Andet multimedie
bentjuul 3670
Skarpe billeder på nettet
Fra : Kenneth Rafn

Dato : 05-08-02 14:03

Jeg mener at jeg har et problem: Jeg kan ikke få mine billeder på så skarpe
som jeg mener at de burde være, hvilket skal forstås således at jeg dels har
set andres billeder der er skarpere end mine og dels at mit udgangspunkt er
et skarpt billede.

Jeg laver billeder på to måder (i begge tilfælde er udgangsbilledet et
digitalt optaget billede i 72 dpi - ikke et skannet billede):

1) jeg tager et helt billede og kopiere det ned i størrelse (kun
dimensionerne - ikke opløsningen)

eller

2) jeg tager et udsnit af et billede og passer udsnittet til så
dimensionerne passer til mit behov (igen: jeg piller ikke ved opløsningen)

Kun sjældent får jeg et resultat som kan betegnes som skarpt.

Er der nogle tommelfingerregler?

Kenneth Rafn

Fra : B. Sørensen

Dato : 05-08-02 14:36

"Kenneth Rafn" <kr@edumail.randersts.dk> wrote

> Kun sjældent får jeg et resultat som kan betegnes som skarpt.

Hvor meget skalerer du?
Der vil være synligt kvalitetstab som følge af onedskalering ligemeget hvor meget du hopper op og ned eller anvender andre
"mirakuløse" algoritmer. Du kan med fordel sharpen dine billeder og rette tonekurverne til efter skaleringen. Unsharp mask
[filter>sharpen] og Curves/levels [Ctrl+M/Ctrl+L] (eventuelt på et adjustment layer).

> Er der nogle tommelfingerregler?

Så lidt som muligt.

Eksporterer du disse billeder til web? (hvilket format?)

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : emj

Dato : 05-08-02 20:45

Kenneth Rafn skrev i <ailt0e$j6q$1@news.net.uni-c.dk>:

> [...]
>set andres billeder der er skarpere end mine og dels at mit udgangspunkt er

Hvis udgangsbilledet er et skarpt billede, så er det dig, der
ødelægger det på en eller anden måde undervejs i din behandling af
billedet.

>Jeg laver billeder på to måder (i begge tilfælde er udgangsbilledet et
>digitalt optaget billede i 72 dpi - ikke et skannet billede):

Først skal du vide, at dpi er ganske og aldeles uden betydning ved
skærmvisning. Her tæller kun pixels x pixels. Opløsningen udtrykkes i
PPI = Pixels pr. inch.

>1) jeg tager et helt billede og kopiere det ned i størrelse (kun
>dimensionerne - ikke opløsningen)

Du kan ikke "kopiere ned i størrelse" uden at ændre på opløsningen
Størrelsen af et billede afhænger altid af pixels x pixels
>eller
>
>2) jeg tager et udsnit af et billede og passer udsnittet til så
>dimensionerne passer til mit behov (igen: jeg piller ikke ved opløsningen)

Dit udnit har en mindre opløsning end dit originale billede. Der er
færre pixels x pixels i et udsnit end i hele billedet.

>Kun sjældent får jeg et resultat som kan betegnes som skarpt.
>
>Er der nogle tommelfingerregler?

Ja, tommelfingerregelen siger, at det er helt nødvendigt at kende de
mest basale ting om billedbehandling.

Se f.eks. http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml

Hilsen emj

--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Niels Svendsen

Dato : 05-08-02 23:27

Hvis du er den lykkelige ejer af Photoshop 6/7, er det meget nemt at
eksportere til web, skalere dit billede der, samt finde frem til den
komprimering (prøv omkring 60%) jpg, der giver det bedste resultat med det
mindste kvalitetstab.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.