Jeg har ret!!
Fra : Leif

Dato : 04-08-02 18:13

hejsa
Jeg har diskuteret sammen med nogle venner om følgende:

En side som: www.sharereactor.com
Den indeholder links til spil programmer osv, som man kan hente. Det er dog
ikke fra siden man kan hente dem.

Men fra andre folk som bruger programmet www.edonkey2000.com .

Jeg postår at i Danmark ville sådan en side være ulovlig, hvad siger i?

Hvis jeg flyttede hele siden fra serveren i Rusland som den står nu og til
en server i DK ville det ikke være en ulovlig side?

Håber på svar så vi kan stoppe her.

Mvh
Leif

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-08-02 18:38

On Sun, 4 Aug 2002 19:12:31 +0200, "Leif" <1@1.com> wrote:

>Jeg postår at i Danmark ville sådan en side være ulovlig, hvad siger i?

Jeg mener at din vurdering er korrekt. Problemet med direkte links til
ulovligt materiale har været afgjort i den meget omtalte MP3-link-sag,
hvor to personer blev dømt for at linke direkte til ulovlige
MP3-filer, der dog ikke var lagret på disse personers servere/sider.

>Hvis jeg flyttede hele siden fra serveren i Rusland som den står nu og til
>en server i DK ville det ikke være en ulovlig side?

Ikke forstået - flytte siden TIL Danmark?!

Men uanset hvad, vil det formentlig afhænge af side-ejerens bopæl samt
hvem siden henvender sig til. En dansk side, udarbejdet af en dansker
vil antagelig kunne retsforfølges i Danmark - uanset om serveren
fysisk ligger i Rusland.

P.S. Bemærk at ovenstående ikke er egentlig juridisk rådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Fra : Leif

Dato : 04-08-02 18:43

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message

> Ikke forstået - flytte siden TIL Danmark?!

Undskyld. Hvis jeg flyttede hele siden over på et webhotel som har bobæl i
DK og jeg selv bor i DK.

> P.S. Bemærk at ovenstående ikke er egentlig juridisk rådgivning.

Jeg siger tak for din mening, men vennerne vil have en rådgivning før vi for
fred

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-08-02 19:06

On Sun, 4 Aug 2002 19:43:02 +0200, "Leif" <1@1.com> wrote:

>Undskyld. Hvis jeg flyttede hele siden over på et webhotel som har bobæl i
>DK og jeg selv bor i DK.

Jeg forstår det stadig ikke. Dit spørgsmål går vel på 1) om en sådan
side er lovlig i Danmark og 2) om den kan "gøres lovlig" ved at flytte
den ud af landet?

Eller spørger du om noget helt andet?

>Jeg siger tak for din mening, men vennerne vil have en rådgivning før vi for
>fred

Så må I nok belave jer på at betale for den. Det spørgsmål du stiller
er ikke noget, der er fast retspraksis om - udover MP3-sagen. Hvis I
skal have et udførligt juridisk notat om alle aspekterne (herunder de
internationale) kommer det til at koste en slat penge.

(I øvrigt er mit P.S. blot en disclaimer. Når jeg deltager i
nyhedsgrupper svarer det ikke til den situation, hvor jeg yder konkret
klientrådgivning på arbejdet - det advarer jeg blot om).

Fra : Leif

Dato : 04-08-02 19:52

> Jeg forstår det stadig ikke. Dit spørgsmål går vel på 1) om en sådan
> side er lovlig i Danmark og 2) om den kan "gøres lovlig" ved at flytte
> den ud af landet?

Jeg prøver igen.

Jeg prøver ikke på at gøre siden lovlig. Jeg vil have fastlået fra andre
folk at det er ulovligt eller lovligt at eje sådan en side når man bor i DK
og siden ligger på en server beliggende i DK.

Mine venner postår at, de må lave akkurat samme slags side på et webhotel i
DK og så er det ikke ulovligt.
Jeg tror det er ulovligt.

Håber du blev lidt klogere på det
Mvh
Leif

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-08-02 11:31

Scripsit "Leif" <1@1.com>

> Jeg prøver ikke på at gøre siden lovlig. Jeg vil have fastlået fra andre
> folk at det er ulovligt eller lovligt at eje sådan en side når man bor i DK
> og siden ligger på en server beliggende i DK.

Det kan være retsstridigt at *lave* sådan en side i Danmark, uanset hvor
i verden siden befinder sig.

Det der er afgørende for om siden er retsstridig er om *formålet* er
at medvirke til at andre kan foretage krænkelser af ophavsretten. I
praksisk vil det naturligvis sige hvilket indtryk en domstol får af
siden og omstændighederne i øvrigt.

"Ejerskab" af en webside er vist for juridisk vagt til at man kan sige
noget konkret om det.

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."