Boxe ved siden af hinanden
Fra : Mega Hawk

Dato : 05-08-02 11:44

Hejsa.

Jeg er gået igang med lidt css og jeg har lavet 2 boxe i det, men
de ligger under hinanden og de skal ligge ved siden af hinanden.
Hvad gør jeg forkert?
Mine filer ser sådan ud:

Index.html

<HTML><HEAD><TITLE>Test site</TITLE>
<LINK href="style.css" type=text/css rel=stylesheet>
</HEAD>
<BODY>
<DIV class=menu>Min menu</DIV>
<DIV class=main>Min main site</DIV></BODY></HTML>

Style.css

DIV.menu {
   BORDER-RIGHT: blue 1px solid; BORDER-TOP: blue 1px solid;
BACKGROUND: 000000; BORDER-LEFT: blue 1px solid; WIDTH:
180px;
BORDER-BOTTOM: blue 1px solid; HEIGHT: 500px
}

DIV.main {
   BORDER-RIGHT: blue 1px solid; BORDER-TOP: blue 1px solid;
BACKGROUND: 000000; BORDER-LEFT: blue 1px solid; WIDTH:
400px;
BORDER-BOTTOM: blue 1px solid; HEIGHT: 500px
}

Håber at jeg kan få lidt hjælp her.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-02 12:23

Mon, 5 Aug 2002 10:43:46 +0000 (UTC), skrev Mega Hawk
<mega-hawk@oncable.dk>:

>Jeg er gået igang med lidt css og jeg har lavet 2 boxe i det, men
>de ligger under hinanden og de skal ligge ved siden af hinanden.
>Hvad gør jeg forkert?

Du skal sætte en position i din css, f.eks.

DIV.menu {
   BORDER-RIGHT: blue 1px solid; BORDER-TOP: blue 1px solid;
BACKGROUND: #000000; BORDER-LEFT: blue 1px solid; WIDTH:
180px; BORDER-BOTTOM: blue 1px solid; HEIGHT: 500px; position:
absolute; top: 10px; left: 10px
}

DIV.main {
   BORDER-RIGHT: blue 1px solid; BORDER-TOP: blue 1px solid;
BACKGROUND: #000000; BORDER-LEFT: blue 1px solid; WIDTH:
400px; BORDER-BOTTOM: blue 1px solid; HEIGHT: 500px; ; position:
absolute; top: 10px; left: 200px
}

Husk at der foran farvekoder skal være #, #000000

Fra : Oscar Eg Gensmann

Dato : 05-08-02 13:08

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Du skal sætte en position i din css, f.eks.

Alternativt kunne man også floate dem omkring hinanden:

http://www.glish.com/css
http://www.alistapart.com/stories/practicalcss

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-08-02 15:20

5 Aug 2002 13:07:34 +0100, skrev "Oscar Eg Gensmann"
<Oscar@Gensmann.com>:

>Alternativt kunne man også floate dem omkring hinanden:

Ja, men mon ikke position er bedre understøttet i flere browsere
(endnu)?

Fra : Oscar Eg Gensmann

Dato : 05-08-02 16:11

> 5 Aug 2002 13:07:34 +0100, skrev "Oscar Eg Gensmann"

> Ja, men mon ikke position er bedre understøttet i flere browsere
> (endnu)?

thjaa mine erfaringer siger mig det er omvendt :)

Positionering kræver en del flere forskellige css atributter for at virke
nogenlunde fornuftig, position, left, right, top, bottom, hvorimod float
reelt set kun kræver understøttelse af float:left og clear:both.

P.t. gav min sidste test et resultat på at float modellen kan komme til at
virke i ie 4.0+ og ns 6+ samt moz 1+ og opera 6+. Det vel og mærke uden de
store hacks og compabilitetsproblemer i forbindelse med boks modellen da
float kontrolleres af dokumentets flow og ikke er afhængig af at en box
måske er 3 px bredere i en browsere end i en anden og derved overlapper.

Så rent praktisk må jeg indrømme at jeg finder float metoden nemmer at gå i
gang med en positionmodellen. Men det er nok smag og behag. Personligt ville
jeg helt klart foretrække positionering da det giver en hel del flere
muligheder såfremt det blev udbygget lidt med mulighed for at gøre
elementerne lidt mere afhængige af hinanden, men jeg tror den stærkeste
løsning må være en kombination af de to.

Det kan godt være det bare er mig der ikke har dyrket positions "trippet"
nok endnu, men jeg arbejder på sagen. - indtil da må jeg indrømme jeg
foretrækker float modellen, ud fra den vurdering at jeg ved at den virke
bredt og jeg har arbejdet med den i RL scenarioer.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann