Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Fremkaldelse"
Fra : JNMF

Dato : 04-08-02 17:36

Vil en eller anden forklare fremgangsmåden
ved "fremkaldelse" af digitale billeder.
?1. Efter billederne er overført til PC, og evt rettet
til, skal de så tilbage på memkortet? og hvordan?

Fra : emj

Dato : 04-08-02 18:19

JNMF skrev i <3d4d5818$0$72755$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Vil en eller anden forklare fremgangsmåden
>ved "fremkaldelse" af digitale billeder.

Man "fremkalder" sine digitale billeder, hvis man udskriver dem på
fotopapir eller får dem udskrevet på fotopapir, så de fremstår som
almindeligt kendte papirbilleder.

>?1. Efter billederne er overført til PC, og evt rettet
>til, skal de så tilbage på memkortet?

Nej da.

Hilsen emj

--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : JNMF

Dato : 04-08-02 19:41

OK for så vidt!
Men hvis man selv skal printe dem ud, hvad er stk. prisen så
incl papir og blæk. (10*15)
Har man ikke en printer der er god nok til fotoprint, hvad er alternativet
så? Jeg er klar over man kan uploade dem til f.eks. Merlin eller lign.,
men har man ikke en bredbåndsløsning, bliver de så ikke noget dyre i
forsendelse?
Kan billederne afleveres på en cd til udprint eller hvad?

På forhånd tak for hjælpen
Hilsen Jens

Fra : emj

Dato : 04-08-02 21:12

JNMF skrev i <3d4d755a$0$72794$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>OK for så vidt!
>Men hvis man selv skal printe dem ud, hvad er stk. prisen så
>incl papir og blæk. (10*15)

Kommer an på, hvad du har af printer
Jeg har en lille hp Photosmart, som udskriver 10x15 billeder i
fotokvalitet nydeligt og det koster ca 5 kr pr billede.

>Har man ikke en printer der er god nok til fotoprint, hvad er alternativet
>så?

At købe en ny printer eller få sine billeder lavet hos f.eks.
PhotoCare, som jeg selv har anvendt med stor tilfredshed.

>Jeg er klar over man kan uploade dem til f.eks. Merlin eller lign.,
>men har man ikke en bredbåndsløsning, bliver de så ikke noget dyre i
>forsendelse?

Find en fotohandler i dit eget nærområde, som udskriver digitale
billeder.

>Kan billederne afleveres på en cd til udprint eller hvad?
Ja, sagtens
Hilsen emj

Fra : Niels Andersen

Dato : 04-08-02 21:13

JNMF wrote in <3d4d755a$0$72794$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Men hvis man selv skal printe dem ud, hvad er stk. prisen så
> incl papir og blæk. (10*15)

Jeg kender ikke lige nogen priser, og det svinger da også alt efter hvilken
printer du har, hvor dyrt blæk du bruger, hvilket papir du vælger,
udskriftkvalitet osv.

Jeg tror dog ikke det vil blive billigere end at få en butik til at printe
dem ud, i hvert fald ikke hvis vi ser bort fra start-gebyret.
Dvs. er det bare et enkelt billede i ny og næ, så er det nok billigere at
gøre det selv.

> [...]
> så? Jeg er klar over man kan uploade dem til f.eks. Merlin eller lign.,
> men har man ikke en bredbåndsløsning, bliver de så ikke noget dyre i

Jeg tror du skal have en ret dyr forbindelse, før det bliver et problem.
Men det kommer selvfølgelig også an på formatet billederne har. Fx.
ukomprimeret tiff fylder jo en hel del mere end jpeg.

> Kan billederne afleveres på en cd til udprint eller hvad?

Jeg har set at PhotoCare har en computer i forretningen, som man kan fodre
med billeder fra et utal af medier. CD'er, forskellige hukommelseskort,
bånd, disketter...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Søren

Dato : 04-08-02 21:19

"[snip]

Hej

de fleste butikker har maskiner hvor du enten kan smide dit kort i, eller
alternativt tage en cd med. Det er meget nemt og koster fra 2,00 op til
3,50kr. Opstartsgebyr er på normalt 10,- kr. Kig evt. i merlin eller byskov
foto og hvad de ellers hedder.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-08-02 22:07

På et A4 ark kan du have 3 sådanne billeder 4 hvis du tager et par
millimeter mindre på hver.
Et A4 photopapir (HP) 2,50kr
Blæk ca. 5kr (Photopatron).
Det giver 2,50 per billede ved tre stk per A4 ark.

Du kan formentlig godt aflevere på en CD-ROM men spørg i forretningen.

Fra : J@N

Dato : 04-08-02 23:51

"JNMF" <jnmf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvis man selv skal printe dem ud, hvad er stk. prisen så
> incl papir og blæk. (10*15)

Eks. HP 930 på A4 papir:
HP fotopapir 5 kr stk
HP blæk ca 5-10 kr
(et sæt nye patroner koster over kr. 800,- til min printer).
altså 10-15 kr for 3 billeder, husk du skal også selv skære billederne til.

> Har man ikke en printer der er god nok til fotoprint, hvad er alternativet
> så?

Merlin eller lignende, det kan ikke svare sig at købe printer til fotoprint,
alene udgiften til printeren gør at du kan få lavet mange billeder hos
Merlin, f.eks det sidste nye skrig Epson Photo 950 til kr. 4000,- svarer til
2000 stk 10x15 billeder hos Merlin, eller 1000 stk 13x18, derudover kommer
forbrugsstoffer.
Kvaliteten, ja den er helt i top, billederne er flottere når de kommer fra
laboratoriet, en del bedre end min printer (HP 930) kan præstere.

> [...]
> forsendelse?
> Kan billederne afleveres på en cd til udprint eller hvad?

Du lægger dem bare over på RAM-kortet, stopper det i brystlommen og tager
det med ned til fotobutikken.

Fra : JNMF

Dato : 04-08-02 23:08

Hvis de skal over på ramkortet, skal der så bruges
en kortlæser(eller hvad den nu hedder) eller er den indbygget i
kameraet (f.eks. IXUS V2)?

På forhånd tak
Hilsen Jens

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-08-02 06:43

Du køber dit photopapir for dyrt.
Prøv El-Giganten næste gang. Halv pris af hvad du giver nu (tilbud).

Fra : itgrafen

Dato : 07-08-02 08:25

"JNMF" skrev d. 04-08-02 17:36 dette indlæg :
> Vil en eller anden forklare fremgangsmåden
> ved "fremkaldelse" af digitale billeder.
> ?1. Efter billederne er overført til PC, og evt rettet
> til, skal de så tilbage på memkortet? og hvordan?

Når du har overført billederne til pc, kan du endten sende dem via mail,
til fremkaldelse hos firmaer der tilbyder denne service. (eks. japan
foto, struer foto, jubii ect.)
eller du kan brænde billederne på cd og aflevere til din fotohandler til
fremkaldelse.
du kan selvfølgeligt også hos nogle fotohandlere aflevere på mem kort.
tjek eventuelt hos din fotohandler eller det sted du normalt får
fremkaldt hos.
du kan også prøve at kigge lidt tilbage i gruppen her og finde en del
anbefallinger af digital fremkaldelser

held og lykke
dorthe

http://www.kandu.dk/