En pengemaskine (med risiko)
Fra : Garfield

Dato : 04-08-02 08:19

En sjov maskine man kan prøve og lege med, hvis man har nogle kontanter
liggende. Og selvf. har en passende risikoprofil.

Lån penge i Yen og sæt dem i NOK

Lånerente incl. bankmarginal om 2,5% i Yen
Placeringsrente i NOK ca. 6,75%

Fortjeneste: 4,50%p.a.

Hertil kommer, at der er forventninger om en styrket NOK og en faldende Yen.
Dette vil så bare øge forrentningen på dine penge.

Garfield_dk

Fra : Ivar

Dato : 04-08-02 10:44

Garfield skrev:

> Lån penge i Yen og sæt dem i NOK

Højrente-valutaer det med at kolapse, det er der set mange
eksempler på.
Hvis et land har betydelig højere rente end andre, sender det penge
ud af landet pga af spekulation som i dit eksempel. Hvis det bliver
udbredt, kan det ramte land få økonomiske problemer og valutaen
vil rasle ned.

Ivar

Fra : Garfield

Dato : 04-08-02 11:23

> [...]
> ud af landet pga af spekulation som i dit eksempel. Hvis det bliver
> udbredt, kan det ramte land få økonomiske problemer og valutaen

Pengene vil strømme til et højrente land - da forrentningen der er
bedre end ved at beholde dem i fx. DKK eller EUR.

Dette er netop, hvad der sker pt. med NOK.

Desuden er der flere faktorer der spiller ind omkring kursen på NOK.

* Omkring 01.10.2002 falder der olieskatter på omkring 55-60 mia NOK,
dette vil give et købspres, omend mange af positionerne allerede er
afdækket.

* Hvis der bliver krig i mellemøsten vil oliepriserne stige, og da Norge har
store beholdninger af netop olie vil det tiltrække en masse penge, da
Norge vil optræde som "sikkerhavn" på linie med CHF.

Endelig kan man, hvis man bliver bange undervejs kurssikre sine NOK'er
og derved fjerne risikoen. Dette koster jo så bare forrentningen. Men
er et godt instrument, hvis man føler, at det hele bliver for usikkert.

Garfield_dk

Fra : Ivar

Dato : 04-08-02 13:09

Garfield skrev:
> Pengene vil strømme til et højrente land - da forrentningen der er
> bedre end ved at beholde dem i fx. DKK eller EUR.

Det er rigtig og på kort sigt vil kurserne stige pga. den store interesse
i at købe. Renterne skal dog betales, dvs. der skal en større
værdi-strøm ud af landet, det harmonerer ikke med at der er
en høj købekraft i landet pga. valutaens høje værdi, hvilket
resulterer værdi-strøm ind i landet. Ofte sker der et kollaps.

For 10 år siden tilbød næsten alle banker privatkunder, at lave
sådanne valutaspekulationer (arbitrage) for et beløb 5 eller 10
gange over den indskudte sikringssum. Mange satte deres penge
i højt forrentede spanske pesetas eller australske dollars, men
valutaerne kollapsede og mange mistede deres penge. Bankerne
stoppede derefter at tilbyde privatkunder disse "gearede" handler.

Man kan sagtens tjene penge på arbitrage, men det er nøjagtig lige
som al anden spekulation, går man efter de store gevinster er
chancerne for tab også store.

Ivar

Fra : alexbo

Dato : 04-08-02 15:07

Garfield <garfield@email.dk> skrev

> Lån penge i Yen og sæt dem i NOK

For nogle år kastede direktøren for et stort forsikringsselskab sig sammen
med familie og venner sig ud i et sådant eventyr.
De lånte schweizer-frank billigt og købte højtforrentede svenske
obligationer.

Men desværre, franken steg og kronen faldt
Det kostede dem mange millioner.

Med hensyn til Yen og NOK
Er der jo også en grund til at japanske banker ikke selv opkøber norske
papirer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael

Dato : 05-08-02 08:51

> [...]
>
> Hertil kommer, at der er forventninger om en styrket NOK og en faldende Yen.
> Dette vil så bare øge forrentningen på dine penge.

Hejsa,

Det lyder meget interessant... hvordan gør man i praksis.. altså låner i yen?
Og hvor meget sikkerhed kræves der?

Michael

Fra : Garfield

Dato : 05-08-02 15:58

"Michael
> Hejsa,
>
> Det lyder meget interessant... hvordan gør man i praksis.. altså låner i
yen?
> Og hvor meget sikkerhed kræves der?

Hej Michael,

lån i Yen er noget din bank sørger for.

Renten er ca. 0,2% + bankens marginal (afhænger af hvad man kan forhandle
sig frem til).
Din bank sørger ligeledes for at lave det NOK aftaleindskud.

Omkring sikkerheden - det afhænger jo af, hvor solid du selv er, men
umiddelbart vil
banken kræve, at du måske kommer med 10-20% af pengene selv (en slags
overdækning),
som når der er tale om aktiegearing.

Fx. du låner for kr. 1.000.000 i modværdien af Yen - samt du lægger selv kr.
200.000 på
bordet. Disse 1.200.000 sættes så i NOK aftaleindskud.

Vh. Garfield

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 13:37

hvor er du uddannet henne? *LOL*

Fra : Garfield

Dato : 16-08-02 09:57

Hvor er du dog saglig

Du kommer jo kun og sviner til. Du lyder som en forsmået - fyret -
børsmægler?

Kom dog med nogle saglige modargumenter - fremfor bare at sige "jeg er bedre
end alle I andre".

Vh. Garfield_dk