'Tuning' af Suzuki Savage LS650
Fra : Hekto

Dato : 05-08-02 17:15

Der har tidligere været skrevet om 'back fire' o.s.v. på en Savage,
specielt i forbindelse med skift til anden (uoriginal) potte.
Efter at have været skyld i at dusinvis af høns mistede fjerene, kvinder
fødte for tidligt og murværk og vinduer revnede i Tisville og omegn,
måtte der gøres noget ved det!!!

Som udgangspunkt er en Savage en pint og plaget model, p.gr.a.
restriktioner til udstødningsgassens indhold af uforbrændte kulbrinter
(benzin!). Kaburatoren er således ikke justeret for optimal ydelse; men
for minimum indhold af uforbrændte kulbrinter.
Problemet klares på biler, med en katalysator; men på en Savage er
problemet løst ved at gøre blandingen mager i det nederste og laveste
område. Dette medfører at denne magre gasblanding antændes med lydelige
knald i udstødningen, ved motorbremsning m.m. (ref.:
http://www.islandnet.com/~brclarke/ls650.htm)

Den magre blanding er fremkommet dels ved at lægge en plastikskive under
kaburatornålen, dels ved at 'pine' blandingen med luftskruen.

Løsning: Væk med skiven og justering af luftskruen.

Resultat: Langt mindre 'knald' i udstødningen, og væsentlig bedre
motorgang og trækkraft i det område man normalt 'kører i'!!!

Sådan gør du:

Tag tanken af, så du får adgang til de fire skruer i dækslet til
membranen på kaburatoren. Du kan være ret sikker på at de er svære at få
af, og de ar lavet af japansk nissejern, så selv den bedste
stjerneskruetrækker vil ødelægge skruen. Fjern så mange du kan med en
almindelig stjerneskruetrækker, og gør det så forsigtigt som muligt, da
det sparer for besværet senere. Læg en lille træklods imellem
kaburatoren og batterikassen, så du aflaster gummistudsene når du
trykker ned på skruetrækkeren.
De skruer der ikke lader sig løsne, eller som får ødelagt kærven, må man
ganske simpelt lave en lige kærv i med en nedstrygerklinge. Pas På! Lav
den tilstrækkelig dyb, så du ikke ødelægger denne kærv også!

Løft dækslet, fjern den store fjeder og løft stempel og membran ud.
I bunden af stemplet kan man se 2 små stjerneskruer, som fjernes.
Nu kan nålen og hele molevitten tages ud. Nålen holdes i position af en
lille fjeder der holdes af pladen med de to skruer.
Når nålen tages ud, kan man se en lille plastikskive, der sidder omkring
nålen. Den er ca. 3mm tyk. Fjern den, og saml det hele i omvendt
rækkefælge. Læg mærke til det lille buede hak der passer sammen med
modparten på membranen.
Monter dækslet med fire nye M4 x 8 skruer.

Når det hele er samlet, startes motoren og den varmes godt igennem.
Luftskruen sidder foran på kaburatoren, lige før gummistudsen.
Grundstillingen er ca. 2 omgange ud. Juster til maksimum omdrejninger i
tomgang. Bliver tomgangen for høj, stilles den ned med fingerskruen på
venstre side af kaburatoren.

Så er den færdig med at 'knalde'!

--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Holten

Dato : 05-08-02 20:33

"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter at have været skyld i at dusinvis af høns mistede fjerene, kvinder
> fødte for tidligt og murværk og vinduer revnede i Tisville og omegn,

Jamen du har så evig ret )

? gælder det lige fra modellens start til nu, eller kun for nyerer ?

MVH

Holten

Fra : Hekto

Dato : 05-08-02 20:34

In article <3d4ed19c$0$87297$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
dddddd@ddd.dk says...

> ? gælder det lige fra modellens start til nu, eller kun for nyerer ?
>
> MVH
>
> Holten

Min er en '94er.
Hvor langt tilbage fænomenet går, ved jeg ikke; men mon ikke det er
noget med, da man skiftede fra 4 til 5 gear, omkring '89?

Fra : Holten

Dato : 05-08-02 21:04

> [...]
> Hvor langt tilbage fænomenet går, ved jeg ikke; men mon ikke det er
> noget med, da man skiftede fra 4 til 5 gear, omkring '89?

Fint !!

Min fars er fra 1993, så jeg tror den skal have turen i næste week-end, så
mine børn ikke bliver bange når farfar kommer kørende )

MVH

Holten

Fra : Hekto

Dato : 05-08-02 21:33

In article <3d4ed8e9$0$87323$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
dddddd@ddd.dk says...

> Min fars er fra 1993, så jeg tror den skal have turen i næste week-end, så
> mine børn ikke bliver bange når farfar kommer kørende )

Nej, det er noget 'grimmer noget'!!!

Held og lykke med det! Det er ikke svært, bare besværligt!

Fra : Mads Lund

Dato : 06-08-02 07:50

> [...]
> det sparer for besværet senere. Læg en lille træklods imellem
> kaburatoren og batterikassen, så du aflaster gummistudsene når du

Et lille hint. Start med at give skruerne et dask med en lille hammer, ret
den oven på kærven. Put så skruetrækkeren i kærven og giv den et dask i
enden. Derved plejer skruerne at slippe deres galvaniske sammentæring med
aluminiumen. Desuden er WD40 altid vores ven.

Mads Lund
der havde prøvestart på (forhåbentlig) min 426ccm 1 cyl 4takter igår.

Fra : Brian/Hekto

Dato : 06-08-02 08:55

In article <mkK39.15$mD4.946@news.get2net.dk>, Mads.L@Martin.dk says...

> [...]
> enden. Derved plejer skruerne at slippe deres galvaniske sammentæring med
> aluminiumen. Desuden er WD40 altid vores ven.

Jeg havde prøvet at 'daske' til dem; men lige meget hjalp det! To af dem
ville bare ikke slippe. Det var ikke fordi der var nogen form for
galvanisk tæring eller anden korrosion. Ej heller spor af Locktite.
Til gengæld er de så 'bløde' at der intet skal til før stjernehovedet er
ødelagt. Saver man en lige kærv, kan man komme til med en ordentlig
moppedreng af en skruetrækker, og så giver de sig tilsidst.

--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - Rd350 YPVS(Kan købes/byttes) - Peugeot SF100(Kan
købes/byttes) - ?

Fra : Mads Lund

Dato : 06-08-02 09:27

> [...]
> ødelagt. Saver man en lige kærv, kan man komme til med en ordentlig
> moppedreng af en skruetrækker, og så giver de sig tilsidst.

der er nogle gange er vold det eneste der giver respekt.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Anneli

Dato : 07-08-02 23:56

Hekto! Takker og bukker, dit tip bliver afprøvet i morgen :0)))
Foreløbig har min Savage fået justeret blandeskruen og fået en større
dyse. Den går ikke længere i stå i farten, men knalder stadig heeelt
vildt.

Hvilen potte har du på? Og har du et billede af din Savage et sted? Jeg
forsøgte at komme ind på dit Scooter Forum, men min tålmodighed rakte
ikke ;0)

Stor hilsen Anneli og Savage - med knald i potten ;0)

Fra : Anneli

Dato : 08-08-02 00:05

"Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilen potte har du på?

Arrgghhhh.........dumt spørgsmål, det har du skrevet i et andet indlæg,
sorry ;0)

Anneli - der godt ved at der er K i hvilKen ;0)

Fra : Hekto

Dato : 08-08-02 06:47

In article <gyh49.177$oz5.3259@news.get2net.dk>, anneli_jensen@yahoo.dk
says...
> [...]
> ikke ;0)
>
> Stor hilsen Anneli og Savage - med knald i potten ;0)

Hej!

Tjaaa ... du opdagede jo selv, at det er en std. potte m. 4 x 14mm
huller. Jer overvejer en Raask eller simpelthen at få bugget et rør i
rustfri, og så evt dæmpe det (lidt!)
Selv med hullerne er der stadig lidt PFFFT...PFFFT...PFFFT - lyd
tilbage!

Nej p.t. er der ingen billeder; men den er rød (import) og med dragbar.