Nocebo Effekten: Placebo effektens onde tv~
Fra : Rado

Dato : 05-08-02 07:27

NOCEBO EFFEKTEN: PLACEBO EFFEKTENS ONDE TVILLING
fra Washington Post

For ti år siden faldt nogle forskere over en overraskende opdagelse:
kvinder der troede at de de var udsat for hjertesygdomme havde næsten
fire gange så høj risiko for at dø, som andre kvinder i samme
risikogruppe der ikke led af de samme fatalistiske overbevisninger.

Den højere dødsrisiko havde med andre ord intet at gøre med de
sædvanlige årsager til hjertesygdom - alder, højt blodtryk, højt
kolesteroltal og overvægt. Istedet var dødsrisikoen tæt knyttet til de
pågældendes overbevisninger. Tænk sygt, bliv syg.

Denne undersøgelse er en klassiker indenfor forskningen omkring
"nocebo" fænomenet, placebo effektens onde tvilling. Mens placebo
effekten handler om positive effekter på helbredet forårsaget at
behandlinger der normalt ikke anses for at have nogen virkning,
oplever patienter der er udsat for nocebo effekten det modsatte. De
forestiller sig det værste omkring deres eget helbred, og det er
præcis hvad de kommer til at opleve.

Læs mere her (på engelsk):

http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn?pagename=article&node=&contentId=A2709-2002Apr29¬Found=true

http://www.hippocrates.com/archive/November1999/11departments/11integrative.html

--
Rado

Science cannot solve the ultimate mystery of Nature. And it is because in
the last analysis we ourselves are part of the mystery we are trying to
solve. - Max Planck

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 28-08-02 22:19

"Rado" skrev i en meddelelse

> NOCEBO EFFEKTEN: PLACEBO EFFEKTENS ONDE TVILLING

Det var interessant at høre om begrebet NOCEBO. Har aldrig hørt
ordet før. Men begrebet bliver sammen med et begreb der minder
om placebo grundigt gennemgået i Deepak Chopras bog:

"Livets Videnskab" med undertitlen:

'Ved lægevidenskabens grænser'.

Det er dog især begrebet "helbredelse" den beskæftiger sig med. Altså den
positive side af det faktum at vore tanker, holdninger og overbevisninger
kan bruges til at påvirke de kemiske processer i vor organisme.

> [...]
> kolesteroltal og overvægt. Istedet var dødsrisikoen tæt knyttet til de
> pågældendes overbevisninger. Tænk sygt, bliv syg.

Hele bogen er som et vældigt reservoir af viden om alle de mange
processer som konstant foregår i alle dele af vor organisme, og om
hvordan de konstant er påvirket af vore tanker og sindsstemninger.

Derfor må den naturligvis focusere på "Tænk sundt, bliv sund".

Sygplejelærer Karen M. Maglekær har skrevet: "Jeg vil helt sikkert bruge
bogen som baggrund for mine egne handlinger, men også søge at formidle dens
indhold til kolleger og elever."

De samme emner beskriver Depak Chopra på en helt anden måde i
"Et godt helbred - et bedre liv". Jeg kom lige til at slå op på en side i
denne bog, hvor der står: "Fordelen ved at have et åbent sind er, at
virkeligheden får lov til at vise os noget nyt, noget som vi hidtil har
anset for umuligt ..."

Tak til Rado fordi du satte noget i gang.

Med venlig hilsen Elena