GPRS, GSM, PDA og bedste konstellation
Fra : Lars J

Dato : 05-08-02 16:16

Hej gruppe

Jeg overvejer (læs: sparer sammen til) en GPRS opgradering til min Siemens
SX45 (PDA + mobil i et). Imidlertid betyder teknologiens og ikke mindst
udbydernes umodenhed at jeg skal overveje nøje hvad jeg gør - med nogle
problemstillinger der måske også vedrører / har vedrørt andre.

Jeg har i forvejen en almindelig mobil med et Orange abb. (modus2) som jeg
har tænkt mig at beholde bla. pga. opkald når i udland, lille telefon etc.
Jeg har samtidig ADSL/abb. hos Tiscali med en e-mail som jeg bruger via
deres POP3. Jeg har desuden at dial-up abb. hos Tiscali der lader mig sende
post over samme POP3 ved at ringe op til deres 38xxxxxx nummer fra min PDA
(indbygget GSM-modem).

Nu vil jeg så gerne have et GPRS-abb. Der har jeg indtil videre fundet at
Telia der med deres 199,- i oprettelse, 50,- / måned incl. 2 mb forbrug
matcher mit behov bedst. Abonnementet kan desuden købes seperat dvs. uden
abb. hos Telia - dermed kan jeg nøjes med et taletidskort i min SX45s
GSM-del da jeg alligevel kun skal bruge den til småopkald og en SMS eller
to. Så langt så godt!

Imidlertid så slår det mig at grunden til at jeg har et dial-up abb. hos
Tiscali er fordi jeg gerne vil kunne sende ud via POP3 - nu hvor alle har
lukket deres relays. Derfor vil jeg høre om nogen har erfaringer med hvordan
jeg skal kunne sikre mig at jeg kan sende og læse mails (POP3, Tiscali) på
min PDA via Telia GPRS...følger der f.eks. en SMTP-adgang med hos Telia så
jeg kan sende ud via den med Tiscali-mailen som afsender, eller skal jeg
finde en anden konstellation af abbonementer / firmaer ???

Jeg håber I forstår ovenstående og kan rådgive ud fra evt. erfaringer.

Pft.

Lars J

Fra : Jens Bjargum

Dato : 05-08-02 19:34

> følger der f.eks. en SMTP-adgang med hos Telia så
> jeg kan sende ud via den med Tiscali-mailen som afsender, eller skal jeg
> finde en anden konstellation af abbonementer / firmaer ???

Det kunne jeg forestille mig at der gør. Jeg har selv GPRS hos Sonofon og
der kan man bruge deres SMTP server til at sende mail. Jeg kunne ikke
forestille mig andet end at det også er muligt at benytte Telias SMTP server
hvis man køber GPRS hos dem. Jeg tror bare jeg ville ringe til deres
kundeservice og spørge.

Og ellers så skulle der ikke være noget galt med dine planer...

Jens

Fra : Jens Bjargum

Dato : 05-08-02 19:40

> [...]
> abb. hos Telia - dermed kan jeg nøjes med et taletidskort i min SX45s
> GSM-del da jeg alligevel kun skal bruge den til småopkald og en SMS eller

Når du siger at du kan købe det seperat uden abb hos Telia, mener du så at
man har mulighed for at vælge GPRS enten som tillæg til et eksisterende
abonnement, eller som enkeltstående abonnement? Det ved jeg nemlig at man
også kan hos Sonofon. Men så skal du være opmærksom på at GPRS som
enkeltstående abonnement normalt kun giver mulighed for GPRS. Dvs du vil
ikke fra det SIM kort kunne foretale taleopkald og sende SMS osv. Så hvis du
også vil bruge din SX45 til almindelig opkald, så tror jeg ikke at du skal
have GPRS som enkeltstående abonnement.

Som sagt så har jeg selv Sonofon og er derfor ikke helt inde i hvordan det
er hos Telia, men du bør da ihvertfald lige undersøge om ovenstående er
rigtigt.

Jens