Filmklub
Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 04-08-02 16:23

Hej,

Jeg vil gerne høre meninger om hvorvidt det er tilladt at lave en filmklub
med følgende karakteristika:

1. Kun folk på et bestemt kollegie kan blive medlem.
2. Man skal anbefales af et eksisterende medlem for at blive optaget som
medlem.
3. Klubben har en hjemmeside. På hjemmesiden vedligeholder medlemmerne en
liste med de film som medlemmerne har set. For hver film kan hvert medlem
angive om de har set filmen eller ej og evt give den en karakter og skrive
en kommentar til filmen. Alle medlemmer kan se hvilke medlemmer der har set
hvilke film.
4. Klubbens formål er at skabe dialog mellem medlemmerne om de film de har
set.
5. Såfremt medlemmer bruger klubbens hjemmeside el.l. til at udveksle
informationer om ulovligheder vil foreningen straks skride ind med en
advarsel og fjerne de pågældende informationer.

Man kunne forestille sig, at visse medlemmer uden om klubben kunne finde på
at kopiere film ulovligt mellem sig. Vil det være muligt for
ophavsrettighedshavere (eller folk som de har hyret) at kontakte medlemmer
af klubben og forsøge at udveksle film ulovligt og så bruge dette som
dokumentation i en retssag?

Christian

Fra : Knud Thomsen

Dato : 04-08-02 16:48

Jeg har meget vanskeligt ved at se, hvad der juridisk skulle forhindre dig i
at etablere en filmklub på de anførte vilkår. Danmark er foreningernes
land - jeg tror en har sagt der er lige så mange foreninger som der er
indbyggere i Danmark.

Der er ikke specielle regler for foreninger ud over at de naturligvis som
forening skal overholde landets øvrige love.
Hvis enkeltmedlemmer overtræder landets love er det naturligvis deres
problem - foreningen vil kun blive involveret hvis den har været aktivt
medvirkende til kriminaliteten.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-02 17:04

Christian Worm Mortensen skrev i

> Hej,
>
> Jeg vil gerne høre meninger om hvorvidt det er tilladt at lave en
> filmklub med følgende karakteristika:

Det er helt ok at lave en sådan forening.

> [...]
> ophavsrettighedshavere (eller folk som de har hyret) at kontakte
> medlemmer af klubben og forsøge at udveksle film ulovligt og så bruge

ja...

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 04-08-02 17:55

Hej,

Tak for svaret (også til Knud)

> ja...

Når man ser diverse doko-soaps i fjernsynet om narkomiljøet får man indtryk
af at det ikke er tilladt for politiet at kontakte en narkohandler for at
købe narko med det formål at afsløre narkohandleren (i.e., at det ikke er
lovligt under opklaringsarbejdet at opfordre til ulovligheder). Tager jeg
fejl eller hvori består forskellen?

Christian

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-02 17:58

Christian Worm Mortensen skrev i

[klip]

> Tager jeg fejl eller hvori består forskellen?

Panserne er jo ikke indblandet. Private kan gå længere.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Christian Worm Morte~

Dato : 04-08-02 18:01

Hej,

> Panserne er jo ikke indblandet. Private kan gå længere.

Ok, tak.

Christian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-08-02 19:05

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> ja...

Du siger ja? Det er strafbart at opfordre til ulovlige handlinger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-08-02 19:07

> Panserne er jo ikke indblandet. Private kan gå længere.

Hjemmel eller dokumentation? Og hvad blev der af straffelovens §21?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-02 19:23

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns9260CC8956D28.miljokemi.dk@172.16.16.111

[klip]

> Hjemmel eller dokumentation? Og hvad blev der af straffelovens §21?

Jeg tænker på det civilretlige / erstatningsretlige.

Man må da gerne indhente bevismateriale som eksempler på krænkelser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-08-02 19:31

> Jeg tænker på det civilretlige / erstatningsretlige.
>
> Man må da gerne indhente bevismateriale som eksempler på krænkelser.

Bestemt, men du må ikke gå så langt som til at opfordre til noget, der
ikke er lovligt derunder at skaffe kopier fra "vildt fremmede".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-02 19:34

Morten Bjergstrøm skrev i news:Xns9260D0AA03F08.miljokemi.dk@172.16.16.111

[klip]

> Bestemt, men du må ikke gå så langt som til at opfordre til noget, der
> ikke er lovligt derunder at skaffe kopier fra "vildt fremmede".

Tja... det går jo meget godt for APG. Men dennes fremgangsmåde er dog ikke
blevet sanktioneret.

/Peter
--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-08-02 19:41

On Sun, 4 Aug 2002 18:30:56 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Bestemt, men du må ikke gå så langt som til at opfordre til noget, der
>ikke er lovligt derunder at skaffe kopier fra "vildt fremmede".

Afhænger af din forståelse af "må ikke". Selvom en persons handlinger
er strafbare (som anstiftelse/medvirken) medfører det ikke automatisk
at derved fremskaffet materiale udelukkes som bevis.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-08-02 20:42

On Sun, 04 Aug 2002 20:41:18 +0200, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Selvom en persons handlinger
>er strafbare (som anstiftelse/medvirken) medfører det ikke automatisk
>at derved fremskaffet materiale udelukkes som bevis.

Hvordan vil det forholde sig, hvis man anmoder andre om at anskaffe fx
piratkopier af ens eget materiale? Fx jeg ejer et musiknummer, og Ib
ingen rettigheder over det nummer.

Jeg spørger Ib om han kan skaffe mit nummer til mig og Ib får fat i en
piratkopi.

Ib har således gjort noget ulovligt, men hvad med mig? Vil jeg:

1. være medvirkende til at få kopieret mit eget værk (som jeg har
fulde rettigheder over)
eller
2. være medvirkende til at Ib kopierer mit værk (hvilket Ib ikke må)

....?

Da det er en sag under privat påtale, kunne jeg dog forestille mig, at
det er et teoretisk spørgsmål.

--
- Peter Brodersen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-08-02 19:45

> Tja... det går jo meget godt for APG.

Såvidt jeg ved går de ikke (længere) og opfordrer til kopiering netop
pga. balladen, der var da digital kopiering stadig ikke var tilladt,
hvor flere, bla. jurister, var fremme med at fremgangsmåden overfor
bla. disc jockeys var tvivlsom.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-08-02 19:45

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Afhænger af din forståelse af "må ikke". Selvom en persons handlinger
> er strafbare (som anstiftelse/medvirken) medfører det ikke automatisk
> at derved fremskaffet materiale udelukkes som bevis.

Det er vi slet ikke uenige i.

--
Morten http://miljokemi.dk