Kongologran eller....?
Fra : Goofey

Dato : 04-08-02 23:20

Hej
Vi har en meget gammel/stor gran i haven , igår fik vi at vide fra manden
der plantede den , at det var en Kongologran(Stavet rigtigt?)
Vi kan ikke finde oplysninger om denne gran , den skulle være ret sjælden.
Kan nogen hjælpe?
MVH Goofey

Fra : Zoëga

Dato : 05-08-02 18:14

Abies Concolor er en ædelgran og er såmænd ikke så sjælden - enhver
velassorteret planteskole har den.
Den ses i lys grøn og en blålig udgave ( afhængig af vokslagets tykkelse på
nålene ).
Dens danske navn er Congologran ( så det var næsten rigtigt.

mvh

Søren Z

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-02 15:57

On Mon, 5 Aug 2002 10:14:19 -0700, "Zoëga" <szoega@mail.dk> wrote:

>Abies Concolor er en ædelgran og er såmænd ikke så sjælden - enhver
>velassorteret planteskole har den.

Så almindelig er den nu helelr ikke, men den kan da nemt skaffes.

>Den ses i lys grøn og en blålig udgave ( afhængig af vokslagets tykkelse på
>nålene ).

Mig bekendt fås den kun i en blålig udgave? Og mit planteleksikon siger
også at den er 'grå' og nævner ikke noget om farveforskelle

>Dens danske navn er Congologran ( så det var næsten rigtigt.

En Abies concolor kaldes en Langnålet ædelgran. Når man ser den forstår
man hvorfor Nålene er virkelig lange. Men den kaldes også ind i
mellem for coloradogran (igen, iflg. mit leksikon, jeg har aldrig hørt
den omtalt som andet end langnålet ædelgran.)

Måske er det en af de planter som hedder noget forskelligt afhængig af
hvor i landet man er?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Goofey

Dato : 06-08-02 16:50

I har ret , den er vist meget almindelig!
Tak for svarene.
MVH Goofey