trappeleje og flyttesyn
Fra : Anders

Dato : 03-08-02 22:37

Hej

Er det korrekt at udlejer ikke kan opkræve flyttesynsgebyr?
Er det korrekt at udlejer ikke kan anvende trappelejefidusen i småejendomme
indenfor de første to år efter indflytning?

Mvh. Anders

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 04-08-02 11:32

Anders <no@spam.dk> skrev i news:aihic5$eip$1@sunsite.dk
> Hej
>
> Er det korrekt at udlejer ikke kan opkræve flyttesynsgebyr?
Der står intet i loven om, at udlejer må opkræve flyttesynsgebyr, der står
heller ikke, at han ikke må.
> Er det korrekt at udlejer ikke kan anvende trappelejefidusen i
småejendomme.
> indenfor de første to år efter indflytning?
Trappeleje kan komme til anvendelse i ejendomme, der er taget i brug efter
1991 eller hvis en beboelseslejlighed udelukkende blev brugt til erhverv d.
31/12-1991.
Der står ingen bemærkninger om, at det skulle være anderledes for småhus
altså ejendomme med mindre end 7 lejemål.
Men måske er der andre, der har kendskab til det skulle stå andre steder??
Det jeg har fundet står i hvert fald i lejelovens § 53.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Tom Christensen

Dato : 04-08-02 12:55

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

?
> [...]
> Men måske er der andre, der har kendskab til det skulle stå andre steder??
> Det jeg har fundet står i hvert fald i lejelovens § 53.

Øøøh hva' for noget ? Jeg tror lige du skal læse HELE § 53 igen.

Der kan aftales trappeleje uanset ibrugtagningstidspunktet. Trappeleje er
lovligt i henhold til § 53, stk. 2, sidste pkt.

Men andre lejereguleringer kan ikke komme til anvendelse, medmindre man er
omfattet af undtagelserne i stk. 7 og 8 eller anden undtagelse.

/Tom Christensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-08-02 15:51

> [...]
> altså ejendomme med mindre end 7 lejemål.
> Men måske er der andre, der har kendskab til det skulle stå andre steder??

Det fremgår i Lov om midlertidig regulering af lejeforholdene (ML), kap. IV
A Huslejeregulering for mindre ejendomme (småhuse), at reglerne i Lejelovens
kap. VIII er gældende for "almindelige småhuse" (ikke finansieret med
indekslån efter § 29, stk. 2 i lov om realkredit).
Altså, man kan godt lave trappelejeklausuler i småhuse, og der er ikke noget
med, at lejen ikke må stige de første to år af lejeperioden.

Mvh. Camilla

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 05-08-02 16:12

Camilla Scharff <camischa@jubiimail.dk> skrev i
> [...]
noget
> med, at lejen ikke må stige de første to år af lejeperioden.

Tak for det!!!
Jeg har ikke ML, så jeg ku ikke se efter, godt du gad!!
MVH Rikke

Fra : Anders

Dato : 10-08-02 10:35

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
noget
> med, at lejen ikke må stige de første to år af lejeperioden.

LLO er uenig i dette og mener ikke at den gælder for småhuse; jeg kan
desværre ikke helt huske begrundelsen herfor, men det er der måske andre der
kan ?!