Medvirken ved passivitet m.m.
Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-08-02 11:48

En lille situation fra det virkelige liv.

Brandvæsenet har været på inspektion i en hytte, som jeg hjælper med til at
drive. Da nødbelysningen åbenbart ikke fungerer korrekt, er der nedlagt
forbud mod at benytte en bygning til forsamlingsbrug indtil forholdene er
bragt i orden.

Nu står hytten med grund for at skulle udlejes (kort tid). Udlejer indføjer
i kontrakten at den pågældende bygning p.g.a. brandsikkerhed ikke må
benyttes til forsamlingsbrug. Det er meningen at lejerne skal overnatte og
lave aktiviteter udendørs, så det skulle ikke være noget problem.

Overtrædelse af forbudet straffes med bøde (og under skærpende
omstændigheder fængsel) og der kan pålægges juridiske personer strafansvar
jf. bkg. om brandsyn.

Hvem får ansvaret, hvis lejer vælger at benytte bygningen alligevel?

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-02 13:53

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>

> [...]
> lave aktiviteter udendørs, så det skulle ikke være noget problem.

> Hvem får ansvaret, hvis lejer vælger at benytte bygningen alligevel?

Den relevante straffebestemmelse er §6 i
<http://www.retsinfo.dk/delfin/html/B1996/0096905.htm>:

§6. Med bøde, hæfte eller under skærpende omstændigheder med fængsel i
indtil 2 år, straffes den, der undlader at efterkomme forbud og påbud
givet i medfør af § 4, stk. 1 og 2.

Strafansvaret må tilfalde lederen af den forsamling der begiver sig
ind i bygningen - det er jo ham der bryder forbuddet.

Hvis lederen er uvidende om forbuddet må det skyldes forsømmelse hos
lejer. Lejer har jo læst om det i kontrakten (hvor jeg håber det er
særligt fremhævet hvis ikke det har været genstand for individuel
forhandling), og må kunne forudse at der er nærliggende risiko for at
forbuddet vil blive overtrådt hvis han ikke informerer sine ledere om
det. I så fald vil lejer muligvis kunne straffes.

Udlejer er næppe i fare - han har jo pligtskyldigt oplyst lejer om
forbuddet.

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."

Fra : Peter G C

Dato : 05-08-02 16:31

Henning Makholm skrev i news:yahvg6p31sf.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> [...]

[klip]

> Udlejer er næppe i fare - han har jo pligtskyldigt oplyst lejer om

Jeg er ikke nødvendigvis enig. Ordlyden giver ikke klar støtte for din
konklusion. Påbuddet/forbuddet er jo netop udstedt til udlejer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-02 16:43

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> Henning Makholm skrev i news:yahvg6p31sf.fsf@pc-043.diku.dk

> Jeg er ikke nødvendigvis enig. Ordlyden giver ikke klar støtte for din
> konklusion. Påbuddet/forbuddet er jo netop udstedt til udlejer.

Og udlejer har gjort hvad der stod i hans magt for at få det overholdt
- han har jo udtrykkeligt forbudt det samme for sin lejer. Hvad mere
kan man forlange af ham? At han fysisk stiller sig op for at forhindre
lejeren i at bruge hytten på ulovlig vis?

Desuden er jeg ikke enig i at forbuddet kun retter sig mod ejeren -
det retter sig mod enhver, selv om bekendtgørelsen kun siger det skal
meddeles til ejeren. Det forventes så (uskrevet) at ejeren fortæller
videre om forbuddet til dem der bliver berørt af det. Det har ejeren
gjort i den beskrevne situation.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Peter G C

Dato : 05-08-02 17:25

Henning Makholm skrev i news:yah1y9d2tx0.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> [...]
> kan man forlange af ham? At han fysisk stiller sig op for at forhindre
> lejeren i at bruge hytten på ulovlig vis?

Er disse spørgsmål relevante i denne sammenhæng?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-02 17:46

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>
> Henning Makholm skrev i news:yah1y9d2tx0.fsf@pc-043.diku.dk

> Er disse spørgsmål relevante i denne sammenhæng?

Det sidste af spørgsmålene er retorisk, men det første er relevant.

Eftersom der hverken er hjemlet objektivt strafansvar eller straf ved
uagtsomhed, kan udlejer kun straffes hvis han har haft forsæt til at
overtræde forbuddet. Det har han ikke.

Derefter må man se på om der kan være tale om medvirken, evt. i
kombination med dolus eventualis. Det vil sige at hvis udlejer handler
(eller udelader) på en måde som han må kunne indse giver risiko for at
forbuddet bliver overtrådt, kan han straffes. Men det er der heller
ikke tale om - tværtimod har han jo ved at skrive forbuddet ind i
lejekontrakten direkte taget relevante skridt til at *forhindre*
at det bliver overtrådt, under forudsætning af at lejer er hæderlig.

Der kunne være tale om dolus eventualis hvis selve det at nøglen til
hytten blev udleveret, måtte påregnes at føre til at forbuddet blev
overtrådt. Men så vidt jeg kan læse Kristians beskrivelse er der tale
om en spejderhytte hvor lejerne har i sinde at opslå teltlejr på de
tilhørende friarealer, og altså ikke ifølge det oplyste kan forventes
at foretage sig noget der er i konflikt med forbuddet. Eftersom det
kun er *forsamlinger* og ikke enhver form for ophold der forbydes, kan
lejeren sagtens have glæde af adgang til hytten, fx for at opbevare
sin proviant i et køleskab installeret der.

Derfor mener jeg ikke at udlejer kan bebrejdes at han - på betingelse
af at brandmyndighedens forbud overholdes - udleverer nøglen til
lejer. Og når han ikke kan bebrejdes noget, kan han heller ikke
straffes.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Peter G C

Dato : 05-08-02 18:03

Henning Makholm skrev i news:yahofch1cfl.fsf@pc-043.diku.dk

[klip]

> Eftersom der hverken er hjemlet objektivt strafansvar eller straf ved
> uagtsomhed, kan udlejer kun straffes hvis han har haft forsæt til at
> overtræde forbuddet. Det har han ikke.

Uagtsomhed er vel nok, jf. herved Strfl § 19.

Jeg ved ikke meget om emnet, men vil blot stille spørgsmålstegn ved din
meget hurtige konklusion.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-08-02 21:12

On 05.08.2002 18:46, in article yahofch1cfl.fsf@pc-043.diku.dk, "Henning
Makholm" <henning@makholm.net> wrote:

> Eftersom der hverken er hjemlet objektivt strafansvar eller straf ved
> uagtsomhed, kan udlejer kun straffes hvis han har haft forsæt til at
> overtræde forbuddet. Det har han ikke.

Strafansvar for uagtsomhed er (som PGC vist også skriver) hovedreglen for
straffebestemmelser udenfor straffeloven jf. strfl. § 19.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-02 21:22

> [...]

> Strafansvar for uagtsomhed er (som PGC vist også skriver) hovedreglen for
> straffebestemmelser udenfor straffeloven jf. strfl. § 19.

Hovsa. Du har ret. Jeg synes stadig jeg har ret i min oprindelige
påstand (ejeren kan ikke straffes, omstændighederne taget i
betragtning), men jeg vil lige overveje om jeg kan omarbejde min
argumentation så den ikke hviler på et falsum ...

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-08-02 21:14

On 05.08.2002 17:43, in article yah1y9d2tx0.fsf@pc-043.diku.dk, "Henning
Makholm" <henning@makholm.net> wrote:

> Hvad mere
> kan man forlange af ham? At han fysisk stiller sig op for at forhindre
> lejeren i at bruge hytten på ulovlig vis?

.... måske ikke, men vi har da overvejet helt at lukke bygningen af.

Tak for svarene.

/kristian

Fra : alexbo

Dato : 05-08-02 17:50

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev

> Nu står hytten med grund for at skulle udlejes (kort tid). Udlejer
indføjer
> i kontrakten at den pågældende bygning p.g.a. brandsikkerhed ikke må
> benyttes til forsamlingsbrug.

Det ville være klogt af udlejer at anbringe et sådant forbud, dels på døren
dels et fremtrædende sted inde i bygningen.
Hvis udlejer så også kunne præcisere hvad forsamlingsbrug er, ville det nok
hjælpe.

Jeg aner det f.eks. ikke,
er det mere end et bestemt antal mennesker pr. kv.meter, pr. vindue/dør?
må et mindre antal holde spisepause,overnatte, bruge toilettet?

Hvad betyder et sådant forbud helt præcis?

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-08-02 21:11

On 05.08.2002 18:49, in article aimacu$2vms$2@news.cybercity.dk, "alexbo"
<alexbo@email.dk> wrote:

> Det ville være klogt af udlejer at anbringe et sådant forbud, dels på døren
> dels et fremtrædende sted inde i bygningen.

Det er også i overvejelserne.

> Hvad betyder et sådant forbud helt præcis?

Det er et godt spørgsmål! Det er brandmyndighedens formulering "forbud mod
anvendelse til forsamlingsbrug" uden at det er præciseret hvad det så må
bruges til - fx indeholder bygningen en kiosk og vi er lidt i tvivl om
hvorvidt kiosken må benyttes.

/kristian