honda-pigen, hvad bør hun lade med??
Fra : Brian

Dato : 03-08-02 21:00

hvor meget skal sådan en Honda lade med ???
CB 550 f Super Sport ´77

Brian

Fra : Armand

Dato : 03-08-02 22:53

Brian <Brian@haarh.net> skrev i en news:aihcl6$re1$1@sunsite.dk...
> hvor meget skal sådan en Honda lade med ???
> CB 550 f Super Sport ´77

Som alle andre køretøjer med 12Volts akkumulator: 14,2 Volt!

--
Armand.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 03-08-02 23:35

Lade strømmen må ALDRIG over stige Ah / 3
spændingen skal være: 14,4V

M.v.h.
L. Madsen

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 04-08-02 00:25

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> Lade strømmen må ALDRIG over stige Ah / 3
> spændingen skal være: 14,4V
>
> M.v.h.
> L. Madsen

Jeg har aldrig set noget strømbegrænsende kredsløb. Altså lader den (ved
fladt batteri) med alt hvad generatoren kan levere (minus hvad cyklen selv
forbruger til tænding, lys mm).

Nu er min maskinpark selvfølgelig noget der næsten kunne stå på et teknisk
museum..
--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-08-02 16:09

> Jeg har aldrig set noget strømbegrænsende kredsløb. Altså lader den (ved
> fladt batteri) med alt hvad generatoren kan levere (minus hvad cyklen
selv
> forbruger til tænding, lys mm).

Der er heller ikke tale om et begrænser kredsløb .... der er bare tale om at
man ikke må lade med mere end den formel angiver ... hvis der var tale om et
begrænser kredsløb skulle man justere begrænseren hver gang man ville lade
på en akkumulator med et andet Ah tal ....

m.v.h.
l. madsen

Fra : Armand

Dato : 05-08-02 12:31

Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en
> [...]
selv
> forbruger til tænding, lys mm).
> Nu er min maskinpark selvfølgelig noget der næsten kunne stå på et

Jup!
Og dette gælder ikke mindst ladekredsløbet!
Suzuki's laderegulering (også den dag i dag!) er absolut simpelt og
derfor udsat for stor risiko for overspænding => sammenbrændte
komponenter :-|

For andre ladereguleringer gælder det at der hældes alle de Ampere på
som batteriet vil modtage- Det er bl.a deri at "reguleringen" består!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-08-02 00:30

On Sun, 4 Aug 2002 00:35:11 +0200, "Lasse Madsen"
<Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:

Hej Lasse.

>Lade strømmen må ALDRIG over stige Ah / 3
>spændingen skal være: 14,4V

Mht. ladespændingen er vi nogenlunde enige:
Et eller andet sted mellem 14,2 og 14,5 volt er i orden.

Mht. strømmen, så vil den lige efter start, kortvarigt, være meget
høj, idet batteriet lige er blevet voldtappet af starteren.
Den vil sikkert være op til 10 Amp. og det tager batteriet ikke skade
af, idet strømmen meget hurtigt vil falde til en rimelig værdi.

Princippet i en MC's ladesystem er at man arbejder med en
konstantspændingsgenerator, og lader strømmen til akkuen passe sig
selv

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 04-08-02 15:46

> Princippet i en MC's ladesystem er at man arbejder med en
> konstantspændingsgenerator, og lader strømmen til akkuen passe sig
> selv

Er spændingen ikke afhængig af omdrejningstallet? Synes da pærerne på min mc
lyser kraftigere, når den får flere omdrejninger?
Mvh
Anders O, CB 500

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-08-02 19:23

On Sun, 4 Aug 2002 16:45:51 +0200, "[8260]Anders Olesen"
<9822@NuHaaberJegIkkeDerErNogenDerHarEtDomaeneDerHedderSaadanHer.e.iha.dk>
wrote:

Hej Anders.

>Er spændingen ikke afhængig af omdrejningstallet? Synes da pærerne på min mc
>lyser kraftigere, når den får flere omdrejninger?

Jo, til en vis grad.
Fra tomgang og op til ca. 2000 RPM bygger generatoren op til de ca
14,5 volt den skal levere.
Over 2000 RPM ville spændingen ud af selve generatoren vedblive at
stige, hvis det ikke lige var fordi regulatoren holder den i skak.
14,5 volt og ikke mere tak !
Det du ser på lyset er helt normalt - når omdrejningstallet stiger fra
tomgang og op stiger spændingen fra de 12 volt der er på akkuen og til
de 14,5 volt generatoren lægger over akkuens klemmer for at lade.
Så det du beskriver med lyset er faktisk verdens simpleste trick til
at konstatere om en generator gør sin pligt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Brian

Dato : 04-08-02 19:32

"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så det du beskriver med lyset er faktisk verdens simpleste trick til
> at konstatere om en generator gør sin pligt

Og det gør den, lyset stiger i intensitet.
Men, faktisk er det så galt at hvis jeg triller i tomgang med lys på... går
MCén ud. For så laver den ikke mere strøm end den bruger. Jeg har lige haft
laddet batteriet helt op, og det holdt en dag. Then, kein mere Ström.
Når jeg kører uden lys, kan jeg få oparbejdet så meget strøm at jeg kan
bruge EL-starteren. Men, med lys på, VED jeg at jeg skal bruge
Kick-starteren.
Desuden kan den ikke rigtigt blinke med lys på. Og slet ikke "bippe"
samtidigt. Der sidder nemlig en lyd-tingest til blinkeren.

Det var lidt mere om status på strømmen på Hondaen. Håber det giver flere
gode råd.
Brian

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-08-02 20:38

On Sun, 4 Aug 2002 20:31:51 +0200, "Brian" <Brian@haarh.net> wrote:

Hej Brian.

>Og det gør den, lyset stiger i intensitet.

Så langt så godt

> [...]
>Når jeg kører uden lys, kan jeg få oparbejdet så meget strøm at jeg kan
>bruge EL-starteren. Men, med lys på, VED jeg at jeg skal bruge

Du har jo næsten selv givet svaret - Den akku har set bedre dage.
Som mange tidligere har skrevet til dig: Mål spændingen over akkuen
med motoren på ca. 3000 RPM.
Hvis spændingen stiger til 14.2 - 14,5 volt er ladesystemet i orden,
men akkuen færdig.

>Desuden kan den ikke rigtigt blinke med lys på. Og slet ikke "bippe"
>samtidigt. Der sidder nemlig en lyd-tingest til blinkeren.

Jeg ved ikke hvor stor generatoren er på din Honda - om den kan slæbe
samtlige forbrugere uden lidt support fra akkuen.
Du skal også lige være opmærksom på, at din akku har en anden funktion
foruden den at "holde på strømmen".
Den virker som en kæmpemæssig elektrolyt der er med til at udglatte
den pulserende jævnstrøm generatoren afgiver.
Hvis akkuen er defekt er dens evne som kæmpe elektrolyt nedsat, og de
arme forbrugere bliver udsat for den ikke særlig gode kvalitet
"jævnstrøm" generatoren og dens regulator smider efter dem.
Det gælder her specielt om at beskytte tændingsboksen - den er dyr.
Når du nu har fat i fejlsøgningen og udskiftning af akku, så adskil
samtlige stikforbindelser, rens dem grundigt, check at alle hunstik
griber hårdt nok, giv stikkene et ganske tyndt lag vaseline og saml
hele skidtet igen.
Den mest åndssvage fejl at lede efter er en kontaktfejl der viser sig
at være et korroderet stik - Det har jeg kun een kommentar til:
Dårlig vedligeholdelse!

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Brian

Dato : 04-08-02 21:34

> [...]
> med motoren på ca. 3000 RPM.
> Hvis spændingen stiger til 14.2 - 14,5 volt er ladesystemet i orden,

Jamen, den står jo og aflader med 0,3 amp. Så i teorien kunne akkumulatoren
(Batteriet ikke sandt?) være i orden. Det er købt som sprit nyt i Marts. Og
et top-Kvalitets batteri.

> [...]
> Den mest åndssvage fejl at lede efter er en kontaktfejl der viser sig
> at være et korroderet stik - Det har jeg kun een kommentar til:

Jeg har lige haft renset ALLE stik i MCén. Faktisk opdagede jeg at + var
irret over.. så den er også fixet. Jeg gav det hele en ordenlig gang
kontaktrens. Håber det er godt nok??

Brian

Fra : Steen Gruby

Dato : 04-08-02 22:43

On Sun, 4 Aug 2002 22:33:59 +0200, "Brian" <Brian@haarh.net> wrote:

Hej Brian.

>Jamen, den står jo og aflader med 0,3 amp. Så i teorien kunne akkumulatoren
>(Batteriet ikke sandt?) være i orden. Det er købt som sprit nyt i Marts. Og
>et top-Kvalitets batteri.

Det med at den aflader med 0,3 Amp er ikke særlig betryggende - det
vender vi lige tilbage til.
Men hvis den ikke kan starte efter en god køretur med lyset tændt, er
det ikke de 0,3 Amp afladning der har skylden.

Der er kun de to muligheder:
1) Batteriet er defekt.
2) Generator/laderegulator er defekt.

Hvis du har ret i at cyklen kan starte med selvstarteren når den har
kørt en tur uden lys, og ikke kan starte med selvstarteren når turen
er kørt med lyset tændt, kan akku'en frikendes.
Altså tilbage til generatoren - den leverer ikke varen.

Nu er dette lidt af en gættekonkurrance fra min side, idet jeg jo ikke
kan komme til at måle på den, men det kan du jo gøre for mig, så lad
os nu prøve.

Sæt et voltmeter på batteriet, og start motoren.
1) Mål spændingen ved 2000 RPM og uden lys.
2) Mål spændingen ved samme omdrejningstal og med lys.
3) Samme som 1 men ved 3500 RPM.
4) Samme som 2 men ved 3500 RPM.
5) Alle de fire foregående målinger med blinklyset på.
Husk at skrive måleværdierne ned på et stykke papir

Prøv at sende mig de måleværdier, så kigger jeg lige på dem.

Tag dit voltmeter og sæt det i Ohm x1 området.
Adskil stikket mellem generatoren og regulatoren.
Der er tre ben i stikket.
Tag det stik der sidder på kablet mod generatoren, og mål modstanden
mellem alle tre ben - det er tre målinger.
De vil sikkert ligge mellem 1 og 2 Ohm, det er ikke så vigtigt, blot
de er noget nær ens - Skriv måleværdierne ned.

Sæt Ohm meteret i x100
Mål fra hvert af de tre ben mod stel (motoren).
Der må ikke være nogen forbindelse (nil--- zero).
Er det tilfældet har du fejlen

Så er der afladningen på de 0,3 Amp.

Har du alarm på?
Hvis ikke, så er der noget andet der bruger strøm - konstant.
Her kræves lidt systematisk fejlfinding.
Forbind et Amp meter i serie med akku'en, og så er det med at afbryde
alle potentielle "snyltere".
For at starte et sted: Hiv stikket af tændingsboksen.
Næste mistænkte: Hiv stikket af laderegulatoren.
Fjern sikringerne en efter en.
Ved den operation hvor strømmen falder til 0 er det bare at finde ud
af hvem den skyldige er

Der er een fællesnævner for al fejlsøgning:
Gå systematisk til værks.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Brian

Dato : 04-08-02 23:42

> [...]
> af hvem den skyldige er
>
> Der er een fællesnævner for al fejlsøgning:

WOW... det må siges at være den mest beskrevne hjælp der til dato er givet.
Jeg overdrager det til en med EL- forstand og apperater her en af dagene...
så vender jeg tilbage.
Indtil videre.. tak :)

Brian

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 05-08-02 15:19

Steen Gruby wrote:

> [...]
> er kørt med lyset tændt, kan akku'en frikendes.
> Altså tilbage til generatoren - den leverer ikke varen.

Ja, dedt kunne lyde som defekt generator. Min zuki havde brændt en spole
i statoren hvilket vist gav en overgang til stel, og dermed tappede
batteriet stille og roligt.

> Der er een fællesnævner for al fejlsøgning:
> Gå systematisk til værks.

Din flotte beskrivelse kan suppleres med fejlfindingsdiagrammet der kan
findes på http://www.thegsresources.com/garage/gs_statorfacts.htm
Her er links til diverse guldkorn som Steens.

Martin
gsx750ex - med ny stator og ensretter fra Schnabel

Fra : Armand

Dato : 07-08-02 01:15

Martin Rudbeck Jepsen <mrj@geogr.ku.dk> skrev i en

> Din flotte beskrivelse kan suppleres med fejlfindingsdiagrammet der
kan
> findes på http://www.thegsresources.com/garage/gs_statorfacts.htm
> Her er links til diverse guldkorn som Steens.

Hæ!
Jeg erindrer at der er en mulighed for at GSresources el-artikler,
faktisk ér Steens (tilbage fra dengang da han var fanatisk GS- (á: XN-)
fan!) :-/

--
Armand.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-08-02 22:36

Har du målt strømforbruget når alt er slukket som jeg sagde tidligere ?

m.v.h
l. madsen

Fra : Armand

Dato : 05-08-02 12:31

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
> On Sun, 4 Aug 2002 20:31:51 +0200, "Brian" <Brian@haarh.net> wrote:
>
> Det gælder her specielt om at beskytte tændingsboksen - den er dyr.

Øh?
Er det ikke en klassisk Four, at vi her taler om?
Dén har da ingen tændingsboks!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-08-02 18:43

On Mon, 5 Aug 2002 13:30:54 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Øh?
>Er det ikke en klassisk Four, at vi her taler om?
>Dén har da ingen tændingsboks!

Det var jeg ikke lige opmærksom på
Men så er der da en fejlkilde mindre!

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Brian

Dato : 05-08-02 22:06

> On Mon, 5 Aug 2002 13:30:54 +0200, "Armand"
> <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> Hej Armand.

> Det var jeg ikke lige opmærksom på
> Men så er der da en fejlkilde mindre!

*GGGG*
Det er en classisk :)
Brian

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 04-08-02 21:00

> [...]
> Så det du beskriver med lyset er faktisk verdens simpleste trick til
> at konstatere om en generator gør sin pligt

tak for forklaringen.
Det er hermed føjet til min mentale liste over tjecks, der skal laves ved
før investering i en brugt mc.
Mvh
Anders O