefra, fungerer "tast første bogstav og fald derned" ikke
hos mig. Kan det indstilles noget sted?

_________________

2.
Brug af go to funktionen??

robg@macosxhints.com skriver at:

Use the "Go to Folder" menu. If you want to very quickly jump to a
location that's not in the toolbar, and don't feel like clicking a few
times, hit command ~ (the command key plus the tilde key). This opens
the Go to Folder dialog box, and you can type the path to your
destination. This box features "auto-completion", so to reach your
Documents folder, you could just type "~/Doc<tab><enter>". When you hit
the tab key, the path will complete for you, since "Documents" is the
only folder in your home directory that starts "Doc".

Skulle man så ikke kunne sige: go to: "~/nummer" Hvor nummer er et
entydigt mappenummer?
Jeg kan kun få tricket til at virke på mapper systemet selv har
oprettet.

____________

3.
Jeg kan ikke se nogen effekt af:

CTRL - F5 - Toolbar ??
CTRL - F6 - Utility window (palette)

Hvor er det de er smarte?

_________________

4.
I Finder kolonnevisning sidste led vises filen med created/modified
dato, men uden klokkeslet. Findes muligheden for at vise klokkeslet
også?
Man kan jo selvfølgelig vælge en info på filen, men ved en hurtig
rundtur med musen i finder ville jeg også gerne se
ændrings-klokkeslettet.

_______________

5.
Kan man i Finder bevæge sig op i "Finder-menu" med tasterne?
Altså springe til Favorites f.eks.

Alt - Æble - F, ja men ikke så man bliver i samme Finder vindue?

_______________

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-08-02 22:03

On Tue, 6 Aug 2002 13:35:19 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> 1.
> Hvis man siger æble o fra et X program og vil toggle sig gennem finder
> menuen derindefra, fungerer "tast første bogstav og fald derned" ikke
> hos mig. Kan det indstilles noget sted?

Ikke så vidt jeg ved.

> _________________
>
> 2.
> Brug af go to funktionen??

[snip]

> Skulle man så ikke kunne sige: go to: "~/nummer" Hvor nummer er et
> entydigt mappenummer?

Jo

> Jeg kan kun få tricket til at virke på mapper systemet selv har
> oprettet.

Jeg har en mappe der hedder "icons" i ~/documents/, og her virker
Rob's trick fint nok:

ctrl+alt+tilde

> 3.
> Jeg kan ikke se nogen effekt af:
>
> CTRL - F5 - Toolbar ??
> CTRL - F6 - Utility window (palette)
>
> Hvor er det de er smarte?

Jeg kan heller ikke få det til at virke, og jeg har slået full
keyboard access til.

> [...]
> Man kan jo selvfølgelig vælge en info på filen, men ved en hurtig
> rundtur med musen i finder ville jeg også gerne se

Jeg tror man bliver nødt til at skifte til listevisning for at se
ændringsklokkeslet.

> 5.
> Kan man i Finder bevæge sig op i "Finder-menu" med tasterne?
> Altså springe til Favorites f.eks.
>
> Alt - Æble - F, ja men ikke så man bliver i samme Finder vindue?

Kan man ikke indstille det i Finder Prefs? Jeg er ikke sikker. Man kan
dog stadig gå op og ned i mappehierakiet med æble+pil op eller ned, og
stadig blive i samme vindue.

--
Jonas @ 55.7,12.5 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Storm

Dato : 07-08-02 08:10

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

Tak for dine svar.

Jeg ved godt at mine spørgsmål er lidt latterlige. Men jeg er i gang med
at finde ud af om det holder at køre X, når det gælder vores daglige
produktion. Og her kan også den slags småting have stor betydning. Der
skal være en klar fordel for alle ved at skifte. Klare fordele er at det
snakker bedre sammen med pc'erne, - og at det er lækkert/rart at bruge.

Mon Jaguar skulle afvikle Classic bedre?

> Ikke så vidt jeg ved.

ØV

2.

> Jeg har en mappe der hedder "icons" i ~/documents/, og her virker
> Rob's trick fint nok:
>
> ctrl+alt+tilde

Men det er jo netop en af de mapper systemet har oprettet. Fungerer det
også på mapper du selv opretter?

> Jeg kan heller ikke få det til at virke, og jeg har slået full
> keyboard access til.

Måske er det fordi jeg ikke helt forstår hvilken Toolbar de snakker om
eller hvilket Utility window. Der må vel være en ide med det.

> Jeg tror man bliver nødt til at skifte til listevisning for at se
> ændringsklokkeslet.

OK - når man arbejder flere på samme sag, er det rart at være sikker på
at det er den seneste spritnye version. Men en æble - i er vel også til
at leve med. Men det havde da været smart.

> Kan man ikke indstille det i Finder Prefs? Jeg er ikke sikker.

Jeg har ikke kunnet finde ud af det.

> Man kan
> dog stadig gå op og ned i mappehierakiet med æble+pil op eller ned, og
> stadig blive i samme vindue.

Jo, men med mange eksterne servere og mange job er det lidt meget
cykleri.
Måske er der en genvej til at flyve ud i øverste niveau i et hug?
Uden at få åbnet mange Finder vinduer.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-08-02 13:07

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> skal være en klar fordel for alle ved at skifte. Klare fordele er at det
> snakker bedre sammen med pc'erne, - og at det er lækkert/rart at bruge.

Har du overvejet udvidelsen "Default Folder".

Den løser måske nogle af dine navigerings-ønsker.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Storm

Dato : 07-08-02 15:52

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> wrote:

> Har du overvejet udvidelsen "Default Folder".
>
> Den løser måske nogle af dine navigerings-ønsker.

Det ser ihvertfald meget præcist ud til at kunne løse nogle
irritationer. Rart at det ikke kun er mig. Eller ærgerligt at det ikke
bare lige kunne løses gratis. Efterhånden kan man jo fylde en del ting
og sager på, som måske er indfødt i Jaguar.

Tak for tippet

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 08-08-02 08:31

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> bare lige kunne løses gratis. Efterhånden kan man jo fylde en del ting
> og sager på, som måske er indfødt i Jaguar.

Hvis OS X skal bruges til prepress produktion holder det ihvertfald ikke
at man ikke kan de funktioner som Default Folder skulle løse:

<http://www.stclairsoft.com/DefaultFolderX/release.html>

Til kreativ produktion og til hjemmeleg.

Forhåbentlig er der tænkt på det i Jaguar.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-08-02 10:58

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> <http://www.stclairsoft.com/DefaultFolderX/release.html>
>
> Til kreativ produktion og til hjemmeleg.
>
> Forhåbentlig er der tænkt på det i Jaguar.

DefaultFolder har hørt til standard-konfigurationen på alle
produktions-Mac'er jeg har været ansvarlig for. (Avis-prepress).
En Mac uden DefaultFolder betragtede brugerne som værende "ikke færdig
konfigureret".
Jeg har lige siden OS 8 ventet at Apple købte og implimentede alle
faciliteterne.

Hvis du i et produktionsmiljø anvender mange spredte mapper dagligt, er
prisen for DefaultFolder jo næsten tjent hjem på een dag!

/Preben

Fra : Storm

Dato : 08-08-02 22:07

> [...]

> Hvis du i et produktionsmiljø anvender mange spredte mapper dagligt, er
> prisen for DefaultFolder jo næsten tjent hjem på een dag!

Det er nu _meget_ blandet. I denne måned er jeg et produktionsmiljø

Men jeg synes godt nok ikke helt det gør som jeg forestillede mig.
Man skal stadig bruge musen for at komme over i dens miljø (side baren).
Eller den opdaterer ikke samtidig finder vinduet, og jeg kan stadig ikke
komme op i den øverste del af finder vinduet i open og save menuer.

Nå, jeg må lige sætte mig ind i dets muligheder inden jeg dømmer.

Jeg vil såmænd bare kunne navigere rundt og gemme og save og omdøbe uden
at gribe til mus. Det er vel ikke for meget forlangt.

I dag synes jeg faktisk at Classic app kørte bedre end native app.
Illustrator X tog et nervesammenbrud for at åbne og gemme.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 15-08-02 08:51

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Det er nu _meget_ blandet. I denne måned er jeg et produktionsmiljø

[KLIP]

> I dag synes jeg faktisk at Classic app kørte bedre end native app.
> Illustrator X tog et nervesammenbrud for at åbne og gemme.

Tilbagemelding om mit produktionsforsøg:

Hen over et par dage havde jeg lavet en del (kompleks) Illustrator
grafik. Illustrator 10 (gemt ned i 9 eller 6) på OS X, på min egen
harddisk.

Det skulle indgå i en presset produktion hvor flere OS 9 også skulle
bruge det. Det resulterede i et mareridt. Jeg kunne kun med store
problemer kopiere filerne over på vores NT server (manglende
rettigheder) en fil af gangen, så gik det. Filer blev usynlige for mig
og andre, nye kunne ikke gemmes da systemet meddelte at der allerede lå
en usynlig fil ved det navn, men dukkede frem igen da sagen skulle
brændes.

Quark dokumenter kom frem med alle paletter inkl. dokumentlayout
palette, der viste f.eks 32 sider, men ingen sider kom frem.
Job jeg havde oprettet fra OS X med native OSX filer i, kunne ikke
reddes igen.

Der menes nu måske at, OS ikke kan køre på en NT server?
Den skal opgraderes til Windows 2000 eller udskiftes med en mac-server.
Så nu afventer jeg.

Er der nogen der ved om det kan være rigtigt?
Windows 2000 server skulle have en patch der håndterer OSX filer?

Eller kan det bare være at swap-filerne på NT serveren skal sættes
større.

--
Venlig hilsen Nina Storm