Jeg leder efter en FJ1100/1200 ekspert
Fra : Søren Feilberg

Dato : 05-08-02 09:41

Spørgsmålet er hvilke dele af de forskellige årgange passer sammen?

Historien:
I juni måned kom jeg ud for et mindre uheld o g måtte ned at ligge.
Det resulterede så i nogle bukkede dele skrabet kåbe osv.

Forsikringen har så udbetalt nogle penge og dem har jeg besluttet at
købe en tysk cykel for.

Jeg har selv en 1100 og jeg ved at stort set alle del fra 1200 i
årgang 86-87 passer til en 1100.

Men man bliver jo grådig. For lidt mere end hvad en ældre 1200 koster
kan jeg så få en 91'er med ABS.

Så det er egentlig spørgsmålet! Hvor meget af en 91'er kan overflyttes
til en 84'er?

Jeg ved godt at motoren ikke kan grundet forskellen i stellet. Men
1200 motoren er ikke interessant. Det er bagsvinger, forgaffel og
kåbe-tank-sidedæksker derimod.

Anyone??

Søren
Søren F.
Dmcn#59
XJ750 Seca

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-08-02 11:47

[NB: Krydspostet til nam og FUT: DFM]

sfeilberg@yahoo.dk (Søren Feilberg) writes:

> [...]
>
> Jeg ved godt at motoren ikke kan grundet forskellen i stellet. Men
> 1200 motoren er ikke interessant. Det er bagsvinger, forgaffel og

Jeg har krydspostet til nam, har jeg ved der vanker flere gode FJ folk
der (Hei Jørn

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '02 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Odd Gronvold

Dato : 06-08-02 07:49

sfeilberg@yahoo.dk (Søren Feilberg) wrote:
> [...]
>årgang 86-87 passer til en 1100.
>
>Men man bliver jo grådig. For lidt mere end hvad en ældre 1200 koster

Om du kikker litt på FJ-listen, vil du se at de fleste eiere av FJ med
ABS er lite fornøyd med ABS, og mange fjerner denne. Har inntrykk av
at denne funksjonen er i samme klasse som våre eldre FJ'ers
hereostratiske Anti-dive.

> [...]
>
>Jeg ved godt at motoren ikke kan grundet forskellen i stellet. Men
>1200 motoren er ikke interessant. Det er bagsvinger, forgaffel og

Bagsvingen vil jeg tro er bolt on, FJ har hele tiden hatt 16" felg bak
(17" foran kom i '88). Stadig flere FJ'ere bruker baksving fra YZF
1000 Thunderace for å kunne kjøre 17", ombyggingen er enkel.
Bagsvingen er jo uavhengig av festene for bagdemper, som jo er
forskjellig på '84-'87 og de senere.

Forgaffel er bolt on da begge årganger har 41mm. Gaflene må byttes om
du ønsker 17" hjul og firestemplede calippere. Det er mindre
muligheter for justering av demperoppsettet på "nyere" FJ
('91-'96(93)). Uansett bør du bytte fjærer. Jeg har Progressive
Suspension og kjempefornøyd.

Kåpe fra '91 lar seg riktignok montere på en '84-'87, men det
innebærer en del tilpasninger, altså _ikke_ bolt on.

Tank er bolt on, i alle fall har jeg hørt om folk med FJ1200 som har
byttet til 1100 tank for å øke kapsiteten (FJ1200: 22,5 liter -
FJ1100: 24 liter). '91 har bensinpumpe, noe din '84 ikke har.

Sidedeksler tror jeg også er bolt on

Men, IMNSHO er FJ '91-'93 ikke så flotte som de tidligere modellene.
Høyere kåpe, tyngre, mindre hk; '84-'90="superbike",
'91-'93="supertouring"

Lykke til.

--
Odd
DoD#87-1314 NMCU#38971 Squid factor: 10.483