SU og personligt ejet virksomhed
Fra : Steen Hansen

Dato : 04-08-02 15:52

Hej Gruppe

Jeg skal her til september starte på et studie på universitet. For at
kunne fakturere nogle kunder for nogle freelanceopgaver jeg laver vil
jeg gerne oprette en virksomhed til dette. I virksomheden vil jeg så
lade min indtjening stå og så blot udbetale den løn jeg må til mig
selv uden at min SU bortfalder. Jeg kan næsten regne ud at
virksomheden skal beskattes efter virksomhedsskatteloven.

Men er ovenstående lovligt og muligt?

Fra : Henrik

Dato : 04-08-02 16:06

> [...]
> selv uden at min SU bortfalder. Jeg kan næsten regne ud at
> virksomheden skal beskattes efter virksomhedsskatteloven.

SU.dk er din ven:

www.su.dk > Regler > Hvad må du tjene
http://www.su.dk/regler/hvad%5Fmaa%5Fdu%5Ftjene/egen%5Fvirksomhed.htm

Venlig hilsen

Henrik Kure

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-08-02 17:14

"Henrik" <mail@henrikkure.dk> wrote
> SU.dk er din ven:
> www.su.dk > Regler > Hvad må du tjene
> http://www.su.dk/regler/hvad%5Fmaa%5Fdu%5Ftjene/egen%5Fvirksomhed.htm

Jeg ved så ikke om jeg vil betragte SU.dk som Steens ven

Formuleringen derinde er ret utydelig i mine øjne. Som jeg forstår det vil
SU-Styrelsen tælle ens virksomheds overskud med i ens egenindkomst selvom
virksomheden beskattes efter virksomhedsskatteordningen, det lyder ikke helt
rimeligt i mine øjne, eller er det mig der læser det forkert?

--
Jakob Andersen
http://www.stresscd.dk/ - Udnyt stress positivt

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-08-02 17:39

Jakob Andersen wrote:

> [...]
> virksomheden beskattes efter virksomhedsskatteordningen, det lyder ikke helt
> rimeligt i mine øjne, eller er det mig der læser det forkert?

Jeg er enig med dig i en dårlig formulering.

Men nøgleordet er personlig indkomst.

Udbetaler du overskud til dig selv, er det personlig indkomst,
sparer du op i fx VS-ordningen, hedder det sjovt nok opsparet
overskud.
Iøvrigt helt som hvis det var sket i et selskab Aps - A/S.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-08-02 18:10

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote
> Men nøgleordet er personlig indkomst.
>
> Udbetaler du overskud til dig selv, er det personlig indkomst,
> sparer du op i fx VS-ordningen, hedder det sjovt nok opsparet
> overskud.

For lige at skære det ud i pap for mig selv:

Man kan tjene så meget man vil til en personligt ejet virksomhed under ens
studietid samtidig med at man modtager SU blot man ikke udbetaler mere i løn
til sig selv end størrelsen af ens fribeløb?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-08-02 18:35

On Sun, 4 Aug 2002 19:10:29 +0200, "Jakob Andersen"
<jakob@effectus.dk> wrote:

>Man kan tjene så meget man vil til en personligt ejet virksomhed under ens
>studietid samtidig med at man modtager SU blot man ikke udbetaler mere i løn
>til sig selv end størrelsen af ens fribeløb?

Sådan læser jeg nu ikke SU-styrelsens vejledning, men den er ikke
ganske klar.

Mit forslag vil være at du kontakter SU-styrelsen og får deres
utvetydige stillingtagen.

P.S. Bemærk at ovenstående ikke er egentlig juridisk rådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-08-02 21:42

Jakob Andersen wrote:

> For lige at skære det ud i pap for mig selv:

Samme emne behandles lige nu i dk.erhverv.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-08-02 21:41

Jakob Andersen wrote:

> [...]
> studietid samtidig med at man modtager SU blot man ikke udbetaler mere i løn
> til sig selv end størrelsen af ens fribeløb?

Ja, men det er meget vigtigt, at du opfylder alle betingelser for
at drive virksomhed i virksomhedsordningen.
Snak med en revisor eller skattevæsenet, før du starter, da en del
ting skal være opfyldt fra starten, og naturligvis i hele forløbet.

Og når du ophører, eller ikke opfylder betingelserne mere,
bliver alt det opsparede, samt din normale indkomst
i samme år (eller efterfølgende) beskattet.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-08-02 22:32

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote
> Ja, men det er meget vigtigt, at du opfylder alle betingelser for
> at drive virksomhed i virksomhedsordningen.

Såhvidt jeg kan se er de følgende:

1. Virsomhedens regnskab lever op til bogføringsloven

2. Du driver virksomhed og er ikke blot kamufleret lønmodtager (Du skal
have flere kunder og må ikke bruge hovedparten af din tid på en kunde)

3. Du skal have en klar regnskabsmæssig adskillelse af virksomhedens
økonomi og den private økonomi.

Det sidste punkt kunne jeg godt tænke mig at få uddybet, hører det til her
eller skal jeg i dk.erhverv?

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 05-08-02 18:40

> [...]
helt
> rimeligt i mine øjne, eller er det mig der læser det forkert?

Alternativt kan oprettes et ApS. Her er der i hvert fald ingen problemer med
samspillet mellem SU reglerne og skattelovgivningen. Kræves dog at du har
kDKK 125 at skyde ind fra starten. Endvidere bliver de årlige
administrationsomk. lidt højere som følge af kravet om revision.

Henrik

Fra : Steen Hansen

Dato : 05-08-02 17:02

steen_hansen2000@yahoo.dk (Steen Hansen) wrote
> Men er ovenstående lovligt og muligt?

Tak for svarene, jeg kigger nærmere på diskussionerne i dk.erhverv