/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gamme~
Fra : Mikael Kern


Dato : 04-08-02 21:54

Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?

Ja det lykkedes mig faktisk at installere 9.2.1, men under genstart viser
den et fint "Velkommen til 9.2" -skilt og meddeler så: ...denne startdisk
kan ikke bruges med denne Macintosh model...

Kan man ikke narre OS 9.2 til at tro at min Mac er en ægte Apple G3? I
virkeligheden er den en ægte 9600/350 med en eksotisk PowerJOLT G3
processor...

Mvh Mikael Kern


 
 
Martin Edlich (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 04-08-02 22:08

In article <B97360F4.5753%kern@kern.dk>, Mikael Kern <kern@kern.dk>
wrote:

> Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?

Undskyld, men hvorfor vil du det?

> Kan man ikke narre OS 9.2 til at tro at min Mac er en ægte Apple G3? I
> virkeligheden er den en ægte 9600/350 med en eksotisk PowerJOLT G3
> processor...

Være ualmindeligt kreativ med en ROM-fil og en hex-editor, så burde du
kunne få en mægtigt ustabil Mac ud af det.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Mikael Kern (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 04-08-02 22:32

> Undskyld, men hvorfor vil du det?

Fordi!

> Være ualmindeligt kreativ med en ROM-fil og en hex-editor, så burde du
> kunne få en mægtigt ustabil Mac ud af det.

Er der nogen der har en vejledning eller et lille snildt program?


Martin Edlich (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 04-08-02 22:41

In article <B97369E9.575F%kern@kern.dk>, Mikael Kern <kern@kern.dk>
wrote:

> Fordi!

Oho, versiontitis - det kan man ikke rigtigt argumentere imod.

> Er der nogen der har en vejledning eller et lille snildt program?

Ikke mig tiværtifald.

OS versionen forventer hardware der ikke er til stede i din Mac, så det
bliver noget bøvl.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Mikael Kern (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 04-08-02 22:49

> Oho, versiontitis - det kan man ikke rigtigt argumentere imod.

Næ, jeg skal bare spille Warcraft 3! Egentlig er det et problem med OpenGL,
som ikke vil initialize og så tænkte jeg at prøve med nyeste system.

> OS versionen forventer hardware der ikke er til stede i din Mac, så det
> bliver noget bøvl.

Hvis jeg nu ku omdøbe MacMin?


Martin Edlich (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 04-08-02 23:03

In article <B9736DF8.5763%kern@kern.dk>, Mikael Kern <kern@kern.dk>
wrote:

> Næ, jeg skal bare spille Warcraft 3! Egentlig er det et problem med OpenGL,
> som ikke vil initialize og så tænkte jeg at prøve med nyeste system.

Kunne du ikke bare have sagt det fra starten?
Hvis det bare er OpneGL versionen du skal bruge, kan du jo hive den ud
med tome-viewer. Har du et grafikkort der kan følge med?

> Hvis jeg nu ku omdøbe MacMin?

Det bliver hardwaren vist desværre ikke udskiftet af.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Mikael Kern (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 04-08-02 23:36

>> Næ, jeg skal bare spille Warcraft 3! Egentlig er det et problem med OpenGL,
>> som ikke vil initialize og så tænkte jeg at prøve med nyeste system.
>
> Kunne du ikke bare have sagt det fra starten?
> Hvis det bare er OpneGL versionen du skal bruge, kan du jo hive den ud
> med tome-viewer.

Har prøvet med forskellige versioner af OpenGL.

>Har du et grafikkort der kan følge med?

Voodoo 5

>> Hvis jeg nu ku omdøbe MacMin?
>
> Det bliver hardwaren vist desværre ikke udskiftet af.

Den map editor som følger med spillet er så flabet at den kun vil køre
under OS X... Og så var det jeg tænkte at sådan en ny gammel G3 processor
ville blive glad for noed ny software.

Gad vide hvad der får OpenGl til at strejke?


Martin Edlich (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 04-08-02 23:45

In article <B97378EC.576A%kern@kern.dk>, Mikael Kern <kern@kern.dk>
wrote:

> Har prøvet med forskellige versioner af OpenGL.

Der følger garanteret en med til spillet. Har du forsøgt med lige netop
den?

> >Har du et grafikkort der kan følge med?
>
> Voodoo 5

Det burde kunne følge med, det er bare ikke understøttet af spillet.

> Den map editor som følger med spillet er så flabet at den kun vil køre
> under OS X... Og så var det jeg tænkte at sådan en ny gammel G3 processor
> ville blive glad for noed ny software.

Ikke på det punkt. Ændringerne fra 9.1 til 9.2 er også mest til at få
det til at køre bedre under OS X.

> Gad vide hvad der får OpenGl til at strejke?

Er det kun WCIII der ikke fungerer?

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Morten Reippuert Knu~ (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 05-08-02 18:27

On Mon, 05 Aug 2002 00:35:57 +0200, Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Gad vide hvad der får OpenGl til at strejke?

hvis det er OpenGL der er problemet har jeg en svag ide om at 3Dfx
driverne ikke virker med en af de nyere Open GL udvidelser.
(hvis du kigger efter mine indlæg på google anno 1999 er jeg 99% sikker
på at du finder svaret)

prøv også <http://www.mac3dfx.com>

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Jørgen Angel (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 05-08-02 12:00

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> > Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?
>
> Undskyld, men hvorfor vil du det?

Bare for lige at sikre mig at jeg har forstået det rigtigt:
Jeg har en 8500 med et XLR8 G3 400 Mz kort i. Når jeg skal opgradere mit
syst. 8.6 så er 9.1 det højeste system jeg kan køre med?

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Martin Edlich (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 05-08-02 12:11

In article <1fgg19t.13zwusz16rtryuN%angel@inet.uni2.dk>,
angel@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Når jeg skal opgradere mit syst. 8.6 så er 9.1 det højeste system jeg
> kan køre med?

Ja. Du kan dog også køre med OS X.

--
MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum! http://www.edlich.dk
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive betragtet som et ønske
om at betale for support, hvilket takseres med 800 kr/time.
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).

Erik Richard Sørense~ (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 05-08-02 16:04

Hej Jørtgen

Ja, hvis du bruger Apples egen installer. Og som sagt til Mikael K., så kan
du med 'InstallAnywhereNow 4.x' også installere OS 9.2.2 på en 8500. Og med
enten xPostFacto eller IANow 5+ kan du også installere OS X på den.

Jørgen Angel wrote:

> > > Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?
> >
> > Undskyld, men hvorfor vil du det?
>
> Bare for lige at sikre mig at jeg har forstået det rigtigt:
> Jeg har en 8500 med et XLR8 G3 400 Mz kort i. Når jeg skal opgradere mit
> syst. 8.6 så er 9.1 det højeste system jeg kan køre med?

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



[2900] Jesper Haaber~ (05-08-2002)
Kommentar
Fra : [2900] Jesper Haaber~


Dato : 05-08-02 22:34

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Jørtgen
>
> Ja, hvis du bruger Apples egen installer. Og som sagt til Mikael K., så kan
> du med 'InstallAnywhereNow 4.x' også installere OS 9.2.2 på en 8500. Og med
> enten xPostFacto eller IANow 5+ kan du også installere OS X på den.
>
> Jørgen Angel wrote:
>
> > > > Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?
> > >
> > > Undskyld, men hvorfor vil du det?
> >
> > Bare for lige at sikre mig at jeg har forstået det rigtigt:
> > Jeg har en 8500 med et XLR8 G3 400 Mz kort i. Når jeg skal opgradere mit
> > syst. 8.6 så er 9.1 det højeste system jeg kan køre med?

Erik nu må du fandme styre dig. For det første kan du ikke finde ud af
at quote. MAN QUOTER UNDER DET MAN SVARER PÅ.

For det andet. Hvad i hede hulen skal Jørgen med Mac OS 9.2.2 på sin
opgraderede 8500 ? Det er et OS beregnet til alt andet end de beige
maskiner.

Jørgen skal installere Mac OS 9.1 eller Mac OS X, hvis han mener at
hastigheden er tilstrækkelig til det.

Det er sgu efterhånden ved at være trættende med alt dit udokumenterede
fis.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am CET

Erik Richard Sørense~ (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-08-02 06:13

Hej Jesper

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> > Ja, hvis du bruger Apples egen installer. Og som sagt til Mikael K., så kan
> > du med 'InstallAnywhereNow 4.x' også installere OS 9.2.2 på en 8500. Og med
> > enten xPostFacto eller IANow 5+ kan du også installere OS X på den.
>
> > > > > Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?
> > > >
> > > > Undskyld, men hvorfor vil du det?
> > >
> > > Bare for lige at sikre mig at jeg har forstået det rigtigt:
> > > Jeg har en 8500 med et XLR8 G3 400 Mz kort i. Når jeg skal opgradere mit
> > > syst. 8.6 så er 9.1 det højeste system jeg kan køre med?
>
> Erik nu må du fandme styre dig. For det første kan du ikke finde ud af
> at quote. MAN QUOTER UNDER DET MAN SVARER PÅ.

Lille Jesper! - Jeg quoter, hvor det passer mig, er det ikke snart fesen ind?

> For det andet. Hvad i hede hulen skal Jørgen med Mac OS 9.2.2 på sin
> opgraderede 8500 ? Det er et OS beregnet til alt andet end de beige
> maskiner.

Ta' så lige og klap i! - Mac OS 9.2.2 er et aldeles forrygende godt og stabilt
system til _ALLE_ G3 og G4 maskiner, der ikke kan eller hvis man ikke vil køre
med OS X! Det er så gu ved at være nok med al jeres X-fis, og at man ikke kan få
lov at bruge det system, man selv vil! - Og når Jørgen eller en anden spørger om
OS 9.2.x, så svarer jeg ud fra dels mine erfaringer og dels ud fra det, jeg véd
systemet kan, og så er jeg flintrende ligeglad med, hvad X-idioterne siger og
mener om den snak!

Jeg har Mac OS 9.2.2 på begge mine Beige G3 - hhv. en 233DT og en 333AV, samt på
en PM 7600/120 og de er væsentlig hurtigere end med 9.1, - OG bruger langt
mindre RAM - selv med VM slået fra! Mine systemer bruger ca. 73mb RAM på OS 9.1
og på OS 9.2.2 brugew tilsvarende ca. 66-68mb alt afhængig af, hvilket startsæt,
der er valgt med Conflict Catcher.

Opstarttiden er reduceret med ca. 30% på begge Beige G3 maskiner og ca. 20% på
PM 7600. Både Finder og System er væsentlig mere stabile end i 9.1. Langt
hovedparten af alle kontrolpaneler og udvidelser er optimerede. Der er sket
masser af små fejlrettelser i stort set alle dele af systemet. Printerdrivere
til Apples egne printere er optimerede og hurtigere... - Skal jeg blive ved?

> Jørgen skal installere Mac OS 9.1 eller Mac OS X, hvis han mener at
> hastigheden er tilstrækkelig til det.

Det er utilrådeligt at installere nogen former for OS X på de gamle PCI
PowerMacs! De er ret og slet for langsomme i både bundkort og CPU connector -
uanset opgraderingskort - til at kunne trække OS X i blot en nogenlunde
acceptabel hastighed. Og desuden for Jørgens vedkommende, vil det være endnu
værre med det peripheral udstyr, han kører med.

Og så har jeg lige siddet med en tilsvarende PM 8500 med et opgraderingskort,
som ikke ville fungere på trods af de 'råd', som er blevet givet her i gruppen
af nogle af de såkaldte 'kloge' hoveder, der jo igen har vist, at de slet ikke
er så kloge endda!

> Det er sgu efterhånden ved at være trættende med alt dit udokumenterede
> fis.

Og det er minsandten lige så trættende at høre på både dine og andres sure
opstød, fordi I er så torskedumme, at I ikke engang har gidet gøre jer den
anstrengelse at lære noget, men bare render efter det første det bedste gang
lort, som nogen kan komme med angående de gamle maskiner og opgraderinger eller
ikke opgraderinger.

Hvem i hede.... tror du egentlig du er Jesper? - er du ansat hos noget Apple
firma / værksted? - eller er du bare en ganske almindelig bruger? der tror han
har slugt alverdens visdom... Bevar mig vel for en gang snot! Tag dog for h...
at lære noget fremfor hele tiden at kaste galde op, hver gang, der kommer noget,
der ikke lige passer dine små grå!

Det her er DK.EDB.MAC! - altså en gruppe for alle Mac brugere, og ikke kun for
X-snobberiet! - Tag dog for hulen og få det ind i knolden. Det er lige før, jeg
går ind for den tanke, som blev luftet for nogle måneder siden om, at X skulle
have sin egen liste, så vi andre almindelige brugere kan blive fri for hele
tiden at skulle høre på det præk om X's ih-så-åh-så stabile system.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



[2900] Jesper Haaber~ (06-08-2002)
Kommentar
Fra : [2900] Jesper Haaber~


Dato : 06-08-02 06:45

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Jesper
>
> "[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:
>
> > > Ja, hvis du bruger Apples egen installer. Og som sagt til Mikael K.,
> > > så kan du med 'InstallAnywhereNow 4.x' også installere OS 9.2.2 på en
> > > 8500. Og med enten xPostFacto eller IANow 5+ kan du også installere OS
> > > X på den.
> >
> > > > > > Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3
> > > > >opgradering?
> > > > >
> > > > > Undskyld, men hvorfor vil du det?
> > > >
> > > > Bare for lige at sikre mig at jeg har forstået det rigtigt: Jeg har
> > > > en 8500 med et XLR8 G3 400 Mz kort i. Når jeg skal opgradere mit
> > > > syst. 8.6 så er 9.1 det højeste system jeg kan køre med?
> >
> > Erik nu må du fandme styre dig. For det første kan du ikke finde ud af
> > at quote. MAN QUOTER UNDER DET MAN SVARER PÅ.
>
> Lille Jesper! - Jeg quoter, hvor det passer mig, er det ikke snart fesen
> ind?

Hvorfor quoter du ikke bare som usenet foreskriver ?

>
> > For det andet. Hvad i hede hulen skal Jørgen med Mac OS 9.2.2 på sin
> > opgraderede 8500 ? Det er et OS beregnet til alt andet end de beige
> > maskiner.
>
> Ta' så lige og klap i! - Mac OS 9.2.2 er et aldeles forrygende godt og
> stabilt system til _ALLE_ G3 og G4 maskiner, der ikke kan eller hvis man
> ikke vil køre med OS X! Det er så gu ved at være nok med al jeres X-fis,
> og at man ikke kan få lov at bruge det system, man selv vil! - Og når
> Jørgen eller en anden spørger om OS 9.2.x, så svarer jeg ud fra dels mine
> erfaringer og dels ud fra det, jeg véd systemet kan, og så er jeg
> flintrende ligeglad med, hvad X-idioterne siger og mener om den snak!

Det er jo ikke noget X-idioterne siger. Du kan jo netop ikke installere
Mac OS X på de beige maskiner uden at bruge alle mulige fikumdik
løsninger - måske er der en årsag til at det ikke lige umiddelbart kan
lade sig gøre ?!

>
> Jeg har Mac OS 9.2.2 på begge mine Beige G3 - hhv. en 233DT og en 333AV,
> samt på en PM 7600/120 og de er væsentlig hurtigere end med 9.1, - OG
> bruger langt mindre RAM - selv med VM slået fra! Mine systemer bruger ca.
> 73mb RAM på OS 9.1 og på OS 9.2.2 brugew tilsvarende ca. 66-68mb alt
> afhængig af, hvilket startsæt, der er valgt med Conflict Catcher.
>
> Opstarttiden er reduceret med ca. 30% på begge Beige G3 maskiner og ca.
> 20% på PM 7600. Både Finder og System er væsentlig mere stabile end i 9.1.
> Langt hovedparten af alle kontrolpaneler og udvidelser er optimerede. Der
> er sket masser af små fejlrettelser i stort set alle dele af systemet.
> Printerdrivere til Apples egne printere er optimerede og hurtigere... -
> Skal jeg blive ved?

Nej tak.

>
> > Jørgen skal installere Mac OS 9.1 eller Mac OS X, hvis han mener at
> > hastigheden er tilstrækkelig til det.
>
> Det er utilrådeligt at installere nogen former for OS X på de gamle PCI
> PowerMacs! De er ret og slet for langsomme i både bundkort og CPU
> connector - uanset opgraderingskort - til at kunne trække OS X i blot en
> nogenlunde acceptabel hastighed. Og desuden for Jørgens vedkommende, vil
> det være endnu værre med det peripheral udstyr, han kører med.
>
> Og så har jeg lige siddet med en tilsvarende PM 8500 med et
> opgraderingskort, som ikke ville fungere på trods af de 'råd', som er
> blevet givet her i gruppen af nogle af de såkaldte 'kloge' hoveder, der jo
> igen har vist, at de slet ikke er så kloge endda!

Det kender jeg ikke noget til.

>
> > Det er sgu efterhånden ved at være trættende med alt dit udokumenterede
> > fis.
>
> Og det er minsandten lige så trættende at høre på både dine og andres sure
> opstød, fordi I er så torskedumme, at I ikke engang har gidet gøre jer
> den anstrengelse at lære noget, men bare render efter det første det
> bedste gang lort, som nogen kan komme med angående de gamle maskiner og
> opgraderinger eller ikke opgraderinger.

Det er ikke sure opstød. Jeg kommenterede blot din forkerte qoutning
samt at Mac OS 9.2.2 ikke er beregnet til beige Power Mac'er.

>
> Hvem i hede.... tror du egentlig du er Jesper? - er du ansat hos noget
> Apple firma / værksted? - eller er du bare en ganske almindelig bruger?
> der tror han har slugt alverdens visdom... Bevar mig vel for en gang snot!
> Tag dog for h... at lære noget fremfor hele tiden at kaste galde op, hver
> gang, der kommer noget, der ikke lige passer dine små grå!

Pointen her Erik er at du råder en bruger til noget, som utvivlsomt vil
give ham problemer med sin Mac, selvom en problemfri løsning ligger lige
for.

>
> Det her er DK.EDB.MAC! - altså en gruppe for alle Mac brugere, og ikke kun
> for X-snobberiet! - Tag dog for hulen og få det ind i knolden. Det er lige
> før, jeg går ind for den tanke, som blev luftet for nogle måneder siden
> om, at X skulle have sin egen liste, så vi andre almindelige brugere kan
> blive fri for hele tiden at skulle høre på det præk om X's ih-så-åh-så
> stabile system.

Ja Erik det er en gruppe for alle Mac brugere, men fordelen ved usenet
er at man kan korrigere forkert råd eller direkte fejl/anbefalinger samt
at indlæggene bliver gemt for tid og evighed. Derfor skal man altid veje
sine ord inden fingerne løber henover tastaturet !

By the way. Jeg er ikke OS X bruger - desværre. Jeg har stort set ingen
erfaring med OS X, men jeg lytter og lærer og så rådgiver jeg kun med
det jeg faktisk ved noget om.

>
> mvh. Erik Richard
>
> -- K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC Edwin Rahrsvej
> 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082
> 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ *Music Recording,
> Editing & Publishing - Also Smaller Quantities *Software - For Theological
> Education - And For Physically Impaired *Nisus - The Future In Text & Mail
> Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Slutteligt vil jeg endnu engang opfordre dig til at gøre noget ved din
signatur samt din linielængde. Da jeg skulle poste dette indlæg måtte
jeg endnu engang ind og rewrappe indlægget, så linie længden kom til at
passe til usenets anbefaling.

FUT: dk.admin.netetikette

-- Med venlig hilsen Jesper ) http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - in action from 9 am - 0.30 am CET

Sebastian Løck (06-08-2002)
Kommentar
Fra : Sebastian Løck


Dato : 06-08-02 13:46

angel@inet.uni2.dk (=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Angel?=) wrote in message news:<1fgg19t.13zwusz16rtryuN%angel@inet.uni2.dk>...
> Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:
>
> > > Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?
> > Undskyld, men hvorfor vil du det?
>
> Bare for lige at sikre mig at jeg har forstået det rigtigt:
> Jeg har en 8500 med et XLR8 G3 400 Mz kort i. Når jeg skal opgradere mit
> syst. 8.6 så er 9.1 det højeste system jeg kan køre med?
Ja
Men der er ikke noget galt ved det. Den store forskellen mellem 9.2 og
9.1 er at 9.2 forbedrer understøttelsen af classic mode under OS X.
Men Apple skriver at der skete nogle små forandringer i at tilpasse OS
9 til G3 og G4 processorer. Jeg har fornylig opdateret og kan egetlig
ikke rigtig se hvorfor, bortset fra at jeg igen fik en masse bøvl med
OMS og mine Midi dimser, som resulterede i at der skulle hentes nye
driver.

Maskinen blev ikke mærkbar hurtigere.
Jeg kender ikke noget programm der kræver 9.2. Alle classic programmer
har som mindstekrav 9.1

hilsen
Sebastian

Jesper (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 04-08-02 23:50

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?
>
> Ja det lykkedes mig faktisk at installere 9.2.1, men under genstart viser
> den et fint "Velkommen til 9.2" -skilt og meddeler så: ...denne startdisk
> kan ikke bruges med denne Macintosh model...
>
> Kan man ikke narre OS 9.2 til at tro at min Mac er en ægte Apple G3? I
> virkeligheden er den en ægte 9600/350 med en eksotisk PowerJOLT G3
> processor...
>
> Mvh Mikael Kern

Det du kan prøve er at installere (eller få en anden en til at
installere) OS 9.2 på en "ægte" G3 eller G4 og så kopiere installationen
til din "uægte" G3. Problemet med det er at det bare aldrig vil komme
til at fungere. OS 9.1 er det sidste der kan køre på en 9600 med eller
uden en G3 opgradering. Problemet ligger i at OS 9.2 kræver New World
Rom og Unified Motherboad Architecture før den gider køre, den
inderholder ingen koder som tillader den at køre på ældre maskiner.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Erik Richard Sørense~ (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 05-08-02 06:01

Hej Mikael

Du skal have fat i programmet 'InstallAnywhereNow 4.x' for at kunne lave det
nummer. Jeg véd desværre ikke, hvor du kan få fat i den nu. Den er taget væk
fra deres hjemmeside, hvor det kun er de nyeste versioner, der er
tilgængelige, og de kan desværre ikke bruges på alm. klassiske maskiner, men
kun til OS X.

Jeg kunne godt sende den til dig, men det er en stor sag på ca. 35mb.

Jeg mener også at kunne huske, at der var en eller anden, der gav 'en fidus'
til, hvordan man kunne ændre Apples maskin-ID, så installationsprogrammet
tror, det er en anden maskine, end det reelt er.

Jeg brugte selv TomeView til at pille nogle ting - bl.a. Finder og System +
nogle udv. og andet ud af 9.2.1 og 9.2.2 installerens tomes og installerede
dem på en PM 7600 120mhz - med ganske fremragende resultater. Den 'gamle'
blev sandelig forynget, - det var nærmest som at sætte en turbo på, så meget
hurtigere gik det, - og det selvom hele systemet ikke var blevet optimeret
fuldstændig.

Så kan du få det gjort, så vil du få en forrygende stabilitet og en
væsentlig forøgelse af ydeevnen.

mvh. Erik Richard

Mikael Kern wrote:

> Hvordan installerer jeg OS 9.2 på en gammel Mac med G3 opgradering?
>
> Ja det lykkedes mig faktisk at installere 9.2.1, men under genstart viser
> den et fint "Velkommen til 9.2" -skilt og meddeler så: ...denne startdisk
> kan ikke bruges med denne Macintosh model...
>
> Kan man ikke narre OS 9.2 til at tro at min Mac er en ægte Apple G3? I
> virkeligheden er den en ægte 9600/350 med en eksotisk PowerJOLT G3
> processor...

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Mikael Kern (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Kern


Dato : 05-08-02 10:57

Erik Richard Sørensen wrote:

> Du skal have fat i programmet 'InstallAnywhereNow 4.x' for at kunne lave det
> nummer.
>
> Jeg kunne godt sende den til dig, men det er en stor sag på ca. 35mb.

Det vil jeg meget gerne prøve. 35 Mb er ikke noget problem her - har ADSL, så
kan den bare hente det medens jeg går en tur... Hentede version 6 i går, men
den kan kun installere OS X, og det er nok for meget på min gamle maskine.

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges desperat - gerne noget med video, foto, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)



Erik Richard Sørense~ (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 05-08-02 15:57

Hej Mikael

Det er heller ikke noget problem for mig at sende den med en 1mbits linie, - men
har du serverplads til den? - og hvilken version vil du have - med eller uden JVM
(Java Virtual Machine). Du kan også få begge versioner, om du vil.

Jeg kan segmentere den i str., der vil passe til din serverkapacitet. - Normalt
har div. mailservere en kapacitet på omkring 10mb... - Send mig lige en mail
off-list, så kan vi evt. aftale et tidspunkt, hvor jeg kan sende og du kan hente.
Eller har du en ftp site, hvor jeg kan smide dem op?

mvh. Erik Richard

Mikael Kern wrote:

> > Du skal have fat i programmet 'InstallAnywhereNow 4.x' for at kunne lave det
> > nummer.
> >
> > Jeg kunne godt sende den til dig, men det er en stor sag på ca. 35mb.
>
> Det vil jeg meget gerne prøve. 35 Mb er ikke noget problem her - har ADSL, så
> kan den bare hente det medens jeg går en tur... Hentede version 6 i går, men
> den kan kun installere OS X, og det er nok for meget på min gamle maskine.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Michael Tysk-Anderse~ (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 05-08-02 22:07

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Du skal have fat i programmet 'InstallAnywhereNow 4.x' for at kunne lave det
> nummer.

Halløjsa alle så er man tilbage fra ferien og jeg vil lige starte med at
indsparke at ovenstående program ikke er løsningen på problemet.
InstallAnywhere er en platformsuafhængig program installer skrevet i
java og kan ikke nare OS 9 til noget.

<http://www.ZeroG.com>
--
Michael Tysk-Andersen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste