Amadeus DC (spoiler)
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-08-02 23:03

Jeg var inde at se Amadeus Director's Cut i Palladium til premieren. Det
var en blandet fornøjelse.

Fremvisningen gik nemlig totalt i fisk. Lyden og billedet var ikke
optimalt i løbet af filmen. Efter pausen blev filmen brutalt startet i
et forkert format, der dog hurtigt blev normalt. Lyset blev dog ikke
slukket før efter et stykke tid, og lidt efter blev det tændt igen.
Amatøragtigt. Det værste var dog glansscenen, hvor Mozart dikterer
Confutatis for Salieri. Projektørlyset blev svagere og svagere, indtil
lærredet var helt sort og kun lyden kunne høres. Så kom billedet
tilbage, og filmen fortsætte, som om intet var hændt. Publikums reaktion
var næsten det værste. De sad blot og grinede og virkede ikke til at
lade sig gå på af, at et af filmhistoriens største øjeblikke blev
spoleret på skammeligste vis.

Nå, når det er sagt, så var selve filmen et særdeles behageligt gensyn.
De fleste nyindsatte scener er kun mindre tilføjelser, der ikke egentlig
bibringer filmen noget nyt. Dog er den udvidede scene med Constanze hos
Salieri særdeles afklarende, idet det i den oprindelige film var svært
at følge Constanzes inderlige had til Salieri i slutscenen hos Mozart.
Det gav nu perfekt mening.

--
Mvh. Peter
"Man, you come right out of a comic book."

Fra : John Hinge

Dato : 05-08-02 09:41

On 05 aug 2002 Peter Bjerre Rosa was heard to say:

> Jeg var inde at se Amadeus Director's Cut i Palladium til
> premieren. Det var en blandet fornøjelse.

Synd at den blev skæmmet på den måde :(

Jeg så lige på Laserdiskens hjemmeside at den udkommer på DVD
den 24/9.
Skal jeg mon ha den ? ja jeg skal !
Så har jeg endnu en musisk film jeg kan 'genere' mine medmennesker
med..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-08-02 11:34

John Hinge skrev:

> Synd at den blev skæmmet på den måde :(

Ja. Irriterende. Nu kender jeg ikke til standarden i Københavns
biografer, men havde forventet lidt mere af Palladium.

> Jeg så lige på Laserdiskens hjemmeside at den udkommer på DVD
> den 24/9.
> Skal jeg mon ha den ? ja jeg skal !

Også jeg. Jeg har godt nok allerede den gamle udgave, men det er som
"flipper"-dvd, hvilket er drønirriterende.

--
Mvh. Peter
"In your face, Space Coyote!"

Fra : Morten Steen

Dato : 05-08-02 10:26

> [...]
> var næsten det værste. De sad blot og grinede og virkede ikke til at
> lade sig gå på af, at et af filmhistoriens største øjeblikke blev

Jeg var der også, Peter. Og det VAR fanme for tyndt. Jeg grinte godt nok
ikke selv, men helt ærligt... jeg havde i hvert fald svært ved at finde en
grimasse der kunne passe!

Lagde du i øvrigt også mærke til hvordan der af og til kom en brummen i
lyden, i perioder på ca. 20 sek.? VILDT irritterende. En kort overgang
overvejede jeg at forlange pengene tilbage.
Hvor sad du i øvrigt henne? Kunne jo være pudsigt om man havde set sin
ex-"kollega"!

> [...]
> Salieri særdeles afklarende, idet det i den oprindelige film var svært
> at følge Constanzes inderlige had til Salieri i slutscenen hos Mozart.

Nu havde jeg ikke set den oprindelige udgave siden engang for mere end 10 år
siden, så det skal jeg ikke kunne sige. Men den var i hvert fald brilliant.
Jeffrey Jones har vel aldrig været bedre? (Måske lige med undtagelse af i
"Ed Wood"). Bare synd at kejseren nærmest forsvinder ud af filmen i den
sidste halvdel.

Morten

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-08-02 11:33

Morten Steen skrev:

> Jeg var der også, Peter. Og det VAR fanme for tyndt. Jeg grinte godt
> nok ikke selv, men helt ærligt... jeg havde i hvert fald svært ved at
> finde en grimasse der kunne passe!

Ja, det var besynderligt, at filmen ikke blev spolet 10 minutter
tilbage. En så stærk scene i filmen fortjener bedre end at blive leet
af.

> Lagde du i øvrigt også mærke til hvordan der af og til kom en brummen
> i lyden, i perioder på ca. 20 sek.? VILDT irritterende.

Ja, det var virkelig frustrerende at være vidne til i en film, hvor
musikken i dén grad er vigtig.

> En kort overgang overvejede jeg at forlange pengene tilbage.

Også jeg.

> Hvor sad du i øvrigt henne? Kunne jo være pudsigt om man havde set
> sin ex-"kollega"!

Jeg sad på række 8, lige i midten. Og jeg tænkte faktisk den tanke, at
der kunne være andre til stede fra gruppen. Skægt. Og det dér med
"kollega" .... Der rodede du lige op i min dårlige samvittighed endnu
engang, hehe.

> Nu havde jeg ikke set den oprindelige udgave siden engang for mere
> end 10 år siden, så det skal jeg ikke kunne sige. Men den var i hvert
> fald brilliant. Jeffrey Jones har vel aldrig været bedre?

Han var fantastisk, ja. Og du har ret i, at det er lidt besynderligt, at
han i sidste halvdel er helt væk. Heldigvis er de andre medvirkende også
helt suveræne. Karakterskildringen er næsten perfekt. Der er lige netop
dét antal personer med, som er nødvendigt, hverken mere eller mindre.

Dog havde jeg haft en forventning om, at man ville se mere til Mozarts
venskab med Schikaneder i filmen. Der var trods alt rig lejlighed til at
vise et blomstrende venskab, der i takt med Mozarts forfald bliver mere
og mere anstrengt.

--
Mvh. Peter
"In your face, Space Coyote!"

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-08-02 12:07

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> writes:

> Ja, det var besynderligt, at filmen ikke blev spolet 10 minutter
> tilbage. En så stærk scene i filmen fortjener bedre end at blive leet
> af.

Det lyder endnu værre end fri-film-forevisningen af Moulin Rouge.

(Operatørerne snakkede højlydt hele filmen igennem og pludselig
knækkede filmen med en 15 minutters pause til følge.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Morten Steen

Dato : 05-08-02 12:21

> Ja, det var besynderligt, at filmen ikke blev spolet 10 minutter
> tilbage. En så stærk scene i filmen fortjener bedre end at blive leet
> af.

Spørgsmålet er om ikke det i ENDNU højere grad havde spoleret oplevelsen?
Jeg ved sgu snart ikke. Men frustrerende var det i hvert fald. Og havde det
ikke lige været fordi jeg var på 1. date med en sød pige, var jeg heller
ikke blevet der!

> Ja, det var virkelig frustrerende at være vidne til i en film, hvor
> musikken i dén grad er vigtig.

Absolut.

> [...]
> der kunne være andre til stede fra gruppen. Skægt. Og det dér med
> "kollega" .... Der rodede du lige op i min dårlige samvittighed endnu

Jeg havde fået 5. række, lige i midten. Pladserne kunne man sgu ikke klage
over.
Men når man betaler 85,00 kr. pr. plads, kan man i hvert fald forlange at
forholdene er helt i top!
Og når man så samtidig skulle trækkes med en sidekammerat, der åbenbart
mente at mindst halvdelen af benpladsen foran mit sæde tilhørte ham, ja
så...
Det med "ex-kollega" var nu mest ment i spøg.

> [...]
> venskab med Schikaneder i filmen. Der var trods alt rig lejlighed til at
> vise et blomstrende venskab, der i takt med Mozarts forfald bliver mere

Enig. Jeg synes faktisk at HELE det forhold bliver belyst en tand for lidt.
Det er jo tydeligt for enhver at han vel er det tætteste Mozart kommer på en
rigtig nær ven. En kende for underudviklet for min smag... men en detalje
der så absolut er til at leve med. Meningen forstår man jo godt nok.

Morten

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-08-02 15:40

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> writes:

> Jeg var inde at se Amadeus Director's Cut i Palladium til premieren. Det
> var en blandet fornøjelse.

Jeg så den i Palads/Århus i fredags. Det er fantastisk at se og ikke
mindst høre den via biografens anlæg.