/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kontrol af batteri og generator
Fra : Bjørn S


Dato : 04-08-02 23:45

Efter mange spørgsmål på det sidste om subjekt tillader jeg mig at skrive
lidt generel info, også for at klare op i forvirringen omkring volt og
ampere.

Strøm er svært for mange, det er noget man "ikke altid kan se", pøh, gi mig
en motor og skrue på, det ved vi hvad er J



Her følger en generel beskrivelse.



Batteri:

Måles med et voltmeter indstillet på jævnstrøm, over + og - pol, alle
strømforbrugere af, bør vise 12,8 - 13 volt for et fuldt opladet batteri.
Ligger det under 12,3 volt skal det oplades.

De fleste cykler i dag leveres med et såkaldt vedligeholdsfrit batteri, dvs.
man kan ikke komme til at måle vægtfylden på syren, så da er der kun et
voltmeter at holde sig til.

Fordi batteriet er af en lukket type skal man også være meget påpasselig ved
opladning fra en batterilader. Al opladning forårsager at batteriet "gasser"
en smule, og fordi det er lukket skal dette holdes på et minimum, har du en
rep-håndbog, eller har du købt et nyt batteri vil det stå der hvor stor
ampere det kan lades med, men som en tommelfinger-regel er det ca. 5 timer
med 1/10 af ah = amperetimer. På mit eget batteri, et 9 ah Yuasa - 5 timer
med 0,9 ampere, eller som en hurtigladin - også kaldt nødløsning - 1 time
med 4 amper - den første er klart at anbefale, den sidste er en
batterikiller. Med andre ord, en almindelig hjemmelader til bilen er i
overkanten. Hold i hvert fald et vågent øje med laderen, se hvor meget den
lader i ampere, og tilpas ladetiden hertil. Resultatet af for høj ladning
kan blive at batterikassen springer grundet overtryk, eller at batteriet
bliver for varmt, og blypladerne - også kaldt seperatorene indeni smelter og
bliver bulet. Der fås jo særskilte ladere til MC, følg anvisningerne !!
Batteriet vil blive en smule varmt under opladning, men ikke mere end at du
fint skal kunne holde hånden på det. La batteriet stå 30-60 minutter efter
endt oplading og mål spændingen på det inden montering. Hvis spændingen
falder hurtigt er det tegn på en indvendig kortslutning eller et sulfatert
batteri, og det bør skiftes.



Generator:

For kontrol; Igen skal du have fat på voltmeteret. Start motoren, og mål på
batteriets plus + og minuspol -. Ved at gi motoren gradvis mere gas skal
spændingen stige et sted imellem 13,5 - 15,2 volt, og heller ikke stige
yderligere. Forsøg så at tænde for det fulde lys, spændingen vil måske kort
falde, men bør igen stige til den tidligere angivne værdi, hvis ikke lader
ikke generatoren nok.



Aflading:

Alle batterier vil tabe strøm over tid hvis de ikke er i brug, men en cykel
kørt 3-4 par gange i måneden bør kunne holde på strømmen. Normalt siger man
at et sundt batteri taber 1% af strømmen pr. dag det står ubrugt. Ved at
frakoble batteriets minuspol og sætte en prøvelampe imellem pol og polsko
kan du få en indikation om der er noget galt, lampen skal ikke lyse når alle
forbrugere er slukket, ej heller skal det gnistre når du rører polen med
polskoen. Hvis der ikke gnistre eller lyser kan du gå videre med et
ampermeter. Indstil det på højest mulig værdi, og juster det ned til et
lavere trin hvis det ikke giver udslag. Alt under 0,1 ampere er ok. Hvis
højere, forsøg at frakoble en og en komponent og se om det ændrer sig.



Måske skulle jeg en dag lage en hjemmeside med billeder og det hele, men på
den anden side, der findes sikkert 100-vis af samme slag der ude. Hvad med
en FAQ på DMCN ?



/Bjørn




 
 
Bjørn S (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 05-08-02 09:49

Og ups... se den udmærkede tråd længre nede : Honda-pigen, hvad bør hun lade
med 03-08-2002 21:59 af Brian

I tråden får man svar til det meste, og også gode tips til fejlsøging.

/Bjørn , som herefter leser hele tråder



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408649
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste