Har man ret til at gå ind på naboens grund~
Fra : enn

Dato : 05-08-02 14:11

Jeg har en nabo der spiller meget fodbold - 10-15 gange om dagen skyder han
bolden ind på min grund og går så ind på min grund (der er høj hæk imellem)
og henter bolden.
Det er begyndt at blive for meget at have ham rendende hele tiden.

Er det egentligt lovligt at trænge ind på andres grund uden tilladelse?
Jeg ville finde det rimeligt at man spurgte før man fiser rundt på naboens
grund - men behøver man det?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-08-02 14:35

On 05.08.2002 15:11, in article
3d4e796b$0$89528$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, "enn" <enn@nomail.com>
wrote:

> Er det egentligt lovligt at trænge ind på andres grund uden tilladelse?
> Jeg ville finde det rimeligt at man spurgte før man fiser rundt på naboens
> grund - men behøver man det?

Strengt taget er det ulovlig indtrængen jf. strfl. § 264 stk. 1 nr. 1
forudsat at haven ikke er et frit tilgængeligt sted (hvilket det ikke tyder
på, da du nævner en høj hæk).

Jeg kan godt forstå at du er træt af renderiet, men start med at tage en
snak med naboen, før du griber til drastiske midler.

/kristian

Fra : enn

Dato : 05-08-02 17:36

Selvfølgeligt vil jeg tage en snak med ham først - Tak for svaret.
"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:B9744B92.A739%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

Fra : ram2

Dato : 07-08-02 08:25

"Kristian Storgaard" skrev d. 05-08-02 14:35 dette indlæg :
> [...]
en
> snak med naboen, før du griber til drastiske midler.

Hej enn. Som Kristian skriver er det ganske korrekt. Jvnf. nedenstående

LBK nr 648 af 12/8/1997

Straffeloven

§ 264

Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget

1) -skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit
tilgængeligt sted,

2) -undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil.

Stk. 2. Begås det i stk. 1, nr. 1, nævnte forhold med forsæt til at
skaffe sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds
erhvervshemmeligheder eller under andre særlig skærpende omstændigheder,
kan straffen stige til fængsel indtil 4 år.

Hilsen
Ram2

http://www.kandu.dk/