Bræmde en PC CD med Toast?
Fra : Tina H.

Dato : 16-02-01 22:31

Hej Folkens.

Jeg skal brænde en PC CD i Toast 4.1.2 på min Mac. Men hvilke indstillinger
skal jeg bruge. I de forsøg jeg hidtil har jeg brugt. Joliet (
MS-DOIS+Windows).

Men fil navnene er kun få bogstaver når jeg ser filer på en PC. Hvordan får
jeg de lange fil navne, som Windows 95 el. 98 gør brug af.

Der er 4 valg muligheder:

Naming:

1. ISO 9660 Level 1
2. Allow MS-DOS Names
3. Allow Macintosh Names
4. Joliet (MS-DOS+Windows)

Append Version Numbers ( ;1 )

Use Apple Extensions

hilsen

Tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-01 00:33

Hej Tina

Du skal vælge indstilling 1 og 3, som du skriver under 'Naming', så vil du på
en Wintel få de lange navne også, men hvis den afspilles på en ren DOS baseret
vil navnene kun vise de første 8 karakterer. - Det er ihvertfald den, jeg
bruger, når jeg selv brænder CD'er, der skal bruges på begge platforme - især
til grafikfiler.

mvh. jERik Richard

"Tina H." wrote:

> [...]
>
> Men fil navnene er kun få bogstaver når jeg ser filer på en PC. Hvordan får
> jeg de lange fil navne, som Windows 95 el. 98 gør brug af.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Tina H.

Dato : 17-02-01 01:51

Hej Erik,

Tak for dit svar. Du skriver jeg skal vælge 1 og 3. Man kan da kun vælge en
af dem. Hvis jeg forstå det rigtigt, så skal jeg vælge nr.3. for at få de
lange fil navne ikk´.

hilsen

Tina

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-02-01 15:25

Hej Tina

Undskyld Tina! - jeg kan godt se, det kan misforstås....

Du åbner toast. Vælger 'ISO 9660' i popupmenuen. Trækker de mapper/filer over på
Toastvinduet, som skal brændes. Klik på 'Data', - klik på Settings fanebladet. Den
øverste popupmenu står nu på 'CD-Rom XA'. Den nederste står på 'Allow DOS...' - Sæt
den til 'Allow Macintosh Names'. Klik på 'Done'. Ved at klikke på det midterste
faneblad kan du nu se, at navnene er bibeholdt med de lange navne.

Det jeg tænkte på var selvfølgelig 1 for ISO-9660 og 3 for Macintosh names -)

Håber det her er bedre...
mvh. Erik Richard

Fra : Tina H.

Dato : 18-02-01 00:50

Hej Erik,

100.000.000 tak for dit svar. Jeg vil nu forsøge, at brænde det software jeg
har hentet ned til min gamle far.

Det lader til du har meget styr på brænding.

Jeg har lige et tillægssprørgsmål.

Når jeg brænder verificere jeg sjældent. Men når jeg gør så endelig gør det
får jeg error codes fejl i sector -620 f. eks.

Hvor vigtig er verificeringen? og hvad skyldes det når jeg ikke kan
verificere? Er det en fejl i en fil, som ikke har den rigtige fil størrelse
eller det fordi Toast ikke kan genkende filen. Det er utroligt irriterende
med de fejl meddelser.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå den slags fejl.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-01 02:05

Hej Tina

"Tina H." wrote:

> [...]
>
> Når jeg brænder verificere jeg sjældent. Men når jeg gør så endelig gør det
> får jeg error codes fejl i sector -620 f. eks.

Samme erfaring har jeg gjort, så jeg bruger faktisk aldrig verificering.

> [...]
> eller det fordi Toast ikke kan genkende filen. Det er utroligt irriterende

De allerfleste gange skyldes det en fejl i selve mediet. Normalt vil det ikke
betyde noget, hvis du ikke fylder fx. en 650mb disk helt til randen, men blot lader
et par hundrede kb være frie. Disken brændes og læses fra midten og udad od
yderkanten. Derfor vil Toast - og andre brænderprogrammer - starte så langt inde
som muligt. På selve medierne ligger der nogle informationer, der viser om det er
en 650 eller 700mb disk. Hvis du holder disken op mod lyset vil du kunne læse nogle
tal og bogstaver lige ved kanten af, hvor foliien begynder. Det er disse, som
brænderen retter sig efter.

Andre gange kan det også være, at der registreres en forkert dato på en fil. Det
vil verificeringen også reagere på, men det vil ikke betyde noget for disken som
sådan. Og nogle gange har jeg observeret, at det blot er en fejl i Toast's
indstillingsfil - 'Adaptec Toast Preferences'. Så jeg gør altid det, når jeg skal
begynde en brænding ser jeg efter i indstillingsmappen, om der i forvejen ligger en
indstillingsfil. Gør der det, så sletter jeg den, før jeg starter Toast.

Og så kan der jo selvfølgelig også være noget, der hr med selve brænderen at gøre.
Hvis du fx. har brændt mange diske, vil det nok være en idé at købe en renseCD og
køre den igennem et par gange, men brug _aldrig_ væske til at rense den med. Det
bedste produkt er renseCD'en fra AM, som du kan købe i enhver velassorteret
pladebutik.

Selvfølgelig kan det godt give nogle problemer, som fx. at disken ikke genkendes
og loades ved indsætning i et drev, men så er det ikke kun en enkelt sektor, der
er defekt. - Og så kan du ligeså godt smide den ud. Det har jeg dog kun oplevet et
par gange... Da jeg så holdt disken op mod lyset, var der simpelthen huller i
folien tæt ved inderkanten.

> Er der noget jeg kan gøre for at undgå den slags fejl.

Brug altid en ny indstillingsfil til Toast for hver ny brænding, og undgå at bruge
verificeringen i dialogboksen, når den kommer op, men lad Toast selv klare det.
Brug også medier af en rimelig kvalitet. Lad også være med at brænde ved højere
hastighed end CD'en er normeret til. På mange CD medier står der fx. 4x, 8x 12x
eller 16x et eller andet sted. Det betyder, at de er testet til at kunne brændes
ved de nævnte hastigheder. Men det betyder også, at brænderen skal være 100% i
orden, for at den kan arbejde optimalt ved de hastigheder, så vælg hellere fx. 4x
selvom din brænder kan klare 8x hastighed. Risikoen for fejl er mindre ved lavere
hastigheder.

mvh. Erik Richard

Fra : Tina H.

Dato : 18-02-01 02:21

Hej igen Erik,

Jeg takker rigtig mange gang for dine grundige og fyldesgørende svar. Jeg er
blevet meget klogere på brænding af CD' er.

Det er jo godt vi ved noget, som kan hjælpe andre. Det sætter jeg stor pris
på. De her nyhedsgrupper og folks villighed til at hjælpe er prisværdig og
uundværlig.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 17-02-01 10:06

in article B6B35A92.1F92%tvlyd@worldonline.dk, Tina H. at
tvlyd@worldonline.dk wrote on 16/02/01 22:30:

> 4. Joliet (MS-DOS+Windows)
Jeg ville vælge 4. så får du hele filnavnet med. I øvrigt hvis du får fat i
en wintel cd med lange (joliet) navne så kan den ikke umiddelbart vises
korrekt på Mac.

En lille lækker extension fikser dette problem. Søg på "Joilet" på
www.versiontracker.com

// Mads (http://www.doubleloop.dk)
If thine eye offend thee...
http://imv.au.dk/~mads/

Site news 27-02-2001:
The newsgroup alt.design.graphics has completed "14 days of art". Go check
out the submissions - great stuff!