Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
JPEG patent
Fra : Thomas Munk

Dato : 04-08-02 21:59

Det er fanme uhyggeligt. Nu er der et eller andet skræntende firma som
påstår at have patent på JPEG komprimeringsteknikken, og vil dermed i gang
med at afkræve licensbetalinger for brug af JPEG i f.eks. digitale kameraer
(og hvor mon ellers?). Hvor skal dette ende? Blev verden da ikke klogere i
forbindelse med Unisys og GIF-patentet?

Måske er det ikke som normal kamerabruger jeg skal bekymre mig, men som
hjemme-software-skrædder er det da rystende at de programmer man har
skrevet, baseret på den frit tilgængelige licensfrie JPEG kode, nu pludselig
ser ud til at være tynget af sådan noget lusk. Men jeg vil nu vente med at
bekymre mig. De får sikkert ikke et ben til jorden. Hvis der overhovedet er
noget om snakken, er det FOR lusket at lade verden tage formatet til sig
(erklæret gratis), vente 16 år i stilhed, og så begynde at afkræve penge.
Præcis som det skete med MP3 formatet for musik.

Det er jo den sikre død for et frit format, at det pludselig kommer under
griske licenskrav.

Jeg måtte lige have luft!

Artikel:
http://zdnet.com.com/2100-1104-945735.html

Svar fra JPEG Committee:
http://www.jpeg.org/newsrel1.html

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 05-08-02 13:22

Hej Thomas

Mon ikke man skulle regne med at det var umuligt, hvis formatet i 16 år har
været brugt som frit tilgængeligt. Det ville jeg da mene.

MVH

Thomas

Fra : max

Dato : 05-08-02 17:55

> [...]
>
> Mon ikke man skulle regne med at det var umuligt, hvis formatet i 16 år har
> været brugt som frit tilgængeligt. Det ville jeg da mene.

Godt Thomas..! - den anden Thomas lider bare a luftmangel..max