Simon Peter
Fra : Live4Him

Dato : 05-08-02 16:31

Hvorfor spurgte Jesus, Peter, om han elskede Ham og hvorfor spurgte Han 3
gange ?

Da de havde spist, siger Jesus til Simon Peter: »Simon, Johannes' søn,
elsker du mig mere end de andre?« Han svarede: »Ja, Herre, du ved, at jeg
har dig kær.« Jesus sagde til ham: »Vogt mine lam!« Igen, for anden gang,
Herre, du ved, at jeg har dig kær.« Jesus sagde til ham: »Vær hyrde for mine
får!« Jesus sagde til ham for tredje gang: »Simon, Johannes' søn, har du mig
kær?« Peter blev bedrøvet, fordi han tredje gang spurgte ham: »Har du mig
kær?« og han svarede ham: »Herre, du ved alt; du ved, at jeg har dig kær.«
Jesus sagde til ham: »Vogt mine får!
Joh 21,15-17

jørgen.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-08-02 17:25

d. 05/08/02 17:30 skrev Live4Him på brothers_bisp@hotmail.com i artiklen
aim5qs$r19$1@sunsite.dk:

> Hvorfor spurgte Jesus, Peter, om han elskede Ham og hvorfor spurgte Han 3
> gange ?

Aner det ikke. Tallet tre må have en særlig betydning, idet det går igen i
episoden, hvor Peter fornægter Jesus tre gange, inden hanen havde galet to
gange.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-08-02 17:41

Boerge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> writes:

> Aner det ikke. Tallet tre må have en særlig betydning, idet det går igen i
> episoden, hvor Peter fornægter Jesus tre gange, inden hanen havde galet to
> gange.

Traditionelt kæder man de to hændelser sammen, men jeg tror, at det er
en fejl. Det forekommer mig, at Peter har haft en alvorlig snak med
Jesus kort efter genopstandelsen (en snak, som ikke er refereret i
Bibelen) og at den lille sag er blevet afsluttet udenfor referat.

Hvad bygger jeg det på?

Meget peger på, at det Paulus skriver i 1. kor 15,3b-7 er en afskrift
af en meget tidlig trosbekendelse, der rækker helt tilbage til få år
efter opstandelsen, og i denne omtales det, at Peter (Kefas) så Jesus
før resten af disciplene.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Baaad movie. Bad, bad movie. Skipped video and went
The RockBear. ((^)) straight to slides."

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 05-08-02 17:52

d. 05/08/02 18:41 skrev Peter B. Juul på pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk i artiklen
m3bs8h6yxr.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk:

> Traditionelt kæder man de to hændelser sammen

Den eneste grund til, jeg kæder de to hændelser sammen, er tallet tre. Har
de to hændelser noget til fælles, som kan antyde betydningen af, at noget
sker tre gange? Det kan vel ikke afskrives som en tilfældighed, at tallet
tre går igen i forhold til Peter, som åbenbart betød noget særligt for
Jesus. Det kunne være, de tre kærlighedserklæringer går op med de tre
fornægtelser.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-08-02 22:32

> [...]
> tre går igen i forhold til Peter, som åbenbart betød noget særligt for
> Jesus. Det kunne være, de tre kærlighedserklæringer går op med de tre

Men så kan man jo gå amok i kristendomsnumerologi, for hvordan
relaterer de tre erklæringer og fornægtelser sig så til de tre vise
mænd? Til tre-enigheden? til figen_Træ_et (nah, den var meget søgt
)?

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-08-02 07:24

d. 05/08/02 23:32 skrev Peter B. Juul på pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk i artiklen
m3u1m956vn.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk:

> Men så kan man jo gå amok i kristendomsnumerologi, for hvordan
> relaterer de tre erklæringer og fornægtelser sig så til de tre vise
> mænd? Til tre-enigheden?

Selvfølgelig kan man gå amok i kristendomsnumerologien. Det mener jeg
faktisk, spørgsmålet lagde op til.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 05-08-02 21:22

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kær?« og han svarede ham: »Herre, du ved alt; du ved, at jeg har dig kær.«

Fordi det ikke er det samme, han beder Simon Peter om.
Første gang beder han ham om at passe på lammene (de nye
mennesker i menigheden).
Anden gang beder han ham om at være hyrde for hans får -
at han skal beskærme medlemmerne i menigheden.
Tredje gang er en smule anderledes, idet han bliver bedt
om at vogte fårene.
Det kunne udlægges sådan, at han skulle belære medlemmerne
om, hvad ret og rigtigt er, og dermed vogte dem, men det
virker meget synonymt med anden gang.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-08-02 16:36

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d4ede47$0$89514$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> svarede: »Ja,
> mine
> mig

Og Peter havde den "fejl" at han havde en MEGET dyb loyalitetsfølelse.

Uanset at han som den Første Discipel og som "vicechef" altid imod sin vilje
skuffede Jesus.

"Vig bag Mig, Satan!"

Peter var i NT et kvaj.

Han ville så gerne.

Han prøvede.

Han var ikke - som Johannes - den ELSKEDE discipel, men den ÆLDSTE (og
ansvarlige) og dermed er alligevel Jesu overbærenhed med Peter et stærkt
udtryk for Jesu tilgivelse.

Der er en vis "Antikrist-duel" mellem Peter og Paulus.

Jeg holder på Peter.

(Navnemæssig belastning)

> [...]
> Det kunne udlægges sådan, at han skulle belære medlemmerne
> om, hvad ret og rigtigt er, og dermed vogte dem, men det

Han havde vist også et par ret konkrete oplevelser.

(Fængslet og Dugen)

Peter repræsenterer for mig at se den menneskelige svaghed som Jesus OGSÅ
tilgav.

Peter prøvede.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-08-02 19:12

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message news:3d4fecc6$0
> Og Peter havde den "fejl" at han havde en MEGET dyb loyalitetsfølelse.
>
> Uanset at han som den Første Discipel og som "vicechef" altid imod sin
vilje
> skuffede Jesus.

KLIP!

Peter var et menneske, som du og jeg, på godt og ondt.
Men, som du også skriver længere nede, han forsøgte
og blev ved med at forsøge.
Forrige søndag hørte jeg en meget inspirerende tale
om netop personen Simon Peter. Taleren lagde stor
vægt på, hvilket mod Simon Peter udviste ved at være
anderledes end sin samtid. Og på, at Simon Peter efter
at have fået Helligånden virkelig viste sin magt og styrke.

Men Jesus Kristus levede, var han i skyggen af ham
(hvem er ikke det forøvrigt?). Men efter Pinsedagens
udgydelse af Helligånden viste Peter mandsmod og hjerte
hvor han talte til en meget stor mængde mennesker i
Jerusalem.

> Peter var i NT et kvaj.

Det vil jeg bestemt ikke kalde ham, men en leder,
som stadig var "i lære", et "føl", ville vi nok kalde ham
i dag.

> Han ville så gerne.
>
> Han prøvede.

Ikke alene prøvede han, du vil også finde særdeles magtfulde
demonstrationer fra Simon Peter, bl.a. kan du i Ap.Gern. læse,
hvordan han opvækker en kvinde fra de døde! (Se kap. 9:36-43).

Så jeg vil ikke kalde ham et kvaj eller svag, men kalde ham
en stærk og modig leder, en mand med stor tro.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-08-02 23:57

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d501173$0$88390$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Jerusalem.

> Det vil jeg bestemt ikke kalde ham, men en leder,
> som stadig var "i lære", et "føl", ville vi nok kalde ham

Han var tilsyneladende helt umulig?

Læg mærke til at stort set alt hvad han siger i NT (pånær lige
Messiasbekendelsen og Pinsetalen) faktisk illustrerer hvordan han konsekvent
misforstår Jesu?

> Ikke alene prøvede han, du vil også finde særdeles magtfulde
> demonstrationer fra Simon Peter, bl.a. kan du i Ap.Gern. læse,
> hvordan han opvækker en kvinde fra de døde! (Se kap. 9:36-43).

I samme apostelgerninger, der menes skrevet af Paulus livlæge og
rejsekammerat Lukas angribes Peter også for at være en hykler, der frygter
jøderne.

Og jeg er stensikker på at det er Paulus der anvender denne passage for at
fremstå som den egentlige "leder" eller "den der har mest ret". Simpel
propaganda. For Peter betvivlede af god grund Paulus, noget som jeg også
synes at genfinde i Peters egen omtale af Paulus i eet af hans breve.

> Så jeg vil ikke kalde ham et kvaj eller svag, men kalde ham
> en stærk og modig leder, en mand med stor tro.

Han rammer rigtigt een eneste gang, og det er med sin bekendelse af Jesus
som Kristus.

Men hans tro er jo ellers helt misforstået (Forklarelsen på Bjerget og
Tilfangetagelsen) eller blot alt for utilstrækkelig ("Vandgangen").

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-08-02 07:26

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message news:3d51a5d0
> [...]
>
> Læg mærke til at stort set alt hvad han siger i NT (pånær lige
> Messiasbekendelsen og Pinsetalen) faktisk illustrerer hvordan han

Han er da bare i lære.

> I samme apostelgerninger, der menes skrevet af Paulus livlæge og
> rejsekammerat Lukas angribes Peter også for at være en hykler, der frygter
> jøderne.

Giv mig lige skriftstedet, så jeg kan læse dette.

> [...]
> propaganda. For Peter betvivlede af god grund Paulus, noget som jeg også
> synes at genfinde i Peters egen omtale af Paulus i eet af hans breve.

I så fald kender du ikke tilstrækkeligt til Paulus.
Jeg vil anbefale dig at læse hele samlingen af Paulus' breve
igennem (med en inderlig bøn i hjertet om at forstå), og du
vil se, at Paulus var jøde som Peter, men af en anden slags,
meget mere "rettroende" i sin karakter og opdragelse.
Men ikke i modstrid med Peter, som han forøvrigt absolut
anser for kirkens leder på daværende tidspunkt (kan ikke
huske, hvornår han døde i forhold til ovennævnte breve).

> [...]
>
> Men hans tro er jo ellers helt misforstået (Forklarelsen på Bjerget og
> Tilfangetagelsen) eller blot alt for utilstrækkelig ("Vandgangen").

Åh, nej, han misforstår ikke, han vil bare så gerne
hjælpe til, og han er en meget praktisk anlagt mand,
derfor foreslår han at bygge de tre hytter i forbindelse
med "Forklarelsen på Bjerget".
Det samme forhold gør sig gældende mht. tilfangetagelsen.

Ville du kunne udvise så meget tro som Peter, at du turde
gå ud på vandet, hvis Kristus kaldte på dig? Læg mærke
til, at han er den eneste, der vover at forsøge!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-08-02 14:22

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d520ed0$0$43622$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> konsekvent
>
> Han er da bare i lære.

Jotak, men det er altså også dyre lærepenge, han betaler...

> Giv mig lige skriftstedet, så jeg kan læse dette.

Åh, sludder det er ikke Ap.G, men derimod Galaterbrevet 2,11-21, jeg tænker
på...

> [...]
> vil se, at Paulus var jøde som Peter, men af en anden slags,
> meget mere "rettroende" i sin karakter og opdragelse.

Hvilket IMHO er ret misforstået...

> Men ikke i modstrid med Peter, som han forøvrigt absolut
> anser for kirkens leder på daværende tidspunkt (kan ikke
> huske, hvornår han døde i forhold til ovennævnte breve).

Ifølge legenden blev d'herrer vist martyrer samtidig i forbindelse med Neros
kristenforfølgelser...Her er det jo også skægt at lægge mærke til den
korsfikserede Paulus, der angiveligt valgte at benytte sin romerske
borgerret til at "slippe" med halshugning, mens Peter lod sig korsfæste på
hovedet...Men det er altså kun legenden, vi har som kilde her...

> [...]
> med "Forklarelsen på Bjerget".
> Det samme forhold gør sig gældende mht. tilfangetagelsen.

Arh, det ER da en misforståelse i begge tilfælde?

> Ville du kunne udvise så meget tro som Peter, at du turde
> gå ud på vandet, hvis Kristus kaldte på dig?

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

> Læg mærke
> til, at han er den eneste, der vover at forsøge!

Præcis min pointe. Han havde skam gode intentioner.

Anders Peter Johnsen