Undervisning i CorelDRAW
Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 04-08-02 22:52

Undervisning i CorelDRAW på alle niveauer tilbydes.
Også kort målrettet undervisning i dele af programmet.
Alle versioner dækkes.

Har undervist i CorelDRAW siden version 1!!

Mail til mig på: lars@dtp-consult.dk for nærmere info.

Mvh
Lars E. Knudsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-08-02 18:22

"Lars E. Knudsen" skriver:

> Undervisning i CorelDRAW på alle niveauer tilbydes.
> Også kort målrettet undervisning i dele af programmet.
> Alle versioner dækkes.
>
> Har undervist i CorelDRAW siden version 1!!

Hvis et komputer program er sådan, at man skal
have undervisning i det, for at bruge det, så er det meget dårligt.

Det er ingen anbefaling at man er en gammel nørt,
da progammerne er noget helt andet i dag.

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 19-08-02 10:50

> Hvis et komputer program er sådan, at man skal
> have undervisning i det, for at bruge det, så er det meget dårligt.

Der er vel ingen der !skal! have undervisning i Corel her, er der? Jeg har svært ved at følge, at et
program skulle være dårligt fordi der tilbydes undervisning i det.

Det lugter lidt af at bunde i den udbredte misforståelse, at kriteriet for brugervenlighed og
usability vil sige at man i alle tænkelige henseender skal kunne realisere det fulde potentiale i et
hvilket som helst stykke software ved at gå fuldstændig forudsætningsløst til værks. Som du selv
skriver er programmerne "noget helt andet i dag", hvilket jeg forstår som anerkendelsen af deres
kompleksitet. Undervisning er een måde at tilegne sig viden om hvordan man bruger et program, selv
at gøre det en anden. Begge kan vel have sine fordele og ulemper.

Under alle omstændigheder er det vel ingen skam at modtage undervisning. Hvis man er heldig kan man
endda risikere at lære noget.

mvh - Thomas

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 20-08-02 23:01

Hej Peter

Peter Ole Kvint wrote in message
<3D5FD7D1.7EF7D10A@danbbs.dk>...

> [...]
dårligt.

>Det er ingen anbefaling at man er en gammel nørt,
>da progammerne er noget helt andet i dag.

Fordi du kan finde ud af at få et program til at virke/gøre
det du vil have er det jo ikke sikkert, at det er den
smarteste måde at gøre det på.
Det kunne også være, at du kunne lære at lave ting på en
enklere eller hurtigere måde og på den måde få mere glæde af
programmet.
Og gamle rotter i faget har det med at have samlet
erfaring - enten selvlært eller fået tips og tricks fra
endnu mere erfarne rotter.

Unge rotter har det med at være meget hurtige - men ikke
altid lige kloge!! Klogskab er meget ofte lig med erfaring.
Og erfaring kræver tid!!

- Og som Thomas så rigtigt skriver:
"Under alle omstændigheder er det vel ingen skam at modtage
undervisning. Hvis man er heldig kan man
endda risikere at lære noget".

Til allersidst: Ofte fortæller de indbyggede eller trykte
manualer kun om én måde at lave tingene på.
I virkelighedens verden er der ofte flere. Du vil typisk
være tilfreds med, at "lortet" fungerer, jeg søger altid
efter en metode, hvor det hele fungerer optimalt, uden
overflødige museklik eller tryk på tastaturet - og det er
den lærdom/erfaring jeg prøver at lære fra mig - og det
virker.
Kursisterne har altid fået noget brugbart med hjem - noget
som giver større arbejdsglæde. Også de kursister, som ellers
mente, at de kunde programmet forfra og bagfra!

mvh
Lars