/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
DIR !
Fra : K.L.Rasmussen


Dato : 05-08-02 17:25

Ok nu har jeg hørt/læst om DIR set folk helt i sort som svaner til DIR og
tro mig der er ikke en som har imponeret mig enu ! hvorfor dykker i ikke
efter de ting i har lært da i tog jeres certifikat..kan i de ting 110% er
det da fint nok eller hvad..hvor er det i dykker i huler og stæder hvor
Cmas/nase/padi ikke er sikkert nok (alså hvis man kan det 110%) ?????? jeg
kan ikke helt føje jer !
er det ikke mest til huletechdykning og den slags dir slår igennem ?

Min mening er at der er nogen dansker så gerne vil være som dem der dykker i
huler og meget dybt !

(jeg ved godt jeg for hug for det her indlæg :)



 
 
Peter Laustsen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Laustsen


Dato : 05-08-02 17:42

Hej!

Nej, hug vil jeg ikke gi' dig, bare en lille kommentar...

Jeg er en af de danske dykkere som har en wing, harness og 2x10 og dykker
"lidt" lissom' DIR, dog ikke helt til punkt og prikke. For mig at se har DIR
noget at gøre med at ha' tjek på tingene og kende sot udstyr ned til mindste
detalje. Altså syntes jeg IKKE kun det skal/kan bruges af hule/dyb-dykkere.
Jeg ryster på hovedet af folk som ligner "juletræer" når de hopper i vandet,
jeg tror ikke helt de forstår hvor stor fare der er for at hænge fast i ting
når deres manometer, sekundær-trin og feeder-slange dingler rundt om dem...
Kan de nå den octopus når de har brug for den? Jeg har går meget op i at ha'
tingene simpelt sat op, dvs. at undgå slanger som stritter og andre dumme
ting som bare hænger i rundt omkring.
Min sekundære luftkilde hænger rundt om halsen på mig med jumpcord, noget
sejler-elastik, og det finder jeg meget godt. Ta' fx en situation hvor
makkeren går tør/stresser/fryser automaten så går han direkte efter dne
automat han kan se "virker".. Altså den du har i munden! Det tror jeg
ihvertfald, så er det dejligt at vide at den hænger lige under hagen og er
lige til at putte i kæften. Og vil han ha' den lange automat, så hiver man
bare i octo'en så elastikken hopper ud af strip'sen eller tar' den over
hovedet...
Jeg syntes da også at 2x10 er behageligt at ha' på, man skal ikke ha' ret
meget bly rundt om maven, der er luft nok til dybe dyk i dårlige forhold og
der er også nok luft til en makker som nærmest hyperventilerer og jeg syntes
også at de ligger mere stabilt på ryggen.
Hvad wing'en angår så holder jeg på at det er aller-bedst at ha' armene fri
af alt muligt gejl og kunne bruge dem i alle mulige vinkler... Prøv lige det
med en standard-bcd! Der er alt for meget man ikke skal bruge på en bcd... +
at det hele er af plastic som knækker for et godt ord i skandinaviske kolde
vande...

Bare lige en "kort" kommentar...

--

Venlig hilsen / Greetings
- Peter Laustsen
www.bassisten.subnet.dk



Rene Birk Laursen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Rene Birk Laursen


Dato : 05-08-02 20:30

On Mon, 5 Aug 2002 18:42:23 +0200, "Peter Laustsen"
<4-ever@worldonline.dk> wrote:

Hej Peter

Et langt stykke hen af vejen er vi enige, men kæde hopper lidt af for
dig, se længere nede...

>Jeg er en af de danske dykkere som har en wing, harness og 2x10 og dykker
>"lidt" lissom' DIR, dog ikke helt til punkt og prikke. For mig at se har DIR
>noget at gøre med at ha' tjek på tingene og kende sot udstyr ned til mindste
>detalje.

Her er vi enige

> Altså syntes jeg IKKE kun det skal/kan bruges af hule/dyb-dykkere.
>Jeg ryster på hovedet af folk som ligner "juletræer" når de hopper i vandet,
>jeg tror ikke helt de forstår hvor stor fare der er for at hænge fast i ting
>når deres manometer, sekundær-trin og feeder-slange dingler rundt om dem...
>Kan de nå den octopus når de har brug for den? Jeg har går meget op i at ha'
>tingene simpelt sat op, dvs. at undgå slanger som stritter og andre dumme
>ting som bare hænger i rundt omkring.
>Min sekundære luftkilde hænger rundt om halsen på mig med jumpcord, noget
>sejler-elastik, og det finder jeg meget godt. Ta' fx en situation hvor
>makkeren går tør/stresser/fryser automaten så går han direkte efter dne
>automat han kan se "virker".. Altså den du har i munden! Det tror jeg
>ihvertfald, så er det dejligt at vide at den hænger lige under hagen og er
>lige til at putte i kæften. Og vil han ha' den lange automat, så hiver man
>bare i octo'en så elastikken hopper ud af strip'sen eller tar' den over
>hovedet...

Her hopper kæden lidt af. Den primære regulator (den man ånder) er den
man giver sin makker i en nødsituation og det er den regulator der
sidder på den lange slange. Backup-regulatoren sidder på en kort
slange og skal ikke gives til nogen.

En dykker i nød vil gå efter den regulator han kan se dur og bl.a.
derfor gives den primære og ikke en tilfældig octopus af en ringe
kvalitet. Den lange slange er med til at give dykkerne lidt plads og
dermed også gøre situationen lidt mere overskuelig for begge mand. Når
det primære er givet vær tager man selv backup'en, som korrekt hænger
om halsen.

Det med at skulle til at have en regulator ud af en elastik eller
overhovet er vel ikke lige det man ønsker at dumle med i en
nødsituation på 30 meters dybde...?

No Offence - men for mig at er der alt for mange wanne-be-DIR dykkere
som ikke har sat sig ind i hvorfor udstyret er konfigureret som det er
og måske derved fejlagtigt kommer i en farlig situation.

>Jeg syntes da også at 2x10 er behageligt at ha' på, man skal ikke ha' ret
>meget bly rundt om maven, der er luft nok til dybe dyk i dårlige forhold og
>der er også nok luft til en makker som nærmest hyperventilerer og jeg syntes
>også at de ligger mere stabilt på ryggen.

Helt enig.

>Hvad wing'en angår så holder jeg på at det er aller-bedst at ha' armene fri
>af alt muligt gejl og kunne bruge dem i alle mulige vinkler... Prøv lige det
>med en standard-bcd! Der er alt for meget man ikke skal bruge på en bcd... +
>at det hele er af plastic som knækker for et godt ord i skandinaviske kolde
>vande...

En gang wing - aldrig mere BDC

Med venlig hilsen

Rene B.Laursen


K.L.Rasmussen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : K.L.Rasmussen


Dato : 05-08-02 18:02

Ok du lyder ikke lige som dem jeg har mødt og det udstyr og måder du bruger
det på lyder som det helt rigtige !
jeg må lige sige at jeg har dykket men DIR fanatiker med 2x12 på 16m og det
mener jeg at være at skyde Små fulge med stinger ! !



Kalle (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Kalle


Dato : 05-08-02 18:24

Både ja og nej!!

Hvis du dykker med samme setup hver gang du dykker, kender du udstyret, især
når du efterfølgende kommer ud på de dybe dyk.
Det nytter ikke noget, at du første gang skal dykke til 100 m (eksembel) har
dine 2 stage flasker under armen og dit 2x15 på ryggen.
Så skal det da nok gå galt.
Tror du en formel 1 kører, kører alt hvad bilen kan første gang han sætter
sig ind i den??

/Kalle
"K.L.Rasmussen" <Kristian@Rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3d4eaf86$0$78200$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ok du lyder ikke lige som dem jeg har mødt og det udstyr og måder du
bruger
> det på lyder som det helt rigtige !
> jeg må lige sige at jeg har dykket men DIR fanatiker med 2x12 på 16m og
det
> mener jeg at være at skyde Små fulge med stinger ! !
>
>
>



Peter Laustsen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Laustsen


Dato : 05-08-02 19:08

Hej igen Rasmussen!

Nej, nogle dykkere som bruger lidt af DIR-systemet som model for deres eget
grej kan også være flinke!

Du skal være velkommen til at spørge om mere hvis det skulle være... Og nej,
jeg er ikke fanatiker af nogen art når det angår dykning, jeg sørger bare
for at "være på den sikre side".

Derfor dykker jeg bla. med dobbelt-udtag + ekstra maske...

--

Venlig hilsen / Greetings
- Peter Laustsen
www.bassisten.subnet.dk



Lundgaard - Andersen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Lundgaard - Andersen


Dato : 05-08-02 20:22

Davs K L......

> Ok nu har jeg hørt/læst om DIR set folk helt i sort som svaner til DIR og
> tro mig der er ikke en som har imponeret mig enu ! hvorfor dykker i ikke
> efter de ting i har lært da i tog jeres certifikat..kan i de ting 110% er
> det da fint nok eller hvad..hvor er det i dykker i huler og stæder hvor
> Cmas/nase/padi ikke er sikkert nok (alså hvis man kan det 110%) ?????? jeg
> kan ikke helt føje jer !
> er det ikke mest til huletechdykning og den slags dir slår igennem ?

Jeg er ikke DIR, ikke i dag og ikke i morgen, MEN jeg kan godt forstå disse
folk som sværger til DIR.
Den træning de laver, burde mange andre dykkere også lave, (den slags som
vejer noget for meget og ikke lave noget i hverdagen/kontorarbejde) det er
vigtigt at være i god form, på alle måder.
Måden deres udstyr er ens på, kunne alm. dykker lære meget af, så ved du
præcist hvor din makkers udstyr sidder, ( mine makkeres udstyr liner mit, i
store træk)

Det jeg ikke forstår er:

Hvorfor nogen tror at Wing og bagplade er løsningen på alle problemer, for
det er det helt klart ikke, man kan uden problemer dykke i BCD. uden at lave
fejl og komme galt af sted.

Dobbelt flaske sæt er heller ikke et sikkerheds moment i sig selv,
livsfarlig i hænderne på en som tror han er smart/DIR.

I mine øjne er det langt mere vigtigt at bruge sin sunde fornuft, ikke
dykker "mere end man kan", tror på sig selv, samt have en god moral, og en
holding til det man render rundt og laver.

Jeg mener heller ikke at man IKKE kan dykke i huler, med Cmas/nase/padi,
fordi det for mig handler mere om at have "nossere" til det.
(Man gør dog nok klogt i at tager et kursus i huledykning, det er tros alt
ikke noget man lige gør.)

> Min mening er at der er nogen dansker så gerne vil være som dem der dykker
i
> huler og meget dybt !

Dem er der nok en del af.........

> (jeg ved godt jeg for hug for det her indlæg :)

Hug....vent og se efter det her......:)))))))

Leif Andersen







Rene Birk Laursen (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Rene Birk Laursen


Dato : 05-08-02 20:40

Hej Kristian

On Mon, 5 Aug 2002 17:25:27 +0100, "K.L.Rasmussen"
<Kristian@Rasmussen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ok nu har jeg hørt/læst om DIR set folk helt i sort som svaner til DIR og
>tro mig der er ikke en som har imponeret mig enu ! hvorfor dykker i ikke
>efter de ting i har lært da i tog jeres certifikat..kan i de ting 110% er
>det da fint nok eller hvad..hvor er det i dykker i huler og stæder hvor
>Cmas/nase/padi ikke er sikkert nok (alså hvis man kan det 110%) ?????? jeg
>kan ikke helt føje jer !
>er det ikke mest til huletechdykning og den slags dir slår igennem ?
>
>Min mening er at der er nogen dansker så gerne vil være som dem der dykker i
>huler og meget dybt !
>
>(jeg ved godt jeg for hug for det her indlæg :)
>

Hmmm.... Det er ærgerligt du har den holdning. Jeg er selv DIR-dykker
og kan kun sige at når systemet bruges rigtigt er det super. Der er
meget mere i DIR end blot udstyrskonfigurationen, men det er ofte den
folk hæfter sig ved.

"Almindelige" dykkere kan lære meget omkring sikkerhed og sikker
dykning igennem DIR. Jeg siger ikke at man skal DIR eller holde med at
dykke. Folk må sq selv bestemme hvor dumdristige de vil være, men jeg
vil ikke dø under vand. Folk køre jo også uden styrthjelm på deres
motorcykel eller uden sikkerhedssele i bilen.

Der er stadig langt fra PADI's standarder og det som folk lære på OWD,
AOWD, RD og DM kurserne og "op" til DIR. Hvis man ønsker at dykke
dybere end 30-35 meter, så mener jeg DIR er vejen.

DIR kan sammenlignes med en filosofi og det er altså ikke noget man
går hen og køber eller bliver fra en dag til en anden fordi man
skifter udstyr. DIR tager tid og en del dyk.

Med venlig hilsen

Rene B. Laursen




Peter Holberg (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter Holberg


Dato : 06-08-02 13:01

Hej til jer som dykker DIR.
Hvor finder man ud af, hvad DIR indebære. Vi har snakket om det i klubben,
men ingen ved helt nøjagtigt hvad der indeholder. Er der en hjemmeside om
DIR og reglerne for det. Venlig hilsen
Peter Holberg



Lars Ole Nielsen (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Ole Nielsen


Dato : 06-08-02 13:16

Hej.

Prøv følgende links. www.tekdyk.dk www.wkpp.org

vh Lars Ole
"Peter Holberg" <holberg@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d4fbae4$0$234$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej til jer som dykker DIR.
> Hvor finder man ud af, hvad DIR indebære. Vi har snakket om det i klubben,
> men ingen ved helt nøjagtigt hvad der indeholder. Er der en hjemmeside om
> DIR og reglerne for det. Venlig hilsen
> Peter Holberg
>
>



Søren Neubert (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Søren Neubert


Dato : 06-08-02 13:17

Hej Peter

Her en en site der beskriver det godt.

http://www.dirquest.com/about_dir.shtml

M.v.h. Søren Neubert


"Peter Holberg" <holberg@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3d4fbae4$0$234$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej til jer som dykker DIR.
> Hvor finder man ud af, hvad DIR indebære. Vi har snakket om det i klubben,
> men ingen ved helt nøjagtigt hvad der indeholder. Er der en hjemmeside om
> DIR og reglerne for det. Venlig hilsen
> Peter Holberg
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste