Succerige spin offs
Fra : Windom Earle

Dato : 04-08-02 01:08

Har gået lidt og trillet med tanken om der egentlig har været nogle spin off
serier som har haft mere succes end deres originale forgængere. Er der nogen
som kan komme på nogen?

Fra : Mogens

Dato : 04-08-02 09:54

On Sun, 4 Aug 2002 02:07:51 +0200, "Windom Earle"
<not_giving_away_my_@ddress.com> wrote:

>Har gået lidt og trillet med tanken om der egentlig har været nogle spin off
>serier som har haft mere succes end deres originale forgængere. Er der nogen
>som kan komme på nogen?

Om den har mere succes ude omkring ved jeg ikke, men her i huset vil
vi da hellere se Frasier end Sam's Bar og Frasier startede netop som
en birolle i baren.

mvh Mogens

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 04-08-02 11:34

> [...]

>serier som har haft mere succes end deres originale forgængere. Er der nogen

Spin-off fra film eller andre serier?

Buffy er jo nærliggende.

Jeg ved ikke hvordan man måler success men man kunne nævne "Honey I
shrunk the kids" og "Nikita".

Dit spørgsmål er lidt svært, for det kræver at en serie / film har
haft en vis form for success for at nogen gider lave en spin-off.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mads Breddam

Dato : 04-08-02 14:21

> [...]
off
> serier som har haft mere succes end deres originale forgængere. Er der

Hvad med det her Pokémon noget.... Jeg mener det startede som et Nintendo
spil, der aldrig rigtig solgte noget.

--
Mads Breddam
breddam@esenet.dk

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen,
musiker.

Fra : CybaMerc

Dato : 04-08-02 14:36

A long time ago in a galaxy far, far away....
Mads Breddam wrote:

>Hvad med det her Pokémon noget.... Jeg mener det startede som et Nintendo
>spil, der aldrig rigtig solgte noget.

Pokémon-spillene solgte fremragende allerede inden tv-serierne,
filmene, merchandize etc. Det er jo heller ikke just normalt at udvide
konceptet, hvis det ikke er populært til at starte med.

Fra : Erik

Dato : 04-08-02 15:27

"Windom Earle" <not_giving_away_my_@ddress.com> skrev i en meddelelse
> [...]
off
> serier som har haft mere succes end deres originale forgængere. Er der

Serien M.A.S.H må da siges at være mere populær end filmen.
Så er der også serien Angel som er spinoff fra Buffy the Vampire Hunter.
Den har nok ikke helt så stor succes som Buffy endnu,
men personligt synes jeg den er bedre.

--
Erik

Fra : Erik

Dato : 04-08-02 15:33

"Erik" <eor@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så er der også serien Angel som er spinoff fra Buffy the Vampire Hunter.
> Den har nok ikke helt så stor succes som Buffy endnu,

Glemte forresten at Buffy jo også er en spinoff af filmen fra 1992
med Kristy Swanson og Luke Perry.

--
Erik

Fra : Finn Nielsen

Dato : 04-08-02 19:15

"Erik" <eor@mail.dk> writes:

> "Erik" <eor@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Glemte forresten at Buffy jo også er en spinoff af filmen fra 1992
> med Kristy Swanson og Luke Perry.

Ikke helt korrekt. Serien er et spinoff af Joss Whedons originale
filmscript, ikke af selve filmen. Der er et par forskelle, f.eks. brændte
Buffy skolen ned og blev smidt ud af skolen i scriptet og det referes i
serien som grunden til at de flytter til Sunnydale, dette skete ikke
i filmen. Og så er der den lille detalje at i filmen kan vampyrer flyve,
det kan de ikke i serien.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

"Creatures seemed to turn up in the world randomly, and certainly not
according to any pictures in a book." - The science of Discworld

Fra : EH

Dato : 06-08-02 00:06

Finn Nielsen <spamtrap1@zznyyd.dk> wrote in message news:<m3u1mav6bq.fsf@triton.zznyyd.dk>...

> Ikke helt korrekt. Serien er et spinoff af Joss Whedons originale
> filmscript, ikke af selve filmen.

Jeg mener ikke det er korrekt at kalde det en spinoff. Det er som sagt
når man en "lille" figur i serie bliver uventet populær og man laver
noget om den figur. Her er det mere tale om en fortsættelse, Buffy i
serier er samme buffy som i filmen (selv om det jo er en ande
skuespiller). Der har været rygter om at Luke Perry dukker op i næsten
sæson hvor han gentager sin rolle (samme figur) som i filmen, og altså
kender Buffy.

> Der er et par forskelle, f.eks. brændte
> Buffy skolen ned og blev smidt ud af skolen i scriptet og det referes i
> serien som grunden til at de flytter til Sunnydale, dette skete ikke
> i filmen.

Nu har jeg faktisk ikke set film (hører den er elendig ;) - hvad skete
ikke i filmen? At skolen brændte ned eller at man ikke ser dem flytte
til sunnydale?

> Og så er der den lille detalje at i filmen kan vampyrer flyve,
> det kan de ikke i serien.

Men de kan fandme hoppe *G*

Fra : Finn Nielsen

Dato : 06-08-02 07:00

tilfaeldig@fcuk-me.co.uk (EH) writes:

> [...]
> noget om den figur. Her er det mere tale om en fortsættelse, Buffy i
> serier er samme buffy som i filmen (selv om det jo er en ande

Om det er en spinoff er vel en definitions sag, men serien fortsætter
efter det originale filmscript ikke efter selve filmen.

> Der har været rygter om at Luke Perry dukker op i næsten
> sæson hvor han gentager sin rolle (samme figur) som i filmen, og altså
> kender Buffy.

Det håber jeg bliver ved rygtet.

> Nu har jeg faktisk ikke set film (hører den er elendig ;)

Det er den også!

> - hvad skete ikke i filmen? At skolen brændte ned eller at man ikke ser
> dem flytte til sunnydale?

Begge dele. Skolen bliver ikke brændt ned i filmen. Og som de fleste
action film så stopper den naturligvis efter at helten har besejret
skurken og alt er fryd og gammen, men i princippet kunne man da godt
forestille sig at Buffy også efter filmen ville være blevet smidt ud.

> Men de kan fandme hoppe *G*

Jep, men de bliver ikke hængende i luften.

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 04-08-02 21:10

> [...]
off
> serier som har haft mere succes end deres originale forgængere. Er der

De nyere Star Trek serier (startende med The Next Generation) må siges at
have væsentlig mere succes end den oprindelige.

M.v.h.
Olav

Fra : Windom Earle

Dato : 04-08-02 22:03

Ja jeg havde også selv tænkt på Star Trek, men den tæller vel ikke helt som
spin off? Det er jo mere en fortsættelse af serien (tror jeg nok, håber ikke
jeg ophidser nogle trekkies ved at sige det *S*). Spin off, er det ikke hvor
man tager en figur fra en film/serie som har vist sig populær hos publikum
og giver ham/hun/den sin egen hovedrolle? Problemet ved spin offs er jo at
disse figure ofte er flade og udvikles til noget som ikke er lige så
"elskværdiget" som deres originale personligheder.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 04-08-02 22:18

Windom Earle wrote:
> [...]
> hovedrolle? Problemet ved spin offs er jo at disse figure ofte er
> flade og udvikles til noget som ikke er lige så "elskværdiget" som

Kan Babylon 5, DS9, Voyager og de dersens ting ikke regnes for spin-offs?
Eller hvordan er det nu, at alle disse serier hænger sammen?

/Nikolaj

Fra : EH

Dato : 06-08-02 00:01

"Olav M.J. Christiansen" <omjc@nospampleasee-kontor.dk> wrote in message news:<3d4d8a92$0$78187$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> De nyere Star Trek serier (startende med The Next Generation) må siges at
> have væsentlig mere succes end den oprindelige.

Det vil jeg absolute ikke give dig ret i. Det er muligt du først har
hørt om dem men de har haft ret meget succes.

Det er right NBC aflyste serien i sin tid (ligesom 20 filmselskaber
afviste Starwars fordi der ikke var potentiale i det ;) og at TNG ikke
blev det. Men måden de målte seertal på er siden blevet lavet om, hvis
man havde brugt den gamle model ville serien næppe være blevet aflyst.
Og da det blev det startede det enorme brevskrivnings kampagner for at
få serien genoptaget.

Da den så blev stoppet i Network gik den i "syndication" og i løbet af
de næste 10 år var der ikke et tidspunkt hvor den ikke blev vist på
flere stationer i USA. Tit blev der tænkt på at starte serien igen
fordi den originale serie blev ved med at være populær (Der kom en
kortere animeret serie med de orignale stemmer).

Da den første Rumfærge blev bygget i 1976, skrev glad fans til den
Amerikanske president (og NASA) for at klage over at rumfærgen skulle
hedde "Constitution" - de mente det var mere passende at kalde den
"Enterprise" - og det blev navnet så ændret til. Iroinsk, fordi den
først rumfærge blev mere brugt til tests, og kom aldrig i rummet.
(http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/resources/orbiters/enterprise.html
)

Dette fik tv rigtig tænt på at lave en ny serie, men så kom Starwars
og så besluttede man at lave en film i stedet, og en til og en etc -
stadigvæk tænkte de på serie (tv producere snakker og snakker ;) men
nu mente man at de orignelle skuespillere nok var lidt for gamle og så
lavede man en ny serie med nye skuespiller, mens den originelle serie
stadig kørte i biograferne.

Og stadigvæk kører den originelle serie på tv i usa - og er ude på
dvd.

Nu kører TNG jo i biografener, men jeg ved ikke om jeg vil sige den er
væsentlig mere populær en den originelle.

Iøvrig syntes jeg det er forkert at kalde det en spinoff, en rigtig
spinoff er når en person i en serie (måske film) er blevet
overraskende populær og hvor man så forsøger at tjene ind på det ved
at lave en ny serie med den person.

Fraiser som er nævnt her i tråden er et god eksempel, og Benson lige
så - han havde en mindre rolle i "S.o.a.p." men blev vildt populær, så
man hev ham ud til hans egen serie, specielt lavet til ham. Hvis nu
Arches hund i den nye Enterprise serie blev populær og fik en egen
serie ("Dogs in space?") så kunne man vel kalde det en spinoff ;)

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 06-08-02 10:20

"EH" <tilfaeldig@fcuk-me.co.uk> skrev i en meddelelse
> Det vil jeg absolute ikke give dig ret i. Det er muligt du først har
> hørt om dem men de har haft ret meget succes.

Nu bliver jeg selvfølgelig nødt til at protestere da jeg for ret mange år
siden både så TOS (The Original Series) såvel i TV (dog kun i mindre omgang)
som på film. Godt nok har jeg ikke set hele TOS, men jeg har dog set nok af
den til at mene at jeg kender den rimelig godt.

> Nu kører TNG jo i biografener, men jeg ved ikke om jeg vil sige den er
> væsentlig mere populær en den originelle.

Efter danske forhold må TNG (og de andre) siges at være en større succes. I
1996 stiftede man foreningen trekkies.dk som p.t. har over 700 medlemmer. Om
det er den samme trend i USA eller andre steder i verden skal jeg lade være
usagt, men jeg kan da citere fra trekkies.dk's egen hjemmeside omkring
populariteten af de enkelte serier:

"MEDLEMS POLL - Medlemmerne har stemt således:

Hvilken serie er den bedste? - Stemmer: 33
The Original Series 3%
The Animated Series 0%
The Next Generation 45%
Deep Space Nine 12%
Voyager 30%
Enterprise 10%"

Selv om der åbenbart ikke var mange der afgav stemmer i forbindelse med
denne 'poll' er tendensen ihvertfald klar. TOS er mindre populær end de
andre. Det kan selvfølgelig ikke tages som et direkte udtryk for at TOS ikke
var populær da den kom frem, men ihvertfald er alle de efterfølgende serier
(undtagen tegnefilmene) væsentligt mere populære idag.

> [...]
> spinoff er når en person i en serie (måske film) er blevet
> overraskende populær og hvor man så forsøger at tjene ind på det ved

Hmmmm. Så ved jeg ikke hvad man skal kalde det. I f.eks. TNG ser man jo
næsten ingen af de gamle besætningsmedlemmer. Der er et par gæsteoptrædender
hist og pist af f.eks. Spock, men ellers vil jeg da mene at det må betegnes
som et spin-off. Man har jo opfundet et univers, som man så arbejder videre
med. I dette tilfælde er det ikke en person, men alt det omkringliggende
(universet, teknologien, historien...) man har genbrugt. Hvis det ikke er en
spin-off ved jeg ikke hvad det er...

> [...]
> Arches hund i den nye Enterprise serie blev populær og fik en egen
> serie ("Dogs in space?") så kunne man vel kalde det en spinoff ;)

Enig omkring både Frasier og Benson, men kan man ikke sige at rumskibet
Enterprise blev så populært at det fik sin egen serie

Olav

Fra : Mogens

Dato : 06-08-02 10:37

On Tue, 6 Aug 2002 11:20:22 +0200, "Olav M.J. Christiansen"
<omjc@nospampleasee-kontor.dk> wrote:

>Enig omkring både Frasier og Benson, men kan man ikke sige at rumskibet
>Enterprise blev så populært at det fik sin egen serie

Nej da, det er jo et nyt rumskib i hver serie.

Hvis jeg må bevæge mig ud på et andet sidespor, så synes jeg at
det er morsomt at se hvordan personer fra en serie af og til
gæsteoptræder i en anden f.eks. hvor en fra Skadestuen (ER) tager
til New York og møder nogen fra Aftenwagten (Third Watch)

Ja, jeg ved godt jeg ser for meget TV.

mvh Mogens

Fra : T. Liljeberg

Dato : 08-08-02 05:06

On Tue, 06 Aug 2002 11:36:51 +0200, Mogens <moveng@portalen.no> wrote:

> [...]
>gæsteoptræder i en anden f.eks. hvor en fra Skadestuen (ER) tager
>til New York og møder nogen fra Aftenwagten (Third Watch)

I USA kaldes det cross-overs - min personlige favorit er nok en af de
første cross-over episoder mellem "Law and Order" og "Homicide: Life
on the Street". To fortrinlige tv-serier, imho.

Tom

---
Puritanism: The haunting fear that someone,
somewhere, may be happy. - H.L. Mencken

Fra : Taba

Dato : 04-08-02 22:36

Der var engang en film der hedder "Due South" med en canadisk mounty som tog
til Chicago for at opklare en sag.
Det var en TV-film, men den blev så populær at man lavede en serie bagefter.
Serien efter min mening var noget af det bedste jeg havde set på tv, og jeg
blev pissehamrende sur da jeg fandt ud af at tv2 ikke sendte den mere og at
vi mistede en svensk (TV5 tror jeg den hed) på vores kabelnet som var min
eneste kilde til serien da tv2 stoppede med at vise den :-/

Om serien ligefrem havde mere succes end forgængeren aner jeg ikke, men det
mener jeg nu den havde...

Fra : Erik

Dato : 05-08-02 14:37

"Taba" <famtabaREMOVE@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi mistede en svensk (TV5 tror jeg den hed) på vores kabelnet som var min
> eneste kilde til serien da tv2 stoppede med at vise den :-/

Var det ikke ham som havde en ulv eller slædehund, som hjalp ham i ny og næ?

--
Erik

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-08-02 20:27

Erik escribió / skrev

> Var det ikke ham som havde en ulv eller sl‘dehund, som hjalp ham i
> ny og n‘?

Det var det nemlig. Serien var IMHO ganske morsom.

Fra : Taba

Dato : 05-08-02 22:10

> Var det ikke ham som havde en ulv eller slædehund, som hjalp ham i ny og
næ?

> --
> Erik

Jo lige præcis... Den serie var for cool. Jeg kunen godt lide dens personer
og deres udvikling, men ak, jeg kan ikke se den mere... *snøft*

--
/Taba
Fjern "REMOVE" i mail adr. for at svare direkte

Fra : Michael Skov

Dato : 05-08-02 09:57

nikol@jsbpoarmg.dk skriver:
>Kan Babylon 5, DS9, Voyager og de dersens ting ikke regnes for spin-offs?
>Eller hvordan er det nu, at alle disse serier hænger sammen?
hvis vi nu siger at et spin-off er noget der bliver taget ud af en serie
og bliver givet sin egen så er DS9 vel et spin-off. Den bliver refferet
til i TNG og får så sin egen serie i 1993. Den kører sideløbende med THG
indtil 1994 hvor TNG stopper.

Babylon 5 har sin egen spin-off. 'Nemlig J. Michael Straczynskis
ufuldendte Crusade.

Der er sku mange spin-offs men den dårligste er nok
Star Wars The holliday special

MU!
PERCHIK "Money is the world's curse"
TEVYE " May the Lord smite me with it! And may I never recover!"
From Fiddler on the Roof (1971)
MU! (http://www.mobilixnet.dk/~mob65045/?22/)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-08-02 10:13

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> wrote:

** Indeholder bittesmå spoilers for TNG og DS9 **

>og bliver givet sin egen så er DS9 vel et spin-off. Den bliver refferet
>til i TNG og får så sin egen serie i 1993.

Ja, et par afsnit ser man Quark fra DS9 i TNG.

>Den kører sideløbende med THG indtil 1994 hvor TNG stopper.

Det er også interessant at bemærke pilot-afsnittet af DS9, hvor Picard
og Riker svjh er med. Det er også interessant at Riker (og kopien af
Riker) gæsteoptræder i DS9 og at Worf midt i serien flytter til DS9.

Så jeg er helt enig i at DS9 er i højere grad en spin-off fra TNG end
TNG er spin-off fra TOS og VOY er spin-off fra DS9 osv.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-08-02 10:22

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> escribió

> Der er sku mange spin-offs men den dårligste er nok
> Star Wars The holliday special

Du har ikke set http://us.imdb.com/Title?0088515 (Ewoks - tegnefilms
tv-serien)?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Skov

Dato : 05-08-02 10:44

lars@intercambiodvd.com skriver:
>Du har ikke set http://us.imdb.com/Title?0088515 (Ewoks - tegnefilms
>tv-serien)?

Jo. Du har ikke set SW HS.
Den SUCKS big time.
Jeg vil hellere se samtlige afsnit af de små Ewoks end se det lort igen.

MU!
PERCHIK "Money is the world's curse"
TEVYE " May the Lord smite me with it! And may I never recover!"
From Fiddler on the Roof (1971)
MU! (http://www.mobilixnet.dk/~mob65045/?22/)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-08-02 11:11

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> escribió

> Jeg vil hellere se samtlige afsnit af de små Ewoks end se det lort igen.

Damn, saa maa den vaere ringe!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-08-02 23:04

> [...]

> serier som har haft mere succes end deres originale forgængere. Er der nogen

Hvad med Police Squad med Leslie Nielsen - de blev da væsentlig bedre
med Naked Gun filmene ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Robert Eriksen

Dato : 06-08-02 00:06

"[2900] Jesper Haaber Gylling" wrote:

> Hvad med Police Squad med Leslie Nielsen - de blev da væsentlig bedre
> med Naked Gun filmene ?!

I det tilfælde er det vist Naked Gun filmene der er spin-off.
Serien kom først

/Robert

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-08-02 06:51

Robert Eriksen <roe@adr.dk> wrote:

> [...]
> væsentlig bedre > med Naked Gun filmene ?!
>
> I det tilfælde er det vist Naked Gun filmene der er spin-off. Serien kom

Jep det er da rigtigt. 8-D

-- Med venlig hilsen Jesper ) http://www.gylling.net/

Fra : Robert Eriksen

Dato : 16-08-02 10:45

Windom Earle wrote:

> Har gået lidt og trillet med tanken om der egentlig har været nogle spin off
> serier som har haft mere succes end deres originale forgængere. Er der nogen
> som kan komme på nogen?

Bare lige for at rive op en gammel tråd.

Daria fra Beavis & Butt-Head fik da sin egen serie. Om den pt er lige
så populær som B&B var i sin tid skal jeg ikke kunne sige.

Og så verdenshistoriens mest succesrige spin off:
Anders And

/Robert

Fra : Anders Boegh

Dato : 16-08-02 12:39

"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så populær som B&B var i sin tid skal jeg ikke kunne sige.
>
> Og så verdenshistoriens mest succesrige spin off:

Frasier - Langt mere populær end Cheers nogensinde var ...
og Benson - Måske var Soap mindst lige så populær, men da man valgte at gøre
den stueren døde den, mens Benson blev ved og ved og ved ... Der er vist
også nogle ældre sitcoms, Archie Bunker e.l. men dem kan jeg ikke på stående
fod.
Bøgh