Honda CB500 four, benzintank
Fra : PAJ

Dato : 05-08-02 12:25

Et godt råd efterlyses....

Købte min Honda for snart 4 mdr. siden,
og er sådan set glad og tilfreds.... men

Tanken som er flot malet i den originale blå
Honda farve, har desværre fået en del maling
IND i tanken også...man har sjusket med afdækning
og nu er resultatet at malingen opløses og jeg har problemer
med mikroskopiske maling-fniller i dyser i karburatorerne.

Honda Klaus på Frederiksborgvej har skiftet 2 svømmere/dyser,
men siger nu at tanken skal gøres ren indvendig - nul maling -
ellers kan vi blive ved. Når svømmeren sætter sig lidt fast står
den og "tømmer" karburatorerne, så der stinker af benzin, samt
store pletter på fliserne.

Hvordan får man gjort tanken ren indvendig, så der ikke er mere
maling i den.

Sandblæsning ved hjælp af kompressor ? Kemisk med cellulosefortynder.
eller ???????????

Kan man selv - eller skal tanken til en fagmand....

mvh
PAJ
CB500 four (76)

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-08-02 12:54

"PAJ" <ankerdk@mail.dk> skrev i en meddelelse
Et godt råd efterlyses....

....en mulighed i første omgang var måske osse et (stort) benzinfilter
inden karbs'ne...
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-08-02 17:40

PAJ <ankerdk@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d4e6069$0$88382$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
[...]

Nej da - sand er værre end maling

Kan man selv - eller skal tanken til en fagmand....

mvh
PAJ
CB500 four (76)

Prøv at rense med trykluft og sæt et benzinfilter på slangen. Det løste mit
problem på en 77 af samme type.
Og så kunne du måske ha sparet pengene til honda klaus
Ole

Fra : Jens Jessen

Dato : 05-08-02 19:08

Smårust og malingsrester kan fjernes ved af fylde vaskede og tørre småsten
og ca 1/2 liter benzin på tanken. Tank og indkold rystes godt i den tid der
nu er nødvendig for at løsne resterne. Til slut skylles tanken grundigt
igennem.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Armand

Dato : 07-08-02 00:54

Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
> [...]
tid der
> nu er nødvendig for at løsne resterne. Til slut skylles tanken

=
"småsten" kan sagtens indeholde en mængde af det almindeligt
forekommende flint(esten), og flint har den i mange sammenhænge nyttige
egenskab at den kan slå gnister, hvilket dog er temmeligt fatalt inde i
en bensintank - Også selvom at man ikke ligefrem hælder bensin ved under
arbejdet!!!
Brug glasskår og vand istedet - Aller bedst de små kubiske glasskår der
kommer fra hærdede bilruder!

Men selv efter den grundigste efter-skylning vil der stadig være fint
støv tilbage i tankens indre.
Dette fjernes ved at ryste den tørrede tank med en håndfuld
kugler/småklumper af vindueskit!
Vær dog sikker på at få alt kittet ud igen inden ibrugtagning!

Emnet har tidligere været oppe her i gruppen, og herunder blev det
forelagt at zink- klumper/hagl brugt til slut-arbejde igennem en
kraftfuld og langvarig rystning kan tænkes at afsmitte tilstrækkeligt på
tankens indre overflade til at begrænse senere rustangreb :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 09:14

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

> [...]
> kugler/småklumper af vindueskit!
> Vær dog sikker på at få alt kittet ud igen inden ibrugtagning!

Og nu har Martin S fået mig til at tvivle på dette af mig opfundne; men
endnu ikke testede trick - "hvordan kan man være sikker på at kittet
ikke klistrer sig fast med det samme, endsige at det hele kommer med ud
igen" var det enkle men indlysende spørgsmål, som kunne få mig selv til
at tvivle på metoden
Sådant et angreb imod min opfindsomhed kan mit ego ikke klare, og
hjernen har tilsyneladende snurret for fuld damp under min nattesøvn,
for her til morgen vågnede jeg med et sikrerere alternativ til at få det
fineste støvede snavs ud af tanken:

Igennem en simpel test i en underkop, kan enhver forsikre sig om at en
tynd vædske som f.eks sprit ikke magter at transportere snavs særligt
godt, ligesom at snavs omrystet i en flaske sprit hurtigt vil falde til
bunds.
Hvis man derefter anskuer at grunden til at det sidste smuds er
vanskeligt at skylle ud af tanken skyldes at vand som sådan også er en
tynd vædske, kan man begynde at kigge sig omkring efter et mere
tyktflydende alternativ som "skyllemiddel", og hér ligger olie jo lige
for når snakker er omkring motorkøretøjer: Olie vil i væsentlig bedre
grad holde på "indrystet" snavs til den atter er tappet ud af tanken,
end vand, bensin eller diesel/petroleum, og måske er det tillige mest
effektivt at "piske" smudset ind i olien ved at benytte den sammen med
glasskårene
Spildolie har de fleste sikkert fri adgang til, hvorfor benyttelse af
sådant kan være den umiddelbare tanke; men jeg tror at mængden af sod i
den sorte spildolie udgør en tilførsel af smuds som kan ende med at
udgøre en erstatning af det ellers fjernede :-/
Derfor bør man bruge ren olie, og helst en rimeligt tyndtflydende,
derved at det jo er et begrænset hul at man slutteligt skal tappe olien
ud af.
Tænker man tanken helt ud til stregen, er totaktsolie måske endda det
ultimative middel, derved at den på overfladen tilbageblivende, og
sidenhen opløste, oliehinde ikke medføre en kritisk osen og tilkoksning
af forbrændingskammeret under forbruget af den første optankning!!

Tilbage står så vægtningen af totaktsoliers (mulige) viskositet imod en
evt. forekommende tyndere motorolie.
Tænk lige selv den færdig - Evt. ved oliehylden henne på tankstationen!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 12:12

> [...]

tynd vædske som f.eks sprit ikke magter at transportere snavs særligt
godt, ligesom at snavs omrystet i en flaske sprit hurtigt vil falde til
bunds. Modsat vil snavs nærmest blive "hængende" nærmest evigt i en
shampooflaskes indhold!
[...]
for når snakken er omkring motorkøretøjer: Olie vil i væsentlig bedre