MySQL-problem med OS X
Fra : Jonas Voss

Dato : 05-08-02 11:14

OK, jeg har netop installeret denne fantastiske newsreader slrn, men
opdager så, at installationen har gjort noget ved min MySQL-users
indstillinger i Netinfo databasen.
Jeg vil derfor spørge allerydmygst, om der er nogen der har OS X og
MySQL installeret og kan gøre følgende for mig:

* Åbn Netinfo Manager.
* Klik på users i browservinduet.
* Find MySQL-brugeren (hedder sikkert "mysql") og klik på den.
* Notere stien der står ud for home i det nederste vindue i browseren.

Tak.

--
Jonas @ 55.7,12.5 | Husk på, de fleste browsere ikke tolererer
<http://verture.net/> | hovsa-programmering i den grad, som IE gør det.

Fra : Nis Sarup

Dato : 05-08-02 13:59

Jonas Voss wrote:
> * Notere stien der står ud for home i det nederste vindue i browseren.

/Users/mysql

:)

Nis Sarup.

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-08-02 14:23

In [dk.edb.mac] on Mon, 05 Aug 2002 14:59:11 +0200, Nis wrote:

> /Users/mysql
>
>:)

Ja, ok, det burde jeg vel have sagt mig selv. Den var sat til /dev/null.

Fra : Jonas Voss

Dato : 05-08-02 15:26

> /Users/mysql
>
>:)

Det ændrede desværre ikke på problemet. Jeg kan stadig ikke starte
MySQL fra terminal.app, jeg får følgende fejlmelding:

[voss@wintermute: ~ ]% mysql -u root -p
Enter password:
ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket
'/tmp/mysql.sock' (61)

Jeg går ud fra at fejlen er fordi MySQL-serveren ikke er startet.

I System Preferences -> Users eksisterer min
MySQL bruger heller ikke længere, selvom der i /Users/ stadig
eksisterer en mysql mappe med alle de sædvanlige mapper inde i.

Resterende oplysninger om min MySQL-bruger fra Netinfo Manager er
følgende:

Expire : 0
uid : 251
passwd : *
shell : /dev/null
_writers_password : mysql
class :
change : 0
home: /Users/mysql
realname : MySQL Database Server
gid : 251

Kan det være rigtigt at den har /dev/null som shell, og ser dine
Netinfo Manager oplysninger helt anderledes ud?

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-08-02 08:45

On Mon, 5 Aug 2002 16:25:34 +0200, usenet@verture.net
<usenet@verture.net> wrote:

> Det ændrede desværre ikke på problemet.

[snip]

Men det gjorde følgende:

* Åben terminal.app
* skriv:
"sudo ditto /usr/local/mysql/data ~/mysqlbackup
* dernæst skriv:
"sudo mv /private/etc/httpd/users/mysql.conf ~/mysqluser.conf.old".
Bare for en sikkerheds skyld.
* Gå til denne side:
<http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/remove-old-mysql.html> og
hent scriptet og følg instruktionerne på skærmen.
* Opret en ny mysql-bruger.
* Download derefter <http://www.entropy.ch/software/macosx/mysql/> og
installer mysql igen.
* Følg instruktionerne på siden.
* Åben en ny terminal.app og skriv:
"sudo ditto mysqlbackup /usr/local/mysql/data".
* Skriv dernæst:
"mysql -u root -p" og angiv dit mysql password.
* Skriv:
"show databases;"

Al data skulle gerne være intakt, det var det hos mig i hvert fald, YMMV.