W3C HTML Validation?
Fra : Rune Jensen

Dato : 05-08-02 23:46

Hmmm, jeg forstår ikke helt det system denne service kører efter. Jeg har
lavet en side og kørt den igennem den, og så er den kommet med en lang række
fejl, dem har jeg så rettet og den kvitere med at komme med nogle nye.
f.eks. kan jeg ikke forstå jeg ikke må bruge attributten align="center" i en
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2F195.215.188.88%2Fdefault.html
&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline

Med venlig hilsen
Rune Jensen

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 05-08-02 14:54

"Rune Jensen" skrev i en meddelelse...

> f.eks. kan jeg ikke forstå jeg ikke må bruge attributten
> align="center" i en <td>?

HTML 4.0 Strict godtager ikke align, width, height, border
(og mange andre af de go'e gamle for den sags skyld).
Brug CSS i stedet, så skal den nok validere.

Michael Kjærgård

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-08-02 23:57

damn hvor er jeg ved at blive gammeldags... :/ well... det vil jeg da prøve
at finde ud af... takker

\\ Rune

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 05-08-02 14:56

Jeg kan se, at jeg har svaret mere end otte timer, før du spurgte
= dit ur går forkert.

Michael Kjærgård

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-08-02 00:00

hmm, mit ur står til 16.00 5/8 2002

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-08-02 00:01

Hvilket passer herfra hvor jeg sider.... dit derimod viser 6:56 :)

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 05-08-02 15:08

On Mon, 5 Aug 2002 16:01:02 -0700, "Rune Jensen" <Rune@jensen.mail.dk>
wrote:

>Hvilket passer herfra hvor jeg sider.... dit derimod viser 6:56 :)

Måske at du skulle overveje at flytte til en anden tidszone.

/Brian
--
Min private babeside.
http://www.patricia-brinch.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-08-02 00:14

hmmm, så la gå da.... :)

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 05-08-02 15:34

"Rune Jensen" skrev i en meddelelse ...

> hmm, mit ur står til 16.00 5/8 2002

6. august 2002 00:46 du spørger
5. august 2002 15:54 jeg svarer
6. august 2002 00:57 du takker
5. august 2002 15:56 jeg nævner uret
6. august 2002 01:00 du svarer

Sådan ser NG'en ud hos mig.

Michael Kjærgård

Fra : Rune Jensen

Dato : 06-08-02 00:13

Så har jeg lige et spørgsmål...
er der nogen der kan vise mig hvordan man erstatter

med CSS??
Jeg prøvede at smide mine tabeller ind i en <div align=center> (som der står
http://www.html.dk/dokumentation/html4/tags/div/) men der brokker den sig
også over align taggen... så nu er jeg helt lost i det her...

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-02 15:52

Mon, 5 Aug 2002 16:12:54 -0700, skrev "Rune Jensen"
<Rune@jensen.mail.dk>:

>Så har jeg lige et spørgsmål...
>er der nogen der kan vise mig hvordan man erstatter

Hvis du har mod at bruge strict html, så kan det laves meget
nemt.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head>
<title>Tabelcenter</title>
charset=iso-8859-1">
<!--
body   {color: white; background-color: green; text-align:
center}
table   {margin-left: auto; margin-right: auto; width: 200px}
td   {color: red; background-color: yellow; height: 130px}
p   {font-family: Verdana, sans-serif; font-weight: 900;
text-align: center}
-->
</head>

Forklaring:
IE 5 har en bug med center og bruger text-align: center til at
centrere tabellen, hvor det korrekte i css er margin-left: auto;
margin-right: auto;

Og skal det være valid (og »ordentlig«) skal der bruges strict
html til IE 6 for at center virker.

height og width sætter du på tabellen, som vist her.
Er der flere tabeller, så brug class eller evt. id til de
forskellige tabeller.

Ovennævnte eksempel på en side virker i alle browsere, der
forstår css.

Dog er er der lidt problemer med tabellens width og height i
Netscape 4.x.
Tabellen har kun den størrelse, som svarer til indholdet.

Det kan ikke laves anderledes, hvis det skal være valid strict
html, men er fuldt brugbart også i Netscape 4.x, men knap så
kønt.

Border på billeder, der bruges som link undgår du ved at skrive
i din css:
img   {border: none}

Fra : dudsen

Dato : 05-08-02 15:24

Michael Kjærgård wrote:

> HTML 4.0 Strict godtager ikke align, width, height, border
> (og mange andre af de go'e gamle for den sags skyld).
> Brug CSS i stedet, så skal den nok validere.

Eller HTML 4.01 Transitionel,
Problemet lader til at værre at der er brugt end anden doctype end
den der er andgivet.
ændrer man <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN"> til
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
burde siden validere fint.
css xhtml osv er morgendangens standarder men det er ikke altid værd
at ofre mandetimer på at konvertere sider til disse formater hvis de
virker i gamle formater.

--
Daniel Udsen
To err is humor.

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 05-08-02 15:39

"dudsen" skrev ...

> Eller HTML 4.01 Transitionel,

Ja, jeg undlod med vilje at nævne det...

> css xhtml osv er morgendangens standarder men det er ikke altid
> værd at ofre mandetimer på at konvertere sider til disse
> formater hvis de virker i gamle formater.

Når der kun er fire errors, burde det ikke være uoverkommeligt
at få siden til at validere som Strict.

Michael Kjærgård