Batteriskift på mc - Hvor ofte?
Fra : Thomas Hvalsø Sørens~

Dato : 04-08-02 16:28

Jeg er flere gange blevet overrasket af, at batteriet har været temmelig
afladet efter stilstand af en ca. uges varighed. Sidste gang det skete, var
alarmen ikke engang tilkoblet, så den kan ikke have været synderen.
Jeg har derfor mistanke til, at batteriet er ved at være for gammelt, men
hvor ofte skal sådan et egentlig skiftes?
Motorcyklen er fra '97 og jeg kører på den ca. 7 måneder om året. Om
vinteren afmonterer jeg batteriet og lader det stå indenfor i varmen, hvor
jeg "vedligeholder" det ved, første at aflade det og derefter oplade det en
enkelt gang i løbet af vinteren.

M.v.h.

Thomas Hvalsø
XJ600S Diversion '97
mr-whalesea@anarki.dk

Fra : Moe

Dato : 04-08-02 19:09

Det kan vel evt. også være den ikke lader nok. Jeg havde samme problem med
bilen, hvor der skulle en ny generator til.

Mvh Martin

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 04-08-02 20:52

"Thomas Hvalsø Sørensen" <mr-whalesea@get2net.dk> wrote in message

> [...]
hvor
> jeg "vedligeholder" det ved, første at aflade det og derefter oplade det

det der med at aflade en Blyaccu er nok ikke det smarteste jeg har hørt
kænge....
de batterier kan ikke tåle de dybe afladninnger
de skal bare have vedligeholds strøm ...
Steno
GL1100
CB750

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 05-08-02 06:09

Thomas Hvalsø Sørensen <mr-whalesea@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nKb39.81$wK2.1348@news.get2net.dk...
> [...]
> XJ600S Diversion '97
> mr-whalesea@anarki.dk
>
> Som Steen Holmgaard skriver så må man ikke aflade en blyaccumulator. Jeg
bruger selv et batteri på min BMW og det reklameres der med at det kan tåle
afladning hundreder af gange. Vedrørende accumulatorer så ses det i bøger
skrevet at de aflader 1% pr. døgn. Vedr. spænding på mit batteri ( som jeg
har målt meget på siden det i tirsdags var helt flat da jeg skulle bruge
BMWén ) så er det pudsigt at spændingen på grund af varmen er en anelse
højere ud på eftermiddagen end om morgenen og aftenen.

Mvh Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 05-08-02 12:36

> [...]
> alarmen ikke engang tilkoblet, så den kan ikke have været synderen.
> Jeg har derfor mistanke til, at batteriet er ved at være for gammelt

Prøv at afmontere (elektrisk) batteriet og se om det bliver ligeså mat
uden elnettet tilkoblet!
Gør det det, så er det selve batteriet der ikke kan holde på strømmen og
derfor kræver en udskiftning - Og dét uanset hvor nyt det måtte være!

Holder det sig fint når det er frakoblet ledningsnettet, er det et sted
på motorcyklen at du skal finde synderen (strømtyven)!!

--
Armand

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-08-02 16:32

Fejlen kunne måske også ligge i elnettet på din cykkel ....

prøv at finde et ampere meter og måle I SERIE med plus på batteriet mens alt
er slukket (også din alarm)
hvis der går en strøm tjoe ... så er der nok noget galt med dit el net ...

det er svært og sige om batteriet er dødt men prøv at måle spændingen på
ubelastet og så belast det og se hvad du så måler ....

m.v.h.
l. madsen