Warcraft 3 og OpenGL problemer
Fra : Mikael Kern

Dato : 05-08-02 12:53

Er der nogen som kan få det til at du? Og på hvilke
maskine/OS/grafikkort kombinationer?

Tvunget af omstændigheder blev jeg nødt til at købe Warcraft 3. Så var
jeg heldigvis tvunget til at købe et nyt gammelt grafikkort, og går nu
og venter på at tvangen kommer over mig, så jeg skal opgradere Mac´en.
I mellemtiden har jeg lånt en G3 processor.

Iflg. Blizzard kan Warcraft 3 køre på en G3 med OS 9.0 og 16 Mb
grafikkort. Og der er meldinger om at det kan køre på mindre, hvis man
drosler ned for effekterne inde i selve spillets option-menu. Mit
problem er, at jeg ikke kan starte WC3 overhovedet.

Der meldes også om problemer med OpenGL på ATI og nVidia kort i
udenlandske forum/nyhedsgrupper.

Jeg får fejlmeddelesen: "...could not initialize OpenGL..."

Har:
9600/350 med PowerJOLT G3 processor,
OS 9.1 med OpenGL 1.2.1
VoodooMAC 5500 3Dfx grafikkort

Warcraft 3 version 1.01b - nyeste patch - har prøvet med flere
versioner af OpenGL osv.

Hvad er det næste jeg bør prøve?

OS 9.2 installering vha. fusk, ResEdit og patches?
Anden G3 processor?

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges desperat - gerne noget med video, foto, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman -
EFP/OB/SNG
Rentals

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-08-02 13:29

Mikael Kern <spam@kern.dk> writes:

> Tvunget af omstændigheder blev jeg nødt til at købe Warcraft 3. Så var

Javelja. Lykkelige omstændigheder?

Jeg vil gerne finde nogen gode omstændigheder så jeg kan forsvare en
sådan investering...

> Jeg får fejlmeddelesen: "...could not initialize OpenGL..."

Spændende. Hvad siger Blizzards hjælpecenter?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mikael Kern

Dato : 05-08-02 16:36

> Javelja. Lykkelige omstændigheder?

Den lykkelige omstændighed er nu 7 mdr. og en dårlig undskyldning for at
købe computerspil! Det som tvang mig, var en usynlig magnetisk kraft, som
greb mig, da jeg gik forbi butikken. Jeg kom simpelthen for tæt på døren og
kunne se WC3 køre på en skærm inde i butikken lige ved siden af plakater og
bjerge af helt nye, usolgte spil!

> Jeg vil gerne finde nogen gode omstændigheder så jeg kan forsvare en
> sådan investering...

Ja, foreløbig virker det ikke helt...

> Spændende. Hvad siger Blizzards hjælpecenter?

Det er lidt PC orienteret:

Steps to open the game and/or Map Editor in OpenGL mode:
1. Click Start
2. Highlight Programs
3. Highlight Warcraft III
4. Right click on the Warcraft III and/or the Warcraft III Map Editor icon
5. Click Properties
6. In the Target field add ?opengl after the quotation mark
* Example:
* "C:\Program Files\Warcraft III\Warcraft III.exe" -opengl
* "C:\Program Files\Warcraft III\World Editor.exe" -opengl

7. Click OK
8. Try the game and/or Map Editor again

Hvad mon man gør på Mac. Hvilke spil/programmer kan bruges til at teste
OpenGL?

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-02 18:17

On Mon, 05 Aug 2002 17:35:47 +0200, Mikael Kern <spam@kern.dk> wrote:

> Hvad mon man gør på Mac. Hvilke spil/programmer kan bruges til at teste
> OpenGL?

hvad har du? (ud over wc 3)

btw hvilken opengl version har du installeret?

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Mikael Kern

Dato : 05-08-02 19:26

> hvad har du? (ud over wc 3)

Ikke meget, men så låner jeg noget. Skal det være spil?

> btw hvilken opengl version har du installeret?

1.2.2 - har også prøvet 1.2.1

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-02 21:15

On Mon, 05 Aug 2002 20:26:20 +0200, Mikael Kern <spam@kern.dk> wrote:

> Ikke meget, men så låner jeg noget. Skal det være spil?

næ, blot noget der kan benytet hw accelereret OpenGL - oftest spil.

> 1.2.2 - har også prøvet 1.2.1

hvad med at gå længere tilbage? Så hudt jeg visker var en af OpenGl
udvidelserne anno late 2000 (præ 1.2x) ikke komatibel med 3Dfx drivereterne.
Løsningen var at erstatte denne med en tidligere version. som
tidligere nævnt bør du tjekke <http://mac3dfx.com>

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-08-02 00:12

> [...]
> udvidelserne anno late 2000 (præ 1.2x) ikke komatibel med 3Dfx drivereterne.
> Løsningen var at erstatte denne med en tidligere version. som

Jeg tror man skal helt tilbage til OpenGL version 1.1.2... Har selv haft
mange problemer, dog med et voodoo3 kort. Hvergang jeg opgraderede mit
system ville ingen af mine 3D spil køre. Efter nedgradering af OpenGL
virkede det igen.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-02 00:36

On Tue, 6 Aug 2002 01:11:50 +0200, Nicolai Brandt <nicolai@robra.dk> wrote:

> [...]
> mange problemer, dog med et voodoo3 kort. Hvergang jeg opgraderede mit
> system ville ingen af mine 3D spil køre. Efter nedgradering af OpenGL

lige præcist mit løsningsforslag til mikael - mener også at jeg i sin
tid skrev det til netop dig... det re kun én af OpenHL udvidelserne
der skal tilbage til 1.12

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-08-02 01:03

> lige præcist mit løsningsforslag til mikael - mener også at jeg i sin
> tid skrev det til netop dig... det re kun én af OpenHL udvidelserne
> der skal tilbage til 1.12

Lige præcis. Men hvilken? Jeg skiftede blot dem alle sammen. Efter et
kort stykke tid lavede jeg simpelthen bare en mappe med udvidelserne som
så kunne kopieres ind efter behov.

Så Mikael du siger bare til hvis du får brug for en mappe med 1.12
udvidelserne

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 05-08-02 22:17

> Ikke meget, men så låner jeg noget. Skal det være spil?

du kan komme forbi og låne Giants og/eller spiderman...

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 06-08-02 07:20

> Ikke meget, men så låner jeg noget. Skal det være spil?

> 1.2.2 - har også prøvet 1.2.1

Ikke et svar, men jeg tænkte jeg lige ville nævne, at jeg ikke kunne få
Oni til at køre på mit Voodoo2 med den nyeste OpenGL. Det resulterede i
at jeg blev godt og grundigt sur på den ærede bondiblå her foran mig,
men ved et 'tilfælde' smed jeg 1.2.1 og nu kører det bare! (efter
forholdene, men det er da bedre end ingenting)

anr

"A lifetime of working in a nuclear power plant has givin me a healty
green glow. And left me as impotent as a Nevada boxing commissioner."
-Montgomery Burns

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-08-02 23:05

> [...]

> kunne se WC3 køre på en skærm inde i butikken lige ved siden af plakater og

Aha. Spændende. DEN går ikke her... Endnu... Øv.

> Hvad mon man gør på Mac. Hvilke spil/programmer kan bruges til at teste
> OpenGL?

Spank Blizzard. Det kan da ikke passe!
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-02 18:15

On 05 Aug 2002 14:28:53 +0200,
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Javelja. Lykkelige omstændigheder?
>
> Jeg vil gerne finde nogen gode omstændigheder så jeg kan forsvare en
> sådan investering...

er det ikke netop "lykkelige omstændighder" der ofte forhindre mænd i
at investere slige legetøj?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-08-02 18:45

> [...]

> udenlandske forum/nyhedsgrupper.
>
> Jeg får fejlmeddelesen: "...could not initialize OpenGL..."

Hmm... og du har selvfølgelig de rigtige drivere til grafikkortet? Jeg
mener at det hænger sådan sammen, at for at dit grafikkort skal kunne
snakke sammen med Apple's OpenGL, så skal det også understøtte det.

Hvis du kigger i dit system, vil du se filerne "NVIDIA OpenGL" og
"OpenGLRendererATI" som binder henholdsvis nVidia- og ATI-baserede kort
sammen med Apple's OpenGL. Har du en lignende til dit 3dfx-kort?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikael Kern

Dato : 05-08-02 19:22

Udvidelser:

3dfx GlideLib2.x
3dfx GlideLib3.x
3dfx Graphics Accelerator
3dfx OpenGL Renderer
3dfx Rave

OpenDivXCodecPPC

OpenGLEngine 1.2.2
OpenGLLibrary 1.2.2
OpenGLMemory 1.2.2
OpenGLRenderer 1.2.2
OpenGLRendererATI 1.2.4
OpenGLUtility 1.2.2

mvh Mikael Kern

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-08-02 19:54

In article <3D4EC24D.32A6BA99@kern.dk>, Mikael Kern <spam@kern.dk>
wrote:

> OpenGLRendererATI 1.2.4

Prøv at fjerne den.

Fra : Mikael Kern

Dato : 05-08-02 20:53

> Prøv at fjerne den.

Er fjernet - ingen ændring.

mvh Mikael Kern

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-08-02 19:58

Mikael Kern <spam@kern.dk> wrote:

> Udvidelser:
>
> 3dfx GlideLib2.x
> 3dfx GlideLib3.x
> 3dfx Graphics Accelerator
> 3dfx OpenGL Renderer
> 3dfx Rave
>
> OpenDivXCodecPPC
>
> OpenGLEngine 1.2.2
> OpenGLLibrary 1.2.2
> OpenGLMemory 1.2.2
> OpenGLRenderer 1.2.2
> OpenGLRendererATI 1.2.4
> OpenGLUtility 1.2.2

Prøv at slå "OpenGLRendererATI" fra. Jeg mener at den skabte ballade i
Voodoo3-tiden.

Ellers kan jeg sende dig mine OpenGL udvidelser, da jeg kan se at de er
lidt nyere:

OpenGLEngine 1.2.4
OpenGLLibrary 1.2.4
OpenGLMemory 1.2.4
OpenGLRenderer 1.2.4
OpenGLRendererATI 1.2.8
OpenGLUtility 1.2.4

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikael Kern

Dato : 05-08-02 20:54

> Ellers kan jeg sende dig mine OpenGL udvidelser, da jeg kan se at de er
> lidt nyere:
>
> OpenGLEngine 1.2.4
> OpenGLLibrary 1.2.4
> OpenGLMemory 1.2.4
> OpenGLRenderer 1.2.4
> OpenGLRendererATI 1.2.8
> OpenGLUtility 1.2.4

Jo, det vil jeg gerne prøve. Men humøret daler...

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-02 21:12

On Mon, 05 Aug 2002 20:22:08 +0200, Mikael Kern <spam@kern.dk> wrote:

> Udvidelser:
>
> 3dfx GlideLib2.x
> 3dfx GlideLib3.x
> 3dfx Graphics Accelerator
> 3dfx OpenGL Renderer
> 3dfx Rave

versionsnumre på ovenstående? (og dit korts firmware), tak

Fra : Mikael Kern

Dato : 05-08-02 21:59

> versionsnumre på ovenstående? (og dit korts firmware), tak

3dfx GlideLib2.x 2.61.00.0658
3dfx GlideLib3.x 3.10.00.0658
3dfx Graphics Accelerator 1.1.2
3dfx OpenGL Renderer 1.1.2
3dfx Rave 1.1.2

Har lige fundet en:
3dfx Hardware Resource Mgr 1.0b13
på den medfølgende CD (med Voodoo kortet)

Om kortet står der: Voodoo5, ROM Version 1.3.5, Kortforhandler-ID: 121A

mvh Mikael Kern