ventiler
Fra : Morten S.Pedersen

Dato : 04-08-02 13:13

Hej gruppe
Jeg er ny her,men bliver forhåbentlig snart mcèr ligesom jer andre.

Jeg har kik på en ældre Suzuki,men der er brændt to ventiler,nogen der ved
hvad sådan nogle de koster ?

Mange hilsner fra

Morten

Fra : Brian

Dato : 04-08-02 14:16

"Morten S.Pedersen" <m-s-p@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er ny her,men bliver forhåbentlig snart mcèr ligesom jer andre.
>
> Jeg har kik på en ældre Suzuki,men der er brændt to ventiler,nogen der ved

Jeg har givet ca. 130 pr. stk. for mine. Til en Honda CB 550 F Super Sport
fra ´77.
Brugt bør ca. være ½ pris.
Skal du selv skifte dem?

Brian

Fra : Kenn@primera.dk

Dato : 06-08-02 16:05

In news:aij9cs$k4n$1@sunsite.dk, Brian typed:

Jeg svarer lige på Mortens vegne, han er ikke i nærheden af en computer han
kan checke news på i den næste uges tid.

> Jeg har givet ca. 130 pr. stk. for mine. Til en Honda CB 550 F Super
> Sport fra ´77.
> Brugt bør ca. være ½ pris.
> Skal du selv skifte dem?

Det var meningen at Morten skulle have en MC, og han har tænkt lidt på et
vinterprojekt, hvor vi skruer og sætter i stand.

Vi har begge set hvordan man sliber ventiler, men har aldrig prøvet. Men
hvad, en gang skal være den første

kenn@primera.dk
www.primera.dk ´00 NissanPrimera 2,0 SRi
www.diversion.dk ´98 Yamaha XJ600S diversion

Fra : Kim K

Dato : 04-08-02 23:10

> Jeg har kik på en ældre Suzuki,men der er brændt to ventiler,nogen der ved
> hvad sådan nogle de koster ?
Skal du selv skifte? hvis du oplyser hvilken mc du tænker på- vil jeg med
glæde finde prisen i mc-nøglen
mvh Kim Persson

Fra : Kenn@primera.dk

Dato : 06-08-02 16:11

In news:newscache$7wac0h$ht4$1@kalvebod.groenjord.dk, Kim K typed:

Jeg svarer lige på Mortens vegne.

> Skal du selv skifte? hvis du oplyser hvilken mc du tænker på- vil jeg
> med glæde finde prisen i mc-nøglen

Ja, det var meningen at vi selv skulle skifte dem. Cyklen er en Suzuki GS
550 ´fra 1979, men intet er afgjort, den er nemlig ikke købt endnu.

Hvis du kigger, kan du så ikke lige se hvad et pakningssæt koster ?

Vi har sjusset os til at ventilerne nok koster ca 150,-/stk, og
pakningssættet ca. 450,-

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-08-02 17:13

Hej Kenn og Morten

I skal jo lige kende grunden til at ventilerne er brænt først ikke, ellers
sker det bare igen. Ventiler brænder ikke bare af af sig selv!

Jeg vil anbefale af købe en maskine er sund i motoren. I skal sikkert stadig
gå og nusse med den i løbet af vinteren. Jeg nævner lige et par typiske
"vinter nusse punkter":

Pletmailing af rust
Smøring af kronrørslejer og bagsvinger samt affjedringslinks.
Skift af olie og filter, forgaffelolie, kørlervædske
Adskillelse og rensning af kalibre og hovedcylindre
Rens af karburatorer
Justering af ventiler

o.s.v. Se resten i værkstedsmanualen.

Når i så skiller alt ad pånær motoren finder i sikkert en masse der skal
fixes eller skiftes. At købe en der også har motorskade synes jeg er et
økonomisk og håndværksmæssigt for stort brød at slå op.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 07-08-02 00:29

Kenn@primera.dk <kenn@nospam.dk> skrev i en
> [...]
> 550 ´fra 1979, men intet er afgjort, den er nemlig ikke købt endnu.
> Vi har sjusset os til at ventilerne nok koster ca 150,-/stk, og

Hva' mæ' prisen på en ny generator?
Gamle Zuki'ers (og det ér en 79'er) elnet sucks! :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-08-02 12:36

> [...]
> Jeg er ny her,men bliver forhåbentlig snart mcèr ligesom jer andre.
>
> Jeg har kik på en ældre Suzuki,men der er brændt to ventiler,nogen der

Lige netop omkring ventiler drejer det sig ikke blot om at udskifte de
gamle med nye/brugte: Ventiler skal slibes sammen med modsvarende
ventilsæder, hvorfor udskiftningen er en større operation der kræver
indsigt, rette værktøj og finfølelse, og som kun kan blive for dyr for
den som derfor er nødt til at sætte en mekaniker til jobbet (=nuværende
ejer?)!

Alene ved at du behøver at spørge til emnet, vil jeg anbefale dig IKKE
at hoppe på dén handel :-|

--
Armand.
(som til gengæld kunne)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-08-02 16:07

> Jeg har kik på en ældre Suzuki,men der er brændt to ventiler,nogen der ved
> hvad sådan nogle de koster ?

Hej Morten

I bilsprog betyder det motoren er brændt sammen. Hvis du kommer ind på et
værksted og bedet dem om at reparere motoren og rette grunden til at den
brændte sammen i første omgang koster minimum 6000kr. Jeg har en kammerat
der blvpræsenteret for en regning på 17.000 for reperation af lignende!

Kan man fixe det selv. Koster det måske 4000med nye ventiler og sæder,
pakningssæt, forskellige kæder o.s.v. Hold dig væk!

Køb en cykel der kører godt og er til at overskue økonomisk. Køb dig en
værkstedsmanual og lav de nemme serice selv og få en forhandler til at lave
de svære.

Fra : Brian

Dato : 07-08-02 07:39

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Hmmmm... jeg er fristet til at bede dig læse mine indlæg om Honda-Pigen. Der
er lidt lærdom at hente. Tro mig, det er ikke lige så nemt som det lyder.
Men, på den anden side, kan du lære noget du ikke får med ud fra et
værksted. Og.. det er nok meget rart når man en dag holder i vejkanten og
ikke kan komme videre. At man selv lige kan gøre et eller andet, for at
komme videre, eller i det mindste har en ide om hvad det er der er galt.

Brian