De der K45'ere og statistiker igen igen ig~
Fra : Robert Eriksen

Dato : 05-08-02 00:03

"Den lille motorcykel, der kaldes knallert 45, er et farligt køretøj.
Antallet af tilskadekomne efter ulykker med knallert 45 er på det
nærmeste eksploderet i de seneste år, og det er først og fremmest de
helt unge mænd, det går ud over."

Fra : RpR

Dato : 05-08-02 01:58

> [...]
> Antallet af tilskadekomne efter ulykker med knallert 45 er på det
> nærmeste eksploderet i de seneste år, og det er først og fremmest de

Gir ikke meget for deres analyse. Som afslutning begynder de så at snakke om
BILER og MOTORVEJ? Hvad har det nu med K45'ere at gøre?

Men jeg kan kun give dem ret i at mange kører med hovedet under armen, og de
skal bare ha' en bøde der har vasket sig, så dem der kører ordentligt kan få
lov at køre i fred.
Men klart at uheldene stiger, antallet af K45'ere på vejene er jo også
steget meget siden 1996, det glemmer de vist lige at nævne..

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-08-02 02:42

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message

> [...]
> Antallet af tilskadekomne efter ulykker med knallert 45 er på det
> nærmeste eksploderet i de seneste år, og det er først og fremmest de

Jeg har skrevet følgende til hende, der har skrevet artiklen:

Jeg har læst din artikel "Mange knallertulykker" på Politiken.dk og har et
par rettelser og kommentarer.

Først og fremmest er knallert 45 (også kaldet eu-knallert) ikke en
motorcykel. Man kræver ikke at føreren tager et motorcykel-kørekort. Og heri
ligger for mig at se en af problemerne med dette køretøj, der tidligere
blandt andet har været kaldt for et "misfoster i trafikken" af en fra
Politiet.

Først og fremmest er det vigtigt at pointere at en fører af en knallert 45
er ikke en motorcyklist, men derimod en bilist på 2-hjul. Føreren har med
andre ord ikke fået den undervisning man påkræver af motorcyklister. Føreren
har hverken lært om bremseteknik, undvigemanøvrer og placering i trafikken -
og det er højst sandsynligt en af grundene til at der er så mange ulykker
med knallert 45. Som motorcyklist oplever jeg ganske ofte at mange
knallert-45 kørere foretager manøvrer i trafikken som er aldeles ulovlige og
til fare for sig selv og andre. Det kunne f.eks. være at køre ind mellem
biler, foretage overhalinger indenom (og udenom i modsatte vejbane) uden at
tage hensyn til afstribning på vejen. Mange kan også finde på at køre op på
siden af mig i et lyskryds, hvorefter jeg "pænt" gør dem opmærksom på at de
godt kan forsvinde.

Et andet problem med knallert-45 er netop den nedsatte hastighed på
køretøjet. Knallerten er fra sin "fødsel" bygget til at kunne køre
hurtigere. Uden motor-begrænsningen kører den uden problemer 70-80 km/t. I
indre by formår en knallert-45 som regel at kunne følge med trafikken, men
på landeveje og andre veje, hvor hastighedsgrænserne er over 50 km/t kan de
ikke følge med trafikken og er derfor til gene for andre trafikanter. Ofte
ved føreren godt dette og placerer sig derfor i højre side af vejen (som en
traditionel knallert) og dette kan i værste fald resultere i at føreren
bliver presset ud i situationer som kan ende med en ulykke. Netop denne
utilfredshed med hastigheden gør at mange fjerner den koblings-begrænsning,
der sidder i knallerten, hvorved den så kan køre 60-70 km/t. Problemet bare
at føreren stadig ikke har de fornødne køretekniske erfaringer til at kunne
magte den ekstra hastighed.

Til sidst bør jeg i øvrigt nævne at en knallert-45 netop på grund af
begrænsningen forurener langt mere end selv en bil - også selv om
koblingsbegrænsningen er fjernet!

Mit forslag til politikerne er, at man helt fjerner begrænsningerne på
knallert-45 således at de kan køre det de oprindeligt er bygget til. Derimod
bør man som minimum indføre et køre-teknisk tillægskursus for bilister før
de må føre knallerten på offentlig vej. Således får man lært bilisterne
hvordan man skal håndtere knallerten korrekt. Og kører de alligevel
hasarderet på knallerten bør politiet naturligvis kunne fratage førerens ret
til at køre på knallerten.

I øvrigt synes jeg det kunne være interessant, hvis man lavede en
undersøgelse og artikel om hvorvidt det skyldes disse knallert 45-ulykker at
motorcykel-forsikringerne stiger og stiger til trods for at man kan påvise
at der sker færre og færre uheld med motorcykler involveret.

Jeg håber at du kan bruge mine kommentarer og input - evt. til en kommende
artikel. Hvis det bliver til noget må du meget gerne skrive tilbage.

Hvis hun reagerer skal jeg nok "aflægge rapport" her i gruppen.

Hilsner,

Tony
Divvy '01
www.divvy.dk

Fra : Mythos

Dato : 05-08-02 09:46

"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> artikel. Hvis det bliver til noget må du meget gerne skrive tilbage.
>
> Hvis hun reagerer skal jeg nok "aflægge rapport" her i gruppen.

Hej

Jeg kan ikke være mere enig med dig. Det er frygteligt at se disse "knægte"
køre på disse 45'ere, uden hjelm og toptunet, og uden erfaring i at styre
dem. Så jeg er ikke forbavset over alle disse uheld der sker. Jeg er selv
daglig bruger af en 45'er, men jeg MENER selv jeg er ordentlig i trafikken

Jeg vil dog tilføje, at her hvor jeg kommer fra, og sikkert også i andre
dele af landet, der er bilisterne nu ikke flinke med os på de små hjul. Man
bliver presset mod rabatten i overhalinger, man bliver ikke set af dem der
kommer fra sidevejene, jeg har så galt skullet overhale en der kørte 40 km/t
på en øde landevej, som ikke fandt sig i det, og nærmest blokerede vejen, og
senere forfulgte mig med en ½ m til min bagskærm, og det er ikke sjovt. Men
det værste jeg har prøvet, det var at lave en 3 m lang stribe på siden ag en
bus med min albue, og det er perverst.
Jeg vil godt indrømme at jeg har pillet mine begrænsninger, og føler mig
mere sikker i trafikken nu, men dem på 4 hjul er altså ikke særligt flinke
mod os.
For at jeg ikke skal betragtes som en af disse knægte der også kører på
disse maskiner, så må jeg hellere fortælle at jeg har passeret de 40

Kim Larsen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-08-02 11:36

"Mythos" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> daglig bruger af en 45'er, men jeg MENER selv jeg er ordentlig i trafikken

Nu generaliserer jeg også voldsomt i mit svar til Inge fra Politiken. Jeg er
selv vidne til at der dagligt ligger knægte og suser frem og tilbage foran
mine vinduer på formodede stjålne knallerter, men det er sjældent at jeg ser
dem på vejene. Måske det er fordi jeg primært kører herinde i København.

En anden en af mine "mærkesager" er, at man faktisk burde afskaffe
knallerten helt. Det er uacceptabelt at unge ligger og fræser med 70-80 km/t
på cykelstier hvor små børn og ældre også skal færdes. Jeg kommer selv fra
Greve (syd for københavn) og der er problemet virkelig stort. Man burde i
stedet smide alt motoriseret (undtaget køretøjer for ældre og gangbesværede)
ud på vejen, hvor man så burde kræve en form for kørekort og derved har
mulighed for at fratage folk dette og evt. køretøjet. Så kunne vi hurtigt
"spotte" og få fjernet dem der ligger og kører ulovligt.

> [...]
Men
> det værste jeg har prøvet, det var at lave en 3 m lang stribe på siden ag

Ja gu er det perverst - men det er også noget jeg oplever som motorcyklist.
Jeg tror bare generelt at bilisterne er blevet trætte af øverter, hvilket
imho er fordi den ikke kan følge med i trafikken og fordi føreren af den
ikke kan finde ud af at køre og placere sig korrekt. Husk nu at jeg
generaliserer groft her! Naturligvis er der folk, der sætter en ære i at
køre pænt og dem oplever jeg da også.

> [...]
> For at jeg ikke skal betragtes som en af disse knægte der også kører på
> disse maskiner, så må jeg hellere fortælle at jeg har passeret de 40

Hvis du havde være en af disse knægte, så havde du sikkert ikke siddet og
skrevet herinde. Så havde du sikkert brugt tiden på at ligge og bore, hakke
og plane din knallert

Tony

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 05-08-02 09:56

> [...]
trafikken -
> og det er højst sandsynligt en af grundene til at der er så mange ulykker

Tjaeh, en sandhed med modifikationer. For et stykke tid siden blev der
udgivet en rapport omhandlende knallert 45 og uheld fra Danmarks
Transportforskning ( http://www.dtf.dk/upload/documents/rap0102.pdf ) Hvis
du gennemlæser afsnittet om kørekort, vil du se, at MC-kort kun hjælper på
de større veje, mens det faktisk medfører en overrepræsentation ved
venstresving. Dette hænger jo ikke direkte sammen med føreren af knallerten,
men derimod bilisterne, der åbentbart overser en korrekt placeret øvert i
endnu højere grad end en MC. Så det er ikke helt korrekt at sige, at MC
kørekort = bedre knallert fører...

> Til sidst bør jeg i øvrigt nævne at en knallert-45 netop på grund af
> begrænsningen forurener langt mere end selv en bil - også selv om
> koblingsbegrænsningen er fjernet!

Farligt emne at komme ind på. Hvad så med 2 takts MC'er...

> [...]
> de må føre knallerten på offentlig vej. Således får man lært bilisterne
> hvordan man skal håndtere knallerten korrekt.

Hvis begrænsningerne skal fjernes, så er der et meget stort misforhold
mellem MC'er og øverter med hensyn til afgift. Hvorfor skal en øvert have
lov til at køre lige så hurtigt som en lille MC/scooter, uden at betale
afgift? (Hvilket forresten får mig til at undre over, at øverter næsten
koster det samme som de små MC'er, selvom der ikke er afgift på øverter...)

Forslaget om at uddanne øvertkører er som sådan godt nok, men det vil nok
give mere i statistikkerne at uddanne alle de andre bilister. Et af de
største faremomenter for både MC- og øvertfører er ganske enkelt at blive
overset af bilister.

Desuden kan det vel ikke undre det helt store, at der næsten er lige mange
uheld med MC og øvert, taget i betragtning at der faktisk er flere øverter
en MC'er i danmark.

Mvh
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-08-02 11:48

"Jens Rafaelsen" <rafa@math.auc.dk> wrote in message

> [...]
> men derimod bilisterne, der åbentbart overser en korrekt placeret øvert i
> endnu højere grad end en MC. Så det er ikke helt korrekt at sige, at MC

Endnu en gang vil jeg understrege at jeg naturligvis generaliserer groft i
mit brev til Inge fra Politiken. Der er ingen grund til at føle sig ramt.
Det jeg blot prøver at pointere er, at man immervæk må være bedre rustet til
at køre i trafikken når man har modtaget et kursus på køretekniskanlæg i
f.eks. undvigemanøvrer og bremseteknik.

> Farligt emne at komme ind på. Hvad så med 2 takts MC'er...

Hvad mener du?? Det er jo ikke fordi der er tale om en 2-takts maskine? Det
er jo pga. begrænsningen at den er forurener så meget.

> [...]
> afgift? (Hvilket forresten får mig til at undre over, at øverter næsten
> koster det samme som de små MC'er, selvom der ikke er afgift på

Naturligvis skal der også gøres noget med registreringsafgifterne, men det
var ikke just det artiklen handlede om. I og med at øverterne kun kører op
til ca. 80 km/t så er de afskåret fra at måtte køre på motorvejen, hvilket
ville passe mig fint. Og man burde nok også indføre en eller anden form for
vægtafgift.

> [...]
> give mere i statistikkerne at uddanne alle de andre bilister. Et af de
> største faremomenter for både MC- og øvertfører er ganske enkelt at blive

Det kan vi godt blive enige om. Man burde lære folk, der tager kørekort til
bil at afstands og fartvurdere. I virkeligheden - og lidt provokerende
sagt - så er det for "nemt" at køre bil. Man skal i det hele taget bruge
meget lidt energi når man kører bil og derfor tror jeg at der er mange der
sidder og falder i staver bag rattet. Tænk på at man sidder ned, der er lunt
i bilen, man hører måske musik og så skal man ikke bekymre sig om at holde
balancen... Specielt om sommeren og i myldretiden, hvor folk bare gerne vil
hjem er det slemt. Sidste sommer var der en kvinde, der kørte op bag i min
MC i en myldretids-kø på jagtvej fordi hun sad og sov og ikke lagde mærke
til at jeg holdt tilbage for en bil, der skulle ind. Fjols! Hun indrømmede
blankt at hun sad og var faldet i staver.

> Desuden kan det vel ikke undre det helt store, at der næsten er lige mange
> uheld med MC og øvert, taget i betragtning at der faktisk er flere øverter
> en MC'er i danmark.

Hvor har du den statistik fra? Den vil jeg gerne kigge lidt nærmere på.

Tony
Divvy '01

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 05-08-02 12:12

> Endnu en gang vil jeg understrege at jeg naturligvis generaliserer groft i
> mit brev til Inge fra Politiken. Der er ingen grund til at føle sig ramt.

Det var såmænd heller ikke fordi jeg følte mig ramt. Jeg har aldrig og komme
aldrig til at køre øvert. Jeg mener bare, at når man henvender sig til
pressen med korrektioner, så er det en fordel hvis man har kilder på og er
sikker på at korrektionerne i sig selv er korrekte.

> Hvad mener du?? Det er jo ikke fordi der er tale om en 2-takts maskine?
Det
> er jo pga. begrænsningen at den er forurener så meget.

Selvom begrænsningerne bliver fjernet, vil en øvert i særdeleshed og 2-takst
maskiner i almindelighed stadig forurene betydeligt mere end en bil. Jeg
læste det, som om du mente, at øverterne forurenede for meget både med og
uden begrænsning i forhold til biler, men det har jeg åbentbart misforstået.

> Hvor har du den statistik fra? Den vil jeg gerne kigge lidt nærmere på.

Tjaeh, jeg læste det i vistnok JP engang, men et hurtigt opslag på Danmarks
Statestik under motorparken (
http://www.dst.dk/pukora/view/pdf.asp?id=4707 ), viser at der 1. januar 2002
var indregistreret 78390 MC'er og 67975 øverter. Så enten har jeg husket
forkert, eller også er det i år at øverterne har overskredet MC'erne i
antal.

mvh
Jens
GSX600F
DT175

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-08-02 12:31

> [...]
> pressen med korrektioner, så er det en fordel hvis man har kilder på og er
> sikker på at korrektionerne i sig selv er korrekte.

Jeg regnede nu med at de selv kunne finde nogle gode statistikker hvis de
var interesseret i at skrive videre på mit svar.

> [...]
> læste det, som om du mente, at øverterne forurenede for meget både med og
> uden begrænsning i forhold til biler, men det har jeg åbentbart

Ja lidt. Jeg ved godt at en 2-takter forurener mere end en 4-takter.

> [...]
> var indregistreret 78390 MC'er og 67975 øverter. Så enten har jeg husket
> forkert, eller også er det i år at øverterne har overskredet MC'erne i

Det kigger jeg lige på. Jeg er ikke sikker på at man kan få mere opdateret
data et sted, men man kan forsøge.

Takker for de links!

Hilsner,

Tony
Divvy '01

Fra : "H;P

Dato : 05-08-02 12:45

Hejsa´

"Jens Rafaelsen" skrev i en meddelelse
>Hvorfor skal en øvert have lov til at køre lige så hurtigt som en lille
MC/scooter, uden at betale afgift?

Hurtigt & nemt svare kommer her.......At alle knallerter _under_ 50Ccm er og
bliver knallerter, og det bliver ikke pålagt afgift !. Over 50 Ccm er der
tale om Mc også skal der afgift på......Hvem der så end har lavet denne lov,
så er der thumbs up. Det skal der ikke ændres ved !.
Og læg da endelig afgift på en knallert, så skal du bare se hvor mange der
fiser ud og køber et gammelt vrag af bil, der slet ikke burde befinde sig på
gaden mere.......men så til forsiden af medaljen.....slut med små
nr.pld.....og så er MC´isterne glade !

"Jens Rafaelsen skribblede videre......
>Hvilket forresten får mig til at undre over, at øverter næsten koster det
samme som de små MC'er, selvom der ikke er afgift på øverter...)

Der er sq nok kartel & aftalte priser der......

Hilsen
H ; P

http://home1.stofanet.dk/FalkenDk el. http://falken.vikingdk.net
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310
Hvis Livet Ikke Er Sjovt...Hvorfor Griner Jeg Så ?<-

Fra : Eddy Folder

Dato : 05-08-02 08:32

<Hele Tony´s "artikel" er snippet>

Sådan.... Kunne næsten ikke siges bedre..

-Eddy F.
Som får sin Flotte gule satan tilbage næste uge

Fra : Armand

Dato : 07-08-02 01:09

> [...]
tidligere
> blandt andet har været kaldt for et "misfoster i trafikken" af en fra

Jeg har noteret mig samme omtale i flere andre medier, og alle bunder i
en pressemeddelese som ulykkesanalysegruppen på Odense sygehushar
udsendt og hvori der koldt konstanteres at ca. halvdelen af alle
mc-ulykker foregår på ØV'erter!
Herved imødegår "UAG" den snak der bl.a. også har været her på
nyhedsgruppen fornyligt: At ØV'erterne er lagt ind blandt mc'erne i den
offentlige ulykkes-statistik, og lægger tal (50/50!) på bordet som
man/vi fremover kan bruge som estimat for forekomsten af "rigtige"
mc-uheld !

Lige netop Politikens artikel har jeg ikke læst; men det kan jogodt være
at Politikens journalist ikke har formået at læse "indenom", såvel som
at det er dig, Tony, der ud fra ærgrelse over ØV'erterne har mistet
overblikket over hvad det er der egentlig er skrevet :-/

--
Armand.

Fra : Brian/Hekto

Dato : 05-08-02 09:11

In article <3D4DB2BE.1787E97@adr.dk>, roe@adr.dk says...

> [...]
> Antallet af tilskadekomne efter ulykker med knallert 45 er på det
> nærmeste eksploderet i de seneste år, og det er først og fremmest de

- og man vil sætte ind over for dem der kører for stærkt! *LOL* Det er jo
netop de 45 km/t der er årsagen til at de kritiske situationer opstår!!!!

At det netop er unge mænd, det går ud over,viser jo bare at Darwins
teorier virker i praksis. Kører man med hovedet under armen
tilstrækkeligt længe, sørger naturen for at det forsvinder! Desværre går
det til tider også uforsyldt ud over andre!
--
MVH

Brian/Hekto
Rd350 YPVS - LS650 - Rd350 YPVS(Kan købes/byttes) - Peugeot SF100(Kan
købes/byttes) - ?

Fra : Mythos

Dato : 05-08-02 09:47

"Brian/Hekto" <bs@[REMOVE]hekto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> MVH
>
> Brian/Hekto
> Rd350 YPVS - LS650 - Rd350 YPVS(Kan købes/byttes) - Peugeot SF100(Kan

Hej

Nu er der også andet og mindre en 45'ere der er på vejene, der er disse
30'er knallerter, og dem skal man ikke glemme.

Kim Larsen

Fra : Mads Lund

Dato : 05-08-02 10:37

> Nu er der også andet og mindre en 45'ere der er på vejene, der er disse
> 30'er knallerter, og dem skal man ikke glemme.

De er jo på cykelstien !!!

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mythos

Dato : 05-08-02 12:42

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse

> De er jo på cykelstien !!!
>
> Mads Lund
> Ninja9RT

Er de, ikke her på Bornholm, der er alle med motor ude på vejene, og ja, vi
har opfundet cykelstien

Kim Larsen

Fra : RpR

Dato : 05-08-02 13:21

> Er de, ikke her på Bornholm, der er alle med motor ude på vejene, og ja,
vi
> har opfundet cykelstien

Jeg synes nu også mest jeg ser 30km/t "scootere" der kører uden hjelm og med
hovedet under armen.
Her på egnen er langt de fleste der kører 45km/t knallert over 30, kun lige
med mig og en kammerat som undtagelsen =)

Fra : Thomas B

Dato : 05-08-02 18:52

"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> wrote in message

> De er jo på cykelstien !!!

Ja og køre mange gange noget stærker end 45'erne.
kommer med fuld håndtag på små stier hvor folk går.
På med en nummerpalde på 30 scooterne . Så havde man da en lille mulighed
for at finde ud af hvem der ejer køretøjet. derved kunne Politiet nok også
få lidt mere styr på de problemer der er nogle steder.

jeg tror også at det ville lægge en dæmper på de lidt vilde jagter der
opstår engang imellem når de prøver at stikke af. og derved er til stor fare
for dem selv og mange andre.

Mvh. Thomas