MC-ulykke nord for Helsingborg
Fra : Mickey

Dato : 04-08-02 12:04

Hej Gruppe,

Har lige fundet dette på Helsingborg Dagblads side:

Mc-förare dödades i krock

En dansk mc-förare omkom i går efter att ha krockat med en personbil på väg
112 mot Höganäs.
HÖGANÄS. En mc-förare omkom i en krock med en personbil på väg 112 i
korsningen söder om Jonstorp vid femtiden i går eftermiddag.
Motorcyklisten, som är dansk medborgare, färdades i sällskap med ett annat
motorcykelekipage i riktning mot Höganäs när en personbil plötsligt svängde
ut på vägen från Jonstorpshållet.
Mc-föraren körde in i sidan på bilen. Några förbipasserande narkossköterskor
kunde konstatera att mannen dött omedelbart.
- Föraren stod vid en stoppskylt, men hon har förmodlligen bara sett den
första av de två motorcyklarna eftersom hon släppte förbi den och sedan
körde ut på vägen, säger Lars Skotte, räddningschef på olycksplatsen.
I personbilen fanns fem personer, bland dem flera barn. De var alla chockade
efter olyckan och fördes till Helsingborgs lasarett i ambulans. Dit fördes
också den dödes reskamrat, också han från Danmark.
Enligt Lars Skotte är korsningen Höganäs-Jonstorp mycket olycksdrabbad.
- Vi har varit där flera gånger bara i år. Visserligen är sikten fri, men
det är väldigt mycket trafik i korsningen, säger han.
Olyckan begränsade framkomligheten och orsakade trafikstockning i flera
riktningar.

I kondelence til de efterladte.
--
Morten C
GSX600F '02

Fra : D@lby

Dato : 04-08-02 12:34

> [...]
> efter olyckan och fördes till Helsingborgs lasarett i ambulans. Dit fördes
> också den dödes reskamrat, också han från Danmark.

Puha! Lyder grimt...

--
-=D@lby=-
Suzuki GS500E '98

Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-08-02 13:15

"Mickey" <mickey_@-my4ever.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Motorcyklisten, som är dansk medborgare, färdades i sällskap med ett annat
> motorcykelekipage i riktning mot Höganäs när en personbil plötsligt

bilister................:(

Thomas

Fra : mikkel \(CB 600 F\)

Dato : 05-08-02 00:06

man burde sgu lære på køreskolen, som bilist, at vuderere en motor cykkel og
dens fart. det er nemlig usansyneligt svært at vudere hvor fart en
motorcykel kommer imod en med!!!!
dette er et gentagende problem, som også resultere i mange ulykker.
har ofte oplevet at der er en bil der er kørt lige ud foran mig. jeg har
kørt MC i 2 år, og har allerede udført 6 katastrofe opbræmsninger!!! det er
3 om året, og det er sgu for mange.
Ikke for at svine kvinder til på nogen måde, men det er sgu underligt at 5
ud af de 6 gange, har føren af bilen været en kvinde og den sidste gang var
det en 70-80 årig mand. der for er min konklution at det hovedsageligt er
kvinder der har svært ved at vudere motorcyklernes fart.

MVH
Mikkel (CB 600 F Hornet) som er træt af bilister som ikke ser motorcyklernes

PS: er der evt. en kvinde her inde kunne det være rart at høre om hun også
kender til broblemet og evt. har en teori om hvorfor det (for mit
vedkomende) hovedsageligt er kvinder der har problemer med at vuderere en MC
fart!