ccs: box-positionering i en box.
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 04-08-02 12:52

Hej!

Jeg har et lille problem, som jeg ikke ved om kan løses med css.

Jeg vil gerne have en stor box fyldt med tekst. Inde i den store box vil
jeg gerne have en mindre box. Den skal placeres i bunden og højre side.
Teksten i den store box skal så fortsætte nedad venstre side af den lille
box.

Jeg kender ikke på forhånd størrelsen (højden) af de 2 boxe.

Kan det lade sig gøre?

Bjarne

Fra : KH

Dato : 04-08-02 13:38

"Bjarne Wichmann Petersen" <nospam.nospam@mekanix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> box.
>
> Jeg kender ikke på forhånd størrelsen (højden) af de 2 boxe.

Hej Bjarne.

Hvorfor ikke bare i alm. HTML?
Og så lave det med <Table>?
Det er altså kun et forslag.

Mvh Klaus.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head>
<title></title>
</head>

<tbody>
bgcolor="#ffffff">
<tbody>
border="1">
</tbody>
</tbody>

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 04-08-02 14:59

KH wrote:

> Hvorfor ikke bare i alm. HTML?
> Og så lave det med <Table>?
> Det er altså kun et forslag.

Fordi jeg godt kunne tænke mig at prøve at lave siden uden tables, frames
osv.. Skulle vist være en af ideerne bag css?

Jeg har kigget på dit foreslag, og er lidt forvirret. Kan ikke rigtig
gennemskue *hvor* du vil have teksten i den store boks ind. Har prøvet lidt
forskellige steder, men ingen steder får jeg tekst til venstre for den
lille boks?

Og så kan jeg slet ikke gennemskue hvad <tbody> har af formål i dit
eksempel?

Og hvad er formålet med den sidste/3. tabel?

Bjarne

Fra : KH

Dato : 04-08-02 15:14

> [...]
> eksempel?
>
> Og hvad er formålet med den sidste/3. tabel?

Der må være noget, jeg har overset.
Beklager.
Jeg prøver lige med boks og css.
Jeg har lavet noget lignende på en af min hjemmesider.
Jeg skal bare lige finde det.
Det er nemlig lavet med en "Div boks"-funktion.
Og så har jeg tekstombrydningen, som du efterlyser.

mvh. Klaus.

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 04-08-02 16:46

KH wrote:

> [...]
> Jeg skal bare lige finde det.
> Det er nemlig lavet med en "Div boks"-funktion.
> Og så har jeg tekstombrydningen, som du efterlyser.

Uh, det lyder godt! ;)

Har lavet noget som *næsten* er derhenad. Eneste problem er så at der ikke
er nogen tekstombrydning, men tekster står oven i hinanden. :-/

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<head>
<title>Test</title>
</head>
div.box1 {
width: 300px;
margin: 0px auto;
margin-top: 200px;
border: thin solid red;
position: relative;
}
div.box2 {
display: block;
width: 100px;
border: thin solid blue;
float: right;
position: absolute;
bottom: 0px;
right: 0px;
}
meget gerne skulle løbe rundt om den lille boks.
Dette er hovedteksten i den "store" boks, som meget gerne skulle
løbe rundt om den lille boks.</p>

Fra : KH

Dato : 04-08-02 17:56

> Uh, det lyder godt! ;)
>
> Har lavet noget som *næsten* er derhenad. Eneste problem er så at der
ikke
> er nogen tekstombrydning, men tekster står oven i hinanden. :-/

[Klip]

Ja, jeg sad også lige og legede lidt med den.
Og det virker, hvis den lille boks er et billede.
Prøv lige at tage et kig på min egen side, hvordan den er lavet.
http://home20.inet.tele.dk/stockbroker/pro.html
Her har jeg et billede og ikke en tekstboks,
men tekstombrydningen er der.
Må man være så fri at spørge, om ikke du skulle lede efter en alternativ
løsning?
- Altså hvis det er for kompliceret.

Mvh. Klaus.

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 04-08-02 18:18

KH wrote:

> [...]
> http://home20.inet.tele.dk/stockbroker/pro.html
> Her har jeg et billede og ikke en tekstboks,

a) ... helt tekstombrydning er der ikke... ;) I mozilla, opera, konqueror
går teksten ind over billedet! ;)

b) Det du laver er helt alm. tekstombrydning/float efter bogen, hvor toppen
af den "flydende" boks flugter med toppen af den linie af teksten, hvor den
er sat ind. Ingen hokus pokus der.

Men det jeg gerne vil have er at bunden af den "flydende" boks flugter med
bunden af teksten. Den kan jeg sgutte greje. ;)

> Må man være så fri at spørge, om ikke du skulle lede efter en alternativ
> løsning?
> - Altså hvis det er for kompliceret.

Hvad skulle det være for en alternativ løsning? Droppe at have sådan en
boks nede i højre hjørne? ... det sker først når nogen siger til mig, at
det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

At bruge table eller lign., tjo, hvis nogen kan forklare mig hvordan, for
det tror jeg ikke umiddelbart kan lade sig gøre! ;)

Bjarne

Fra : KH

Dato : 04-08-02 18:25

> [...]
>
> At bruge table eller lign., tjo, hvis nogen kan forklare mig hvordan, for
> det tror jeg ikke umiddelbart kan lade sig gøre! ;)

Jeg skal prøve at forhøre mig rundt om, men jeg vil da ikke afskrive
muligheden.
Normalt siger man, at alt kan lade sig gøre. Spørgsmålet er bare hvordan.

Klaus.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 04-08-02 18:39

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> wrote in

> Men det jeg gerne vil have er at bunden af den "flydende" boks flugter
> med bunden af teksten. Den kan jeg sgutte greje. ;)

Monstro du ikke skulle se på noget absolut positionering, omend jeg ikke er
helt sikker på at browserfabrikanterne har implementeret standarden korrekt.
(en absolut positioneret boks skal placeres udfra boksens "containing
block" - jeg har lidt på fornemmelsen at nogle browsere altid positionerer
udfra browservinduet. Jeg har *ikke* lavet nogle tests overhovedet)

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 04-08-02 19:17

Andreas Haugstrup Pedersen wrote:

> [...]
> "containing block" - jeg har lidt på fornemmelsen at nogle browsere altid
> positionerer udfra browservinduet. Jeg har *ikke* lavet nogle tests

Det er lidt det jeg har prøvet på i mit eksempel lidt længere oppe.
Problemet er så at teksten i den store tekst ikke ombrydes, men kommer til
at ligge under den lille boks.

Bjarne