Uhedligt køb med VISA
Fra : Snedker

Dato : 04-08-02 11:19

En kammerat har købt et par solbriller over Internet. Han har betalt
hvad der svarer til kr. 1200.

Det er en kæde som har flere butikker i Europa (angiveligt), med
hovedkontor beliggende i græske Cypern.

I dag, som er 3 måneder efter, har han stadig ikke modtaget varen. Han
har skrevet flere gange, pr. e-mail, og hver gang fået lovning på, at
varen er på vej...du modtager snart et forsendelsesnummer...nu skal vi
se efter det...bla bla bla.

Hvad kan han gøre?

mvh
Morten Snedker
---
Klip det citerede væk, du ikke besvarer
Besvar venligst under det citerede

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-08-02 11:30

On Sun, 04 Aug 2002 12:19:08 +0200, Snedker
<morten@nospam_dbconsult.dk> wrote:

>Hvad kan han gøre?

Jeg går ud fra, at problemet er at pengene er trukke på hans kort?
Derudove antager jeg, at det var en traditionelt Internet-køb, dvs. at
der kun blev indtastet kortnummer og udløbsdato.

Er der skrevet under på noget, stiller sagen sig HELT anderledes end
beskrevet nedenfor!

Han skal gå ned i sin bank og kræve beløbet tilbageført med henvisning
til at den bestilte vare ikke er leveret. Oplys samtidig at det er et
Internet-køb.

Banken skal efterkomme en sådan henvendelse.

Derefter undersøger banken (via VISA) forløbet og hvis det viser sig
at være korrekt, at varen ikke er sendt, vil sælgeren - naturligvis -
skulle tilbagebetale beløbet (til VISA/banken - køberen har jo fået
sine penge).

Viser det sig omvendt, at tilbageførslen var uberettiget, vil
kortholderen skulle betale for undersøgelsen af forløbet - og
naturligvis betale beløbet tilbage til banken.

P.S. Bemærk at ovenstående ikke er egentlig juridisk rådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-08-02 12:43

In article <p90qku4c9vs8c017dormbmg1ehsnrqs1ke@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:
> On Sun, 04 Aug 2002 12:19:08 +0200, Snedker
><morten@nospam_dbconsult.dk> wrote:

[klip]

> [...]
> at være korrekt, at varen ikke er sendt, vil sælgeren - naturligvis -
> skulle tilbagebetale beløbet (til VISA/banken - køberen har jo fået

Er det nok at sælger har sendt varen ?? Hvad hvis denne mistes
undervejs ?? Skal sælger så ikke sende en ny, indtil den er
kommet køberen (forbrugeren) i henne ?

JonB

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-08-02 12:56

On Sun, 4 Aug 2002 11:42:36 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Er det nok at sælger har sendt varen ?? Hvad hvis denne mistes
>undervejs ?? Skal sælger så ikke sende en ny, indtil den er
>kommet køberen (forbrugeren) i henne ?

Hvis den mistes undervejs, så må transpotøren være ansvarlig for at
erstatningsvaren.
Selvom jeg burde vide det, så er jeg bare ikke klar over om det er
afsender eller modtager der skal rejse kravet,,,

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-02 14:10

Jon Bendtsen skrev i news:slrnakq4pc.bn8.bendtsen@brok.diku.dk

[klip]

> Er det nok at sælger har sendt varen ?? Hvad hvis denne mistes
> undervejs ?? Skal sælger så ikke sende en ny, indtil den er
> kommet køberen (forbrugeren) i henne ?

Jo - i et forbrugerkøb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 04-08-02 14:32

"Snedker" <morten@nospam_dbconsult.dk> skrev i en meddelelse
> En kammerat har købt et par solbriller over Internet. Han har betalt
> hvad der svarer til kr. 1200.
<KLIP>

Hvis din ven ønsker at få solbrillerne:

www.fs.dk har links og formularer til klager også handler udenfor DK.

Fra : goofy

Dato : 04-08-02 14:42

Hej
> [...]
> har skrevet flere gange, pr. e-mail, og hver gang fået lovning på, at
> varen er på vej...du modtager snart et forsendelsesnummer...nu skal vi

Jeg har selv handlet en del i USA med mit Visa kort, og 1 gang var varen
defekt og en gang udeblev varen.
Jeg kontaktede banken og udfyldte en blanket hvorpå jeg bl.a. angav årsag
til reklamation. ( defekt vare,udeblivelse) og i begge tilfælde fik jeg mine
penge retur, der gik dog laaaaag tid.
Så mit råd er
Kontakt din bank
Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-08-02 12:40

goofy skrev:

> Jeg kontaktede banken og udfyldte en blanket hvorpå jeg bl.a. angav
> årsag til reklamation. ( defekt vare,udeblivelse) og i begge tilfælde
> fik jeg mine penge retur, der gik dog laaaaag tid.

Banken skal betale pengene tilbage med det samme! Hvis du ikke har
pengene seneste to dage, efter banken har modtaget din indsigelse, har
den brudt sin aftale med PBS.

--
Mvh. Peter
"Fall is my favorite season in Los Angeles, watching the birds change